Samsung Galaxy i5700 Zwart Review

3x3 1 april 2010, laatste update op 1 april 2010, 1.221 views

Samsung Galaxy i5700 Zwart

Pluspunten

• mooi scherm
  • Snelheid telefoon
  • bedienbaarheid. (android)

Minpunten

• Android Market doet het niet zonder data abbo.
  • Youtube player hapert.
  • bereik wifi
  • accuduur

De Samsung i5700

Ik heb deze telefoon een paar dagen terug gekocht, omdat ik een goedkoop android toestelletje zocht.
Na 2.5 jaar rondgelopen te hebben met een HTC touch zocht ik een telefoon:
-die niet al te groot was
-Om leuk mee te spelen en te surfen thuis op de bank.
-Met mediafuncties waaronder internet radio en die koppelbaar was aan mijn bluetooth audio systeem.
-met touch screen

Het telefoontje kreeg ik gratis bij een bel/sms combi van Hi (zonder data)

Unboxing.
In de doos van Samsung zaten de volgende dingen
- De telefoon
- Een accu
- Een stroom adapter
- Een usb aansluitings kabel
- Een koptelefoon
- Een 1GB microSD, met SD adapter.
- Een CD met onnodige software (laat die vooral in het doosje zou ik zeggen)
- Twee gebruiksaanwijzingen (NL+ EN)

Android.

Tegenover Windows mobile is het allemaal blitser & sneller en beter ingericht op bediening met de vingers.
Kern van Andriod is de Market. waar je vele leuke gratis applicaties kan downloaden.
deze werkt echter bij mij niet. omdat ik alleen via Wifi verbonden ben.
Waardoor je een telefoon overhoud met alleen basisfuncties, een browser, 9292 ov google-maps en samsung Layer.
Er is niet veel software vantevoren geinstalleerd.
Gelukkig heb ik het niet werken van de market opgelost door via de browser een file-manager te downloaden waardoor ik wel bij de apk''s (installatiebestanden) kon die ik via mijn pc op de mem. card zet.

Geheugen.
De telefoon schijnt met weinig geheugen geleverd te worden. mijn inziens leidt dat niet tot problemen.
De beschikbare ruimte op de interne opslag is 84 MB en het RAMgeheugen is ruim genoeg om meer dan 10 app's open te hebben staan. Het meegeleverde geheugen van 1GB heb ik direct vervangen door 4 GB omdat ik er ook films en mp3tjes op wil zetten.

Communicatie & bereik:
Het GSM bereik is altijd goed. zelfs in de betonnen kelder van onze faculteit waar ik met mijn HTC geen bereik had heb ik een streepje over. Het belgeluid is fijn en helder. Minder schel dan op mijn HTC.
Het 3G bereik heb ik niet getest.
Het wifi bereik is iets minder dan die van mijn HTC. Als ik hemelsbreed 10 meter (en een dikke muur) van het accespoint verwijdert bent, valt het al weg.
het GPS signaal ontvangt de telefoon ook niet in mijn souterrain.
Bluetooth werkt prima, alleen de bestands overdracht werkt niet.
De G-sensor werkt niet heel nauwkeurig. En in spelletjes zelfs helemaal niet.

Scherm.
Er zit een mooi 3.2" scherm op waar echt verbazingwekkend mooie kleuren vanaf komen. en wat je ook heel helder kan instellen, zelfs bij daglicht kun je het scherm prima aflezen, bij mijn HTC had ik hier wel eens problemen mee.
Het is een LCD scherm, enige nadelen vind ik:
- Ook op de minimale stand is de achtergrond verlichting is het scherm nog vrij helder (onprettig 's nachts)
-Het touch screen is niet altijd even nauwkeurig.

Multi media.

-Internetten gaat echt heel soepel en snel via wifi. In de browser zijn pagina's snel geladen. en het browsen over de pagina gaat ook als een zonnetje. De browser doet niet onder voor Safari, en is mijn inziens kilometers beter dan IE op windows mobile 6. er wordt automatisch in/uit gezoomd zodat je kolommen tekst prima kan lezen. Alleen de overgang naar het invoer menu is soms wat onhandig. Maargoed het blijft een smartphone en is geen pc natuurlijk.
-Internet radio luisteren, mijn eigenlijke doel voor deze telefoon, heb er nog niet een goede oplossing voor gevonden.
-muziekspeler, heeft een duidelijk menu, geen equalizer, en is enkel te bedienen met het touch screen.
Dat is wel jammer. Want als je via de Dpad ook zou kunnen 'next-en' zonder dat het scherm aanmoet had ik wel fijn gevonden.
-Youtube en filmpjes kijken. Dit gaat af en toe fout bij de Spica. Hij stottert/hapert vaak een beetje. Dit probleem is op te lossen door de telefoon opnieuw op te starten en het nog een keer te proberen. Maar is wel erg vervelend. Hetzelfde gebeurt bij het afspelen van video bestanden van de geheugenkaart, af en toe hapert dat ook.

Camera:

Is ronduit slecht, zoals gewoonlijk op smartphones. Heeft ook geen flits, en heeft al snel er last van dat er licht te weinig is de foto's bijna helemaal donker worden. De camera kent ook niet te veel instellingen. Voor de video camera gaat eigenlijk hetzelfde op.

De batterij:
Bij mij houdt hij het net een dag uit, niet gek gezien dat ik wifi nog wel eens aanzwengel als ik thuis ben, in college zit of bij mijn ouders ben.
En als ik de telefoon enkel en alleen gebruik om te bellen is het na ruim 2 dagen ook weer nodig de telefoon aan de lader te hangen.

Toetsenbord.
Het onscreentoetsenbord van android vond ik heel onprettig typen, gelukkig deed die van samsung het veel beter.

Design en afwerking.

Model is mooi en compact. Hij is wel beduidend groter dan mijn vorige telefoon, waardoor je hem toch voelt in de zakken van je Dockers broek.
Door de grote batterij, is hij ook redelijk van gewicht.
De knoppen zijn niet logisch geplaatst aan de zijkant.
Te pas en te onpas open ik als ik de telefoon vasthoud de camera doordat die knop aan de zijkant zit die ik 'vasthoud' De 'vergrendel' knop had wat mij betreft ook bovenop mogen zitten, maar goed dat is allemaal een geval van persoonlijke smaak.

Meegeleverde software voor de PC :

Slecht, traag irritant en niet werkend.
Ik kan er geen bestanden mee overzetten naar mijn telefoon.
En in het begin kon de software mijn telefoon niet herkennen, en later kon de software de telefoon niet updaten.
Als je hem koopt, laat dan het CD'tje mooi in de doos.

Conclusie:

Een mooie telefoon met nog een paar kleine schoonheids foutjes. Zoals het standaard Toetsenbord, haperingen tijdens het afspelen van filmpjes. (In mijn geval) een niet werkende marketplace.

Heb jij ook een Samsung Galaxy i5700 Zwart?

Market doet het gewoon via wifi hoor.
Eenmalig inloggen met je google account.

Youtube werkt trouwens wel goed als je hem update naar 2.1.
Alleen het geluid loopt net niet sync.

[Reactie gewijzigd door nFo op 1 april 2010 17:13]

De applicatie start hier ook op,
Maar het 'downloaden' zelf komt niet dan de fase 'starten'.
Ben terug geweest naar de Hi winkel, 2x, en daar zeiden ze dat het kwam omdat doordat ik direct 3G geblokkeerd had mijn google account niet was gekoppeld aan mijn sim/abbo.
Waardoor ik geen gebruik kon maken van de Market.

Nog niet overtuigd van dat, heb ik gister mijn dro´de naar de samsung service point gebracht, om geflashed te worden met de nieuwste software. Er is helaas opnieuw 1.5 opgezet, en nog steeds heb ik het probleem met de market.

Spijtig maar helaas.
Iemand nog suggesties over wat er mist of nog bijkan?

Sorry voor de grootse hoeveelheid taalfoutjes.