Soundcore Flare Zwart

Specificaties Mono-speaker met Bluetooth (oplaadbare accu) - Bekijk alle specificaties

Soundcore Flare Zwart Review

jorikoppedijk 22 oktober 2018, laatste update op 24 oktober 2018, 116 views

Soundcore Flare Zwart

Wat 'n ding! Goed balans tussen lows, mids en highs met daarbij nog een bovengemiddeld goede bas. Dit geluid in combinatie met het lichtspektakel dat zich aan de onderkant van de speaker bevindt heb je gegarandeerd luisterplezier!

Pluspunten

• Mooie vorm, stevig gebouwd en voelt erg premium aan
  • Te gebruiken met zowel bluetooth als een 3,5mm kabel
  • Goed balans tussen lows, mids en highs
  • Verschillende geluidsprofielen
  • Mogelijk meerdere Flares te combineren tot een stereo setup
  • Goed geluid rondom de gehele speaker
  • Toffe lichtfuncties

Minpunten

• Korte oplaadkabel
  • Bij te hoog volume klinkt het geluid erg slecht
  • Erg lastig om een mooi Custom geluidsprofiel te maken
  • Redt de 12 uur batterijduur niet

Muziekweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Mid- en hoogweergave Score: 4
De Soundcore Flare. Een van de nieuwste producten van het bedrijf Anker is nu ook in Nederland aangekomen en wordt momenteel druk getest door allerlei reviewers via blogs, tech websites en Youtube. Een grote stap hoef je niet te zetten om deze speaker te bemachtigen. Je kan de Flare namelijk al kopen voor €70,-, of ‘zeven tientjes’ voor degenen die dat leuker vinden klinken. In deze prijsklasse heeft de Flare zeker een aantal concurrenten, de een wat overtuigender dan de ander. Met deze review probeer ik voor jullie én mijzelf duidelijk te krijgen: is deze speaker het geld waard?

De presentatie
De Flare wordt geleverd in een verrassend mooie verpakking. Bij het uitpakken van de speaker dacht ik gelijk aan het moment dat ik mijn Galaxy S8 aan het unboxen was. Het was, om het even in Engelse termen uit te drukken, erg ‘satisfying’. De hard kartonnen doos waarin hij zich bevindt voelt erg prettig aan. Het design van de doos is onmiskenbaar van Anker. De huisstijl waarmee zij al jaren werken is ook weer aan iedere zijde van deze verpakking te zien. Niet neemt dit weg dat ik bij dit product eerder een iets ‘robuustere’ verpakking had verwacht. Meer zwart, minder wit. Maar dit is mijn persoonlijke idee erbij.
De inhoud
Deel 1
Na de binnenste doos uit de buitenste te hebben geschoven blijft er een fel lichtblauwe verpakking over. Deze kan je gemakkelijk openmaken door het kartonnen flipje naar buiten te trekken. Het eerste dat je ziet is nóg een doosje, zwart deze keer. Hierin kan je een boekje met instructies vinden en een standaard papiertje met daarop waarschuwingen en voorwaarden en dergelijke. In ditzelfde doosje zit ook een kabeltje. Dit kabeltje is helaas erg kort. Met zijn lengte van nog geen 60cm is het moeilijk deze speaker te gebruiken wanneer hij (bijna) leeg is en niet dicht bij een stopcontact is. Mocht je van tevoren weten dat je de Flare voor langere tijd gaat gebruiken, zorg dan dat je hem van tevoren hebt opgeladen.

Deel 2
Na al deze saaie dingen is het dan toch eindelijk zover: de Soundcore Flare. Daar ligt hij dan, rustig in een zwart plastic bakje en gewikkeld in een soort vettig, ondoorzichtig plastic, afwachtend wie zijn nieuwe baasje zou worden. Hij was gelukkig maar al te blij toen hij mijn gezicht zag. Ik haalde hem uit zijn winterslaap en plaatste hem op mijn bureau. Hier begon het avontuur.

De functies
De Flare heeft een lichte pilaarachtige vorm met aan de base een witte ring die licht zal gaan geven bij het afspelen van muziek. De rest van de speaker bestaat uit een soort van strak geweven stof dat erg fijn en premium aanvoelt als je hem in je hand hebt. Bovenop zijn er vijf knoppen te bekennen: Een knop voor volume omlaag, volume omhoog, play/pause, het licht van de base aan/uit zetten en een knop voor de bass boost aan/uit zetten.

De lichtanimatie functie is een erg leuke toevoeging. Je kan een app downloaden waarmee je de speaker kan customizen. Er zijn verschillende lichtopties om te selecteren: Energy, chill, bedtime en spring. Deze opties brengen allerlei andere kleuren met zich mee. In al deze opties zijn ook aanpassingen te treffen zoals de brightness van het licht en de manier waarop het licht zichtbaar is. Er zijn verschillende opties voor het licht:
- Glow: De speaker geeft één constante kleur weer
- M-Sync: Het licht reageert op de muziek die gespeeld wordt (die overigens erg slecht werkt met off-beat flashes en dergelijke)
- Fusion: Hij gaat geleidelijk en langzaam over van kleur naar kleur
- Pulse: In een soort van ringanimatie veranderen de kleuren relatief snel
- Breathe: Voor wanneer je muziek wil luisteren en ook je ademhaling rustiger wil maken (inademen wanneer het licht gaat branden en uitademen wanneer het licht uitgaat)

Ik maak zelf regelmatig aanpassingen in de manier van lichtweergave. Bij wat ruigere rocknummers zet ik, ondanks het feit dat het niet goed werkt, de M-Sync functie aan. Bij jazzy nummers gebruik ik Fusion.

Maar genoeg over het licht!
De verbinding
De Flare biedt de mogelijkheid muziek af te spelen met een bluetooth verbinding. Dit is dan natuurlijk ook onmisbaar in deze tijden van continu verbeterende technologie. De verbinding had niet makkelijker kunnen gaan. Je zet de speaker en de bluetooth van je telefoon aan, tapt op ‘Soundcore Flare’ en je bent klaar. That’s it.

Ook is het mogelijk muziek te spelen met een 3,5mm kabel. Dit is er zo eentje die in (bijna) elke telefoon in de onder- of bovenkant gestopt kan worden. De rest van deze review zal gaan over allebei de opties samen. Na zowel bluetooth als kabel voor langere tijd getest te hebben kon ik namelijk geen duidelijke verschillen ontdekken in audiokwaliteit.
Het geluid
Toch wel het belangrijkste gedeelte van een speaker, vind je niet?

Uitdaging
Bij het aanzetten van de Flare wilde ik gelijk proberen het de speaker moeilijk te maken. De waarde die ik hecht aan bas in koptelefoons, oortjes en speakers moet namelijk niet onderschat worden. Ik zette het nummer ‘Cancer’ op van Twentyone Pilots. Iets na de one-minute-mark zijn daar namelijk zulke heftige bastonen te horen dat alleen de betere apperatuur dat zou kunnen oppikken. Helaas viel dit tegen bij de Flare. De bastonen klonken niet donker, hard, laag en doordringend maar eerder flets, zacht en bijna afwezig. Natuurlijk moet ik niet te veel eisen stellen aan een speaker van slechts tachtig euro, maar toch wilde ik dit proberen.

Genres
Na deze ‘ultieme test’ zette ik mijn playlist aan met genres wisselend van pop tot reggae, rock, indie/alternative, punk, funk, dubstep en blues. Ik ben diep onder de indruk. Na zo’n twee uur aandachtig geluisterd te hebben naar de muziek ben ik al lang de missende bastonen in ‘Cancer’ vergeten. De vrijwel perfecte balans tussen lows, mids en highs uit zich in alle nummers die ik op de Flare afgooi. Zo ook bij het nummer ‘Cool Kids’ van Echosmith. Op de default settings klinkt dit nummer erg schel en hard op de Bose QC35 koptelefoon van 350 euro, maar op deze speaker heb ik er niets op aan te merken. Niks schel, niks hard, niks onprettig geluid.

Volume
Iets opmerkelijks aan de bas is de verhouding hiervan met het volume. Zowel het volume van de speaker als van je telefoon kan je apart aanpassen, maar zodra het volume van mijn telefoon het rode gedeelte bereikt worden er heftige ‘concessies’ getroffen in de hoeveelheid bas. Met het oog op de grote waarschijnlijkheid de speaker op te blazen is deze beveiliging er waarschijnlijk opgezet. Ook de kwaliteit van de muziek in het algemeen gaat een flink aantal stappen omlaag bij hoger volume. Begrijpelijk, maar jammer!

Profielen
In de app is het mogelijk verschillende profielen te selecteren. Zo heeft elk profiel een andere hoeveelheid aan bass, midrange en treble. De standaard profielen zijn Default, Flat, Chill, Voice en Custom. Bij de laatste kan je bij zowel de bass, midrange en treble aanpassen door het omhoog en omlaag schuiven van drie schuifjes per ‘categorie’. Even heel eerlijk, ik heb nooit een mooie combinatie kunnen vinden in het Custom profiel. Misschien ligt dit aan mij, maar dit is erg lastig naar mijn idee. De andere profielen heb ik getest en kan met zekerheid zeggen dat er zéker grote verschillen in te horen zijn. Waar ik bij het afspelen van ‘normale’ muziek graag het simpele Default profiel gebruik, gebruik ik bij jazz het Chill profiel. Hier zijn de midtones wat hoger, dit geeft een wat mooier effect.

360 graden
Anker heeft reclame gemaakt met het feit dat de Flare een 360 graden speaker is. Dit is goed te merken. Hoe ik de speaker ook draai en op welke locatie ik mij ook bevind, het geluid blijft hetzelfde. Dit is fijn! Zo kan hij bij een feestje uitstekend in het midden op een tafeltje staan en kan iedereen evengoed genieten van de lekkere beats. Tijdens de uren dat ik deze speaker aan het testen was haalde ik ongeveer 10,5 uur op een volle batterij op iets boven gemiddeld volume. Hier stond ook het licht steeds bij aan. Hier kan het door komen dat ik de geadverteerde 12 uur niet redde.
SoundStage
Met de SoundStage is het mogelijk meerdere Flare speakers toe te voegen om zo een stereo setup te realiseren. Zelf heb ik niet meerdere speakers van deze serie. Voor mij is er dus geen mogelijkheid de SoundStage te testen. Dit vind ik jammer. Maar goed, een stereo setup is alles behalve nodig. Met slechts één speaker kan je al geluid te horen krijgen waar je u tegen zegt.

Dames en heren, de conclusie!
Jeetje, wat een ding. Mijn oudere Philips Shoqbox is vergeleken met de Flare een erg slechte speaker. De Flare heeft een mooie combinatie van functies die door iedereen erg makkelijk te gebruiken zijn. De bluetooth functie maakt de speaker een stuk toegankelijker, vooral omdat er ook de optie is muziek te spelen met een 3,5mm kabel. De verschillende audioprofielen zijn een erg goede toevoeging. Er is altijd een ‘perfecte’ combinatie te vinden van bass, midrange en treble bij de muziek waar jij graag naar luistert. Om de vraag te beantwoorden van het begin van deze review: ja, hij is het geld waard. Dubbel en dwars. Ik heb geen ervaring met veel andere speakers, maar ik zou gerust kunnen zeggen dat de Soundcore Flare behoort tot de top 1% van portable speakers in zijn prijsklasse. Spijt zul je niet krijgen bij de aanschaf van dit mooie apparaat.

Heb jij ook een Soundcore Flare Zwart?