sluiten

Onderzoek Tweakers

Naar het onderzoek

HyperX Alloy FPS RGB (Qwerty US)

Specificaties Bedraad Qwerty met Kailh Silver Speed switches - Bekijk alle specificaties

HyperX Alloy FPS RGB (Qwerty US) Review

TepelStreeltjeTestpanel 21 oktober 2018, laatste update op 21 oktober 2018, 98 views Testpanel

HyperX Alloy FPS RGB (Qwerty US)

Kwalitatief een prima toetsenbord, solide gebouwd, genoeg opties in de software voor kleuren en macro's. ERG korte afstand voordat er een keypress geregistreerd wordt, wat voor mij te kort is.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • uitgebreide software

Minpunten

• Te korte afstand tot registratie keypress
  • Geen polssteun (bijgeleverd)

Voor het Oktobertestfest ben ik uitgekozen om dit toetsenbordje te testen. Erg gaaf, zeker omdat ik al tijden een mechanisch toetsenbord wilde.
Dit is mijn eerste mechanische toetsenbord, heel veel vergelijkingsmateriaal heb ik dus niet. Tijdens het test fest waren er Tweakers om mij heen die wat teleurgesteld waren over het gebrek mod mogelijkheden. Er is geen mogelijkheid om door middel van API zelf software te schrijven. Voor mij, vooralsnog geen issue, want ik gebruik dat niet, dus ik ga daar niet op in, in deze review.

Algemeen
De plank ziet er strak uit, is erg compact, maar heeft toch alle toetsen die op een toetsenbord horen. De toetsen zelf liggen wat hoog op de grondplaat. Deze grondplaat is van buiten plastic, maar er zou een stalen plaat in zitten voor de stevigheid. Nu voelt de plank goed aan, lekker gewicht en schuift niet makkelijk over het bureau heen.
De ledjes zijn fel genoeg (wat overigens in te stellen is).
Het USB snoer is omvlochten en los te koppelen van de plank. Dit zou het makkelijker maken om de plank te vervoeren. Ook zit er een USB poort naast het aansluitpunt, voor het opladen van je telefoon. Dit betekend wel dat er 2 USB poorten in de PC gestoken moeten worden.
Ik weet niet hoeveel Ampère deze poort levert, maar het is niet veel...
Handig dat het er op zit, maar als je dan toch 2 USB poorten gebruik neemt, mag het van mij wel wat meer Amp zijn. Deze oplaadpoort niet NIET te gebruiken voor data doorvoer. Dus USB e.d stickies slikt hij niet.

Mijn standaard setup, no nonsense, wat meer licht op mijn bureau.

Kleurtjes! De breathing effecten zijn natuurlijk wat lastig vast te leggen, maar geloof me op mijn woord, ziet er shiney uit! Ook leuk zijn de Exlosion en flame opties, druk je toets in bij explosion, dan lichten de toetsen er omheen op alsof het een explosie is zijn, flame, alsof je een vlam aansteekt op de toets die je indruk, en de toetsen er boven lichten ook op.

De aansluiting op de achterkant en het snoer. Ook is de felheid goed te zien.

Ergonomie
Ik ben zelf gebruiker van een MS Ergo 4000 (aka. gespleten toetsenbord), ook op mijn werk, dus het was even wennen om weer een "normaal" toetsenbord te gebruiken. Gemis is eigenlijk een polssteun. Ik merk tijdens het tiepen dat ik mijn polsen echt omhoog moet houden, wat ik na verloop van tijd ga voelen.
Ik denk wel dat dit persoonlijke voorkeur is, maar voor mij typt het niet zo comfortabel als mijn MS ergo 4000.

Functionaliteit
Om alle toetsen kleurtjes te geven gebruik je de Ngenuity software. Het doet prima wat het moet doen en springt er eigenlijk nergens uit. Je kan alle toetsen apart een andere kleur geven, er zitten wat standaard kleur profielen in en ook een aantal games hebben profielen voorgeprogrammeerd. Zet je een van deze profielen aan, dan lichten alleen de toetsen op die je gebruikt voor die game.
Verder zitten er onder F1 t/m F3 functies achter om met behulp van de FN toets, de profielen te veranderen. Je kan dus ten alle tijden maar 3 profielen in het toetsenbord laden en hier tussen wisselen. Deze profielen worden op het toetsenbord dop geslagen, dus gebruik je het toetsenbord ergens anders, dan kan je gewoon wisselen.
De FN toets zit overigens in plaats van de rechter Windows toets. Met andere F-toetsen kan je je multimedia player aansturen, volume aanpassen en met de Game toets (onder de F12 toets) kan je bijv Alt-F4 blokkeren.
De Windows toets blokkeren kan dan weer niet, wat eigenlijk best een gemis is!

Verder is er de mogelijkheid om Macro's in te programmeren. Ik heb hier geen gebruik van gemaakt; voor mij niet zo nodig, ik speel geen WOW meer bijvoorbeeld
Kort gezegd kan je knoppen combi's opnemen, om deze vervolgens af te spelen, als je een knop in drukt. Welke knop, kan je zelf bepalen.

De software is uitgebreid, maar mag wel wat intuïtiever.

Precisie
Belangrijk van een toetsenbord is dat er wat gebeurd als je een toets indrukt.
Dan kom ik direct bij het (voor mij) grootste nadeel van dit plankje.
Je hoeft de knoppen maar een heel klein stukje in te drukken voor dat de keypress geregistreerd word. Onder het gamen merkte ik het soms niet dat ik een toets in drukte. Mijn vingers rusten op WASD, soms dus blijkbaar te zwaar, waardoor er van alles gebeurd wat ik niet wilde. Ik vind het prettiger als de registratie aan het eind van de keypress zit en niet in het begin.
Verder is het zoals je mag verwachten van een mechanisch toetsenbord. Geen maximaal aantal toetsen die je tegelijk in kan drukken.

Dit plantje staat op het moment voor 109 euro in de pricewatch. Best een prima prijs, concurreert goed met de alternatieven.

Het HyperX alloy FPS RGB is een prima toetsenbord, grootste voordelen vind ik de bouwkwaliteit en de software, je kan enorm veel instellen.
Grootste nadeel vind ik de gevoeligheid. De toetsen registeren te makkelijk een keypress. Ik maak hierdoor enorm veel fouten met typen en tijdens het gamen gebeuren er dingen die ik niet wil.

Heb jij ook een HyperX Alloy FPS RGB (Qwerty US)?

Verkeerde switches uitgezocht? (silver speed)
Dit was voor het OktoberTestFest van Tweakers; ik ben uit gekozen om dit toetsenbord te testen, niet andersom ;)