1 review

Jura A1 (Zwart)

Specificaties Koffiebonen-machine - Bekijk alle specificaties

Jura A1 (Zwart) Review

Ulas 23 oktober 2018, laatste update op 3 november 2019, 1.676 views Product gekocht

Jura A1 (Zwart)

Heerlijke koffie voor weinig moeite, maar de materialen van de machine konden veel beter. Machine al 2x kapot na anderhalf jaar, en de service van Jura is zeer slecht.

Pluspunten

• Makkelijk te bedienen
  • Heerlijke koffie en espresso
  • Makkelijk schoon te maken (en zetgroep is onderhoudvrij)
  • Leenmachine terwijl machine naar reparatie is

Minpunten

• Glanzende materialen die snel krassen. Restbak is van gespoten plastic en bekraste al na 3 dagen door de kopjes
  • Waterfilter beetje duur
  • 2x kapot in anderhalf jaar
  • Zeer slechte service

Na onderzoek heb ik gekozen voor deze Jura. Ik drink alleen koffie met suiker, en af en toe espresso. Wij zijn thuis maar met 2 koffiedrinkers, maar drinken het wel dagelijks. We drinken verder geen dingen als latte of cappuccino. Voor dit doel is dit denk ik de beste machine. De koffie smaakt goed, mits je verse bonen gebruikt (ik gebruik geen supermarkt bonen maar haal ze bij een lokale brander). Doordat er een waterfilter op zit en hij iedere keer bij het aanzetten en uitzetten spoelt, blijft de koffie smaak goed.

Reinigen van de machine is makkelijk. Vergis je er echter niet in, aangeraden is om elke dag de restbak en de residu bak te spoelen en te vegen, om schimmel te voorkomen. Het zijn in totaal 4 onderdelen die je spoelt en droogt, maar de onderdelen haal je zo er uit. Even onder de kraan houden en vervolgens afnemen met een doek volstaat voor de dagelijkse reiniging.

De bouwkwaliteit ben ik minder te spreken over. De machine zelf is op zich goed gebouwd en lekker zwaar, maar er is veel gebruik gemaakt van dat glanzende plastic. Je krijgt snel vingervlekken en krassen. Ook de restwaterbak is slecht. Het is dun gespoten plastic. Op de foto's lijkt het op metaal of chroom, maar dat is het niet. Na 2 dagen had ik krassen er op, op de plek waar de kop staat. Na 4 maanden zit het helemaal onder de krassen (zie foto's).

Al met al ben ik tevreden. Je betaalt meer voor een Jura dan voor machines van Bosch, Philips of Delonghi, maar de koffie is echt subliem. De machines van andere merken in dit prijssegment hebben vaak meer opties, maar als je niks om die verschillende koffie specialiteiten geeft, kun je beter voor een machine gaan die goed is in de basis: een machine die gewoon lekkere zwarte koffie zet. Een waterfilter is optioneel, maar beter als je hard water hebt. Dan ben je wel ongeveer 15 euro per 2 maanden kwijt aan originele filters.

Edit - Na anderhalf jaar:
Na anderhalf jaar is de machine 2 keer kapot gegaan. Machine spoelt de helft van de tijd niet meer als ik het uitzet, maar maakt een raar dreunend geluid. Toen ik de machine voor reparatie opgestuurd heb, zeiden ze dat ik de originele verpakking niet hoefde mee te sturen. Het bedrijf die het kwam ophalen eiste dit wel, en weigerde de machine mee te nemen hierdoor, waardoor ik een paar dagen extra met een kapotte machine thuis zat. Later hebben ze de machine toch maar meegenomen met de verpakking. Jura zei dat dit een foutje was en ik de verpakking terug zou krijgen. Dit is een half jaar geleden, ik heb nog steeds niks ontvangen. Jura en het bedrijf dat de transport regelt communiceren verschillende dingen, zitten niet op 1 lijn.

Mijn advies: koop geen Jura.

Heb jij ook een Jura A1 (Zwart)?

Sluit me aan bij deze review. Heb de A1 nu vier jaar: Koffie is inderdaad subliem, maar apparaat zelf niet. Houd ook rekening met de 'beurt' die die dit apparaat volgens Jura na 3-4 jaar nodig heeft. Die kan alleen door Jura worden uitgevoerd, wat betekent dat je apparaat een week naar een van de drie locaties in Nederland moet. Kosten 200-300 euro, wel met garantie van 3 jaar...