HyperX Alloy Elite RGB (Qwerty US, Cherry MX Rood)

Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Red switches - Bekijk alle specificaties

HyperX Alloy Elite RGB (Qwerty US, Cherry MX Rood) Review

FrozenTestpanel 22 oktober 2018, laatste update op 9 februari 2020, 382 views Testpanel

HyperX Alloy Elite RGB (Qwerty US, Cherry MX Rood)

De Kingston HyperX Alloy Elite RGB is een toetsenbord van goede kwaliteit met veel features en handige mediakeys. Het toetsenbord tikt fijn en de softwareopties zijn er genoeg. Het softwarepakket is echter niet heel intuïtief en neemt 1,2 GB aan ruimte in beslag.

Pluspunten

• Mooi design
  • Goede bouwkwaliteit
  • Typt comfortabel
  • Handige mediakeys
  • Backlight is duidelijk
  • Softwarepakket heeft veel opties
  • Bijgeleverde gamertoetsen

Minpunten

• USB 2.0 aansluiting
  • Softwarepakket is 1,2 GB groot
  • Softwarepakket is niet intuïtief

Intro

Kingston is vooral bekend van opslag, denk dan aan SD-kaarten waar ze een enorm grote afzet hebben. Sinds een paar jaar maken ze echter ook hardware voor gamers. Dat begon met de HyperX Cloud, een koptelefoon met Beyerdynamic drivers, welke immens populair werd. Vandaag de dag maken ze ook toetsenborden en muizen, waarvan toetsenborden met Kailh en Cherry MX switches. De HyperX Alloy Elite RGB die wij testen is hun topmodel met Cherry MX red switches. Dit toetsenbord kost op dit moment zo’n 120 Euro.

Wij willen Tweakers.net en Kingston HyperX bedanken voor het toetsenbord.

Specifications

Het toetsenbord is beschikbaar in 2 smaakjes met 3 soorten switches. Zo is er een versie met en zonder RGB (met een achtergrondkleur in 1 kleur) en beide komen in drie smaken switches: brown, red en blue.

Unboxing

In het fraai vormgegeven doosje vinden wij… een zwarte dichte doos. Wij Aerospace Engineers zijn natuurlijk dol op zwarte dozen dus wij konden niet wachten om het te openen. Op het moment dat je de zwarte doos opent komt het toetsenbord zonder wristrest tevoorschijn. Het toetsenbord zit in plastic gewikkeld wat wij stiekem zonde vinden voor het millieu. Het voegt weinig toe, zelfs geen bescherming.

Als we het toetsenbord uit de doos tillen komen er gamertoetsen in combinatie met een tangetje naar boven. Dit tangetje is speciaal gemaakt om toetsen eenvoudig van hun switch af te trekken en te vervangen met een ander toets, bijvoorbeeld de gamingtoets. Later meer over deze toetsen.

Verder vinden we ook nog een gebruiksaanwijzing en de wristrest.

Design

Het design van het toetsenbord is vrij strak en niet overdreven gamerachtig. Hierdoor is het toetsenbord stijlvol en kan het ook worden gebruikt in werkomgevingen. Je kunt het met behulp van de RGB natuurlijk zo gek maken als je wilt. Het lettertype is wat vierkant waardoor het toetsenbord toch een ietwat stoerder uiterlijk krijgt. Het lettertype is echter wel erg goed te lezen en wij vinden het daarom een gave toevoeging.

Het toetsenbord zelf is gemaakt van een combinatie van plastic en metaal. Zo is de bovenplaat gemaakt van metaal met daar bovenop de switches. De rest is eigenlijk gemaakt van hard mat plastic, ook de toetsen zijn van dit harde plastic. Daardoor hebben vingerafdrukken minder snel kans en dat scheelt enorm bij een toetsenbord. Toch is het toetsenbord niet helemaal vingerafdrukproof, de spatiebalk neemt al vrij snel een vetje over.
Bovenkant
Het gedeelte waar je nog uren tegenaan moet kijken is de bovenkant. Laten wij het toetsenbord van linkboven naar rechtsonder analyseren. Dan blijft het voor iedereen ook netjes te volgen.

Linksboven hebben we de toetsen die de achtergrondverlichting regelen tezamen met een toets voor game-modus die bijvoorbeeld de Windows-toets uitschakelt. Rechtsboven vinden we de mediakeys in combinatie met een scrollwheel voor het volume en onderaan vinden we de wristrest.

Zijkanten
De zijkanten van het toetsenbord zijn gemaakt van plastic maar voelen desondanks toch erg stevig aan. Ze zijn strak en zijn goed afgewerkt zonder scherpe randjes. Ook zijn ze ietwat hol waardoor je het toetsenbord makkelijk op kunt pakken.
Achterkant
Aan de achterkant van het toetsenbord vinden we de gevlochten kabels en de USB 2.0 aansluiting.
Onderkant
Aan de onderkant van het toetsenbord vinden we twee pootjes die je kunt in of uitklappen om het toetsenbord ietwat schuin te zetten. Aan de overzijde van de pootjes vinden we rubbertjes waarmee het toetsenbord ook op zijn plaats blijft staan.

Ergonomy

Het toetsenbord ligt door zijn niet lage gewicht en rubberen voetjes erg stevig op het bureau. Tijdens het typen zal het toetsenbord dus niet verplaatst worden. Door de rubbere pootjes aan de onderkant kan het toetsenbord ietwat schuin staan wat voor sommige mensen ergonomischer typt.

De switches zelf tikken zoals elke andere Cherry MX red switch en wij hebben weinig te klagen. Op het moment dat je een toets echter indrukt en hem laat “schieten” kan er soms wel eens een toetsje letterlijk vanaf schieten. Dat is geen standaard manoevre tijdens het typen, maar als je je verveelt kan je wel eens vreemde dingen doen met een toetsenbord. Vandaar dat wij het maar even vermelden.

Verder zijn de toetsen erg goed verlicht waardoor je snel ziet op welke toets je je vingers moet leggen. Ook zitten er de bekende uitstulpseltjes op de F en J-toets voor je plaatsbepaling op de toetsen.
Wristrest
De naam zegt het eigenlijk al, dat waar je polsen op rusten: wrist rest. Gelukkig komt er bij dit toetsenbord inderdaad een exemplaar van in de doos. De wristrest is eenvoudig te bevestigen aan het toetsenbord door het als het ware tegen het bord aan te schuiven. Hierdoor onstaat een min of meer naadloze overgang tussen het toetsenbord en de rest.

Ook is de wristrest voorzien van kleine groeven en is van een zacht aanvoelend plastic gemaakt. Het nadeel daarvan is dat voedselresten en stof eenvoudig in de de groeven kunnen komen, het voordeel is dat je polsen wel meer grip hebben. De groeven zijn overigens ook niet zo diep en zo groot dat je kuiltjes in je armen krijgt, dat scheelt dus enorm.

Functionality

Media keys
Op dit toetsenbord zitten een aantal mediakeys en toetsen om je media te besturen. Deze knoppen zijn vrij eenvoudig in te drukken maar of ze mechanisch zijn durven wij niet te zeggen. Deze toetsen zijn namelijk niet te verwijderen. Het naastgelegen scrollwheel voor het volume werkt erg goed en stukken beter dan een knop. Dit omdat het volume nu veel eenvoudiger en sneller aangepast kan worden.
Backlight keys
Linksboven op de Alloy Elite RGB zitten 3 toetsen die je misschien niet op elk toetsenbord tegenkomt. Het zonnetje is voor de helderheid van het backlight, de drie circels voor de backlightmodus/kleur en de rechterknop om over te gaan op game-mode.
Game keys
Bij het toetsenbord worden 8 gametoetsen bijgeleverd: WSAD en 1,2,3,4. De bijgeleverde toetsen zijn zilverkleurig en sommige van deze toetsen hebben ribbels zodat je eenvoudig voelt waar de juiste toetsen zijn. Deze toetsen zijn eenvoudig te wisselen met het bijgeleverde tooltje.
USB-aansluiting
Het toetsenbord beschikt over een USB 2.0 aansluiting en niet over een USB 3.0 aansluiting. Deze aansluiting zal dus vooral dienen om je muis of de dongle van je muis op aan te sluiten. Aangezien USB 3.0 vandaag eigenlijk wel de standaard is, vinden wij dit een vreemde keuze.

Precision

Wanneer je een toets ongeveer halverwege naar beneden drukt wordt de toets al geregistreerd. Dit registreren van de toetsen gaat eigenlijk zonder merkbare haperingen of lagg. Hiermee lijkt het signaal na indrukken heel erg snel bij de computer te zijn. Ook hebben wij geen artifacts als dubbele inputs gemerkt, waarbij je bij eenmaal indrukken twee tekens op het scherm krijgt. Het gewicht wat nodig is om een toets in te drukken.

De rode switches staan bekend om hun lage indrukgewicht en staan niet bekend om hun goede tactile feedback. Dat heeft temaken met het feit dat ze linear zijn, de kracht neemt evenredig veel toe met de indrukafstand: vergelijkbaar met een veer. Er is dus geen voelbaar punt waarbij er daadwerkelijk wordt “gedrukt” en het indrukgewicht is maar 45 gram volgens de specificaties. Voor gamers is dat dus geweldig, aangezien een toets dus heel eenvoudig en met relatief weinig kracht meerdere keren achter elkaar kan worden ingedrukt.

[img]ttps://astronautech.com/wp-content/uploads/2018/10/Software.png/[/img]

Software

Qua software gebruikt Kingston HyperX een pakket genaamd NGenuity. In dit pakket zitten een aantal features:
  • Set up lighting and effects freestyle or by zone
  • Create and store macros and button bindings
  • Customise your keyboard’s game mode
  • Library of game profile presets
Echter voordat je van deze features kunt genieten moet je de software downloaden van een whopping 280 MB. Dat is helaas niet het enige, de volledige installatie neemt 1,2 GB in beslag. Dat is simpelweg veel ruimte, veel té veel ruimte als het ons vraagt. Wij snappen natuurlijk dat je als fabrikant 1 softwarepakket wilt bieden voor al je software, maar je kunt de software ook zo ontwerpen dat alleen de nodige onderdelen worden gedownload.
HyperX NGenuity
Hoe de software werkt kan je in onderstaande video’s van Kingston HyperX zelf zien. In de software kan je de kleuren van alle toetsen aanpassen net als de wijze waarop het backlight verlicht wordt. Deze manieren bestaan uit solid (aan), breathing (langzaam aan en uit), wave (als een golf van links naar rechts), trigger (waarbij toetsen oplichten en vervagen nadat je ze hebt ingedrukt), explosion (na het indrukken van een toets licht het gehele toetsenbord op) en HyperX flame (alle toetsen in een V-vorm boven de ingedrukte toets lichten op). Wat ook erg handig is, is dat je de triggermodus kunt gebruiken met een andere kleur backlight. Je backlight kan bijvoorbeeld paars zijn en de ingedrukte toets kan dan bijvoorbeeld geel worden. Dat is heel erg handig voor de feedback, zonder dat je de functionaliteit van het backlight verliest. Al deze functies kunnen één kleur, twee kleuren of een random kleur instellen in combinatie met bijvoorbeeld “trigger”.

In de software kan je 255*255*255 kleuren instellen maar in de praktijk is met de leds het verschil tussen verschillende soorten oranje niet heel erg goed te zien. Desalniettemin vinden wij de ingebouwde leds zeker niet slecht.

Verder kan je je lighting per gebied ofwel zone instellen. Hiervoor zijn gelukkig al wat templates gemaakt, zoals FPS, MMO en RTS. Je kunt dus met een paar klikken eigenlijk al klaar zijn indien je dat wilt. Op dat moment lichten bijvoorbeeld alleen WSAD, R, control, spatiebalk en de nummers 1 tot en met 5 op. Als je dat allemaal ook niets lijkt, kan je altijd zelf de kleur per toets instellen.

Macro’s kunnen overigens ook worden ingesteld, geïmporteerd en geëxporteerd en worden opgenomen natuurlijk.

Wil je meer weten, dan kan je natuurlijk altijd de filmpjes van Kingston HyperX hieronder bekijken.

RGB

Conclusion

Het toetsenbord is van erg goede kwaliteit met stevige toetsen en veel personalisatiemogelijkheden. Wij vinden het toetsenbord daarbij ook nog erg mooi door zijn tijdloze design met een ietwat stoer lettertype op de toetsen. De mediatoetsen zijn enorm handig en daarmee bedoelen we vooral het wieltje als volumeregelaar. Ook blijft het teotsenbord erg stevig op het bureau staan en zijn de toetsen makkelijk in te drukken door de Cherry MX Red switches.

Bij het toetsenbord komt een palm of wristrest en wat extra zilverkleurige gamertoetsen met daarop een patroon. Het backlight is duidelijk en met de software kan je dat aanpassen naar hoe jij dat zelf wilt en eventueel gescheiden op zone.

We zijn minder fan van de USB 2.0 aansluiting en van het softwarepakket HyperX NGenuity. Het softwarepakket is bij downloaden 300 MB en bij installeren 1,2 GB groot. Zoals eerder genoemt heeft het dan wel veel en uitgebreide instellingen.

Al met al is de Kingston HyperX Alloy Elite RGB een erg mooi en goed werkend toetsenbord met een goede bouwkwaliteit en strak design. Daarom geven wij het toetsenbord een verdiende Silver award.

Addendum

Heb je zo erg genoten dat je de review wilt nomineren voor review van de maand? Dat kan en helpt mij enorm om nog meer reviews te schrijven!

In deze review zijn alleen mijn foto's en tekst gebruikt. Het origineel is hier te vinden.

Heb jij ook een HyperX Alloy Elite RGB (Qwerty US, Cherry MX Rood)?

Mooie uitgebreide review (y)
Bedankt Wim! :D Het heeft me weer een weekend gekost :P
Nice, mooie review! Goede foto's en text leest goed weg. Klasse. _O_
Mooie review zoals gewoonlijk!
Bedankt! Ik ben niet geheel tevreden met sommige foto's maar ach... :)