Specificaties Rad. HD5850 (765MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD5850 Toxic 1GB GDDR5 PCI-E Review

wrvk82 29 maart 2010, laatste update op 29 maart 2010, 2.782 views

Sapphire HD5850 Toxic 1GB GDDR5 PCI-E

Pluspunten

• Geluidsloos
  • Hoge reso mogelijk
  • Snel (waar voor je geld)
  • Instelmogelijkheden

Minpunten

• Grootte
  • Verwijderen kaart onmogelijk

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Aanschaf
In mijn bezit sinds 26-03-2010

Installatie
De enorme videokaart ziet er indrukwekkend uit (10inch) en past gelukkig in mijn kast.. Bij de videokaart zitten twee verloopstekkertjes (12V 6pins naar standaard voeding aansluiting) voor als je niet de nieuwste voeding hebt.
Installatie vereist een dubbel slot en eenmaal vast is ook vast (ik krijg de kaart er niet meer uit!).

Bij de eerste boot viel mijn pc uit, ik dacht een powersuply issue (650Watt in mijn bezit). Ik toch maar een 850watt erin gezet (waarbij ik de bijgeleverde stekketjes niet meer nodig had) maar probleem was er nogsteeds. Blijkt uiteindelijk de koeling van mijn CPU het slecht te doen! CPU werd in no-time 85graden = shutdown. Nieuwe cooler en toen ging het pas goed.. zucht

Featureset
De featureset is voor mij ruim voldoende. Er zitten twee HDMI aansluitingen op (die ik zelf niet gebruik) en twee aansluitingen voor de wat wellicht ouderwetse digitale aansluitingen. (ik gebruik zelf DVI).

Mijn 24" IIYAMA draait op 1920x1200 wat deze kaart uiteraard ondersteund (gaat tot 2500x ...)

Prestaties
Ik speel vanaf heden enkel Battlefield Bad Company 2, wat met mijn 8800GT echt niet meer ging (Op medium quality bij 1920x1200 maar 19fps! Op High 9!).

Mijn pc specs:
Intel Core 2 Quad Q6600 (2,4 Ghz, niet overgeklokt)
4 gig dual channel memory
Asus mobo (weet type niet meer)
1 TB HD @7200RPM
Windows 7 Home Premium 64bit

Met mijn nieuwe krachtpatser krijg ik het voor elkaar om met 4x AA, alles op max 70 fps te draaien! Het speelt waanzinnig soepel en de kwaliteit is echt geweldig! Dat is een factor 7,7 als ik het vergelijk met mijn GT8800. Op medium heb ik het niet geprobeerd maar verwacht daar dan boven de 100FPS te komen met gemak.

De AA instellingen kun je gemakkelijk doen in de software die je erbij geleverd krijgt. Je ziet een bewegend beeld met hekken etc waar je duidelijk kunt zien dat bij een hogere Anti Aliasing het beeld strak blijft. Omdat ik geen verschil zag bij een hogere AA van 4x heb ik het hierbij gelaten. Wellicht dat ik hier nog mee ga spelen...

Overklokbaarheid
Ik heb verscheidene reviews gelezen waarin wordt vermeld dat de koeling erg goed is en de kaart nog wat opgekrikt kan worden. Ik ben niet zo'n tweaker en kan hier dus verder niets over zeggen.

Beeldkwaliteit
Draaiend op 1920x1200 met alles op high ziet alles er gelikt uit.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit
Windows 7 kwam helaas niet met de windows update uit bij de juiste driver (lees: helemaal niet), dus ben ik naar de Sapphire website gegaan. Even 110Mb downloaden en gaan. Installatie ging soepel en automatisch waarna je snel naar de instellingen van je kaart kunt gaan.

Warmte- en geluidsproductie
Ik heb een hekel aan herrie uit mijn kast. De videokaart maakt echt NUL geluid (kast van Thermaltake). Temperatuur zo rond de 35 graden dus echt prima.

De "standaard" 5850 is/was niet leverbaar en aangezien ik niet kon wachten ben ik voor de iets duurdere variant gegaan. ¤ 308,00 heb ik betaald, via Pricewatch gezocht. Toch aardig wat knaken maar dan kan je weer 2 jaar vooruit!

Heb jij ook een Sapphire HD5850 Toxic 1GB GDDR5 PCI-E?

stuk beter als mijn review :)

maar ik vind hem best makelijk passen hoor maar komt misschien door me wat grotere kast (CM HAF 922.)
netjes review, en nu krijg ik teminste niet meer alle vragen naar me hoofd waar ik telkens op vergeet te reageren.
Nog een tip voor de drivers, deze kun je het beste downloaden op ati.amd.com. Vooral met nieuwste generatie videokaarten is het de moeite om regelmatig te updaten via de AMD website.
Met enig beleid is zo'n kaart wel weer los te krijgen.
Misschien is het handiger om de kast op z'n kant te leggen (voor zover je dit nog niet had gedaan).
Als je dan het lipje van het pci-slot voorzichtig met een niet geleidend instrument van bovenaf omhoogtrekt tot ie uit de openening is waarmee hij de kaart op zijn plek houdt (zachtjes, het is een dun stukje plastic) zou je de kaart veilig moeten kunnen los halen.
@ 20-04-2010 Heb ik deze kaart ook besteld, maar deze is zeer slecht leverbaar, op dit moment heb ik ém nog niet in bezit en na vandaag maar weer een keer een mailtje naar de webshop kreeg ik te horen dat ie op z'n vroegst "eind van de maand" weer leverbaar is. Een overweging bij evt aankoop,
wrvk82 you're lucky to have 1
Ik heb deze kaarten ( crossfire ) nu twee maanden en bevallen uitstekend! Speel voornamelijk ook bfbc2 en met de 10.4 drivers zijn de meeste problemen opgelost!!

grtz
Ik heb een i7 920 in combinatie met 8800GT, ik speel op 1400X900 met AA 2x en alles op HIGH. Ik heb een FPS van 50 gemiddeld.
Yep, op DX9 misschien ;)
Ik heb idd dezelfde kaart ook ingebouwd in mijn kast (ATCS 840), en daar lijkt ie eigenklijk klein ;)
Zegt genoeg over me kast hahha :)

IK ben nog niet toegkomen aan installatie e.d. meer, omdat ik eerst de fysieke build helemaal klaar hebben wil...
Er moet nl. nog een gewone HDD in (zal wel een WD2001FASS 2TB WD Caviar Black worden :))

[Reactie gewijzigd door mindwarper op 29 maart 2010 13:40]

zit er niet 1 display poort op en 1 hdmi ? klein foutje?
Wel laat maar, 2 DVI 1 HDMI en displayportje