BenQ SW2700PT Zwart

Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

BenQ SW2700PT Zwart Review

SlinkosTestpanel 16 oktober 2018, laatste update op 17 oktober 2018, 174 views Testpanel

BenQ SW2700PT Zwart

Een zeer professionele monitor tegenover een relatief lage prijsklasse. Deze monitor voor beeldbewerking dekt 99% van het AdobeRGB spectrum.

Pluspunten

• Groot scherm
  • Voldoende typen aansluitingen
  • Schaduwkap meegeleverd
  • Mooie kleuren
  • Scherp geprijst
  • Hardwarematige calibratie
  • Goed verstelbaar

Minpunten

• Geen HDMI kabel bijgeleverd
  • Afstandsbediening werkt niet prettig

Wanneer deze monitor in de doos aankomt voel je al gelijk dat je hier met zwaar geschut te maken hebt. En dit in de meest letterlijke zin van het woord. Deze 27 inch BenQ monitor is flink aan het gewicht!

Het in elkaar zetten is erg makkelijk. Alles gaat zonder tussenkomst van schroevendraaiers of welk ander gereedschap dan ook, hier is over nagedacht! Het in elkaar zetten van de voet ging erg simpel, vervolgens het vastklikken van het scherm in de voet zou normaliter ook simpel moeten gaan d.m.v. een kliksysteem. Dit is echter een minpuntje, deze knop werkt niet lekker en er moest wat geschud en gerammel aan te pas komen om deze klikfunctionaliteit voor elkaar te krijgen. Daarna echter geen enkel probleem.
Ook het in elkaar zetten van de schaduwkap is niet al te ingewikkeld. Al met al heb je met 10 minuten een volledig scherm incl. schaduwkap voor je neus.

Ook wordt deze monitor geleverd met een losse afstandsbediening. Hier op staan een aantal pre-sets qua kleurinstelling, maar ook kan je deze gebruiken om door het OSD te navigeren. Super handig, al had ik persoonlijk wel érg vaak ruzie met de knoppen omdat je gemakkelijk op de verkeerde drukt. En dan kan je weer vrolijk overnieuw beginnen met navigeren.

Nu begint het echte werk! Deze monitor is voorzien van alle gangbare aansluitingen. (HDMI/Displayport/DVI) en dus op alles aan te sluiten. Wat gelijk op viel is dat de Adobe RGB ontzettend fel was en de kleuren er bij mij niet mooi uit zagen. Op de sRGB stand was dit probleem er niet. Ook diverse kleuren tests op het internet toonden aan dat de brightness veel te hoog stond. Gelukkig is dit gemakkelijk aan te passen.

What's next? Calibreren! Ook tijdens deze calibratie moet de brightness op bijna 1/3 van de ingestelde brightness worden gezet, wil de calibratie verder gaan. Verder is deze procedure duidelijk en gemakkelijk te doorlopen. En dan het eindresultaat, alle rode kleuren springen er ontzettend onnatuurlijk uit. Dit klopt niet....
Vervolgens de settings weer hersteld naar fabrieksinstellingen. Nu ziet alles er eigenlijk al prachtig uit, toch nog eens de callibratie... en helaas! Weer exact hetzelfde probleem.

Mijn conclusie is echter niet dat dit een probleem met het scherm is. Namelijk vanuit de fabrieksinstellingen is alles prachtig, en deze schermen zijn immers in de fabriek nog gecalibreert.

Mocht je denken een leuke gaming monitor te hebben kan je dit wel vergeten. Ik heb dit verder niet erg getest, maar uit verschillende zaken wordt wel duidelijk deze monitor daar niet geschikt voor is. Dit zie ik echter totaal niet als een minpunt omdat dit simpelweg ook helemaal niet het doel van dit scherm is.

Na anderhalve week met dit scherm te hebben gewerkt ben ik fan. Het scherm is heerlijk groot waardoor je goed met je beeldbewerking aan de gang kunt. Zelfs met de zon op de kamer heeft dit scherm nauwelijks last van reflectie. Dit is deels door de schaduwkap en deels door de anti reflectielaag die er op zit. Ook kan je lekker met je neus op het scerm zitten zonder ook maar een pixel te bekennen.

Tegenover deze mooie kwaliteit staat een zeer bescheiden prijs, wat deze scherm voor mij een echte aanrader maakt!

Heb jij ook een BenQ SW2700PT Zwart?