Asus ROG Maximus XI Hero (Wi-Fi)

Specificaties Socket 1151 • ATX • Intel Z390 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus ROG Maximus XI Hero (Wi-Fi) Review

Foritain 22 oktober 2018, laatste update op 5 november 2018, 1.907 views Product geleend

Asus ROG Maximus XI Hero (Wi-Fi)

De nieuwe Hero is weer een top bordje. Kwaliteit van componenten goed, bios en RGB software staan aan de top, nieuwe AI OC doet uitstekende zaken, en visueel is het allemaal echt prachtig met uitstekende aandacht voor detail. Inhoudelijk weinig concessies, maar de meerprijs boven 'gewoon goed' is heel groot.

Pluspunten

• Prima stroomvoorziening
  • Goede bouw en afwerking, visueel echt prachtig.
  • Ruim aantal fan-, RGB- en USB opties. Eigenlijk genoeg aansluitingen voor 'bijna alle builds'
  • Bios en RGB software het beste voor elkaar bij Asus
  • Integrated I/O shield 4tw.
  • Top-end audio

Minpunten

• Meerprijs boven mainstream borden wel heel erg fors. Goed nadenken of je dit wel nodig hebt, teert deels op een sterke 'must have' x-factor.
  • Geen 10Gbps- of dual-LAN als je dat zoekt.

Asus ROG Maximus XI Hero review

Waar MSI, Gigabyte en ASRock hun productnamen op de schop gooien houdt Asus vast aan het gros van hun bekende benamingen. En als er één naam geen introductie nodig heeft dan is dat denk ik de Hero, of de ROG Maximus XI Hero om precies te zijn. De Hero is synoniem voor alles wat je redelijkerwijs nodig hebt, dan nog een beetje meer, en dan voor een beetje meer geld dan je oorspronkelijk van plan was uit te geven maar damn it wat is hij mooi je doet het toch. Althans, zo verliep mijn eigen relatie met de Hero series in afgelopen jaren, maar ik zal proberen niet te veel te projecteren.

De belofte dit jaar? Meer van hetzelfde, nog hogere memory clock support, nog betere bios opties, en met Z390 komt de optie tot snellere WiFi en geïntegreerde USB Type-C uiteraard.

Prijskaartje? Om en nabij de 300 euro voor de non-WiFi hero, ca 339 voor de versie met. Daarmee drukt Asus de Hero van de oorspronkelijke upper-mid-range naar het premium segment.
Wat is er nieuw in Z390?

Bloody all..

Nou ja, bijna, en weinig nieuws is niet per sé verkeerd. We zien de integratie van WiFi en USB 3.1 in de chipset zelf, iets wat we recent in de B350 en H370 al zagen maar wat in Z370 nog ontbrak. In hoeverre het relevant is valt te betwijfelen, WiFi vereist alsnog een extra chip waardoor we het niet in elk bord zullen zien en de integratie van USB 3.1 heeft weinig meer tot gevolg dan het verwijderen van één extra chip in de huidige Z370 line-up. Er is nog sprake van een die verkleining van de transistors van 22nm naar 14nm, maar ook daar zal je als consument weinig van merken.

Niks nieuws dus? Nou, behalve dat Intel inmiddels de nodige nieuwe processors heeft aangekondigd, waarbij vooral de toevoeging van een 8 core, 16 thread Core i9 interessant is. Een nog zwaardere processor op hetzelfde procedé als vorige generatie houdt in dat de stroomvoorziening van borden nog meer belast zal worden, zeker in combinatie met overclocking.

Oftewel, Z390 als chipset mag dan wel slappe hap zijn, er zijn genoeg mogelijkheden voor moederbord fabrikanten om van hun beste kant te laten zien, en laat onze interesse daar nu precies liggen. De nieuwe processors zijn prima te gebruiken in Z370 borden mits de stroomvoorziening voldoet, dus schrijf die borden niet direct af. Des te meer reden voor fabrikanten om sterk werk neer te zetten met Z390 bordjes.
Uitpakken

ROG, dus een net wat luxere doos, nette presentatie intern met o.a. stickervel, boekje, alles net even wat strakker wat het minimale is wat we mogen verwachten van een redelijk prijzig product. SATA kabels, RGB verlengkabels, externe antenne in ROG stijl, allemaal keurig.

Bouw en features

Ik weet niet wat het is, maar ze doen het gewoon keer op keer. Met op moment van schrijven meer dan een dozijn bordjes opgestapeld is de aandacht voor het design en de afwerking van ROG ontegenzeggelijk de top. We merken op dat we grote stappen zien bij de concurrentie, zeker in de Z390 reeks, maar dit is weer een gevalletje ‘damn’. Waar we ook inzoomen, welke cap we ook aanwijzen, de details rond de stevige stroomvoorziening; alles is zo strak als een moederbord zijn kan. Elk detail is gewoon prachtig als je het mij vraagt.

We kunnen hooguit een flauw grapje maken dat wat Asus met ‘CPU’ aanwijst niet echt de CPU is, maar het idee erachter is dat je weet of een bepaald slot op de CPU of juist de PCH zit, tot zover relevant I guess.

Geintegreerd I/O shieldje is ook altijd welkom, kunnen we ze in elk geval niet kwijtraken.

Voor de leuk, naast de Gaming X Trio:

Features en specs

CPU
Intel® Socket 1151 9th / 8th Gen Intel® Core™, Pentium® Gold and Celeron® Processors
Supports Intel® 14 nm CPU
Supports Intel® Turbo Boost Technology 2.0
* The Intel® Turbo Boost Technology 2.0 support depends on the CPU types.
* Refer to www.asus.com for CPU support list

Chipset
Intel® Z390

Memory
4 x DIMM, Max. 64GB, DDR4 4400(O.C)/4266(O.C.)/4133(O.C.)/4000(O.C.)/3866(O.C.)/3733(O.C.)/3600(O.C.)/3466(O.C.)/3400(O.C.)/3333(O.C.)/3300(O.C.)/3200(O.C.)/3000(O.C.)/2800(O.C.)/2666/2400/2133 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory
Dual Channel Memory Architecture
Supports Intel® Extreme Memory Profile (XMP)
* Hyper DIMM support is subject to the physical characteristics of individual CPUs.
* Refer to www.asus.com for the Memory QVL (Qualified Vendors Lists).

Graphic
Supports NVIDIA® 2-Way SLI™ Technology
Supports AMD 3-Way CrossFireX™ Technology

Expansion Slots
Intel® Z390 Chipset
2 x PCIe 3.0 x16 (x16 or dual x8 or x8/x4/x4)
1 x PCIe 3.0 x16 (x4 mode) *1
3 x PCIe 3.0 x1

Storage
Intel® Z390 Chipset :
1 x M.2 Socket 3, with M key, type 2242/2260/2280 storage devices support (SATA & PCIE 3.0 x 4 mode)*2
1 x M.2 Socket 3, with M key, type 2242/2260/2280/22110 storage devices support (PCIE 3.0 x 4 mode)
6 x SATA 6Gb/s port(s)
Support Raid 0, 1, 5, 10
Intel® Optane™ Memory Ready

LAN
Intel® I219V, 1 x Gigabit LAN Controller(s), Dual interconnect between the Integrated Media Access Controller (MAC) and Physical Layer (PHY)
Anti-surge LANGuard

Bluetooth
Bluetooth® 5.0

Audio
ROG SupremeFX 8-Channel High Definition Audio CODEC S1220
- Impedance sense for front and rear headphone outputs
- Supports : Jack-detection, Multi-streaming, Front Panel Jack-retasking
- Sonic Radar III
- Sonic Studio III + Sonic Studio Link

USB Ports
Intel® Z390 Chipset :
4 x USB 3.1 Gen 2 port(s) (4 at back panel, +red, 1 x Type-C+3 x Type-A)
Intel® Z390 Chipset :
4 x USB 3.1 Gen 1 port(s) (2 at back panel, +blue, 2 x Type-A)
Intel® Z390 Chipset :
6 x USB 2.0 port(s) (2 at back panel, +black, 4 at mid-board)
Intel® Z390 Chipset :
1 x USB 3.1 Gen 2 front panel connector port(s)

ROG Exclusive Features
- GameFirst V
- Sonic Studio III + Sonic Studio Link
- Sonic Radar III

Special Features
ASUS Dual Intelligent Processors 5-Way Optimization by Dual Intelligent Processors 5 :
- 5-Way Optimization tuning key perfectly consolidates TPU Insight, EPU Guidance, DIGI+ VRM, Fan Expert 4, and Turbo App
AURA :
- Aura Lighting Control
- Aura RGB Strip Headers
- Aura Lighting Effects Synchronization with compatible ASUS ROG devices
- Aura Addressable Strip Header(s)
ASUS Exclusive Features :
- Pre-mounted I/O Shield
- ASUS NODE: hardware control interface
- OptiMem II
- ASUS EZ Flash 3
- ASUS C.P.R.(CPU Parameter Recall)
- BUPDATER
- BIOS Flashback Button
- Clear CMOS Button
- Reset Button
ASUS Q-Design :
- ASUS Q-Code
- ASUS Q-LED (CPU, DRAM, VGA, Boot Device LED)
- ASUS Q-Slot
- ASUS Q-DIMM
- ASUS Q-Connector

Back I/O Ports
1 x PS/2 keyboard/mouse combo port(s)
1 x DisplayPort
1 x HDMI
1 x LAN (RJ45) port(s)
4 x USB 3.1 Gen 2 (red) (1 x Type-C+3 x Type-A)
2 x USB 3.1 Gen 1 (blue) Type-A
2 x USB 2.0
1 x Optical S/PDIF out
1 x Clear CMOS button(s)
1 x USB BIOS Flashback Button(s)
1 x ASUS Wi-Fi Module
5 x Gold-plated audio jacks

Internal I/O Ports
2 x Aura Addressable Strip Header(s)
2 x Aura RGB Strip Headers
1 x USB 3.1 Gen 1(up to 5Gbps) connector(s) support(s) additional 2 USB 3.1 Gen 1 port(s)
2 x USB 2.0 connector(s) support(s) additional 4 USB 2.0 port(s)
1 x M.2 Socket 3 with M key, type 2242/2260/2280 storage devices support (SATA & PCIE 3.0 x 4 mode)
1 x M.2 Socket 3 with M key, type 2242/2260/2280/22110 storage devices support (PCIE 3.0 x 4 mode)
1 x TPM connector(s)
6 x SATA 6Gb/s connector(s)
1 x CPU Fan connector(s) (1 x 4 -pin)
1 x CPU OPT Fan connector(s) (1 x 4 -pin)
3 x Chassis Fan connector(s) (3 x 4 -pin)
1 x AIO_PUMP connector (1 x 4 -pin)
1 x H_AMP fan connector
1 x W_PUMP+ connector (1 x 4 -pin)
1 x 24-pin EATX Power connector(s)
1 x 8-pin EATX 12V Power connectors
1 x 4-pin ATX 12V Power connector(s)
1 x Front panel audio connector(s) (AAFP)
1 x MemOK! II switch(es)

User's manual
4 x SATA 6Gb/s cable(s)
1 x M.2 Screw Package
1 x Supporting DVD
1 x ASUS 2T2R dual band Wi-Fi moving antennas (Wi-Fi 802.11a/b/g/n/ac compliant)
1 x SLI HB BRIDGE(2-WAY-M)
1 x ROG big sticker
1 x Q-Connector
1 x Extension Cable for RGB strips (80 cm)
1 x Extension cable for Addressable LED
1 x ROG coaster(s)

BIOS
1 x 128 Mb Flash ROM, UEFI AMI BIOS, PnP, DMI3.0, SM BIOS 3.1, ACPI 6.1
Operating System
Windows® 10 64-bit
Form Factor
ATX Form Factor
12 inch x 9.6 inch ( 30.5 cm x 24.4 cm )

Note
*1 The PCIe x16_3 slot shares bandwidth with SATA6G_5 and SATA6G_6. The PCIe x16_3 runs x2 mode by default.

*2 When the M.2_1 Socket 3 is operating in SATA mode, SATA6G_2 port will be disabled.

*3 Due to limitations in HDA bandwidth, 32-Bit/192kHz is not supported for 8-Channel audio.
UEFI

Eigenlijk zien we van de grote vier binnen Nederland geen echt slechte biossen meer. Zoeken naar functionaliteit die een typische gebruiker mist is een zinloze exercitie. Desondanks blijft Asus heer en meester op bios gebied, want op elk vlak waar je om kan geven staan ze bovenaan het lijstje. Gebruiksgemak, overzichtelijkheid of juist extreme details voor de liefhebber van eindeloos tunen (really?). We creditten Asus de meeste praktische veranderingen door de jaren heen, soms iets simpels maar waardevols als het overzicht met de aanpassingen alvorens je opslaat, en zodra de concurrentie dat ook doet bedenken ze wat anders.

Wat anders? In deze generatie leggen ze veel focus op AI Overclocking. Automatische overclocking was heel vaak een kwestie van te veel voltage knallen en dan hopen dat er genoeg koeling is. In deze generatie is die tool extreem verfijnd; frequente evaluatie van de koelprestaties, schatten en valideren van verschillende settings, en zonder moeite zette dit bord onze 8700K op 5,0-5,1 GHz (afhankelijk van het aantal cores onder load) op een respectabele 1,24V.

We gaan binnenkort terugkomen specifiek op AI overclocking, want het toont enorme potentie maar omdat die functionaliteit bij meerdere borden hoort houden we at hier even wat korter.
Testmethode

Z370 launch (en daarmee onze reviews) kwam voordat de inmiddels bekende spectre en meltdown kwetsbaarheden werden gepatcht. Ook is Windows 10 van een mooie feature update voorzien en zodoende testen we Z390 borden dan ook vers, en enkel tegen elkaar. Maar gelukkig hebben we er geen gebrek aan.

Aan de hardware kant weinig veranderingen:

Processor: Intel Core i7-8700K, die komt tenslotte vrij uit de Z370 bench gezien we geen Z370 borden meer verwachten. Nog altijd een high-end consumer SKU die een modern Z390 moederbord met slechte stroomvoorziening kan afstraffen. Omdat de 8700K een integratie GPU heeft maken we daar gebruik van.

Geheugen: Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, in dual-channel setup. Deze set heeft zich door de jaren stabiel en uitermate compatible getoond, dus houden we aan, met XMP settings. Een neutrale uitstraling vinden we ook nooit erg.

De voeding is wederom afkomstig uit de stallen van Seasonic in de vorm van een Prime Titanium 850W, de huidige high-end consumer range van Seasonic. 850 Watt is een beetje overkill, maar lage capaciteit voedingen zijn een zeldzaamheid. Dito als bij het werkgeheugen houden we vast aan de componenten die zich door de vele testen heen betrouwbaar, compatible en stabiel hebben getoond.

Voor opslag maken we gebruik van Samsung hun 960 PRO PCIe SSD.

Alle systemen worden met een schone Windows 10 Pro x64 installatie getest op onze trusty Cooler Master test bench zoals je in menig foto wel zal hebben gezien.

We maken gebruik van de laatst beschikbaar gestelde bios op moment van testen. Om eventuele invloeden van 'handige' snelheid verhogende features tegen te gaan, vrijwel elke fabrikant biedt iets van een multi-core verbetering, gaan we uit van een handmatige instellingen met clocks, multipliers en voltages vastgezet. We willen tenslotte de onderliggende verschillen ervaren.

Voor prestaties richten we ons primair op Passmark, Cinebench 15 en blender, drie populaire en vooral consequente benchmarks. Binnen Cinebench kijken we naar multicore en single core performance en de invloed van de tuning van het moederbord daarop, en bij Passmark primair naar de CPU en Memory benchmarks. Die laatste test weliswaar het geheugen, maar bij een vast geheugenprofiel kunnen we wel de invloed van het moederbord op de geheugenprestaties vaststellen. Daarnaast kijken we naar een aantal verschillende AIDA64 benchmarks, geen benchmarks waar ik enorm weg van ben en heel zwaar weeg, maar desondanks een extra stukje verificatie. Elke van deze benchmarks draaien we vijf keer, we verwijderen de twee outliers en nemen het gemiddelde van de middelste drie.

PC Mark 8 vervangt PC Mark 10 uit de vorige reviews, deze toonde zich door de jaren heen stabieler. Gezien de lange duur van deze bench gaan we hier uit van drie runs.

Feitelijk gaat voor alle benchmarks op dat we pas echt conclusies kunnen trekken als de prestaties meer dan een procent of twee, en dan consequent tussen benchmarks, afwijken. Per benchmark run zelfs op een enkel moederbord is een dergelijke afwijking per run niet meer dan gebruikelijk.

De render test (Blender, BMW benchmark) is niet alleen zwaar voor de processor, maar vooral ook een stabiele load test. Verschillen in stroomverbruik in deze bench geeft dan ook een goede indicatie van het load verbruik van het moederbord zelf. Dit meten we met onze Voltcraft 450PRO.
Prestaties

Resultaten van de benchmarks:

Ook deze generatie vallen de prestaties samen te vatten als “lekker boeiend”. Uitgaande van kleine verschillen tussen meerdere varianten van één en hetzelfde bord kunnen we nauwelijks harde conclusies trekken, enkel in het stroomverbruik zien we ietwat significantere verschillen. Resultaten presenteren we verder dan ook ‘as is’ zonder inhoudelijke conclusies, bij gebrek aan mogelijkheid.

Overzicht headers

Nieuw, voor uw gemak, een overzicht van de relevante headers. Let op dat we niet specificeren waar elke header toe in staat is, dit is enkel de ruwe count.

Hou er rekening mee dat I/O aansluitingen over het aantal USB poorten praat, maar dat we intern naar het aantal headers (twee poorten per header) kijken.

Een prima featureset lijkt ons? 2x M.2, 6x SATA, 2x RGB, 2x aRGB, 8x Fan en een Type-C 3.1 header. Enige minpuntje is het gebrek aan een tweede USB 3.0 header voor cases met meer dan twee USB 3.0 headers voorop. Ook ontbreekt meer dan één Gbit/s LAN wat wel had gemogen, ondanks dat het een niche doeleinde is.
RGB Showcase

No caption needed? 😊

Hoewel we bezig zijn om het gros van de content naar video te brengen geven we een aantal bordjes toch nog even hun eigen stukje. De Maximus XI Hero stond bovenaan de lijst om besproken te worden voor een paar redenen. Niet alleen is het een prachtig bord, met een dik prima stroomvoorziening die ook voor een nieuwe i9 gaat voldoen (daarover binnenkort meer) en genoeg aansluitingen voor praktisch alles wat binnen het redelijke valt. Dat plus een prachtige, niet extreem overdreven uitstraling brengt je al snel tot de conclusie dat je deze wilt hebben (althans, als je mijn mening deelt dat dit prachtig is).

Maar eigenlijk is de Hero natuurlijk ook een soort icoon. Die naam staat al een tijd al soort van vlaggenschip voor de normale man, borden als de watergekoelde Formula of de x-OC Gene zijn nu eenmaal een niche, en voor mij zelf is het zowel de opvolger van o.a. mijn eigen Hero als de opvolger van wat ons recente go-to bord voor het gros van de componenten tests is geweest: de Maximus X Hero. Een eer die een bord alleen toekomst als hij alles aankan en ook consistent presteert ongeacht wat we erop aan sluiten, borden die top zijn zonder te overdrijven.

Maar speelt Asus niet een beetje op het randje van overdrijven? De nieuwe Hero is weer wat duurder geworden, net als de concurrentie overigens dus niet direct een drama, maar de positie van alle duurdere borden wordt met een toenemende kwaliteit in het middensegment lastiger. Zo zijn de iets goedkopere borden inmiddels ook weer wat completer dan voorheen, denk aan Type-C connectors die praktisch standaard zijn en toenemende aantallen fanheaders, terwijl aan de andere kant we zien dat Asus zich met de Hero ook een beetje moet inhouden om de duurdere borden niet overbodig te maken. Wil je bijvoorbeeld veel USB poorten achterop? Dan vind je er ook meer voor minder geld elders.

Er zijn ook genoeg fysiek degelijke borden in de Z390 range, de concurrentie maakt het Asus op componentniveau met elke nieuwe generatie niet makkelijker. Maar zolang concurrenten echter niet in staat zijn met Asus te concurreren op twee vlakken die de gebruikerservaring serieus beïnvloeden blijft de meerprijs iets waar we dan maar genoegen mee moeten nemen. In dit geval zijn dat dan software (vooral RGB sync waar het gat groot is) en de bios waar Asus gewoon aan de leiding blijft, helemaal met de nieuwe automatische overclock feature die stevige overclocks (zonder twijfelachtig hoge voltage-settings) voor beginnende of luie overclockers toegankelijker maakt dan ooit.

De prijs weegt wel degelijk op mijn emoties, maar de realiteit is wel dat alle aspecten van de gebruikservaring, van de verpakking tot de hardware, en de bios tot de software, echt tip top in orde zijn. Ja je betaalt er stevig voor, maar je krijgt er ook wat voor terug. Met dat in het achterhoofd ga ik niet bij Asus klagen dat de prijzen wat hoog zijn (nou ja, een beetje dan), maar kijk ik vooral naar de concurrentie. Laat ons maar zien dat een even goede hard- en software ervaring mogelijk is voor een lagere prijs en we kronen een nieuwe koning. Echter tot die tijd zit deze nieuwe Maximus XI Hero in de troon die zijn voorgangers al een paar generaties goed warmhouden.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Asus ROG Maximus XI Hero (Wi-Fi)?

Nette review weer Foritain, maar waar gaat het in godsnaam heen met deze prijzen 8)7 Hier kan je een midrange videokaart voor kopen!
Sorry, maar dit soort prijzen zijn niet bepaald nieuw. In 2009 betaalde ik ook 300 euro voor een Gigabyte GA-EX58-Extreme. Bovendien zijn dit soort borden niet voor iedereen. Je koopt dit bord vermoedelijk niet om er daarna een mid-range processor en grafische kaart in te drukken. Ik in ieder geval niet.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 22 oktober 2018 12:50]

Mwah, een Z170 Hero was nabij de 200 euro, Z270 ~250, Z370 ~280 en nu gaan we de drie honderd voorbij. Toegegeven, het wordt weer mooier, dikker, etc, maar waar er voorheen de nodige harde argumenten waren voor een 200 euro bord boven een 150 euro bord is dat momenteel wat minder hard wanneer we ook voor 200 euro 9900K capable VRM's krijgen. Premium rekt zich zeker de hoogte in uit.

Maar goed, positief is dat er echt genoeg solide spul te kiezen is tegenwoordig. Dat was lang geleden wel echt anders.
100% eens, dit is meer voor mensen die al een high-end GPU hebben, high-end CPU willen, en dan niet op 100 euro kijken. Redelijk is het niet voor de normale man (maar dat zijn de bijbehorende CPU's ook niet....) Asus heeft 'premium' echter wel rete goed onder de knie.

(Z390-A komt er ook aan btw, zit je op 199, heb je ook veel van de bios/sw voordelen)
"Product geleend"? Dat geloof ik niet, ik wil bewijs zien.
x ComputerVerkoper

+3 ;)

(btw, 342 Euro mobo... LOL 8)7 )

[Reactie gewijzigd door Frozen op 22 oktober 2018 11:54]

Grapjas :D Ik zal een selfie maken wanneer hij tzt terug gaat I guess? :9

Zal wel een huilende Foritain zijn dan, is dat ok?
Met een waterkoeler op je wang en een petje met een ventilator op je hoofd. :9
En met vette cash dat uit het petje hangt? :D

Voor de mensen die niet alles wat ik ooit online zet onthouden (hopelijk -iedereen-):

Dit dus: https://www.techtesters.eu/foritain/reviewmeme.png
En dan zo weinig RGB :P
Voor het geld verwacht ik minstens een halve regenboog in de lucht :P
Dan mag je voor 2500 euro de PG27UQ kopen met LED projector op het plafond XD

Kan natuurlijk altijd meer LED stripjes aansluiten he! ;)
HEBBEN!!!!! :D of toch die ps4 :Y)
Met de PS4 ben je iig wel in één keer klaar. Met jouw tempo staat er in 2019 nog geen PC ;)

Maar als je ROG all the way wil gaan he.. tja. Wel tof ding. Nieuwe Strix overigens ook heel dik, review soon. Kan jij weer twijfelen :D