AudioQuest Dragonfly Red USB DA-converter Review

MaartenBos 17 oktober 2018, 1.209 views Product gekocht

AudioQuest Dragonfly Red USB DA-converter

Dit is een USB geluidskaart waarbij de kwaliteit je echt omver blaast. Superklein, makkelijk in gebruik en laat de competitie ver achter zich.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Formaat
  • Geen extra kabels / voeding

Minpunten

• USB converter nodig bij gebruik op smartphone

Aansluitingen Score: 4
CPU-belasting Score: 5
Drivers en support Score: 5
Na al vele lovende reviews gezien te hebben o.a. bij What hifi deze mini USB geluidskaart aangeschaft met als primair doel;
De ultieme geluidskaart voor mijn smartphone.

Kort maar krachtig; doel behaald. :)

Voor het meerendeel gebruik ik deze op mijn Samsung A5 Android telefoon. Je hebt wel een USB A -> C converter nodig, maar verder is het echt plug & play.
Afgebeelde adapter/converter komt van Aliexpress af, kost weinig maar doet precies wat het moet doen.

Als bron voor muziek gebruik ik Plex met een collectie van voornamelijk lossless muziek (FLAC 44Khz16bit oplopend tot 96Khz24bit).

Wel belangrijk om te melden. In eerste instantie leek het volume extreem zacht en had ik 100% nodig om het enigzins te kunnen horen. Dit is een bug van Android icm de standaard firmware. Een goede guide en software om dit te updaten vind je op de Audioquest site.
DragonFly Black/Red Firmware v1.07
▸ addresses the volume control issue found in Android devices
Proces is eenmalig en van het nivo next-next-finish.

Voor deze luistertests (en mijn dagelijkse gebruik) heb ik de AKGK845BT gebruikt. Wellicht overbodig om te zeggen, maar zonder gebruik te maken van Bluetooth.

Met dezekoptelefoon (aangesloten met een analoge audiokabel natuurlijk) heb ik de Dragonfly kunnen vergelijken met:
  • Samsung A5 onboard DAC
  • FIIO E7 USB DAC link
  • Asus Xonar HDAV1.3 Deluxe link
Met voor mij duidelijk hoorbare verschillen. Er komt meer detail naar voren uit de muziek, vooral merkbaar in de hoge tonen. Goed voorbeeld hiervan zijn highhats bij een nummer als 'In The Presence Of Enemies Pt. 1' van Dream Theater.
Ook wat zwaardere en complexere muziek als van Opeth, album Ghost Reveries of muziek van Nine Inch Nails blijft, ook in de pieken, vol met detail en maakt alle losse instrumenten / tracks onderscheidbaar zonder dat het een brei van 'noise' wordt. Een extreem voorbeeld hiervoor is het nummer 'Just Like You Imagined' van Nine Inch Nails.
Echter ook bij zeer rustige muziek (Agnes Obel, Ludovico Einaudi) blijft het een genot om via deze DAC te luisteren. Hoe stil het stuk ook is; nog geen enkele keer iets van ruis / white noise gehoord. Juist eerder ontzettende hoeveelheden details.

Conclusie: voor muziekliefhebbers met een goede koptelefoon is dit een upgrade die het geld dubbel en dwars waard is.

Heb jij ook een AudioQuest Dragonfly Red USB DA-converter?

- Heeft de digitale volume control een memory functie? Maw, onthoud hij de laatste stand na het uit/aan zetten van je computer?

Ik heb geen zin om elke ochtend onder mijn bureau te liggen ;) .

- Bij Asus Xonar kun je in de software tussen drie Ohm profielen kiezen. Kun je de hoeveelheid Ohm bij de Red ook software matig instellen?
Dit is niet zozeer een functie van de Dragonfly, maar ik heb wel gemerkt dat Windows 10 én Android het volume per device onthouden: als ik de Dragonfly inplug veranderd het volume naar waar ik het de vorige keer op had staan.
Wat bedoeld wordt met 'digital volume control' in de specs heeft te maken met het instellen van output volume op de chips in het circuit. Deze is verschillend tussen de Black en Red variant waarbij de Red het (kort door de bocht) beter doet.
Nou.. ehh.. er IS geen bijgeleverde software :)
Voordeel: plug & play-deluxe zonder 100en MB's aan gekke drivers/software\
Nadeel: je kan vanuit de software eigenlijk niks instellen want je bent beperkt tot functies die in het OS zitten.

On topic: ik heb wel gemerkt dat de output volume wel degelijk een STUK krachtiger is vanaf een Windows PC dan tov mijn Android Smartphone. In Windows zet ik hem meestal tussen volume 10-20(van de 100). Op mijn telefoon zit ik vaak halverwege de volume balk voor hetzelfde resultaat uit de koptelefoon. Ik heb het idee dat de output 'kracht' dus ook afhankelijk is van het apparaat waar het aan hangt.
Bedankt Maarten voor je snelle en heldere uitleg!
Hoi Maarten,

Ik heb hem beluisterd bij Klubben HiFi in samenwerking met mijn LG V40 en mijn B&W PX maar ik heb juist een andere mening.

De geluidskwaliteit is redelijk en als ik geen muziek speelde hoorde ik geruis en gekraak. Kan misschien gelegen hebben aan de USB-C - USB-A adapter die ze daar hadden, ik weet het niet.

De DAC in mijn LG V40 klinkt voor mij beter dan deze DAC en qua geluidsvolume scheelde het niets.

Ik heb vorige week een Audioquest Evergreen 3,5 - 3,5 mm jackplug kabel (1 meter) aangeschaft (39 Euro) en daar haal ik meer winst uit (meer detail en betere dynamiek en laagweergave) dan uit de Dragonfly (199 Euro).

En ja, ik weet het, maar een kabeltje kan echt wel een duidelijk hoorbaar verschil maken…. :)