Tweakers zegt: 7,5

LG G7 ThinQ Zwart

Specificaties 6,1" • 3120x1440 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

LG G7 ThinQ Zwart Review

TherachTestpanel 22 oktober 2018, laatste update op 23 oktober 2018, 175 views Testpanel

LG G7 ThinQ Zwart

De LG G7 Thinq is een vlot toestel met een mooi design. Het LCD scherm doet naar mijn mening niet onder voor een OLED gezien de prachtige kleuren die het produceert. Helaas zijn Facebook en Instagram voorgeïnstalleerd, maar met de LG versie van Android is verder goed te werken.

Pluspunten

• Helder scherm
  • Laag gewicht
  • Notch is te verbergen
  • Snelladen

Minpunten

• LG skin
  • Facebook en Instagram voorgeïnstalleerd
  • Trilmotor

Voordat ik aan mijn review begin wil ik Tweakers graag ontzettend bedanken voor het leuke Testfest evenement waar ik al kort kennis kon maken met de LG G7 Thinq. Ik kreeg gelijk wat uitleg over de quad-dac in het toestel en kon naast de G7 ook verschillende tv’s, monitoren en een robotstofzuiger bekijken.
Na jaren Android te hebben gebruikt, waaronder verschillende HTC toestellen en de Huawei Nexus 6P, ben ik 2 jaar geleden overgestapt naar een iPhone 7 Plus. Ik zal in mijn review dus af ten toe de vergelijking trekken met de Android ervaring van 2 jaar geleden, of juist met mijn huidige iPhone ervaring.

De LG G7 Thinq in gebruik nemen

Het instellen van de LG G7 ging soepel waarbij ik gekozen heb voor een volledige schone installatie, zonder gegevens over te zetten van een vorig toestel. Ik kreeg de keuze om het toestel te ontgrendelen met een zogenaamd ‘Knock-patroon’ als vervanger voor een pincode, waarbij een klop patroon op verschillende locaties op het scherm te telefoon zou ontgrendelen. Echter ontgrendel ik mijn telefoon liever met de hand waarmee ik hem vast heb, dus ben ik hier niet voor gegaan. Daarnaast zat het te gebruiken deel van het scherm voor het patroon te ver naar boven, waardoor deze niet goed bereikbaar was voor de hand waarmee ik de telefoon vasthoudt. Ik heb dus maar gewoon een pincode ingesteld, en daarnaast uiteraard de vingerafdrukscanner. Vervolgens stelde ik nog wat e-mailaccounts in en was ik klaar om het toestel in gebruik te nemen.

Netwerk en bereik

Tijd voor de eerste test. Hoe zit het met de snelheid en het bereik van dit toestel? Het bereik op het 4G netwerk (KPN) is net als op mijn huidig iPhone 7 Plus prima en hier kan ik verder weinig over zeggen. Het bereik mijn wi-fi netwerk lijkt echter nét een stukje beter dan dat van mijn iPhone. Normaal gesproken moet de YouTube kwaliteit op mijn iPhone aanpassen naar 480p als ik op mijn slaapkamer zit (8 meter van de router, 2 deuren, 1 muur). Op de LG G7 bleef het bereik echter goed, waardoor ik geen stap terug hoefde te zetten en ik niet met terugval op 4G te maken had.

De camera's

De LG G7 beschikt over 3 camera’s. Een reguliere 16 megapixel camera aan de achterkant van het toestel. Een 16 megapixel groothoek camera, ook aan de achterkant van het toestel. En dan nog een 8 megapixel camera aan de voorkant van het toestel. Goede foto’s en video’s hebben echter ook te maken met de software, en in de camera app is te zien dat LG verschillende camera modi heeft toegevoegd. Dit zijn Google Lens, AI Cam en Portret modus. Helaas liep het toestel een paar keer vast bij wisselen naar de Google Lens modus, omdat op de achtergrond wat instellingen voltooid moesten worden. Alles werkte daarna prima, maar het is zonde voor een eerste indruk.
Google Lens
Met deze modus richt je je camera op een voorwerp en zie je dat de viewfinder aan het scannen gaat. Kort erna verschijnen er gekleurde bolletjes op het scherm waar je op kunt klikken, en vertelt Google Lens je wat het object is. Zo herkende Google Lens onder andere mijn konijn (zelfs het ras!) en had het ook geen moeite met het identificeren van mij meubels. De echte meerwaarde van Google lens zit hem denk ik echter in het kunnen herkennen van tekst, waarna je het eenvoudig kunt kopiëren om digitaal te gebruiken. Ook url’s worden herkent zodat je deze eenvoudig opent zonder ze over te typen.
AI CAM
Is in mijn ogen een overbodige toevoeging omdat het niet meer lijkt te doen dan Google Lens, waarbij de laatste betere resultaten lijkt te geven.Wellicht dat AI CAM de foto-instellingen van de camera app aanpast op het type object dat het denkt in beeld te hebben, maar dit heb ik niet goed kunnen testen.
Portret modus
De portret modus kende ik natuurlijk van mijn iPhone. Bij veel daglicht en niet te veel details rondom een gezicht (zoals los haar) deed de portretmodus het prima en kwam er een mooie foto uit waarbij de achtergrond goed geblurred was. Ik merkte echter dat de modus moeite had met donkere omgevingen of bij wapperend haar. Iets wat ik van mijn iPhone niet gewend ben. https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1GeGqe3C7FOTHyt.jpeg
Foto,- en videokwaliteit
Over de foto,- en videokwaliteit wil ik niet te uitgebreid praten omdat dit (ook gezien het recente iPhone X debacle met portretfoto’s) een vrij subjectief onderdeel lijkt te zijn. Naar mijn persoonlijke mening presteert de camera prima is goed verlichte omgevingen, zoals op een zonnige dag.[IMG=620,295]9VJeVzwF[/IMG]
Echter zodra de hoeveelheid licht af begint te nemen merk ik dat er ruis ontstaat en dat de camera moeite heeft met het vastleggen van wat sneller bewegende beelden. Er zitten een aantal foto modi op zoals een food modus en gif modus. De food modus heb ik getest in een restaurant, en het resultaat sprak mij totaal niet aan. https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1GeGDa2YKpLOX5F.jpeg
De GIF modus is daarbij denk ik voor een andere doelgroep bedoeld, maar lijkt te doen wat het moet doen. De beeldstabilisatie van (4K) video is echter erg goed, en met een testvideo leek de camera wel op een rails bevestigd! [Video: https://drive.google.com/file/d/1yVPOBY1tB_lyq13dAdak8PJqz4ZQwr-c/view?usp=sharing]
Benieuwd naar het materiaal dat ik met de LG G7 geschoten heb? Je vindt alle foto’s en video’s in deze map. Verder had ik het erg handig gevonden als ik de dedicated Google Assisstant knop op het toestel had kunnen gebruiken om een foto te nemen of opname te starten.

Het beeldscherm

Het scherm van de LG G7 vind ik prachtig, en dat komt vooral omdat je zo ontzettend veel scherm krijgt in een relatief compacte behuizing. Buiten dat zijn de kleuren erg mooi en is er met de hoge resolutie uiteraard geen pixel te zien. Ik ben iemand die normaal heel erg roept dat hij vóór OLED is en dat dat dé beter ervaring biedt. Het mooie is dat ik de eerste paar dagen het idee had dat ik naar een OLED scherm aan het kijken was. Ik denk dat dat wel laat zien hoe de kleuren van het scherm afspatten. Het feit dat het een LCD was viel mij pas op toen ik een keer ‘s nachts wakker werd. Het scherm is namelijk ‘always-on’ zodat je altijd de tijd kunt aflezen. Het viel mij ‘s nachts op dat niet enkel de klok op het scherm verlicht was, maar dat hele scherm licht grijs was. Ik heb niet gemerkt dat dit invloed had op de batterijduur van het toestel. Wellicht heeft dat de maken met de grote afstelbaarheid van de helderheid van het scherm. Het scherm is erg goed te dimmen, maar biedt daarnaast ook de optie voor een soort ‘super helderheid’, waarmee je het scherm boven de standaard maximale helderheid zegt. Dit is echt ideaal voor buiten op een zonnige dag, maar het is verblindend als je dit in een donkere omgeving activeert.
Wat ik ook erg prettig vond aan dit scherm is dat het een tap-to-wake functionaliteit heeft, waarmee ik door 2x tikken op het scherm het toestel activeer. Zo checkte ik eenvoudig mijn notificaties wanneer het toestel plat op tafel lag. Dit is echt een hele fijne functie die ik graag op mijn iPhone zou zien.
Daarnaast was ik ook erg blij met het feit dat de notch te verbergen is door bovenaan een zwarte balk te weergeven. Dit was echter nog beter geweest als het een OLED scherm was, zodat zwart ook echt als zwart weergeven wordt.

Gezichtsherkenning

Android heeft sinds een paar versies terug standaard de mogelijkheid voor gezichtsherkenning standaard ingebouwd. Echter is deze altijd heel eenvoudig te misleiden d.m.v. een foto en werkt het amper in een donkere omgeving. Toch heb ik de gezichtsherkenning van de LG G7 een kans gekregen. Bij de standaardinstellingen kon ik mijn telefoon nog steeds eenvoudig unlocken met een foto. Echter kwam ik de optie ‘uitgebreide gezichtsherkenning tegen’ waarmee unlocken met een foto niet langer mogelijk was. De functie geeft aan dat het unlocken hierdoor iets langer kon duren, maar dit vond ik niet merkbaar. Al met een dus een prima gezichtsherkenning voor Android standaarden. https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1GeGDa1aSgtNi2k.png

Gebruiksgemak

Het fysieke aspect
Om eerst maar even op het fysieke aspect van gebruiksgemak te benoemen: Het toestel ligt lekker in de hand en is met zijn 162 gram ontzettend licht voor zijn formaat, wat natuurlijk te maken heeft met de plastic behuizing. Dit zorgt ervoor dat de telefoon iets ‘goedkoper’ aanvoelt dan een iPhone, maar bij langdurig gebruik is het echt een genot omdat je hand minder snel vermoeid raakt.
De LG laag
Android inclusief de LG skin draaide over het algemeen stabiel. Er zit echter een app genaamd ‘Smart Doctor’ op het toestel die de telefoon op allerlei zaken scant. Ik heb één keer meegemaak dat deze app als suggestie gaf om het toestel opnieuw op te starten zodat mijn toestel ‘soepel zou blijven werken’.
Ik snap de gedachtengang omdat een Android toestel naar mijn ervaring wel eens langzaam aan wil gaan voelen, maar ik vraag mij af hoe wenselijk dit is. Ik merkte na één week gebruik in ieder geval geen verschil na het opnieuw opstarten. Een nadeel vond ik dat niet alle apps goed geoptimaliseerd leken voor het schermformaat van de LG G7, wat vermoedelijk met de relatief nieuwe resolutie en schermverhouding te maken heeft. Hierdoor had ik soms te maken met een vrij grote zwarte balk aan de onderkant van een app. Ik heb verder echt nooit last gehad van vastlopers of haperende apps, dus dat is positief!
Bouwkwaliteit
Hoewel de bouwkwaliteit mij prima lijkt, ben ik wat minder te spreken over de zwarte coating die op het toestel zit. Tijdens het kijken van bijvoorbeeld YouTube rekte ik de video vaak uit zodat ik het volledige scherm kon benutten. Dit zorgde echter dat ik de toestel vaak helemaal de rand vast had zodat ik niet met mijn vingers over de video zat. Op een ochtend in de trein kraste ik daardoor een keer met mijn nagel over de rand (onderkant) van het toestel. Tot mijn grote verbazing zag ik ineens een zilver streepje verschijnen. Ik deed het nogmaals, en jawel, nog een zilver streepje erbij. Ik voelde er met mijn vingertoppen overheen en de coating leek weggeschraapt te zijn door mijn nagel. Het lijkt er dus op dat de randen van het toestel niet erg krasbestendig zijn als mijn nagel dit al kan veroorzaken. https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1GeGDa3NhcpBqa5.jpeg

Accuduur

De accuduur bij een Android toestel vind ik altijd lastig te beoordelen. Het hangt er gewoon heel erg vanaf welke apps je installeert, hoe je deze gebruikt en welke achtergrondprocessen je ze laat uitvoeren. Mijn gebruik bestond vooral uit video’s kijken (YouTube, Netflix), veel browsen met Google Chrome, en de nodige uurtjes op de Reddit app. Daarnaast had ik 1 Google account gesynchroniseerd voor e-mail, agenda en contacten. Met dit gebruik hield de accu het met gemak 1 dag vol, en had ik aan het eind van de dag vaak nog 30% over.

In de Tweakers Pricewatch zie ik dat het toestel in mei dit jaar voor net iets boven de €800,- geïntroduceerd werd. Kijkend naar concurrerende toestellen zoals de Samsung Galaxy S9 ligt de prijs er wel mee in lijn, echter vind ik het ontbreken van een OLED scherm dan wel een gemis. Daarnaast laat de camera naar mijn mening wat te wensen over. €800,- had ik er dus niet voor over gehad.. MAAR: Op moment van schrijven is de prijs van het toestel gezakt naar €465,-, bijna een halvering van de introductieprijs! De grijze variant is op moment van schrijven zelfs beschikbaar voor €365,-. Kijk je dan nog een keer naar de specificaties en naar de concurrentie met vergelijkbare eigenschappen, dan vind ik het een heel ander verhaal. Voor €400,- heb je dan een top toestel van een A-merk die mee kan met het hogere smartphone segment. Daarmee zou ik de telefoon dus aanraden aan mensen die een LCD scherm prima vinden en bereid zijn wat in te leveren op camera prestaties.

Heb jij ook een LG G7 ThinQ Zwart?