Soundcore Flare Zwart

Specificaties Mono-speaker met Bluetooth (oplaadbare accu) - Bekijk alle specificaties

Soundcore Flare Zwart Review

sgremmen 22 oktober 2018, 99 views

Soundcore Flare Zwart

Een mooi, stevig apparaat. Hoogwaardige materialen. Goed geluid met voldoende bas. De licht-ring met al zijn functionaliteiten hadden ze wat mij betreft weg mogen laten.

Pluspunten

• Mooie materialen
  • Voelt zeer stevig aan
  • Komt voldoende volume uit
  • Standaard geluidsprofielen zijn prima

Minpunten

• Oplaadsnoertje is kort en zonder stekker
  • Licht-ring voegt weinig toe

Muziekweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Mid- en hoogweergave Score: 4
Een hele geluidsinstallatie is nergens voor nodig, met deze speaker krijg je je woonkamer wel gevuld en het is vooral makkelijk en snel.

Uitpak-actie

- Verpakking van karton is prima, beetje gelijk aan hoe de meeste telefoons verpakt zijn. Het is een vrij witte verpakking, wat niet zo zeer past bij de materialen en kleurstelling van de box.
- Inhoud: de Flare, oplaadkabel van 60cm, handleiding en waarschuwingsboekje

Eerste indruk

De Flare voelt stevig en robuust aan. De materialen waar deze box van gemaakt zijn, zijn rubber en stof (zo’n stof waar ook je bank of leunstoel van gemaakt kan zijn). Het is mooi afgewerkt. Je hebt wel echt het gevoel dat je iets vast hebt (komt ook doordat de box 530 gram weegt). De vorm is licht kegelvormig, dus 1 kant is smaller dan de andere kant (de box heeft geen vaste onderkant, kan op beide kanten staan). Maar de kant met de lichtring is iets groter dan de kant met de volume knoppen.

Uiterlijk

Knoppen: Aan de zijkant zit de aan/uitknop deze lichten wit op als de box aan is en er een bluetooth verbinding is. Daaronder is de oplaad-ingang samen met de aux ingang netjes achter een rubberen klepje verborgen. ‘bovenop’ zit de play knop, volumeknoppen, een V-knop waarmee je de extra bass aan of uit kan zetten en een knop voor de licht-effecten. De knoppen zijn netjes weggewerkt onder een rubber laagje, dus het is 1 vlak maar als je drukt voel je wel echt dat je wat indrukt, wat prettig werkt.

Het is een mooi strak design, de kant zonder knoppen (dus soort van de onderkant) is van stevig rubber staat daardoor stevig. Aan die kant zit ook de plastic licht-ring. Dit is het enige stukje plastic van de box. Het plastic voelt wel stevig aan, maar doet wel iets af aan de robuustheid van de box.

Snoertje is aan de korte kant met z’n 60cm en doordat er geen stekkertje aan zit moet je die toch weer van een ander apparaat gebruiken.

Gebruiksaanwijzing

Lekker beknopt: Dat wil zeggen dat in 8 kleine pagina’s de basics worden uitgelegd (aan/uit, koppelen, opladen en knoppen. Tevens een pagina met daarop de informatie dat er ook een app bij zit.

In de gebruiksaanwijzing staat het advies om de Flare voor het eerste gebruik eerst volledig op te laden. Bij het inpluggen van de oplaadkabel gaat de aan/uitknop rood branden als teken dat deze aan het opladen is. Zodra deze uitgaat is hij vol. Ik heb er niet naast gezeten maar dit was in iedergeval binnen 4 uur.

Gebruik

Aanzetten: bij het indrukken van de aan/uit knop hoor je een kort opstartgeluid en lichten de knoppen op. Ik had wat problemen met het direct koppelen met mijn Huawei P8. Maar toen ik de Soundcore app had opgestart, kreeg ik daar ook direct te zien of ik de Flare wilde koppelen. Via die stap lukte het direct en dan zie je dat het bluetooth lampje van knipperen naar constant wit gaat.
App
In de app staan 3 blauwe puntjes, waarbij bij het eerste keer opstarten eerst een rood puntje stond. Toen ik daar op had geklikt stond er een 1-tje bij het updaten van de firmware van de Flare. Dus eerst heb ik deze update uitgevoerd. Dat duurde ongeveer 3 minuten. Tevens kan je in dit menu je box een andere naam geven en de bluetooth connectie verbreken.

In de app zie je verder een plusje, toen ik daarop klikte kom je in de soundstage, daarmee kan je meerdere Flare’s met elkaar verbinden. Ik heb er maar 1 dus deze functie heb ik niet kunnen testen. Verder zit er een play/pause knop en een volume-schuifbalk. Als je geen muziekapp aan hebt staan gebeurt er niets als je hierop klikt.

Dan heb je nog een lichtknopje daarmee kom je in het licht-effect menu. Hier kan je de verlichting uitschakelen of een ander thema kiezen. Binnen een thema kan je kiezen uit glow,fusion, m-sync en pulse. Tevens de sterkte van de verlichting. Dan heb je nog een setting-knop waarmee je in de wave-equalizer komt. Je kan hier extra bass toevoegen en onderaan kan je voor de verschillende muziekstijlen kiezen waarmee je voor een verschillende mix van bass,midrange en treble gaat.

Ook geeft een batterij-icoon aan hoe de batterij van de box ervoor staat. Ik vind het altijd wel prettig als dit met een percentage wordt aangeduid, zodat je een beetje weet hoe snel hij leeg gaat. Gemiste kans wat mij betreft.

Tijd voor muziek:

Het afspelen gaat simpel, gewoon via de gebruikelijke muziekapp een nummer starten. De light-effects had ik in eerste instantie op Energy – M-sync staan. De licht-show wordt daarbij aangepast aan de muziek. Dit is super onrustig (zelfs bij een rustig nummer, zoals Queen- ’39 (die bovenaan mijn muzieklijst stond). Het licht zit rondom de speaker in een cirkel dus. Er zitten veel kleuren in, als je hem zomaar aanzet is het echt een mengelmoes. Het licht is niet enorm fel en als je de lichtring aan de onderkant hebt schijnt het licht op maximaal 4cm van de flare op tafel. Je kan de flare ook omdraaien, is hij ook voor gemaakt als ik het zo voel. Want ook op die kant staat hij super stabiel.

Ik was eigenlijk direct klaar met de M-sync modus. Bij glow blijft het licht constant aan en verwisseld elke 5 seconden naar een aanliggende kleur, dat is nog wel grappig voor een keertje. Bij fusion is de lichtring meerdere kleuren en gaat ook dan in een vloeiende beweging over naar een andere kleurencombinatie. Bij pulse gaat het ligt rond elke 2 seconden gaat er een nieuwe kleur rond die het soort van overneemt van de vorige. Gelukkig zit de light-effect uitknop duidelijk bovenaan. Wat mij betreft hadden ze deze functionaliteit er wel uit mogen laten, doet af aan het strakke ontwerp en is echt zoiets wat je een paar keer gebruikt. Ik wil een box gebruiken om bijvoorbeeld tijdens een drankje met vrienden wat muziek te hebben, dan hoeft niet alle aandacht naar de box en de lampjes te gaan.

Geluid

Muziek klinkt goed, helder, vooral met de bass-up knop van de wave-equalizer aan krijg je een mooi geluid. Zonder klinkt het wel een beetje flets, maar dat kan ook komen doordat je het verschil zo kan horen. Er zit ook een custom optie in waarin je zelf met bass,midrange en treble kan spelen. Misschien geinig als je hier echt een perfectionist in bent, maar voor gewoon een lekker achtergrondmuziekje volstaan de standaard settings (default,flat?, chill,voice).

Ik heb de box getest in de woonkamer. Daarbij is het wel heel duidelijk uit welke hoek de muziek komt en krijgt de box het eigenlijk niet echt voor elkaar om de ruimte op een mooie manier te vullen met muziek.

Geluidskwaliteit

Het is prima, maar geen wow-effect. De verschillende muziekstijlen een beetje getest. Bijvoorbeeld een stuk van Beethoven (wel via Youtube, dus misschien ligt het daaraan), maar zo’n muziekstuk komt echt niet tot zijn recht via deze box. Wat meer hedendaagse muziek klinkt prima, een beetje vlak. Punt 1 van de verpakking is de 360 degrees sound, het geluid komt inderdaad uit alle kanten van de box, dus als je met meerdere mensen muziek luistert is dit zeker een groot voordeel.

Volume

Ik kwam er bij het harder zetten achter dat ik alleen het volume van mijn telefoon harder aan zetten was als ik de volumeknoppen van mijn telefoon gebruik, als je het volume van de box wil aanpassen zal dit toch via de app of via de knoppen op de box moeten. Dus eigenlijk heb je twee volume-balken waar je aan kan spelen.

Gebruik

Tijdens het testen werd ik gebeld, dit was maar wat duidelijk: in een soort super-alarm ging de Flare af, op een enorm hard volume ten opzichte van de muziek. Met een hartverzakking tot gevolg. Ik heb toen de bluetooth van mijn telefoon uitgeschakeld om gewoon op een normale manier te bellen. Dat ging goed, maar bij het weer inschakelen van bluetooth werd de verbinding wel direct weer tot stand gebracht maar bleef de muziek uit mijn telefoon komen in plaats van uit de box.

Bij het openen van de soundcore app, wordt de box wel gevonden maar bij het drukken op play in die app gaat het geluid toch via de telefoon in plaats van via de box. Dit weer goed krijgen bleek een kwestie van koppeling ongedaan maken, flare uit, telefoon uit en opnieuw beginnen. De koppeling daarna kwam weer goed tot stand.

Bluetooth

De verbinding blijft goed in het hele appartement totdat ik bij de voordeur kom (12 meter van de box vandaan), dan begint hij toch de storen. Aan de andere kant als ik mijn telefoon in plaats van in mijn hand in mijn broekzak stop, gaat het signaal storen na een meter of 8. Als je box en telefoon redelijk dicht bij elkaar houdt, is verbinding top en constant. Dus de verbinding is een beetje wisselend, maar zolang telefoon en Flare in 1 ruimte zijn is verbinding goed en constant.

De Flare is een mooi product, stylisch en fijn in het gebruik. Wel al wat ruzie met de bluetooth verbinding gehad maar dat kan ook aan mijn telefoon liggen (wel vaker problemen met verbinden met apparaten). De Flare voelt stevig aan, zorgt voor prima geluid. Het haalt het natuurlijk niet bij een volwaardige geluidsinstallatie maar prima om op elke plek muziek af te kunnen spelen en als achtergrond muziek.

Heb jij ook een Soundcore Flare Zwart?