Acer Chromebook Spin 15 CP315-1H-P75Z

Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 64GB • Intel Pentium - Bekijk alle specificaties

Acer Chromebook Spin 15 CP315-1H-P75Z Review

EMR77Testpanel 24 oktober 2018, 287 views Testpanel

Acer Chromebook Spin 15 CP315-1H-P75Z

De Acer Spin 15 is een mooie en degelijke Chromebook, die ideaal is voor mensen die niet kunnen kiezen tussen een laptop of tablet. Het is een prima apparaat voor mensen die vooral internetten, hun mail checken, films kijken en af en toe tekst verwerken.

Pluspunten

• Mooi Scherm
  • Touchscreen
  • Responsief touchpad
  • Kantelbaarscherm
  • Luxe afwerking
  • Razend snel opgestart
  • Goed geluid

Minpunten

• ChromeOS
  • Maar 64GB opslag
  • Geen HDMI

Als een van de gelukkigen mocht ik de Acer Spin 15 uitproberen voor het Oktober Testfest van Tweakers.
De Acer Spin 15 is een Chromebook met een touchscreen en kantelbaarscherm.
Het is een stijlvolle Chromebook en 's werelds eerste 15 inch 2-in-1 Chromebook, zoals die werd aangekondigd op de 'Next@Acer' keynote event van 2018 in New York. Allemaal leuk en aardig maar is het ook een fijne Chromebook om mee te werken?
Daar kom ik in de conclusie op terug.

Feature set

Specificaties:
Scherm en videokaart
Schermdiagonaal: 15,6"
Resolutie: 1920x1080 (Full HD)
Beeldverhouding: 16:9

Besturingssysteem: Chrome OS™

CPU
Processor Type: Pentium®
Processor Model: N4200 - Apollo Lake
Aantal Processor Cores: Quad-core (4 Core™)
Processor Snelheid: 1.10 GHz

Interfaces
Wireless LAN Standaard: IEEE 802.11ac
Bluetooth Standaard: 4.2
Microphone: Ja
Verbinding (USB/FW): 2x USB 3.0, 2x USB 3.0 (Type-C)
Verbinding (wlan): 802.11a, 802.11ac (Wi-Fi 5), 802.11b, 802.11g, 802.11n (Wi-Fi 4)
5GHz-ondersteuning : ja

Dikte: 19,95mm
Gewicht: 2,1kg
Kleur: Zilver

Prestaties

Om enigszins een indruk te krijgen van de prestaties van den Acer Spin 15, heb ik een tweetal bechmarks gedraaid, namelijk: Kraken 1.1 en PCmark voor android - work 2.0.
Ik heb de Acer Spin 15 vergeleken met mijn ALLDOCUBE Cube iWork12 Dual Boot (Android 5.1/ Windows 10). De processor van de ALLDOCUBE is een Intel Cherry-trail Quad Core Z8300 1.44GHz-1.8GHz uit 2015 in tegenstelling tot de Apollo Lake quad core van de Acer Spin 15.
In beide benchmarks scoort de Acer Spin 15 aanzienlijk beter.

Beeldkwaliteit

Voor het testen van de beeldkwaliteit van de Acer Spin 15 had ik helaas geen meetapparatuur in huis.
De Acer Spin 15 heeft een 15,6" IPS paneel met een resolutie van 1920x1080 (Full HD) en een glossy afwerking. De glossy afwerking zorgt ervoor dat het scherm in het daglicht reflecteerd. Persoonlijk vond ik dit niet storend. De backlight is edge-lit, in het donker valt dit enigszins op. De kijkhoeken zijn goed. Mijn algemene indruk van het scherm was, dat ik het een mooi scherm met natuurgetrouwe kleuren en goed leesbaar vond.

Bouwkwaliteit & robuustheid

De Acer Spin 15 heeft een luxe uitstraling, dat komt door de aluminium behuizing.
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1GfiEVLsvH7sk18.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1GfiEV1eV9FU9Es.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1GfiEV1Pkn3lu8l.jpeg
De bovenkant van de Chromebook is van plastic een heeft een 'textiel' textuur, wat er niet goedkoop uitziet. De onderkant is van rubberachtig plastic, wat zorgt voor een goede grip.
Over het algemeen voelt de Acer Spin 15 degelijk aan.
Het scherm van de Acer Spin 15 is kantelbaar en heeft een touchscreen, waardoor je de mogelijkheid hebt om de Chromebook als laptop, tablet, en twee tussen vormen te gebruiken. Het nadeel van deze modi is echter wel dat de speakers van jou als gebruiker af staan, waardoor het geluid minder is.

Ergonomie

De afwerking rond het scherm en toetsenbord is netjes.Het scherm heeft een opstaande rand om te voorkomen dat het scherm niet beschadigd raakt door de toetsen.
De touchpad is relatief groot maar responsief en fijn om mee te werken. Aan weerszijden van het toetsenbord zitten de speakers. De speakers zorgen voor een goede geluidsweergave van oa. films en muziek
Het grote voordeel van de Acer Spin 15 zijn de verschillende modi waarin de chromebook is te gebruiken. Hierdoor is de Spin 15 erg geschikt om in bed een film te kijken of een spelletje te spelen als je het scherm driekwart kantelt. Of om op tafel te zetten om foto's aan familie of vrienden te laten zien.

Warmte- en geluidsproductie

Zoals ik in het vorige stukje al aangaf is de Spin 15 erg geschikt om een film of een spelletje te spelen in bed. Dit komt niet alleen door het 360°-scharnier, waardoor het scherm is te kantelen maar ook doordat de Spin 15 aangenaam koel blijft. Na 2 uur Netflix kijken nam de temperatuur van de onderkant niet merkbaar toe. Ook is de Spin 15 fluisterstil. Stil, koel en ook nog eens licht van gewicht zorgen ervoor dat de Spin 15 zorgt voor fijn Netflixen in bed ;) .

Mobiliteit en accuduur

Met een gewicht van 2,1 kg is de Spin 15 niet zwaar. Ook al is de Spin 15 niet heel veel lichter dan mijn Acer V3-571 die 2,6kg weegt, hij voelt wel een stuk lichter aan.
Volgens Acer heeft de Spin 15 een accuduur van 14 uur.
Uit de work 2.0 battery life test van PCMark voor Android komt een accuduur van 8 uur en 45 min. Tijdens deze test worden er verschillende taken uitgevoerd waaronder, webbrowsen, video editing en photo editing.

Om inspiratie op te doen voor het schrijven van deze review en de mobiliteit te testen, ben ik naar de Reeuwijkse plassen gefietst om te kijken hoe het offline werken met ChromeOS gaat. Ik kon inloggen en vervolgens stonden de beschikbare tekstbestanden dikgedrukt. Dit waren wel tekstbestanden die ik op de Spin 15 had geopend. De wijzigingen in de tekst werden offline opgeslagen. En toen ik thuis kwam en online ging was alles netjes gesynchroniseerd. Dus dat is een hele verbetering wat betreft ChromeOS.

De prijs van de Acer Spin 15 is momenteel € 529,- in de pricewatch.
Persoonlijk vind ik deze prijs aan de hoge kant. Ook al wordt het in de markt gezet als een volwaardige vervanging van een laptop, dat is het eigenlijk nog niet, doordat het de beperkingen van de Google Playstore heeft. De playstore heeft wel een heleboel apps gericht op productiviteit, maar het zijn zelden échte volwaardige vervangingen voor windows applicaties. Met de mogelijkheid om linux apps te installeren zou dit moeten verbeteren. Dit is nog in bèta, en ik heb het niet uitgeprobeerd.
De rekenkracht om een programma zoals Photoshop te draaien heeft een Chromebook niet. Daar is het ook niet voor bedoeld. Mocht je zeker weten dat je aan de apps in de Playstore voldoende hebt, dan is de Spin 15 zeker het overwegen waard. Moet er wel bij zeggen dat niet alle apps in de Playstore werken ook op ChromeOS.

Op dit moment worden de Chromebooks voornamelijk binnen het onderwijs gebruikt. Ook op de universiteit waar ik werk heb ik ze voorbij zien komen. Mijn eerste reactie was toen zonde van het geld, had échte laptops gekocht. Maar dat is na het gebruik van de Spin 15 niet meer zo. Nouja, voor het grootste gedeelte niet meer.
Met ChromeOS heeft Google een goede stap vooruit gedaan wat betreft in de buurt komen qua functionaliteit van een laptop. Jij kunt nu in ieder geval offline werken in Docs en een aantal andere apps. De Acer spin 15 heeft dan ook het ChromeOs, wat een Chromebook meer de functionaliteit zou moeten geven van volwaardige laptop. Major selling point van Google blijft toch wel dat ChromeOS geïntegreerd is met de Cloud. Wat het grote voordeel is, maar ook gelijk het grote nadeel van een Chromebook. Alles in de Cloud en gekoppeld aan een account. Iedereen kan met een Google account werken op een en hetzelfde Chromebook met zijn eigen instellingen en documenten en apps zonder dat de een veel ruimte op het apparaat opeist. Dus dat is in mijn ogen een echt pluspunt. Nog een voordeel is dat het razendsnel is opgestart ongeveer 8 sec., en alle updates gebeuren op de achtergrond.
Nadeel blijft ChromeOS. De apps van Google werken goed, maar de third party apps niet altijd of zijn niet geoptimaliseerd voor een groot scherm. Je zult met een Chromebook toch concessies moeten doen. Dat is jammer hierdoor blijf je toch het gevoel hebben dat het nog geen volwaardig besturingssysteem is.
De Spin 15 is echter wel een prima apparaat om mee te werken. Het is uitermate geschikt als gezinsapparaat voor browsen, mail checken, netflix kijken, af en toe tekstverwerken of een spelletje te spelen. De touchscreen en verschillende gebruiksmodi zorgen voor toegevoegde waarde. Met de Spin 15 heeft Acer een interessante Chromebook in de markt gezet die voor veel mensen interessant kan zijn, mist je genoegen neemt met de beperkingen van ChromeOS en de relatief hoge prijs.

Heb jij ook een Acer Chromebook Spin 15 CP315-1H-P75Z?