BenQ SW2700PT Zwart

Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

BenQ SW2700PT Zwart Review

Lucky_LuukTestpanel 22 oktober 2018, 177 views Testpanel

BenQ SW2700PT Zwart

Ik kan de SW2700PT aanraden voor de Hobby/Pro fotograaf. Het is een uitstekend scherm voor beeldbewerking en heeft veel opties/accessoires. Voor een scherm met deze features heeft het een schappelijke prijs. Uiteraard kan je dit ook gewoon als monitor op kantoor/huis gebruiken, maar daar is hij niet voor bedoeld.

Pluspunten

• 99% AdobeRGB Kleurruimte
  • Meegeleverde Accessoires
  • Flexibele voet
  • Gebruiksvriendelijk
  • Hardware Kalibratie

Minpunten

• Flinke Bezels
  • Schaduwkap Montage wat onhandig

Ik heb de SW2700PT mogen testen dankzij het Tweaker Oktober Testfest. Tijdens dit event mochten 5 Tweakers (waaronder ik natuurlijk) deze monitor testen en daarna kregen wij het ook voor een periode van 2 weken thuisgestuurd. Hierbij kregen we ook een Datacolor Spyder 5 Elite kleurenkalibrator meegeleverd om dit ook uit te testen.

Deze monitor is bedoelt voor de hobby/prof fotograaf. Tijdens het event kregen we ook een presentatie van een professionele fotograaf die de producten van Benq gebruikt. Hier kregen wij wat meer te weten over hoe deze monitor zich onderscheidt tegenover een standaard monitor.

Dit is geen product wat ik persoonlijk zal kopen, omdat ik zelf niet veel met fotografie bezig ben, maar ik probeer wel uit het oogpunt van zo'n persoon te kijken bij deze monitor :) .

What's in the box?

In de doos zijn de volgende dingen te vinden:
  • 1x Monitor
  • 1x USB kabel
  • 1x Stroomkabel
  • 1x CD met drivers en kalibratie programma
  • 1x Fabriekskalibratie Rapport
Deze monitor komt met een hoop dingetjes vanuit de fabriek waaronder een schaduw kap en een Hotkey Puck (verder hier meer over). Het was wel jammer dat er geen normale DP kabel bij zat, maar een DP naar miniDP kabel. Ook zat er wel een DVI kabel bij, maar geen HDMI kabel. Persoonlijk heb ik liever een USB drive met drivers in plaats van een CD, maar de de drivers zijn ook online te vinden, dus dat is geen probleem.Verder zat alles wel goed en compact in de doos gepakt.

Uiterlijke features/accessoires

Het design
Het design is praktisch, overal zwart plastic. De voet heeft een beetje textuur, maar verder is het redelijk basic. Wat ik wel jammer vind is dat de monitor best wel flinke bezels heeft.
Assemblage van de monitor
Deze monitor is extreem makkelijk in elkaar te zetten. Er zijn 2 onderdelen voor de voet die zonder schroevendraaier zo aan de monitor vast klikken. De gebruiksaanwijzing is hier nagenoeg niet bij nodig. Ook heeft het gewoon VESA mounts, dus je kan 'm ook makkelijk aan een andere arm hangen.
De schaduwkap
De standaard meegeleverde schaduwkap was iets moeilijker te installeren en ik had moeite om deze aan de monitor zelf te bevestigen, maar uiteindelijk lukte het mij wel. Als ik deze monitor zou aanschaffen zou ik de schaduwkap er heel de tijd op of af laten.

Boven in de schaduwkap is ook een klepje aangebracht om een kleurenkalibrator doorheen te doen, hierdoor hoef je de schaduwkap er niet af te halen om je monitor te kalibreren
De Hotkey Puck
Bij deze monitor wordt ook een Hotkey Puck meegeleverd, hiermee kan je makkelijk kalibratie presets van de monitor mee kiezen. Standaard zijn op de puck de presets sRGB, AdobeRGB en Zwart wit te kiezen. Deze presets zijn aan te passen naar wens.

Het OSD kan je ook met deze puck bedienen, wat ik heel handig vond, want je kan hier tenminste makkelijk zien op welke knopjes je drukt. Het OSD is trouwens ook nog via de traditionele knopjes onderop het scherm te bedienen.

Voor de puck is er ook een speciaal plekje in de voet van het scherm, zo slingert hij niet rond en ziet het er wat beter afgewerkt uit.
Articulatie
De monitor is goed in hoogte en hoek af te stellen. Achter het scherm is ook nauwkeurig te zien op welke hoogte en hoek de monitor staat. Ook is er een schuifje die je op je favoriete hoogte kan zetten waardoor je altijd weet hoe hoog je je monitor moet zetten.
Aansluitingen
Deze monitor is aan te sluiten op DVI-D, HDMI en Displayport. Ook zitten er achter op de monitor een Mini-USB aansluiting voor de puck, een USB aansluiting voor de monitor zelf en een 3.5mm aansluiting.

Aan de zijkant van de monitor zitten 2 USB 3.0 poorten en een SD kaart lezer, ik had hier persoonlijk eigenlijk ook wel een aansluiting voor een 3.5mm koptelefoon willen terugzien, maar dat was niet het geval bij deze monitor.

Het scherm

Het paneel van deze monitor is een mat IPS scherm dat vanuit elke hoek te bekijken is. Dit paneel kan ook flink veel licht produceren op de hoogste helderheid.
Resolutie
Dit model is een 27inch-er met een resolutie van 2560X1440, dit is voor mij persoonlijk precies genoeg, maar er zijn waarschijnlijk mensen die toch wel een 4K resolutie hadden willen zien op deze grootte.
Kleuren
Dit is de onderscheidende feature van deze monitor. De SW2700PT support namelijk 99% van de AdobeRGB kleurruimte, dit heb ik alleen kunnen aanschouwen op het Tweakers Testfest, want mijn setup thuis support dit niet. Deze monitoren worden vanuit de fabriek al gekalibreerd, dus de kleurweergave is uitmuntend.

Kalibratie

Nog een onderscheidende feature van deze monitor is dat je deze hardwarematig kan kalibreren, hiervoor wordt de software meegeleverd. het enige wat je verder nodig hebt is een kleuren kalibrator van de Xrite i1 serie of de Datacolor Spyder serie. Kalibratie met deze software is zeer simpel.

Zoals eerder al gemeld wordt deze monitor ook al vanuit de fabriek gekalibreerd, hierbij krijg je ook een rapport met de resultaten van je monitor.

Ik kan de Benq SW2700PT aanraden voor de Hobby/Pro fotograaf. Het is een uitstekend scherm voor beeldbewerking en heeft veel opties en accessoires. Voor een scherm met deze features heeft het een zeer schappelijke prijs. Uiteraard kan je dit ook gewoon als monitor op kantoor/huis gebruiken, maar daar is hij een beetje te duur voor.

Nawoord

Bedankt voor het lezen van mijn review! Ik sta open voor vragen en opmerkingen, dus wees vrij om dit in de comments te zetten.

Heb jij ook een BenQ SW2700PT Zwart?