Samsung LC43J890DKU Zwart

Specificaties 43" • 3840x1200 • 120Hz • VA • 5ms - Bekijk alle specificaties

Samsung LC43J890DKU Zwart Review

Groverp08Testpanel 21 oktober 2018, laatste update op 21 oktober 2018, 540 views Testpanel

Samsung LC43J890DKU Zwart

Een monitor die zeker voor een gamer een meerwaarde levert. De prijs is wel wat aan de hoge kant, maar daarvoor krijg je een zeer complete monitor die ook nog eens prachtig staat op je bureau.

Pluspunten

• Prachtig beeld
  • Heel veel scherm
  • Perfect voor gaming
  • Curved
  • Luxe uitstraling, eyecatcher

Minpunten

Ontvangst en eerste gedachte

Het ontvangen van deze monitor is een aparte ervaring. Als eerst krijg je een doos van 115x44x27 en dat maakt indruk.

Bij het uitpakken is duidelijk dat ze de doos zeker niet te groot hebben gemaakt, want ook het scherm nog in de doos maakt indruk. Ik zeg scherm, want het begint als een bouwpakket. De voet bestaat uit 2 onderdelen die je zelf aan het scherm vastmaakt.
Het op zijn plek zetten van de monitor was ook een dingetje. 13 kg en een afmeting van meer dan een meter zet je niet even neer. Voorzichtig met z’n tweeën vond ik een beter idee.

Dat viel me tegen, uitpakken en neerzetten doe je waarschijnlijk niet vaak. Maar richt je wekelijks je werkplek opnieuw in of verplaats je vaak je monitor, dan is deze monitor geen aanrader.
Nadat hij stond, gaf hij de eerste 5 minuten een prachtig beeld. Zo een breedbeeld maakt echt indruk de eerste keer dat je het ziet. En na 5 minuten … was hij stuk.
Ja je leest het goed, na 5 minuten viel het beeld weg en bleef er 1 groene pixel over. En ik was nog niet eens begonnen met testen of tweaken. Ik zat alleen nog maar van het bijzondere beeld te genieten.
Nog 2 uur bezig geweest, maar hij was echt stuk. Gelukkig heb ik een tweede testexemplaar gekregen, maar ik kan je eerlijk zeggen, de monitor stond punten achter. Zeker nu ik nog een keer het plaatsten moest uitvoeren.

Gebruik

In de twee weken dat ik de monitor heb mogen testen heb ik er op gewerkt zoals ik normaal op zou doen. Dus thuiswerken, surfen, youtube kijken en wat gamen. Afhankelijk van wat ik er mee deed had deze monitor meerwaarde t.o.v. mijn vaste monitor (Philips 272P4QPJKEB Zwart).
Youtube en bijna alle websites gebruiken maar 50% van het scherm. Fullscreen heeft hiervoor geen meerwaarde. Ik vond het zonde om de zien dat youtube zowel links als rechts grote zwarte vlakken had. Trouwens wel goed zwart, daar geen klachten over.

Voor thuiswerk gebruik ik outlook, MS Word of firefox naast elkaar. Dat is geweldig op deze monitor. Waar ik normaal meerdere monitoren naast elkaar gebruik, ben ik nu klaar met 1 monitor. Daarbij moet ik wel aangeven dat de app Display Fusion helpt om snel het beeld goed in te delen. Windows zelf heeft hier beperkingen in.

De games die ik heb gespeeld, “BF4”, “Fortnite” en “Ghost of a tail”, waren een andere ervaring. 100% van het scherm wordt gebruikt en de curve zorgt ervoor dat je nog verder in de game getrokken wordt. Een prettige ervaring, hoewel de minimap in BF4 zover links zat dat mijn oog er te vaak niet op viel, maar dat is aan te passen. Waar ik vaak van mening ben dat een curve geen meerwaarde levert, is het hier een logische en juiste toevoeging.

Bouwkwaliteit en onderdelen

De monitor is prachtig om te ziet, dat is 1 ding wat zeker is. Niet alleen is hij goed gebouwd, maar hij geeft ook een uitstraling van luxe. Mijn bureau staat in de woonkamer en het was duidelijk dat het een eyecatcher is. Zowel uit als aan ziet hij er goed uit en dat viel niet alleen mij op.
De monitor wordt erg compleet geleverd, want in de doos zitten 4 kabels (power, USB-C naar USB, USB-C naar USB-C en DisplayPort naar DisplayPort). Erg fijn om direct aan de slag te gaan en niet eerst naar de winkel te moeten omdat je niet nagedacht hebt over de aansluiting.

Het beeld zelf is wat je van een monitor in deze prijsklasse mag verwachten. Ik kan er niet veel over zeggen, omdat het gewoon klopte naar mijn idee. Alle pixels deden het (bij de tweede monitor) en er was geen ghosting of kleurverschil. Uit de doos vond ik de instelling goed en was geen reden om het contract, de helderheid of andere zaken aan te passen. De 120 Hz refresh rate heeft natuurlijk bij sommige games een grote meerwaarde, echter deze heb ik zelf niet getest.

Het is een prachtige monitor die niet alleen er prachtig uitziet, maar ook nog eens een geweldig beeld neerzet. Als gamemonitor heeft het alles wat je van een monitor mag verwachten en meer.

De breedte geeft de meerwaarde om het gevoel te hebben dat je echt in een game zit. En voor multitasking geeft de breedte een makkelijke mogelijkheid om 2 of 3 programma’s naast elkaar te zetten.
Wat ik wel echt mis is de hoogte. Ondanks dat dit onterecht is, merkte ik na het meten van schermen waar ik dit niet zo ervaar. Ik werk zelf altijd met 2 of meer schermen en dan vult een programma het hele scherm. Nu is dat niet het geval, waardoor ik het gevoel heb iets te missen.
Ook vind ik het een duur scherm, maar prijs is voor iedereen anders.
Dus los van een “gevoel” en de prijs kan ik alleen maar positief zijn over deze monitor.

Heb jij ook een Samsung LC43J890DKU Zwart?

leuk review , ik ga binnen kort er ook een hallen of deze word weet ik nog niet

[Reactie gewijzigd door hi cootje op 30 oktober 2018 12:53]