HiLook PTZ-N2404I-DE3

Specificaties Bedrade PoE binnencamera - Bekijk alle specificaties

HiLook PTZ-N2404I-DE3 Review

deamosreapos 23 oktober 2018, 146 views

HiLook PTZ-N2404I-DE3

Het is een mooie camera, met uitmuntende beeldkwaliteit. Helaas is door ontbrekende ondersteuning voor Firefox en Chrome het bedienen via een vaste computer niet aan te raden. Het bedienen via de telefoon is makkelijk en goed.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Opnamenfuncties
  • Robuustheid
  • Mogelijkheden

Minpunten

• Ontwerp
  • Ingewikkeld

Kwaliteit Score: 5
Review HILOOK PTZ-N2404I-DE3

Inleiding:
Door het oktober Testfest ben ik uitgekozen om een uitgebreide review te doen over dit product. Zelf heb ik nog nooit van het merk Hilook gehoord, maar omdat ik regelmatig beveiligings-camera’s installeer leek met dit een interessant product om te testen. Een snelle Google opdracht liet al gauw zien dat Hilook een merk van Hikvision is. Hikvision gebruik ik normaliter bij mijn klanten.
Er waren twee mogelijkheden om te testen, een met een recorder en eentje zonder recorder. Deze review is gebaseerd op de test zonder recorder.

Eerste indruk:
De koerier bracht een mooi compact blauw doosje met daarin de camera. Het product was ongeseald verpakt dus het openen was makkelijk. Aan de binnenkant zat wit schuim met daaronder de camera. Verder zat er in de verpakking een beknopte Engelse handleiding, een pakje om de UTP waterdicht te maken en een aantal schroefjes met pluggen.

De camera zelf had nog een folie om het glazen bovenstuk.

Omdat ik zelf ervaring heb met camera’s wist ik dat deze camera het makkelijkste via PoE aan te sluiten is. Maar als je de verpakking controleert en de handleiding volgt wordt niet duidelijk uitgelegd wat de makkelijkste manier van aansluiten is. Thuis heb ik gelukkig een PoE switch staan dus heb ik relatief makkelijk de camera aan kunnen sluiten.

Na een snelle Fing zoek actie heb ik het IP-adres van de camera in mijn thuisnetwerk achterhaald en kan ik inloggen op de interface. Omdat de interface via de webbrowser gebruik maakt van een plugin, en deze niet wordt ondersteund door Firefox, ben ik gedwongen om gebruik te gaan maken van Internet Explorer. Dit is aan te merken als een minpunt.

Bij het inloggen van de interface wordt je geconfronteerd met een scherm die je gelijk vraagt het wachtwoord van de camera aan te passen. Dit ervaar ik als zeer positief; het voorkomt dat gebruikers het standaard wachtwoord blijven gebruiken en daardoor kwetsbaar worden voor hackpogingen.

In het eerstvolgende scherm zie je de Live weergave van de camera.

Instellingen aanpassen eerste gebruik
Om de camera in gebruik te kunnen nemen zullen er een aantal instellingen moeten worden aangepast. Dit staat duidelijk in de handleiding aangegeven. In principe verwacht ik dat de gemiddelde Tweaker er wel uit komt als je de standaard termen voor netwerk kent. (TCP, IP, UDP, etc.) Hiermee kun je bijvoorbeeld de poorten en dergelijke aanpassen, zodat je ook extern bij je camera kan.

Omdat ik zelf al een camera heb draaien in mijn netwerk heb ik ook de poorten aangepast. Dit maakt overigens de hackbaarheid van de camera moeilijker maakt.
Omdat er geen netwerk recorder of SD kaart bij de camera zat kan ik helaas alleen live beeld bekijken. Mocht je wel over een NAS of recorder of SD kaart beschikken dan kun je in de instellingen instellen wanneer en wat er moet worden opgenomen. Dit doe je door het aanpassen van een aantal sliders naar de gewenste optie.

Omdat het een Hikvision product betreft zou je de camera ook kunnen toevoegen aan de Hik Connect service. Zodat je na inlog zonder aanpassing van je variabele IP alsnog bij de camera kan. Met statisch IP is dit niet noodzakelijk.

Hoewel het helaas niet in de handleiding beschreven staat is het makkelijk genoeg uit te voeren.

Nu is de camera gereed voor gebruik met de standaard instellingen. Beeldkwaliteit aanpassingen etc. behandel ik niet in het eerste gebruik.

Je kunt ervoor kiezen om via de web-interface alles te bedienen, gebruik te maken van een Windows applicatie of via de IVMS app in de app store. Voor mobiel gebruik prefereer ik zelf de APP voor het instellen en lokale controle gebruik ik het liefste de web-interface. (Alleen jammer van IE nog steeds ;))

Featureset

Nu de vraag; wat kan dit apparaat allemaal? Uiteraard zal een camera geen koffie zetten, maar welke features heeft dit model? Het betreft een vrij slim product met functies die in consumenten camera’s van 5 jaar geleden nog totaal onmogelijk leken.

Kort op een rijtje wat de functies zijn:

• Beelden live afspelen
• Beelden opnemen en terugkijken
• Nachtmodus
• De PTZ functie
• Bewegingsopnames
• Lijnopnames
• Geluidsdetectie
• Inbraak detectie

Hieronder een beschrijving van de functie.

Beelden live afspelen, opnemen en terugkijken en nachtmodus

Het is een beveiligings-camera dus dit zijn de functies die ik minimaal verwacht. Als alles eenmaal is ingesteld is dit makkelijk te bedienen via de web-interface of via de app.

In het begin van de review is te zien dat het beeld van de camera ondersteboven staat. Dit heeft te maken met de vorm van de camera. Hij is namelijk ontworpen om aan een plafond te worden bevestigd. In het kader van een review heb ik geen gaten in mijn plafond geboord. Bovendien vind ik de vormgeving slecht. Daarom heb ik de instellingen aangepast zodat het beeld wordt gespiegeld. Dit kan via: configuratie-beeld-scherminstellingen-videoaanpassing-spiegel-centrum.

De reden voor de slechte vormgeving is het aansluitingspunt van de bekabeling. Deze is er op gericht alleen van boven te kunnen worden aangevoerd. Dat betekent dat hij uitsteekt aan de onderkant. Plat neerleggen is geen optie, de enige optie is een gat erboven maken en daar de kabel vanuit te laten aanvoeren. Dit kan of door een beugel of door een systeemplafond.

Doordat er bij de camera geen SD kaart of netwerk recorder zit heb ik de opname functie niet kunnen testen. Maar met mijn eerdere ervaringen met Hikvision ga ik ervanuit dat dit goed zit. Er is ondersteuning voor H265+, dus je kunt zeer efficiënt opnames opnemen.

PTZ functie

De PTZ functie is een functie waarbij je kunt bepalen wat de camera opneemt. Deze kan namelijk intern draaien naar de gewenste positie. Dus zou je bijvoorbeeld met 1 camera 360 graden rond kunnen kijken in een ruimte. Het is geen 360 graden camera maar je kunt wel rondkijken.

Bewegingsopnames

Hiermee kun je bewegingen detecteren en instellen dat de camera dan opneemt. Dit kan bijvoorbeeld tot 30 seconden ervoor en 30 seconden erna. Ook is in te stellen dat er bij beweging een e-mail wordt gestuurd en jij zodoende op de hoogte wordt gebracht van de beweging die de camera detecteert.

Lijnopnames

Hiermee kun je instellen dat er een onzichtbare lijn wordt getrokken die zodra er beweging over die lijn wordt gedetecteerd er een actie wordt ondernomen. Bijvoorbeeld een signaal via e-mail. Dus je zou een denkbeeldige lijn kunnen trekken langs een pad. Wanneer iemand over de heg heen klimt en op het pad, de lijn, terechtkomt krijg je een melding hiervan. Bovendien wordt het beeld meegestuurd.

Geluidsdetectie

Dit is handig als je hem ophangt in bijvoorbeeld een winkelruimte. Bij een bepaalde hoeveelheid geluid, bijvoorbeeld bij een inbraak, wordt er actie ondernemen.
Inbraak detectie

Hierbij wordt bij beweging en of geluidproductie een actie ondernomen die vooraf is ingesteld.

Kwaliteit

Over de kwaliteit kan ik alleen maar lovend zijn. Het betreft een 4 megapixel camera met een maximale resolutie van 2560*1440. Hierdoor is het beeld erg helder en zijn details goed te onderscheiden. Door de PTZ functie is het makkelijk om in te zoomen en precies de details te vinden die je wilt zien.

Ook de nachtfunctie is uitmuntend. Er zitten 4 kleine rode led’s op de rand zodat je overal kunt kijken. Volledig donkere ruimtes worden goed zichtbaar en details kun je onderscheiden

Ondersteuning vanuit de fabrikant

De handleiding die wordt meegeleverd is duidelijk, maar de geavanceerde functies vereisten wel redelijk rustig en goed doorlezen. Alles staat duidelijk beschreven, hoewel niet altijd in de logische volgorde.

Gebruiksgemak

Dit is een puntje van aandacht. Persoonlijk vind ik het gebruik niet erg complex en de gemiddelde Tweaker zal er ook mee uit de voeten kunnen. Maar de standaard gebruiker gaat moeite krijgen met het instellen van de apparatuur. Ook met het bedienen ervan zijn er wat problemen. Om te beginnen is het een nadeel dat het alleen compatibel is met Internet Explorer, de pc-applicatie zou ik de gemiddelde gebruiker afraden. De telefoon applicatie daarentegen werkt goed, maar heeft als nadeel dat niet alle functies te bedienen zijn. Daarnaast is de beeldkwaliteit is erg afhankelijk van de beeldkwaliteit van de telefoon die wordt gebruikt.

Conclusie: in het gebruiksgemak is deze camera niet aan te raden voor de gemiddelde gebruiker.

De goedkoopste prijs ten tijde van het schrijven van dit product is € 325,49. Gelet op alle functies vind ik het niet absurd duur. Aangezien de Hilook serie gericht is op consumenten is de prijs wel erg hoog.

Door het prijspunt zou ik deze camera niet aanraden aan een consument. Sowieso is dit meer geschikt voor in een winkelsituatie, waar je 360 graden om je heen wil kijken, dan voor een consument thuis.

De functies van de camera zijn geweldig en ik zie een aantal zakelijke toepassingen waar deze goed toe te passen zijn.

Heb jij ook een HiLook PTZ-N2404I-DE3?