Argon Alto4 Active (Wit)

Specificaties Stereo-speaker met Bluetooth (netvoeding) - Bekijk alle specificaties

Argon Alto4 Active (Wit) Review

Dee2 23 oktober 2018, 1.089 views

Argon Alto4 Active (Wit)

Luidsprekers met een strak en klassiek design en een zeer goed geluid. Heel goed geschikt als alternatief voor een soundbar. Bereik van de Bluetooth-verbinding met een mobiel apparaat valt tegen.

Pluspunten

• Geluid
  • Design
  • Aansluitingen
  • TV Sync

Minpunten

• Bluetooth bereik
  • Aan/Uit knop ontbreekt

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Disclaimer
De Argon Alto 4 Active speakers zijn gesponsord door HiFi Klubben tijdens het Tweakers.net Oktober Testfest 2018. De speakers mocht ik na de testperiode houden. Dit heeft verder geen invloed op de beoordeling.
Intro
Argon Audio is het huismerk van winkelketen HiFi Klubben, een van oorsprong Deense elektronica zaak, gespecialiseerd in audio en video apparatuur. Het merk Argon Audio omvat een groot aantal geluidsproducten tegen een redelijke prijs. De Alto 4 Active is hier een goed voorbeeld van.
Algemeen
De Alto 4 Active kost € 219,- per set en wordt alleen door HiFi Klubben verkocht. Hiervoor krijg je 2 strak ogende, compacte Bluetooth speakers inclusief afstandbediening en afneembare frontjes. Speakerkabels zijn standaard niet inbegrepen, maar voor de review heb ik van HiFi Klubben deze erbij gekregen.

Uiterlijk
De witte tweewegluidsprekers misstaan niet in mijn interieur en zien er zonder de zwarte frontjes stoer en tijdloos uit. De frontjes kunnen met gemak bevestigd of verwijderd worden door de ingebouwde magneetjes. De rechterspeaker (de actieve) bevat de versterker en daarom ook aan de achterzijde alle aansluitingen. Op de voorzijde van deze speaker is de infraroodsensor met indicatielampjes te zien. Beide speakers zijn voorzien van een 0,75 inch tweeter voor de hoge tonen en een 4 inch bas voor midden en lage tonen.

De Alto 4 Active bevat veel aansluitmogelijkheden; 2x optisch in, 1x analoog, 1x subwoofer en de mogelijkheid om een platenspeler aan te sluiten. Daarnaast bevat de actieve speaker nog een aparte volumeknop. Wat een klein beetje tegenviel waren de 8 bijgeleverde rubberen stickertjes. Deze dienen als een soort dempers. Dit wordt verder nergens aangegeven in de handleiding en montage instructies zijn ook niet ingesloten. Ik had het fijner gevonden als deze dempers er al op hadden gezeten.

Twee ontbrekende features die mij opvielen. De luidsprekers bevatten geen ophang- of bevestigingspunten en kunnen daarom niet worden opgehangen. Een mini jack aansluiting ontbreekt, alhoewel een mini jack-naar-RCA-kabel dit probleem zou kunnen oplossen.

Afstandbediening
De bijgeleverde afstandbediening is compact en functioneel. De belangrijkste functies hiervan zijn: het aan- en uit zetten van de speakers, koppelen met een Bluetooth-apparaat en het wisselen van de ingangen. Het regelen van het volume kan ook met een Sony of Samsung afstandbediening.
Specificaties
  • Actieve tweewegluidsprekers met geïntegreerde stereoversterker
  • Basreflexconstructie
  • Geïntegreerde Bluetooth 4.0 met ondersteuning voor aptX
  • Volumeregeling/mute via de meeste afstandsbedieningen van Samsung en Sony
  • Tweeter: 0,75” softdome met neodym-magneetsysteem
  • Bas-/middentonen: 4”
  • Frequentiebereik: 80-20.000 Hz
  • Klasse D-versterker
  • Uitgangsvermogen: 2 x 40 watt (RMS)
  • Ingangen: 2 x optisch, stereo line-in (L/R RCA), draaitafel (MM)
  • Uitgang voor subwoofer (L/R)
  • Ingangsschakelaar op de achterkant (ook via afstandsbediening)
  • Magnetisch bevestigde voorkant van stof
  • Inclusief afstandsbediening
  • Functie voor automatisch aan-/uitzetten inclusief Bluetooth
  • Standaard energieverbruik: < 0,5 watt (met automatisch aanzetten van alle ingangen)
  • Geïntegreerde voeding
  • Afmetingen: 15,0 x 24,0 x 22,3 cm (inclusief stoffen voorkant en terminals) (BxHxD)
  • Gewicht: 7 kg (set)
Bluetooth
Na de luidsprekers aangesloten te hebben, was het instellen van de Bluetooth verbinding snel en gemakkelijk. Alto 4 Active beschikt over automatisch aanzetten. Dit betekend dat de speakers ook vanuit standby automatisch via Bluetooth verbonden kunnen worden. Ik heb gemerkt dat dit niet altijd wenselijk is en dat de speakers vanuit de sluimerstand heel vaak worden geactiveerd.

Wanneer ik de speakers met mijn iPhone heb verbonden en op een gegeven moment mijn Bluetooth oordopjes wil gebruiken –als ik bijv. op de bovenverdieping ben– gebeurt het regelmatig dat de muziek na een paar minuten toch weer op de speakers worden afgespeeld. Om dit tegen te gaan moet ik de speakers in de iPhone Bluetooth instellingen ontkoppelen.

Een soortgelijk probleem tref ik met de Bluetooth verbinding met mijn tv. Wanneer de tv in standby staat en ik de speakers via de afstandsbediening in standby zet dan schakelen de speakers na een paar seconden toch weer in. Een fysiek aan/uit-knop zou hier een oplossing kunnen zijn.

Wat me tegenvalt is het bereik van de Bluetooth verbinding met mijn smartphone. Zodra ik in de keuken sta, dat is zo'n 4 à 5 meter verder, dan hapert de verbinding. Dit is nog slechter als ik de smartphone in mijn broekzak stop.

Geluid
Het geluid van de Alto 4 Active luidsprekers heeft mij aangenaam verrast. For the record, ik ben geen geluidsperfectionist, maar hou van muziek. Ik luister voornamelijk naar deep house, elektronische muziek met veel bas. De speakers zijn hier uitermate geschikt voor. Het volume kan heel luid zonder dat de bas vervormd wordt. Het klinkt vol, krachtig en er is veel detail te horen.

Ik heb de speakers getest met een iPhone, iPad en MacBook Air. Daarnaast ook nog een Squeezebox via de AUX-ingang. Hiermee heb ik verschillende soorten muziek afgespeeld zoals deep house, klassiek, alternative rock en popmuziek. Controle over het geluid ontbreekt op de active speaker dus dit moet softwarematig worden gedaan. Dat kan prima met bijv. de equalizer van Spotity. In bijna alle gevallen vond ik het niet noodzakelijk om het geluid te finetunen, maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen iets minder lage tonen zouden willen. De buren bijvoorbeeld.

Een gaming console bezit ik niet maar ik heb de speakers wel met een Sony KD-55XE8505 televisie kunnen testen. De speakers kon ik daarom ook met de Sony afstandbediening gebruiken. Het geluid is wederom top en veel beter dan de ingebouwde tv speakers. Ik heb de speakers getest met de optische uitgang en met een Bluetooth verbinding. Ik heb vaak gehoord dat het tv geluid via een (draadloze) soundbar niet in sync zou lopen met het beeld. Bij de Alto 4 Active is dit absoluut niet het geval. Het geluid is perfect gesynced met het beeld en de verbinding blijft constant.
Argon Audio Alto 4 Active zijn een zeer goed klinkend stel luidsprekers met een klassiek, strak design. Een uitstekend alternatief voor een soundbar. Geschikt voor iemand die een simpel stel luidsprekers zoekt met veel aansluitmogelijkheden. Alto 4 Active zijn geen Bluetooth speakers maar speakers met Bluetooth. Dat is ook het zwakste punt van deze speakers.

Heb jij ook een Argon Alto4 Active (Wit)?

Leuke review. Er staat wel een foutje in: de linkerspeaker is de actieve speaker. Bij jou staat de actieve speaker rechts. Als je omdraait dan klopt je stereoweergave weer.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones