Kef LS50 Wireless Marcel Wanders Design (Zwart) Review

DamirB 17 oktober 2018, laatste update op 21 oktober 2018, 751 views Product geleend

Kef LS50 Wireless Marcel Wanders Design (Zwart)

KEF heeft met de LS50 Wireless een knap staaltje werk verricht. Niet alleen hebben deze speakers een uitstekende sound en zijn ze erg rijk uitgerust, ze hebben ook nog eens een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding die we zelden terugvinden.

Pluspunten

• Uitzonderlijke bouwkwalitiet
  • Uitgebreide feature-set
  • Erg open geluid
  • Zeer gecontroleerde en diepe en bassweergave
  • Zeer detailrijke mids
  • Overtuigende vocals

Minpunten

• Wees voorzichtig met kinderen, er is namelijk geen bescherming voor de drivers
  • De twee apps zouden samengevoegd mogen worden

Muziekweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 4
Basweergave Score: 5
Mid- en hoogweergave Score: 5
Introductie
Ik heb aan KEF heel vriendelijk gevraagd of ik een set kon ontvangen en ze hebben mij de LS50 Wireless Nocture editie gestuurd. De Nocture editie is een door Marcel Wanders ontworpen editie die behalve het flitsende uiterlijk ook glow-in-the-dark elementen heeft. De afstandsbediening is ook glow-in-the-dark. Dit helpt als de kamer donker is maar je toch graag de knoppen wilt zien.

Mocht het design je niet bevallen, zijn er meerdere kleurstellingen om uit te kiezen.
Glow in the dark action
Specifaties
Laten we even door de belangrijkste specificaties lopen. Ik noemde eerder al de uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Veel mensen zullen het erover eens zijn dat 2299€ veel geld is voor een 2.0 boekenplankset. Vergeet echter niet dat je behalve twee speakers ook een voorversterker met streamer, een DAC voor elk kanaal en twee 230 Watt versterkers in een bi-amp dual mono-configuratie krijgt. De woofers beschikken over een klasse D versterker en de tweeters een klasse A/B versterker.

Dat is veel waar voor je geld. Het grote voordeel hiervan is dat deze componenten perfect op elkaar zijn afgestemd vanuit de fabriek. Hierdoor hoef je geen rekening meer te houden met system matching.

Naast alle interne componenten krijg je in totaal vier drivers. De LS50 Wireless maken gebruik van de 11e generatie van KEF’s unieke Uni-Q design.
De Uni-Q driver plaatst de tweeter in het midden van de woofer. Normaal zit hier de dustcap van je woofer maar nu een tweeter. Om de tweeter heen vinden we de ‘tangarine waveguide’. Dit is geen bescherming voor de tweeter maar een ‘waveguide’ die de verspreiding van de hoge tonen verbetert. Hierdoor blijft de klank grotendeels gelijk als je vanuit een andere hoek luistert.

Al deze componenten bevinden zich in een behuizing gemaakt van MDF.
De speakers zijn zeer solide gebouwd. Dit is om ervoor te zorgen dat alleen de drivers voor geluid zorgen en de kast niets bijdraagt aan de geluidservaring. Dit is merkbaar, de bouwkwaliteit is namelijk opmerkelijk, de speakers wegen een goede 10 kilo per unit en zitten stevig in elkaar.

Aan de achterkant van de speakers vinden we een elliptische flexibele poort, dit is om de nadelen van ported speakers te minderen. Dit vermindert resonantie en het ‘huffen en puffen’ van de poort.

Wat gelijk opvalt is de zeer grote heatsink aan de achterkant van de speakers. Die is nodig om alle interne componenten koel te houden.

Onder de heatsink bevinden zich alle aansluitingen van de KEF’s, en dit zijn er veel: een USB Type B, TOSLINK Optical, RCA, Ethernet en de subwoofer output mocht je nog wat meer ‘oomph’ nodig hebben (meer hierover later).

Draadloze opties zijn er ook, 2.4GHz/5GHz Dual-band Wi-Fi en Bluetooth 4.0 met aptX zijn beide aanwezig.

De WiFi en Bluetooth pairing is een pijnloze ervaring.
De aansluitingen op de master speaker
De app
WiFi is aanwezig om gebruik te kunnen maken van de KEF Stream en KEF Control app. Beide apps hebben belangrijke functies maar de KEF Control app is de enige die in mijn ogen essentieel is.

De KEF Control app is voor de installatie van de speakers en de DSP-configuratie. In de app kan je uitgebreid instellen hoe de speaker moet klinken. KEF maakt dit uiterst makkelijk door gebruik te maken van simpele sliders. Door middel van deze sliders laat je de KEF app weten hoe de speakers staan in de kamer en de speakers passen zich hierop aan.

Uiteraard ben je vrij om de sliders al luisterend te veranderen tot je tevreden bent met het geluid.
Geavanceerdere functies stellen je in staat de crossover voor de subwoofer en treble trim in te stellen. Ook vinden we bij de geavanceerde instellingen de bass extension. Dit bepaalt tot welke frequentie de speaker spelen, geen bass boost dus.

De KEF stream app is voor (je raadt het al) het streamen van je content via de app. Je kan kiezen voor lokale muziekbestanden op je telefoon, DLNA, Spotify en TIDAL. Persoonlijk gebruik ik alleen de TIDAL streamer aangezien ik Spotify niet gebruik. Mocht je wel Spotify gebruiken zal Spotify Connect waarschijnlijk een gebruiksvriendelijkere ervaring bieden.

De apps zelf werken inmiddels zeer stabiel en zijn erg gebruiksvriendelijk en duidelijk, ik heb geen problemen ondervonden. Ik had echter wel graag een enkele app gezien zoals Devialet het heeft opgelost.

Geluid

Het belangrijkste aspect van speakers is uiteraard het geluid, en dit is vaak lastig omdat het erg subjectief is. Wat de een heel goed vindt klinken vindt de ander weer helemaal niks. Hoewel ik het geluid zo objectief en duidelijk mogelijk probeer te beschrijven is het altijd beter om ze te beluisteren bij een audiowinkel.

De LS50 Wireless kunnen eigenlijk goed overweg met elke muzieksoort. Persoonlijk luister ik bijna elk genre muziek dus dit is voor mij erg belangrijk.

Na alles optimaal te hebben ingesteld aan de hand van verschillende nummers ben ik er goed voor gaan zitten en heb ik lang geluisterd naar mijn favorieten op TIDAL. Na (uiteraard) geluisterd te hebben naar Hotel California van de Eagles (live versie natuurlijk) was ik gelijk onder de indruk van de drums en de precisie van de speakers.
Uiteraard heb ik veel meer nummers beluisterd. Ik zal links naar mijn afspeellijsten aan het einde van de review vermelden mocht iemand geïnteresseerd zijn.

Ik begon met het nummer No Sleeep van Janet Jackson en de KEF’s laten gelijk zien hoe gebalanceerd en precies het geluid is. Het openingsstuk komt erg overtuigend door met een strakke en zeer gecontroleerde bass. De vocals komen helder en overtuigend door zonder dat het te fel klinkt.

Het nummer Mumma Don’t Tell van Leifur James is een heerlijk opbouwend nummer die goed doorkomt door de speaker, alles is perfect in balans en het geluid is gedetailleerd en ritmisch.

We maken een uitstapje naar wat heftigere muziek van Three Days Grace met het nummer Painkiller.
Hier hoor je echt de kwaliteit van de speakers, het gitaarspel is heel erg open en precies. Waar veel speakers hier echt een zooitje van maken hebben brengen de KEF speakers dit nummer overtuigend, helder en open.

Terug naar iets rustigers, Dave Brubeck met het nummer Take Five, dit is een compleet instrumentaal nummer die uiterst precies doorkomen op de speakers, zet het volume wat hoger, sluit je ogen en het is alsof je de muzikanten in je kamer hebt.

We gaan door naar een nummer dat echt impact heeft op deze speakers en laat zien wat een autoriteit de speakers hebben. Je suis malade van Lara Fabian is een emotioneel nummer dat erg de nadruk op vocals en de middentonen legt. De KEF’s laten hier zien hoe ongelofelijk dynamisch ze zijn, de speakers kunnen snel stijgen en kunnen zelfs op erg hoog volume dit nummer afspelen zonder dat de geluidskwaliteit afneemt.

Vanaf hier ben ik naar nummers gegaan die de KEF’s wat meer uitdagen, nummers met een wat diepere bass, vaak lastig voor boekenplank speakers. Spoiler alert: niet voor de LS50 Wireless.

We beginnen met het nummer LEAVE ME ALONE van Kaytranada, dit nummer heeft een heel uitdagende bass die niet alleen erg diep is maar ook heel precies weergegeven moet worden, je hoort vanzelf wat ik bedoel. De speakers weten dit nummer goed neer te zetten en komen uitzonderlijk ver en kunnen de bass zeer netjes neer zetten. Niks dreunt door op deze set.

We gaan naar de nummers Barcelona en Do You Know van Henry Green, deze nummers hebben beide een lekkere bass die ook varieert in toonhoogte. De KEF’s weten deze nummers moeiteloos af te spelen en weten luistermoeheid te voorkomen dankzij de zeer neutrale en open soundstage.

Dit is iets dat opvalt bij de LS50’s: het moeiteloos kunne afspelen van elke muzieksoort die je je kan bedenken. Dit is een eigenschap die we vaker terugzien bij kwalitatieve vloerstaanders. Petje af KEF.

Ook de nummers van het album Days Gone By van Bob Moses laten zien dat de LS50’s eigenlijk geen subwoofer nodig heeft. Zeker het nummer Writings on the Wall en Talk komen prima door op de speakers. De speakers weten de diepe percussieslag van het nummer uitstekend weer te geven en dankzij de Uni-Q driver gaat dit niet ten koste van andere details in het nummer. Mijn favoriete nummer van dit album is Keeping Me Alive, en zelden heb ik dat ik een stukje in een nummer terugspoel om het nog een keer te horen voordat ik het nummer aflsuiter. Hier heb ik het toch gedaan. Vanaf 3:35 naar het einde klonk zo gedetailleerd en dynamisch dat ik het gewoon nog een keer moest horen, zeker de opbouw op 3:57. Dit zetten de speakers ook op laag volume zeer overtuigend neer.

Samenvattend hebben de LS50 Wireless een zeer indrukwekkende sound. Met name het hoog en midden komen zeldzaam goed door met een openheid en precisie dat echt een extra dimensie toevoegt aan je favoriete nummers. Dankzij hun ruimtelijkheid kunnen de speakers de nummers als You and your Friend van Dire Straits en Comfortably Numb van Pink Floyd zo spelen dat je bijna zou denken dat ze voor je neus staan.

De speakers weten dit te doen zonder te steriel te klinken, er is genoeg leven en dynamiek in het geluid. Dit laat het numer Improv/Amazing Grace (live Version) van The Flecktones goed zien.

Ook de lage tonen zijn meer dan adequaat, zeker voor boekenplank speakers. Er zijn maar weinig nummers die te laag gaan voor de speakers en ze weten de bassen zeer precies en gecontroleerd weer te geven terwijl je nog wel de kick hebt (en kan voelen). Ik zie online vaak de vraag of een subwoofer nodig is met deze speakers. Deze vraag is lastig te beantwoorden om meerdere redenen.
Als je een erg grote ruimte hebt om te vullen of als je veel muziek luistert dat onder de 40 Hz gaat dan is een subwoofer misschien nodig. Waar dan wel op gelet moet worden is dat je een kwalitatieve subwoofer kiest. Als je een subwoofer van 200€ hierop aansluit ben je waarschijnlijk beter af zonder. Persoonlijk zou ik voor de KEF R400B gaan of een Dynaudio SUB 3. Let hierbij op dat je in de app de juiste crossover instelt. Persoonlijk zou ik deze op 50Hz zetten. Dit betekent dat de KEF’s alle frequenties onder de 50Hz door de subwoofer laten spelen.

Ik ben persoonlijk erg onder de indruk van de LS50 Wireless, het is jammer dat KEF ze ook weer terug wilde hebben ;)

De LS50’s zijn een erg compleet pakket die op geen enkel vlak echt teleurstelt. De behuizing is erg goed gemaakt en voelt solide aan. De geïntegreerde DAC’s en versterkers zijn perfect aangepast op de drivers en de app ervaring is pijnloos. Al zou het fijn zijn als dit één app kan worden

De geluidskwaliteit is indrukwekkend, ze hebben een erg open en gedetailleerde soundstage zonder steriel te klinken en ook het laag is zeer overtuigend. Deze speakers spelen elke soort muziek moeiteloos af.

Alles aan deze set voelt kwalitatief aan, van de behuizing tot de fijne ‘klik’ van de versterker wanneer je de speakers uitschakelt. Het enige dat van mindere kwaliteit is dan de speakers is de afstandsbediening. Hoewel vele male beter dan de meeste bijgeleverde afstandsbedieningen voelt deze soms iets plastic aan en moet je de volume knoppen erg vaak indrukken voordat het volume veel veranderd, ingedrukt houden kan uiteraard wel maar is niet altijd even praktisch. De knoppen voelen echter prima aan qua feel.
De LS50 in het zonnetje

Heb jij ook een Kef LS50 Wireless Marcel Wanders Design (Zwart)?

Ik vind het als audioleek moeilijk te begrijpen dat een tweeter in de dustcap een betere weergave zou geven dan een losse driver. Dat kan toch nooit beter zijn door de vibraties en ook nog eens zeer onvoorspelbare vibraties en resonanties door de woofer?
Het is ook een losse driver, maar dan in het hart van de woofer.
De waveguide aan de voorkant helpt mee met een bredere verspreiding van de week van hoge tonen, deze trilt niet echt mee.

Het voordeel is dat al het geluid van één 'bron' komt wat voor betere stereo imaging zorgt.

De woofer veroorzaakt ook niet echt onvoorspelbare resonanties/vibraties, mede door de enorm solide behuizing