Hitachi C18DBAL(WP) Review

Pino Blauw 18 oktober 2018, laatste update op 25 oktober 2018, 300 views Product gekocht

Hitachi C18DBAL(WP)

Afgelopen week binnengekregen. Het merk Hitachi verandert hun naam in Hikoki en dump al het Hitachi gelabelde gereedschap tegen aantrekkelijke prijzen. Ik had deze top zaagmachine voor €113 (zonder lader en zonder accu). Zie onderstaand voor uitgebreide toelichting.

Pluspunten

• Compact
  • Licht
  • Mooie strakke dunne snede
  • Zeer stabiel door massieve glijblad
  • Verlichting
  • Goede zaagsel afvoer
  • slow start
  • motor rem

Minpunten

• Diep zagen moet in meerdere ondiepe sneden
  • Het dunne zaagblad loopt snel weg bij diep zagen
  • Geen stofzuiger aansluiting
  • Geen liniaal koppeling

Het apparaat is minder krachtig dan een 220V machines maar doet niet onder voor een 220V machine. Je moet wel rekening houden met een aantal zaken.
In een keer een diepe snede maken gaat vaak niet lekker. Het blad is dun en loopt weg. Meerdere halen met ondiepe sneden is vaak nodig. Er kan ook een dik blad in de machine maar dit wordt afgeraden i.v.m. het beperkte motorvermogen.
Het is dus zeer verstandig om het zaagblad op materiaal diepte in te stellen (zo weinig mogelijk doorsteek).

Door het dunne mes krijg je een hele mooie strakke snede.

Door het beperkte vermogen en de slow start heeft de machine heel veel controle. Bij 220V machine wil het wel eens voelen alsof de krachtige abrupt startende machine met je aan de loop gaat, dat heb je bij deze absoluut niet.

Het product heeft mijn verwachting overtroffen.

Heb jij ook een Hitachi C18DBAL(WP)?

Bijzonder dat Hitachi naar Hikoki veranderd, aangezien Hitachi in Amerika veranderd naar Metabo HPT..

Mag ik vragen waar je de zaag vandaan hebt?
Ja apart met die naamswijzigingen. Blijkbaar heeft Hitachi Industries de powertool verkocht aan de zelfde eigenaar van Metabo en die heeft er weer voor Metabo HPT en Hikoki gekozen... Ik heb hem bij gereedschappelijk.nl (EAN-nummer: 4966376247264) vandaan. Hij staat ook in de pricewatch maar hij staat nog op onverwerkt / ongesorteerd.