LG OLED55C8PLA Zwart

Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED55C8PLA Zwart Review

MichielMBTestpanel 21 oktober 2018, laatste update op 22 oktober 2018, 820 views Testpanel

LG OLED55C8PLA Zwart

Bijzonder fraaie televisie met een uitstekend beeld. Een absolute aanrader als je een TV zoekt met deze afmeting

Pluspunten

• Prachtig beeld
  • Goed geluid
  • Aansluitmogelijkheden
  • Toekomstvast

Minpunten

• Te groot
  • Conflicten met de Onkyo TX-NR626

Ik had het genoegen om deze TV te mogen testen door uitgeloot te worden door Tweakers en LG. Het begon allemaal met een presentatie op het hoofdkantoor van LG waar naast deze TV ook andere modellen getoond worden.
Daarna werd deze TV thuis afgeleverd en kon het testen beginnen.

Eerst wat info over de TV

Aansluitingen en opties
Deze TV bied een hele reeks aan aansluitmogelijkheden:
4 x HDMI
Analoge kabel
Satteliet schotel
Bluetooth 4.2
Wifi 2,4 en 5 Ghz

Daarnaast worden ook de meeste gangbare codecs ondersteund. In de korte reviewtijd die ik had heb ik geen materiaal gevonden wat niet afgespeeld kon worden. De ingebouwde video speler kan ook overweg met ondertitels. Deze moet je wel dezelfde naam geven als het videobestand anders werkt het niet.
Met ondersteuning voor HDR10 Pro en Dolby Vision is de TV ook redelijk toekomstvast.

Installatie

Eerst moest de TV in elkaar gezet worden. De vorige tester had hem netjes helemaal uit elkaar gehaald dus hij moest weer in elkaar. Dat betekent dat de voet die uit 2 delen bestaat in elkaar gezet moet worden en vervolgens aan de TV geschroefd. Dat is een simpel klusje en zo gepiept.
Zoals op de foto te zien is de TV wel te groot voor de plek waar mijn huidige TV hangt (32 inch Sony KDL-32V2000) dus tijdens het testen stond deze op een klein tafeltje. De TV is niet al te zwaar (19 Kg) en is ook goed alleen op een tafel te zetten.

Vormgeving

De TV is sober vormgegeven. Is zitten geen chromen randjes of andere glimmende zaken op. Het scherm heeft een dunne zwarte rand en de voet is grijs.
Het model wat ik heb getest is de kleinste van de reeks, maar toch vind ik 'm veel te groot. Er staat opeens een hele grote zwarte plaat in de woonkamer. Het gerucht gaat dat LG aan kleinere modellen werkt en ik kan dat alleen maar toejuichen.

Aan de slag

Als eerste heb ik de TV via een HDMI kabel aangesloten op mijn receiver, de Onkyo TX-NR626. Toen begon het puzzelen om het geluid van de TV uit de versterker te krijgen. Ik had lang geleden HDMI ARC uitgezet op mijn receiver aangezien de Sony dat niet ondersteunt. Het duurde even voordat ik doorhad dat en vooral hoe die weer aan moest.
Toen dat eenmaal werkte had ik nog geen 5.1 geluid. Dat was op te lossen door in het geluidsmenu van de TV dit voor HDMI ARC aan te zetten.
Vervolgens ook de KPN Box en een chromecast v1 aangesloten.
Uiteraard heeft het smart TV platform internet nodig. Daarvoor gebruikte ik 5 GHz Wifi icm de KPN Experiabox v10 (met 100MBit VDSL).

Toen alles goed aangesloten was kon het testen beginnen. En ik was weer verbluft door het prachtige contrastrijke beeld. Op het LG event hadden we al goed ernaar kunnen kijken, maar het blijft bijzonder.
Wel viel me op dat het beeld te fel was, vooral de ondertiteling in Netflix deed bijna pijn aan je ogen. De tijd dat je je kamer moest verduisteren voor goed beeld met een OLED TV is zeker voorbij.
De helderheid was echter snel op het juiste niveau gezet door de beeldmodus in de ECO stand te zetten:

Uitgebreide testen

Ik heb hem vooral getest met Netflix (geupgrade naar een 4k abonnenemt) en de KPN TV box.
Incidenteel heb ook gekeken naar video via de Chromecast en films vanaf een USB stick. De meeste content was in HD en niet in 4K. Gelukkig ziet ook HD content er prima uit op deze TV, het verschil met 4K kan ik niet goed te zien. Volgens LG komt dat doordat de TV vanwege de alpha 9 processor HD content bijzonder goed kan opschalen. Ik weet niet hoe andere TV's dit doen maar op deze werkt het dus goed.
De kleuren zien er natuurgetrouw uit. Ook gradaties in kleur doet de TV bijzonder goed, zo ziet huidskleur er goed uit:
Ik heb ook niet kunnen zien dat het beeld digitaal bewerkt wordt, ik heb geen artefacten kunnen ontdekken. Er treedt ook geen ghosting op:

Ik heb mbv Youtube filmpjes dead pixels proberen te vinden maar op mijn test exemplaar heb ik ze niet gevonden. Ik lees bij andere reviews dat er wel exemplaren zijn met dooie pixels, dus dat is wel iets om op te letten na aanschaf.

Zowel 4K als HD materiaal speelt Netflix vloeiend af via de Wifi verbinding. Helaas had Netflix wel andere kuren (daarover later meer) maar als deze het eenmaal deed, liep het vloeiend.
Bediening
Bediening gaat o.a. via de Magic Remote. Deze Remote is al veel besproken vanwege de goede bediening. En daar kan ik kort over zijn, dat is ook zo. Het werkt prima.
Ik heb ook de bediening via de smartphone met de LG TV Plus app getest. Dat viel tegen, de app biedt geen meerwaarde boven de magic remote. Ik had gehoopt dat deze de functie van toetsenbord zou hebben in de WebOS apps waar tekst ingevoerd moet worden, maar doet het dus niet.
Als je wilt zoeken in bijvoorbeeld Netflix moet je met de magic remote het on screen toetsenbordje bedienen. Daarvoor had ik graag de app op de smartphone gebruikt. Wellicht kan een los bluetooth toetsenbordje dat probleem oplossen maar dat heb ik niet getest.
WebOS
WebOS werkt snel en vloeiend op deze TV. De interface ziet er mooi en haarscherp uit.
Wisselen tussen de verschillende apps gaat snel en intuïtief.
Het app aanbod is niet bijzonder groot, maar de apps die ik het meeste gebruik via de chromecast staan ook in de LG store. En als je even geen films wilt kijken kun je ook de open haard app starten.
Geluid
De luidsprekers zitten achter de TV. Ik heb de indruk dat via de voet het geluid naar voren wordt geleid. Het geluid klinkt namelijk verrassend direct en goed. Het geluid kan ook vrij hard zonder vervorming. Het ingebouwde luidspreker systeem vervangt nu niet direct mijn surround set, maar voor gewoon TV kijken is het prima.

Problemen

Helaas waren er tijdens het testen ook wat problemen.
Verbinding met de receiver
De TV heeft moeite met mijn Onkyo TX-NR626. Af en toe viel het geluid weg via HDMI Arc. Op een gegeven moment kwam er helemaal geen geluid meer via HDMI en toen ben ik overgestapt op de SPDIF aansluiting. Een dag later werkte HDMI weer wel. Ik heb ook 1 keer gehad dat het geluid van Netflix enorm stotterde. Dat was na een herstart van de TV weer opgelost.
Wel goed om te weten is dat een andere medetweaker dezelfde receiver heeft gebruikt in combinatie met deze TV en hij meldt deze problemen niet.
Netflix
De ingebouwde Netflix app gaf regelmatig de melding dat iets niet afgespeeld kon worden.
Een keer opnieuw het afspelen starten loste dit probleem op. Uiteindelijk kon alles wel afgespeeld worden, maar met Netflix via de chromecast heb ik dit probleem nooit gehad. Wellicht dat een app update dit probleem kan oplossen.

Ik vond het een feest om deze TV te testen. Hij heeft een paar kleine problemen gehad maar als hij een maatje kleiner was, zou hij zo mijn huidige Sony mogen vervangen.

Heb jij ook een LG OLED55C8PLA Zwart?

Leuk om te lezen. HDMI arc heeft helaas regelmatig problemen met alle versterkers die er zijn. ARC is een mooi idee wat helaas in mijn ervaring niet goed uitgewerkt blijkt te zijn. Onstabiel..

Is dus niet per se een nadeel van de tv, hier hebben alle tv's last van.