BenQ SW2700PT Zwart

Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

BenQ SW2700PT Zwart Review

LijkjeNLTestpanel 23 oktober 2018, laatste update op 23 oktober 2018, 107 views Testpanel

BenQ SW2700PT Zwart

Aanrader voor de serieuze (startende) fotograaf. een uitstekend scherm voor beeldbewerking met standaard veel opties/accessoires. een prijzig scherm maar in zijn klasse heel netjes geprijsd.

Pluspunten

• 99% AdobeRGB kleurruimte
  • Tal van accessoires
  • Gebruiksgemak
  • Hardware matig te kalibreren (geen software profielen nodig).

Minpunten

• Schaduwkap met klittenband bevestigen.

Tweakers organiseerde dit jaar weer het Oktober TESTFEST en na loting was ook ik één van de gelukkigen die een product mocht gaan testen om mijn bevindingen vervolgens met jullie te delen.

Deze monitor zit niet bepaald in een prijsklasse waar ik snel in zal zoeken voor een monitor en omdat ik enkel de familie kiekjes verzorg is een monitor met 99% Adobe RGB dekking voor mij geen must. Het is wel duidelijk dat deze monitor echt bedoeld is voor de hobby/prof fotograaf.

Tijdens het event kregen we de productpresentatie van een door Benq geselecteerde fotograaf die de producten goed leek te kennen en aangaf hier ook professioneel veel mee te werken.

Zodra deze man over kleuren begon en wat dit kan doen met je afbeeldingen hingen we direct aan zijn lippen.

Dus kleuren en features daar zal ik mij op proberen te focussen.
Wat zit er in de doos
  • Uiteraard de monitor
  • De monitorvoet en monitorstandaard
  • De handleiding en cd-rom die ik in ieder geval nooit zal aanraken.
  • Netsnoer, DVI kabel, Display-MiniDP kabel en een USB-kabel.
  • De OSD-Controller zoals dat zo mooi heet ook wel Menu PUK.
  • en last but not least de Schaduwkap in 5 delen.
Bouwkwaliteit en features
+ Degelijk, mooi zwart afgewerkt
+ De schaduwkap is met mooi (echt) zwart vilt bekleed. en er is rekening gehouden met eventuele hardware matige kleur calibratie d.m.v. een Spyder oid.
+de OSD controller werkt prima en is mooi afgewerkt.

- De schaduwkap bevestig je boven op de monitor met een klein streepje klittenband aan weerszijden terwijl dit aan de zijkanten met plastic haken werkt wat veel degelijker aanvoelt.
De OSD controller (menu puk)
De belangrijkste feature van deze puk is duidelijk, snel schakelen tussen hardware kleurprofielen. maar daarnaast is deze ook makkelijk te gebruiken om het menu door te klikken.

Dankzij de uitsparing in de voet van de monitor ligt deze puk altijd op een veilige (logische) plek te wachten tot je hem nodig hebt.

Aansluitingen

DVI, HDMI Displayport, Mini USB t.b.v. de menu puk 2x usb3.0 met SD kaart lezer.

De USB en sdkaart poorten zitten handig aan de linkerkant van de monitor zodat hier gemakkelijk mee gewerkt kan worden.
Scherm, resolutie en kleuren
Het paneel is met 27inch en een resolutie van 2560x1440 (gewoon) goed te noemen.
Door de matte afwerking en de zwarte schaduwkappen wordt de kleurweergave amper verstoord dit zorgt voor een hele vriendelijke presentatie van de informatie op je scherm.
Kalibreren
Misschien wel de beste feature van deze monitor de standaard hardware kalibratie.

Benq levert een mooi stukje software mee die in combinatie met bijv. de Spyder 5 Elite de monitor kan kalibreren en i.p.v. dit als software profielen in Windows weg te schrijven dit direct in de tables van de monitor wegzet. deze profielen zijn vervolgens toe te wijzen aan de Hotkeys op de menu puk.

Na wat getest te hebben met deze monitor zie ik de toegevoegde waarde van een goede kleurweergave en helderheid. Deze monitor kan ik iedere (startende) serieuze fotograaf aanraden. Buiten de fotografie zie ik op dit moment weinig markt. Bedankt voor het lezen van deze review! laat gerust een comment achter als je nog vragen en of opmerkingen hebt.

Heb jij ook een BenQ SW2700PT Zwart?