Kingston UV500 2,5" 480GB

Kingston UV500 2,5" 480GB Review

Zteve 23 oktober 2018, laatste update op 23 oktober 2018, 126 views

Kingston UV500 2,5" 480GB

Snelle SSD met een prima bouwkwaliteit. De desktop/notebook variant welke ik gekregen heb is erg volledig, met in de doos een inbouwbracket voor in een 3.5" slot, een plakstrip voor gebruik in de oudere laptops, en zelf een heuse USB behuizing met USB3 kabel. Ook de interne kabels zijn bijgeleverd.

Pluspunten

• Voelt stevig aan.
  • Voldoende capaciteit.
  • Verpakking is prima doordacht.

Minpunten

• Nog geen gevonden

Inleiding:
Op een dag was er eens een tweaker. Een tweaker die zag een advertentie voorbij komen over het oktober testfest. De tweaker dacht "ik win toch nooit wat, maar laat ik me maar inschrijven". Een paar weken later kwam er een mailtje dat ik toch op mocht komen draven om deze SSD te testen en als klap op de vuurpijl mocht ik deze na de testperiode ook nog houden XD.
Voor deze review heb ik de guideline van tweakers zelf gebruikt: Handleiding "User review" met hier en daar wat aanpassingen.
Dit is mijn eerste uitgebreide review en heb nog niet eerder SSD's gereviewd, dus be gentle ;) Suggesties en opmerkingen zijn altijd welkom, mits opbouwend.

Wat zit er in de doos:
Bij het ontvangen van de SSD viel me meteen op dat de doos geopend was geweest (waarschijnlijk op het oktober testfest) en dat een medetweaker ongenegeerd de rode bijgeleverde SATA kabel in zijn zak heeft gestouwd, want die miste. Gelukkig had ik veel mooiere zwarte SATA kabels liggen en kon ik de SSD toch aansluiten:)
Verder vind je in de doos:
  1. Molex naar SATA power kabel (die was dus niet gejat)
  2. Een 3.5" bracket
  3. USB enclosure
  4. Afstandsplaatje voor gebruik in oudere laptops.
  5. Code voor Acronis TrueImage
    En in mijn geval:
  6. Een leeg zakje waar de SATA kabel ooit in zat. Moge hij rusten in vrede, waar hij ook is.
Bouwkwaliteit
Hierover valt te zeggen dat de SSD een metalen behuizing heeft, iets dat altijd voor mijn idee veiliger oogt dan de goedkopere plastic behuizingen. Verder hebben ze in het metaal de harses van meneer Kingston gegraveerd en hebben ze zelfs een high-quality glue gebruikt om de garantiesticker op een van de schroefgaten te plakken. Wat een helden...
Verder vinden we de standaard power en sata connecties.

Geluidsproductie:
Wait, whut? Geluidsproductie bij een SSD? Die moeten we testen.
Gelukkig is het hele gezin vandaag op pad en ben ik alleen, dus kan ik genieten van de serene rust van het geluid van deze SSD. Ik heb zeker tien minuten geluisterd, zowel toen ie uit als aanstond, maar de SSD maakt geen noemenswaardig geluid.

Ondersteuning door fabrikant:
Ja, die hebben we ook nog, door middel van hun website:
UV500
Als ie kapot gaat mag je hem vast retourneren waarna ze hem maken of een nieuwe opsturen, mits je er niet mee gooit, mee gaat vissen, in de fik zet of aan Omni verkoopt.

Performance:
Natuurlijk is al het voorgaande gewoon paginavulling en clickbait, want eenieder scrollt meteen door naar de performance.
Kinston beweert op de doos van de SSD dat deze "10x faster than a standard 7200RPM HDD" zou zijn.

Daarnaast geeft de fabrikant op de datasheet aan dat de SSD bij sequential Read/Write "up to 520/500MB/s" moet halen.
Bij Maximum 4K Read/Write geven zij aan: up to 79,000/35,000 IOPS

Wait... Up to? Effectief zegt de fabrikant hier dus; Ok, hij kan tot 520/500MB/s, maar als die van jou 120 haalt, dat kan ook.

Gelukkig heb ik hem aan een testsyteem hangen met een aantal schijven:
  1. Samsung NVME MZVLV128HCGR 128GB M.2
  2. Samsung 850 EVO 128GB
  3. Seagate 2TB 7200RPM HDD
  4. Kingston UV500 480GB.
Ik ben met name benieuwd naar het verschil tussen de Samsung 850 EVO SSD en de UV500, en of Kingston zijn belofte van 10 keer sneller dan de HDD waar kan maken. Hoe beter te weten dan door te meten?

Dan nu, getest op Windows 10 Pro x64 met CrystalDiskMark 6.0.2 x64, ingesteld op 5 intervallen, 8Gib:

UV500 480GB:
Sequential read: 533.2, sequential write 517.4
4Kib Q8T8 read 279.5, write 257.2
4KiB Q32T1 read 271.3 , write 255.6
4KiB Q1T1 read 26.75, write 86.10

Hieruit valt te concluderen dat op een vrij basic systeem de SSD goed tot zijn recht komt, en de geadverteerde snelheden haalt. Maar hoe zit het als je dit vergelijkt met de HDD? Inderdaad 10x sneller?
HDD 2TB:

Sequential read: 540.7, sequential write 475.8
4Kib Q8T8 read 401.6, write 322.3
4KiB Q32T1 read 325.1 , write 247.7
4KiB Q1T1 read 35.97, write 116.4

Natuurlijk zouden de testresultaten niet compleet zijn als ik de SSD niet in de bijgeleverde USB behuizing had gestouwd en ingeplugd en getest:
UV500 480GB Enclosed on USB3.0:
Sequential read: 211.0, sequential write 240.8
4Kib Q8T8 read 13.92, write 21.20
4KiB Q32T1 read 12.71 , write 21.32
4KiB Q1T1 read 9.700, write 18.68
Een groot verschil zoals je ziet.

Prijs:
Op het moment van schrijven is de versie die ik in bezit heb bij de goedkoopste webshop €104.95 na verzenden.
Als je het realtime wilt checken: Pricewatch: Kingston UV500 2,5" Desktop/Notebook Upgrade Kit 480GB

Conclusie:
Al met al moet ik zeggen dat de prestaties van deze SSD mij wat tegenvallen. De kleinste Samsung SSD (die in de regel altijd wat langzamer zijn dan de SSD's met grotere capaciteit) verslaat de Kingston in bijna alle opzichten. Een wat onverwachte uitkomst. Ik vraag me af in hoeverre je dit gaat merken in de dagelijkse praktijk, en zou in mijn geval de extra opslagruimte de doorslag geven.
Ten aanzien van de stelling van Kingston: Trek zelf de conclusie met de meetresultaten, maar de 10x sneller halen ze niet.

Tot slot:
Voor een upgrade van je PC zou ik een alleen de enkele SSD halen, en niet de upgradeset die ik heb. Als je een laptop gaat upgraden is deze set wel het overwegen waard, want je kunt je oude HDD in de enclosure stoppen en dan heb je nog wat extra externe opslag op een schijf die je anders over hebt.

Ik hoop dat jullie veel leesplezier hebben gehad aan de review!

Heb jij ook een Kingston UV500 2,5" 480GB?