Tweakers zegt: 7,5

LG G7 ThinQ Zwart

Specificaties 6,1" • 3120x1440 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

LG G7 ThinQ Zwart Review

JurgenBeijerTestpanel 22 oktober 2018, laatste update op 24 oktober 2018, 261 views Testpanel

LG G7 ThinQ Zwart

test

Pluspunten

• Groot en helder scherm
  • Voelt stevig aan
  • Mogelijkheden camera

Minpunten

• Audio slecht
  • Kleurechtheid scherm
  • Matige camera

Na het inschrijven voor het Tweakers.net oktober testfest, ben ik uitgelood om de LG G7 Thinq te testen en reviewen. Na het aanwezig zijn op het oktober testfest is het toestel op de eerstvolgende maandag bezorgd.
De referentie objecten zijn de LG Nexus 5X, iPhone 7 en Microsoft Lumia 950. Deze testellen zijn nu zo’n 2 a 3 jaar oud. Ik heb rekening gehouden met de ontwikkelingen en verwacht daarom verbeteringen in deze jaren.

Algemene beoordeling

Over de algemene beoordeling van de LG G& THINQ kan ik kort zijn. Het toestel is goed maar blinkt nergens in uit. Er zijn zelfs een aantal punten waarvan ik vind dat het toestel ondermaats presteert.

Featureset

Deze telefoon zit vol features. Hieronder een opsomming.
• QHD+ FullVision scherm
• Potretmodus op front- en rearcamera
• AI camera
• Boombox luidspreker
• Google Assistent knop
• Water en stofbestendig

Bereik

Het bereik is voldoende. Ik zie op dit vlak geen tekortkomingen. Het toestel heeft een zelfde bereik als de 3 eerder genoemde toestellen. Om een voorbeeld te geven; aan de ene kant van het huis 4g, aan de andere zijde 3g.

Accuduur

De accuduur is vergelijkbaar met de Nexus 5 en Lumia 950. Na smorgens de oplader ontkoppeld te hebben, is de accu aan het eind van de avond echt leeg(10% over).

Gebruiksgemak

Het gebruikersgemak van dit toestel is voldoende. De schil van LG zorgt ervoor dat instellingen net op een andere plaats te vinden zijn dan verwacht. Na enige gewenning is dit geen probleem.

Scherm

Het scherm is groot, heeft een hoge resolutie en is goed in te stellen op helderheid. De kleurechtheid van dit scherm vind ik beneden maats. Felle kleuren worden nog eens extra fel gemaakt. Zelfs na het veranderen van instellingen in het menu “Schermkleur” krijg ik het niet voor elkaar de kleurechtheid bij te stellen

Design, bouwkwaliteit en afwerking

Het design is goed. De telefoon ziet er no nonsens uit. Zelfs de notch is prima verwerkt in het scherm waarbij je de mogelijkheid hebt om de bovenste balk van het scherm een zwarte achtergrond mee te geven waardoor de notch niet opvalt. Op de bouwkwaliteit is ook niets aan te merken. De telefoon voelt stevig aan, kraakt niet en is niet te torderen. De afwerking is op het eerste oog goed al vind ik de achterkant te plastic achtig en er ontstaan snel veegvingers op. De telefoon ligt verder lekker in de hand, de knoppen zitten net als de vingerafdrukscanner. De telefoon is IP68 gecertificeerd en dat betekend stof- en waterdicht.

Stabiliteit & betrouwbaarheid

Op de stabiliteit en betrouwbaarheid heb ik niets aan te merken. In de 2 weken dat ik de telefoon gebruikt heb is de telefoon niet uitgevallen, geen hangups meegemaakt en is de telefoon soepel blijven werken. Het toestel is geleverd met Android 8.0. Helaas is er nog geen moeten constateren dat er nog geen update naar Android 8.1 uitgebracht is voor dit toestel.

Beeldopname, AI en Google lens

Video opnames met de camera zijn goed te noemen. Opvallend is dat de camera erg goed presteert in donkere ruimtes qua licht maar valt door de mand zodra het beeld beweegt. De foto’s afkomstig van de camera lijken in eerste instantie scherp, maar na inzoomen is al snel te zien dat het tegenvalt.

De AI functie geeft allerlei namen aan objecten maar nooit het juiste. Het systeem lijkt in de kinderschoenen te staan en heeft een flinke ontwikkeling nodig. Google lens werkt mooier. Google lens herkent tijdens het scannen bijvoorbeeld de Alecto babyfoon.

Geluidskwaliteit

Het geluid heb ik getest met de ingebouwde speaker, bijgeleverde oordopjes, instapmodel over-ear hoofdtelefoon van Philips en aangesloten op een Marantz versterker met Magnat luidsprekers. De bron van het geluid is Spotify premium.
Ten eerste de ingebouwde speaker. Deze geeft een blikkerig geluid, gaat wel hard en vervormd nagenoeg niet op hoog volume, maar klinkt eigenlijk erg slecht. Zodra er een 3,5 mm plug in de daarvoor bestemde opening gestoken wordt, komen de instellingen voor externe audio, in het instellingen menu, beschikbaar.
Na het aanvinken van Hi-Fi Quad DAC komt het geluid het dichtst bij het geluid dat ik verwacht. De geluidskwaliteit van de oordopjes is slecht te noemen. Het geluid is blikkerig en geeft niet het volledige geluidspectrum weer. Het instapmodel over-ear hoofdtelefoon geeft daarentegen wel een goed geluidsbeeld. Wat opvalt is dat de bass ook veel beter tot zijn recht komt. Als laatst heb ik de telefoon aangesloten op de versterker. Ook dit geeft een goed geluidsbeeld, vergelijkbaar met de Lumia 950 rechtstreeks aangesloten op de versterker en Chromecast audio middels het casten vanuit de Spotify app.

Naast de Hi-Fi Quad DAC heeft het toestel nog een features, namelijk DTS:X 3D Surround Sound. Dit blijkt niet meer te zijn dan het 2.0 geluid ruimtelijk maken met de opties Breed, Voorzijde en Links naar rechts. Het heeft voor mij geen toegevoegde waarde.

Kort samengevat: Speaker en meegeleverde oordopjes zijn slecht, geluid middels 3,5 mm aansluiting is prima.

Far Field -voice recognition

Deze optie moet werken tot en met 5 meter afstand. Dit lukt alleen als het stil is. Zodra er omgevingsgeluid aanwezig is, dan moet er een flinke stem opgezet worden.

Prijs en conclusie

De prijs ten tijde van het schrijven van deze review bedraagt 465 euro. Voor een toestel met deze specs en de genoemde nadelen, vind ik de prijs aan de hoge kant. Het toestel bevat voldoende features, maar deze zijn op geen van de vlakken goed uitgewerkt.

Heb jij ook een LG G7 ThinQ Zwart?

Hoe kan je nou zeggen dat het geluid slecht is als je goedkope meegeleverde oordopjes gebruikt... LG staat bekend om zijn geluidskwaliteit met zijn Hifi dac.
als je een review moet maken review je toch alles wat je binnen krijgt ?
ik denk dat daarom JurgenBeijer heeft gekozen om de oordopjes te gebruikt ;)
Exact wat @roeldie zegt; alles wat meegeleverd is, heb ik getest. Zo ook de meegeleverde oordopjes. De HiFi DAC doet trouwens prima zijn werk.
oke maar dan kan hij beter bij audio als minpunt veranderen naar de meegeleverde oordopjes.