Edimax IC-7000PTn Wireless-n Dual Mode Pan/Tilt Internet Camera With 1.3M Pixels Lens Review

Peetke 30 maart 2010, laatste update op 30 maart 2010, 2.511 views

Pluspunten

• erg leuk speelgoed
  • draait op Linux (broncode te downloaden)
  • relatief goedkoop

Minpunten

• Zeer beperkte resolutie en beeldkwaliteit (zo worden de video's op Opsporingverzocht nog steeds crappy)
  • Geen andere browsersupport dan IE, terwijl dit prima mogelijk is
  • Geen nightvision
  • Geen outdoor behuizing, ook niet optioneel
  • Geen motion tracking (wel detection)

Design & bouwkwaliteit Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 2
Deze review is een work in progress, dus als ik nieuwe dingen tegenkom/test, zal ik die later toevoegen.

Een leuk nieuw projectje: webcam met pan/tilt. Voor mijn werk zijn wij een tijdje gaan spelen met deze Edimax webcam. De webcam is vanuit een webbrowser the bekijken en te besturen. De besturing gaat in kleine stappen per klik, of het beeld centreert in het plaatje, op de plaats waar je klikt.

Onze setup
In ons kantoor hebben wij de camera via een 100Mbit Ethernetkabel in onze Linksys router gestopt.
De systeeminfo van de camera:
  • Product Name : Wireless 802.11n Dual Mode Pan/Tilt Internet Camera With 1.3M Pixels Lens
  • Model Number : IC-7000PTn V2
  • CPU+DSP Prolific PL-1029 + 802.11n (draft 2.0)
  • Flash 4MB Flash
  • RAM 64MB SDRAM
  • Image Sensor Micron MI-1320 1.3M Pixels CMOS Sensor
  • Lens 5 mm, Manual Focus, F=2.8
  • LAN Port 10/100M UTP Port x 1
  • Power 12V DC, 1A Power Adaptor
  • Dimension 108mm x 112mm x 108mm
  • Temperature 0~45 o Celcius
  • Humidity 10~90% (Non-Condensing)
  • Motorized Pan/Tilt
  • Multi users
  • Firmware 1.37
  • Codec: M-JPEG and MPEG4
  • Maximale framerate 30fps
  • 2-way audio
  • SDHC/SD card slot to store recording files locally
Resolutie, framerate en codecs
De camera staat vanuit de fabriek op 640x480@30fps. De maximale resolutie is 1024x768, maar de framerate dropt dan naar 15fps. De beelden zien er geŽxtrapoleerd en errug langzaam uit. Terug naar 640x480 dus voor al onze tests.

De ondersteunde codecs zijn MPEG4 and M-JPEG video streaming. De keuze heeft geen invloed op/door de resolutie of framerate, maar wel de bandbreedte. Als je meer met de beelden wilt doen (postprocessing op een linux-bak voor motion-tracking bijvoorbeeld), zul je het met moving-jpeg moeten doen.

Kwaliteit
De kwaliteit van de videobeelden is niet om over naar huis te schrijven. Van een 1.3megapixel chip mag je best meer verwachten. Wij hebben in een niet erg verlichtte ruimte getest en de beelden zijn heel erg korrelig. Aangezien de camera is ook voor binnengebruik is, vinden wij dit een minpunt.

SD-kaart opname
Nog niet getest, volgt waarschijnlijk nog wel. Leuke feature om bij netwerkstoringen of uberhaupt zonder netwerk toch functie te hebben (icm motion detection laten opnemen bij activiteit).

Andere browsers/automatische besturing
De camera is prima via Firefox of willekeurige browser, dan wel "get" op een linux systeem, te besturen. Waarom deze features ALLEEN via ingewikkelde ActiveX plugins beschikbaar worden gemaakt is mij een raadsel. Je beperkt de gebruiker nogal in zijn mogelijkheden. Mobiel de boel in de gaten houden is bijvoorbeeld zonder meer technische kennis niet mogelijk.

Overig
Grappige feature: om de camera minder te laten opvallen, kun je alle lampjes uitzetten.

Heb jij ook een Edimax IC-7000PTn Wireless-n Dual Mode Pan/Tilt Internet Camera With 1.3M Pixels Lens?