Synology RT2600ac

Specificaties WiFi-ac • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

Synology RT2600ac Review

MiPo69 18 oktober 2018, 352 views Product gekocht

Synology RT2600ac

Verleid door de goede naam en NAS functies, deze router aangeschaft als vervanger van mijn ietwat onstabiele Asus AC66U. Ik heb uiteindelijk de Synology geretourneerd daar de WiFi kwaliteiten, waarvan ik hoopte dat deze beter dan de Asus zouden zijn, ronduit teleurstellend zijn.

Pluspunten

• NAS functies
  • iPhone backup mogelijk
  • USB3 interface
  • Goede remote support Synology

Minpunten

• Zwak WiFi signaal tov Asus AC66U
  • SW auto-update functie niet correct, de SW op de website was recenter!
  • Zeer groot
  • Geen FAT/NTFS ondersteuning vor de NAS functie

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 2
Verleid door de goede naam en NAS functies, deze router aangeschaft als vervanger van mijn ietwat onstabiele Asus AC66U. T.o.v. de Asus is het een groot en weinig verfijnd bakbeest. Size matters zullen we maar zeggen.

Goede Synology support en NAS functies,je kunt ook Apple producten back-uppen! Geen capaciteits gedoe met iCloud meer,Ik kreeg aanvankelijk de Cloud Server niet aan de praat maar na een paar keer mailen met de support afdeling wat het euvel verholpen.

Het WiFi signaal van de 2.4 en 5GHz is vele male slechter dan dat van de AC66U.
Met de WiFi analyser app was het signaal minimaal -10 tot -20dB zwakker.
Ook met SPEED test app toonde aan dat er aanzienlijk minder bytes verstouwd konden worden dan met mijn goede oude Asus.
Ik heb niets veranderd aan de positie van de router, beide keren in de meterkast geïnstalleerd.

Qua Wifi van de regen in de drup. iPhones verbinden slecht met de router. In de router zit een mechanisme dat automatisch de juiste band pakt. Voor android apparatuur lijkt dit redelijk te werken, bij de iPhones kennelijk niet. Ook kon ik mijn Asus NP-14N repeater niet meer koppelen met de Synology. Niet via WPS of via het her-configureren van de repeater.

Ik heb uiteindelijk de Synology geretourneerd daar de WiFi kwaliteiten, waar voor ik aanvankelijk de router kocht en waarvan ik hoopte dat deze beter dan de Asus zouden zijn, ronduit teleurstellend zijn voor een apparaat van € 240.-

Dat gezegd hebbende, ik zoek nog steeds aflossing van mijn AC66U daar deze soms het WiFI signaal lijkt te verliezen (kan komen door de radar signalen van de nabij gelegen luchthaven) en erg warm wordt als er een HD aan de USB poort hangt.
Ook vind ik de firmware van Asus dubieus, maar geen zin meer om te hanessen met 3e partij firmware.

Heb jij ook een Synology RT2600ac?

Als jij een Synology router gekocht heb puur op de hoop op betere WiFi, dan ben je fout bezig geweest. Het is de softwarematige mogelijkheden wat Synology sterk maakt en daar zit voor een groot deel de kosten.

Als je overal in huis perfecte WiFi signaal wil hebben, moet je opzoek gaan naar een mesh oplossing.
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb nu een Fritz!box4040 met een Fritz!box1750 repeater met mesh.
Zie ook mijn andere review: productreview: AVM FRITZ!Box 4040 review door MiPo69
Voor 69+69 (voor de repeater) euro was ik klaar!

Standaard is het WiFi signaal van de 4040 al beter dan de Synology.
Ondanks dat de Synology dan een leuk software sausje heeft, staat de prijs van 224 euro voor de Synology in geen verhouding tot de schamele 69 euro voor de Fritzbox.
Zeker niet als je bedenkt dat de WiFi prestaties van de Synology router onder doen voor die van de Fritzbox.
En wat betreft de NAS functionaliteit, USB3 snelheid blijft USB3 snelheid, of het nu in een Synology of Fritzbox zit, daar veranderd de software weinig aan.

Dit is wellicht tegen het zere been van de verstokte Synology fans, maar voor 224-69=155 euro kun je beter een losse NAS kopen en die aan je Fritzbox hangen. Krijg je nog een hoop meer Synology NAS functionaliteit op de koop toe ; )
Maar goed, ik ben bang dat ik inmiddels behoorlijk gekleurd ben door de Fritz!box.Die roze Fritz bril zit prima voorlopig : )
Daarom heb ik paar jaar geleden een Synology RT1900AC gekocht en daarachter een NAS. De router moet routen, niet als een NAS functioneren (vind ik).

Ik heb een Synology router gekocht vanwege al de VPN (incl site-to-site) mogelijkheden, en Intrustion Prevention wat erop kan draaien. :)

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games