Soundcore Flare Zwart

Specificaties Mono-speaker met Bluetooth (oplaadbare accu) - Bekijk alle specificaties

Soundcore Flare Zwart Review

LucidWaker 26 oktober 2018, 492 views

Soundcore Flare Zwart

Stiekeme partyspeaker, net en sober uiterlijk maar met een opvallende RGB LED ring. Geluid is van goede kwaliteit maar bij hoge volumes vervormt het geluid teveel. Mag eventjes in het zwembad (op eigen risico, IPX7). Had twijfels bij de app maar deze voegt toch leuke functies toe! Aanrader onder voorbehoud.

Pluspunten

• Goed geluid (Midden tot middenhoog volume)
  • Mooi design
  • Bouwkwaliteit
  • Licht Uit: voor een understated look
  • Licht Aan: voor partymode
  • LEDs geven een leuk sfeer
  • Veel opties met verlichting
  • Veel equalizer opties

Minpunten

• Slechter geluid (Hoog volume)
  • Korte USB kabel
  • Pairing knop aan zijkant
  • Synchronisatie (M-Sync) LEDs met muziek is slecht

Muziekweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Mid- en hoogweergave Score: 4
Disclaimer: Product verkregen met deze geschreven review als tegenprestatie. Dit is de eerste Bluetoothspeaker in mijn bezit en kan alleen losjes vergelijken met de herinneringen van andere speakers die gebruikt werden in al die tuinfeestjes tijdens de warme zomer die we achter de rug hebben.

Anker introduceert een nieuwe Bluetooth speaker: de Soundcore Flare. Op het eerste oog zit het design een beetje tussen een chique product en een partyspeaker in. Als het licht uit kan, heb je een stylish speakertje, maar met de lichtshow erbij kan je een feestje nog wat extra sfeer geven.

1. Leveromvang
De verpakking is over het algemeen het minst interessant deel van het product. Dit is bij de Soundcore Flare niet anders. Hij zit verpakt in doos. Niet echt origineel maar we doen het er maar mee.

Het eerste wat we tegenkomen is een kartonnen hoes met de informatie die belangrijk is voor de eerste indruk. In de hoes zit een blauwe, min or meer blanco, doos. De doos opent aan de ‘voorkant’, in plaats van de ‘bovenkant’. Eerst komt er een plat zwart doosje uit met de productpapieren en de microUSB kabel, die wat aan de korte kant is. De speaker zit in een simple plastic houder en plastic zakje. En… dat was het. Simpel en effectief maar toch netjes. Luxe verpakkingen kunnen wat spannender zijn voor het eerste aanzicht, maar ik kijk er vrij makkelijk doorheen. Uiteindelijk betaal je bij een luxere verpakking een steeds hoger percentage eraan in de aankoopprijs. Hier lijkt dat niet het geval.

De informatie die de buitenste hoes geeft is als volgt:

360 graden geluid:
Het is een omni-directionele speaker.
BassUp mode:
Beetje bass mag wel, maar hopelijk trilt hij niet zichzelf uit elkaar.
LED:
Een bescheiden gekleurd randje is te zien. Verrassend dat het niet met een psychedelische kleurexplosie op de door staat, lekker understated.
IPX7:
Ik ben meestal zuinig op m’n spullen, ik zou keurmerken als deze pas opmerken op het moment dat ik het per ongeluk eens nodig heb. Maar het is leuk extraatje!
12 uur speeltijd:
Prima accuduur zo te zien. Genoeg voor de meeste feestjes.
L+R:
Je kan twee speakers koppelen om ze als Links en Rechts te laten werken in Stereo en daarbij wordt ook de lichtshow gesynchroniseerd. Deze functionaliteit is alleen beschikbaar via de app en helaas heb ik er maar 1 tot m’n beschikking dus ik kan dit niet testen.
App:
De speaker is zonder app te gebruiken maar sommige opties zijn alleen beschikbaar via de app.

2. De Soundcore Flare van binnen
De specificities liegen er niet om, denk ik. Ik heb nog nooit een Bluetooth speaker gehad. Handig om te weten allemaal, maar voor mij zal de werkelijke gebruikservaring zwaarder tellen dan dit lijstje.

3. De Soundcore Flare van buiten
De soundcore Flare voelt stevig aan, heeft een degelijk gewicht en oogt groot genoeg om er wat van te mogen verwachten.

Design
De speaker ziet er huiselijk doch degelijk uit, met een mooi stofje rondom en wat stootvast en anti-slip rubber bovenop en onderaan. Alles is uitgevoerd in rustige donkere grijstinten, een stiekeme partyspeaker. Het logootje bevestigt dat met een ingetogen lettertype. Nette uitziende speaker, ik kan makkelijk zo’n 3057 woorden vuil maken aan het design...

Bediening
Naast de rubberen cover met de aansluitingen zitten de Power en Bluetooth Pairing knoppen. De Pairing knop had ik misschien liever op de bovenkant teruggevonden, dan kun je er op drukken als de speaker al ergens staat en je wilt even de muziekbesturing kapen. Bovenop de speaker zitten wel de volume knoppen, Play/Pause/Next/Prev knop, BassUp (Bass Boost) knop en een knop de LED bediening.

Aansluitingen
Onder een rubberen cover zitten een micro-USB en AUX (input) aansluiting. Fijn om te zien dat de analoge aansluiting nog aanwezig is, dit geeft meer flexibiliteit in gebruik. Helaas is hier geen USB poort te vinden waaraan je een telefoon kan hangen om hem op te laden. Dit is iets wat de Soundcore Flare Plus wel heeft.

4. De Soundcore Flare in gebruik
Bij het inschakelen is een binnenkomende woesj en een poink te horen. Het geluid Bluetooth broadcasting klinkt instinctief herkenbaar en zo ook het geluid als een apparaat connect of disconnect. Bij het uitzetten hoor je de woesj weer weggaan.

Fysieke bediening
De knoppen voelen degelijk aan, maar ik vind de tactile feedback te slapjes, heb dan vaak de neiging iets harder te drukken om zeker te zijn dat ik de knop daadwerklijk in heb geduwd. Lampjes zijn niet te fel, voor als je hem zo onopvallend mogelijk ergens wil laten staan (spoiler: de lichtshow kan ook uit). De speaker staat op zich wel stevig, zwaartepunt ligt net laag genoeg maar had wel lager gemogen, maar met een compacte Bluetooth speaker met accu kun je niet alles verwachten van het interne design.

Soundcore App
Normaal ben ik bij Bluetooth apparaten meer een fan van een simple of eigenlijk niet-bestaande interface, gewoon naadloze integratie met mijn normale activiteiten op de telefoon. Dit is mogelijk met deze speaker, hij functioneert dan al seen saaie Bluetooth speaker. Als je echter de Soundcore installeert, krijg je toch wat interessant functies to je beschikking. Hieronder het hoofdmenu.

User Manual van de Soundcore series speakers bekijken is te bekijken via het blokjes icoontje linksboven in het hoofdmenu. De firmware van de speaker updaten wordt gedaan via het ‘...’ icoontje. Firmware update gebeurde automatisch bij de eerste keer opstarten van de app i.c.m. de speaker. Werkte vlekkeloos maar duurde wel een paar minuten. Via het ‘+’ icoontje kan je meerdere Flares tegelijk synchroniseren echter heb ik er helaas maar eentje dus dit kon ik niet testen. Verder zien we de standaard knoppen voor het volume en een hoofdknop voor play/pause. Via het Equalizer icoontje kan je het geluidsprofiel instellen. In dit sub-menu activeer je ook de BassUp functie op afstand. Zie verderop in de review een uitgebreidere omschrijving van de onderliggende equalizer opties. Als laatste bereikbaar vanuit het hoofdmenu zijn de LED Lichtshow opties, via het knopje met het lampje.Ook dit onderdeel wordt los besproken verderop in de review.

Verder werkt de app soepel maar je komt na even omswitchen naar je muziek app vaak niet terug op de interface waar je was, je moet dan weer door het opstartscherm heen en komt terug op het hoofdmenu. Dat wordt dus even goed zoeken naar mijn favoriete settings en daarna lekker op de achtergrond aan hebben indien nodig.

Connectivity
Syncen gaat vlot en door mijn 16 meter lange huis (zolderappartement) heen geen issues met verbinding, zelfs met wat muren ertussen.

5. Geluidskwaliteit
Natuurlijk een van de belangrijkste eigenschappen van een speaker! Ik ben zelf wel iemand die naar goede ggeluidskwaliteit streeft en daarom heb ik nooit de neiging gehad om een bluetooth speaker aan te schaffen. Mijn vrienden hebben er toch allemaal eentje en een exemplaar met vooruitstrevende geluidskwaliteiten zijn meestal te duur voor het beperkte gebruik in mijn situatie.

Toch werd ik positief verrast met de eerste klanken uit de speaker. Vol geluid, goed was bass maar zonder de hoge tonen te vervormen. Ik voelde de bass door de tafel heen, wat een goede indruk geeft voor een capabele party speaker. Aan tafel zittend komen een aantal genres voorbij (elektronische muziek, rock, psychedelische black metal en wat piano jazz).

De klinische maar gedetailleerde sound van Beacon komt er goed uit de verf op deze speakers. Genoeg kick en aanwezigheid van de lage tonen met de hoog frequente details en ijle echo’s die de ruimte om de synths vormgeven. Op hogere volumes kan het detail echter wat wegvallen door de vrij schelle middenhoge tonen maar op een feestje mag dat de pret niet drukken.

Met rock ligt de kans van slagen een beetje op de specifieke sound van de band. Met wat schellere gitaren krijg je soms een beetje hetzelfde probleem als hierboven beschreven, schel distorted gitaren kunnen wat overheersen bij hogere volumeniveau’s. Dit lijkt minder te zijn als er een wat rondere gitaargeluid gebruikt wordt of als de bass gitaar wat meer naar voren gebracht is.

Het blijkt dat de speaker goed klinkt over het totale frequentiebereik op bepaalde incidentele aandachtpunten na en hij doet het goed bij de meeste genres. Grootste moeite had de speaker met de psychedelische black metal. Alhoewel de bands in deze muziekstroming vaak niet al teveel focussen op de perfecte mix die te consumeren is door de massa via de radio, klinkt het album van Ufonaut van Entropia toch wat gedetailleerder op mijn normale speakers en headphones dan via de Soundcore Flare, mede door de schelle gitaren. Daar tegenover staat dan weer dat black metal niet echt gangbare feestmuziek is dus ik weet niet hoeveel mensen dit belangrijk vinden.

Aan het einde van m’n avondje testen nog even wat ontspannende jazz van Bill Evans. Klinkt lekker, zeker als achtergrondmuziekje. Om een of andere reden missen de pianoklanken net iets aan percussieve aanslag maar ik krijg nog wel het gerinkel van glazen en bestek mee in de achtergrond.

Al met al goede prestaties op gemiddeld tot iets hogere geluidsniveaus, goed om jouw en een groepje vrienden van wat luidere achtergrondmuziek te voorzien, maar voor een feestje met echt veel gasten zal deze speaker toch wat moeite hebben met de geluidskwaliteit en impact.

Soundcore app Equalizer
Zeer positief verrast door de hoeveelheid opties en de toevoeging van een 9-bands equalizer! Zie screenshots hieronder. Werken allemaal prima maar ik hou het zelf bij de Default instelling. Normaal zou ik voor vlak (Flat) gaan zodat de muziek zonder extra encoding speelt, maar dit past niet bij het algemene geluidsbeeld van de speaker (en imago van een party speaker). Grappig detail is dat de curves van de profielen worden bijgggesteld als je Bass Up hebt aangezet. Bij de 9-bands equalizer (onderaan) is dit terug te zien.

6. Lichtshow

Er zijn 5 profielen, zie de screenshots hieronder. De lichteffecten per profiel zijn qua kleur helaas beperkt, had graag zelf kleuren willen mengen. De opties per profiel maken echter wel een grote hoeveelheid combinaties mogelijk!

Spring:
Glow: De ring verandert in zijn geheel tussen heldere lentekleuren Wit, Geel, Groen en Cyaan. Fusion is hetzelfde als Glow, maar dan per ring segment net wat anders en willekeuriger. Pulse gaat in een patroon de cirkel rond met de bovengenoemde kleuren.
Energy:
Vergelijkbaar met Spring maar dan met Oranje, Roze, Paars en Blauw.
Party:
Vergelijkbaar met de voorgaande profielen, maar hier is het kleurbereik wat completer en meer uitgesproken.
Chill:
Dit profiel heeft de kleuren van een rustig kamp- of haardvuurtje, Rood tot Geel. De Breathe optie hier is een variatie tussen kleuren en helderheid.
Bedtime;
Vergelijkbaar met Chill maar nog iets neutralere kleuren. Extra optie hier is de Sleep Mode die de lichtshow afschakelt na 30 minuten. Dan is het feestje echt afgelopen!

De M-Sync lichtshow geeft een leuk effect maar is niet overdonderend. Hoe de lichtjes op muziek reageren is wat wisselend en de timing voelt vaak net ernaast te zijn. Ik geef dan toch de voorkeur aan wat langzamer verandered profiel voor wat sfeer.

7. Accuduur
Waarschijnlijk zijn de 12 uur accuduur gemeten zonder lichtshow en op gemiddeld volume. Ik heb hem twee en een halve dag gebruikt tijdens het lezen, doen van klusjes en ander huiswerk. Daarna was het wel over en met een aardige inschatting dat hij toch wel richting de 10 uur is meegegaan. Hier zat nog wel wat stresstesten bij met volume en de verlichting, maar over het algemeen op een heel beschaafd geluidsniveau gehouden. Hij gaat dus lang genoeg mee voor de meeste feestjes. Handig weetje; als er 30 minuten geen device is geconnect is gaat de speaker automatisch uit.

8. In situ test
Op een plankje in de keuken stond hij prima, wellicht dat tafelhoogte wel beter is voor het 360 graden geluid, maar met de afzuigkap aan is er toch al wat storing aanwezig. Het frequentiebereik van de Flare is zo dat het niet volledig overschaduwd wordt door het geruis van de afzuigkap en de speaker maakt zo het koken nog aangenamer! Het is wel verstandig de speaker net buiten je bereik te zetten. Hij is wat hoger dan breed en kan door het wat hoog geplaatste zwaartepunt wel omgestoten worden.

Tijdens het afwassen de speaker eens in de gevarenzone gezet. Hij heeft het overleefd! De druppels worden opgenomen in de stof. Om een of andere reden had ik gehoopt dat de speaker behandeld was met iets hydrofobisch, maar het gaat er uiteindelijk om dat de hij niet kapot gaat.

9. Conclusie
Deze Stiekeme partyspeaker, heeft een sober uiterlijk als de lichten uit zijn en schiet net te kort om een echte party-hardy boomboombox te zijn. De lichtshow is leuk en sfeervol maar de discolampen synchroniseren niet echt lekker met de muziek, al is het effect even goed grappig om te zien.
Het geluid is van goede kwaliteit maar bij hoge volumes tijdens een episch feestje vervormen de schelle tonen het geluid teveel.

Voor mij zou dit een leuke speaker zijn voor een avondje met wat vrienden en te gebruiken in en rondom het huis waar je even wat muziek bij je wilt hebben.

Combineer dit alles met een degelijke bouwkwaliteit en goede featureset (via de app), kan ik deze speaker wel aanraden maar moet ik je wel wijzen op de beperkingen. Het is aan de eventuele koper om te bepalen waarvoor de speaker gebruikt moet gaan worden.

Heb jij ook een Soundcore Flare Zwart?