Specificaties 200GB HDD (SATA-150) - Bekijk alle specificaties

Maxtor DiamondMax 10 200GB , 200GB Review

Guardian Angel 20 oktober 2006, 746 views

Maxtor DiamondMax 10 200GB , 200GB

Pluspunten

• Geruisarm, snel, redelijk koel en native S-ATA.

Minpunten

• Eigenlijk geen ware het niet dat een kapotte HD binnen 8 maanden wat erg snel is. Mogelijk is er een probleem geweest met de controller en was de HD niet stuk. Toch retour naar Maxtor gestuurd en een nieuwe ontvangen.

Kort na elkaar heb ik 4 van deze geruisarme schijven aangeschaft ter vervanging van de iets meer geluid producerende Western Digital 120 GB versie.

In eerste instantie draaiden er 2 in een RAID0 en 2 in een RAID1 configuratie op resp. een VIA en een PROMISE controller.

De RAID0 configuratie was behoorlijk snel maar het e.e.a. werd een beetje riskant door de belangrijkheid van de data.

De RAID1 configuratie voldeed prima en leverde geen enkel probleem op.

Na het verbreken van de RAID1 op de PROMISE en de RAID0 op de VIA is de VIA gebruikt om RAID1 te draaien. Mijn indruk is dat deze controller minder goed werkt als die van PROMISE. Of dit een voorbode is geweest van het defect raken van 1 van de hierop aangesloten schijven is niet te bevestigen.

De schijven maken een aanvaardbaar geluid, zijn redelijk warm met 35 graden dus hier mankeert niets aan.

Trillingen die resoneren zijn niet of nauwelijks aanwezig al zijn er soms momenten dat er soms een brom langzaam opkomt en weer verdwijnt. Ik heb het idee dat dit veroorzaakt wordt door het niet goed vastzetten van de HD-racks in mijn Chieftec kast. Ik heb dit echter nooit nagegaan.

De schijven zijn door mij in oktober 2006 verkocht zonder ooit een probleem te hebben gegeven.

Heb jij ook een Maxtor DiamondMax 10 200GB , 200GB?

Reviews door de redactie