Tweakers zegt: 7,5

LG G7 ThinQ Zwart

Specificaties 6,1" • 3120x1440 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

LG G7 ThinQ Zwart Review

SilentLucidityTestpanel 21 oktober 2018, laatste update op 22 oktober 2018, 201 views Testpanel

LG G7 ThinQ Zwart

Ik ben positief verrast door de LG's fork van Android. Meerdere features die ik in geen andere rom ben tegengekomen. Hier en daar laat LG wel wat steekjes vallen die de telefoon nog net wat beter hadden kunnen maken. Als met al een prima flagship voor een prima prijs.

Pluspunten

• Brightness boost
  • Thema's
  • Software knoppen
  • Volume slider

Minpunten

• Updatebeleid
  • Thema's

Oktober 2017 kreeg ik een mail van Tweakers, er was een afvaller als ik als eerste reageerde zou ik een monitor toe gestuurd krijgen om te testen voor het oktober testfest.
September 2018 kreeg ik een mail van Tweakers, er was een afvaller en als ik als eerste zou reageren mocht ik naar het oktober testfest.
Daarom volgt hier de review van de LG G7 ThinQ

In de doos:

• Telefoon
  • Adapter
  • Kabel
  • Oortjes
  • Schermdoekje
  • Sim ejection tool

Liever zie ik dat een telefoon komt met een preapplied glazen screen protector dan met oor telefoontjes. Sinds in-ear oortjes de standaard zijn, heb ik sowieso niets aan de bijgeleverde oortjes, en een paar jaar geleden ben ik helemaal gestopt met oortjes.
Daarnaast ben ik van mening dat de meeste mensen inmiddels wel hun eigen audio-oplossing paraat hebben. Los daarvan is het stofvrij aanbrengen van een volledig dekkende screen protector veel lastiger dan hem eraf halen en weggooien. Wel besef ik dat ik waarschijnlijk tot de minderheid behoor met deze mening.

Software & features:

Sinds de LG P350 heb ik in principe geen LG telefoon meer aangeraakt. LG's software is op veel plekken aangepast ten opzichte van stock Android. Ik heb heel wat roms gedraaid op verschillende telefoons, en daarom ga ik in op bepaalde features die ofwel naar mijn idee uniek zijn, of waarvan het erg fijn is dat het gewoon in de 'stock rom' zitten.

App trash
Apps die je op de LG verwijderd, verdwijnen naar een prullenbak. Je kan deze apps binnen 24 uur met behoud van data herstellen

Brightness boost
Met brightness boost kan je het scherm nog een flinke tik feller krijgen dan 100%. Naast de helderheidsregelaar in het meldingenscherm zit een knop die extra veel licht geeft. Als je deze knopt gebruikt blijft het scherm instelbaar tot 5 minuten extra fel. Dit maakte voor mij echt het verschil met in de zon mijn scherm zien, dat is nog nooit zo makkelijk geweest.

Launcher
LG's app launcher is heel erg aanpasbaar. Ten eerste kan je kiezen voor het type homescherm dat je wilt: De nieuwe Google / Pixel standaard waarbij je het home screen omhoog swiped om bij de apps te komen, 'ouderwets' waar je op de app-drawer-button moet klikken om de apps te komen, en iOs / Chinees, waarbij de apps zich op het thuisscherm bevinden en er geen extra drawer is. Verder dus heel veel functionaliteiten die je normaal alleen in launcher van derde partijen vindt.
LG focust hier en daar op extra usability door verfijnde animaties toe te passen waar ze dat nuttig lijkt. Als je een andere overgangsanimatie tussen homebladen kiest, laat dat keuzelijstje deze animatie even voor je zien.

Software knoppen
LG's software biedt de mogelijkheid tot het verplaatsen van de software knoppen. Toen ik daar achter kwam, heb ik gelijk mijn back-knop naar rechts gezet. Ook dat wordt overigens geanimeerd doordat je ze letterlijk op volgorde sleept

DTS:X 3D audio
Toen ik 'DTS:X 3D audio; op de telefoon zag staan dacht ik gelijk 'daar hebben we weer zo'n verwaarloosbaar Dolby speaker systeem', maar dat was toch niet helemaal het geval. Het werkt niet met de telefoonspeaker, maar bijvoorbeeld wel met mijn headphones. Het geluid is echt dieper, voller en met meer bas dan zonder dit systeem. Dit is puur hoe ik het ervaren heb, door 3D audio uit te schakelen tijdens het luisteren.

'True Silent Mode'
Voordat ik de overstap maakte naar de Oneplus 3, had Android besloten hun simpele stil/trillen/geluid principe te veranderen voor een systeem waar je ook alle geluiden uit kon schakelen en niet-stoor periodes kon inschakelen.
In die periode gebruikte ik een Xposed module genaamd True Silent Mode, die gaf me gewoon de mogelijkheid te schakelen tussen 4 profielen zoals ik altijd gewenst was. LG heeft dit standaard in de software zitten. Ook in het meldingenscherm zit een knopje. Ik weet overigens niet hoe andere merken hiermee omgaan.
Volume regelaar in notificatiescherm
Ook deze functionaliteit is naar mijn idee vrij uniek. In het notificatiescherm kan je onder de helderheidsregelaar ook een slider voor volume inschakelen. Deze regelt volume voor het type media dat je aan het gebruiken bent (Net als de volumeknoppen).
Thema's
De LG heeft standaard een thema app ingebouwd. Daar ben ik zelf altijd voorstander van. Wat ik jammer vind is dat de telefoon niet meegeleverd is met een standaard donker thema. Deze waren wel via de Thema store's 3th party aanbieder te downloaden maar er was niet echt een thema dat alles goed donker maakte zonder poespas.

Updatebeleid

De telefoon werd geleverd met Android 8.0, met een Beveiligingspatch uit mei. Ik vond het raar voor een flagship, Android 8.0 draaien met een relatief oude patch. Ook na een paar dagen gebruik geen updates. Later kwam ik er achter dat ik geen updates kreeg omdat ik eerst nog een en ander aan overeenkomsten moest accepteren. Daarna ontving ik vrijwel direct een update van iets onder de 200mb. De Beveiligingspatch na die update kan ik me niet herinneren, maar het was wel nog Android 8.0. Gezien de update grote had ik eigenlijk ook niet anders verwacht. Gelijk na het opnieuw opstarten volgende weer een update (+400mb), en die bracht me op Android... 8.0. De beveiligingspatch op juli. Op moment van schrijven (midden oktober) is dit nog steeds de meest recente update. En aangezien de G7 de enige flagship is van LG dit jaar, valt dat me enigszins tegen. Dit brengt mij ondanks alle voordelen in de software gelijk aan het twijfelen of LG het bedrijf is waarmee ik voor mijn volgende telefoon in zee zou gaan.

Camera

De LG heeft een dubbele 16 megapixel camera aan de achterkant, en een 'selfie' camera aan de voorkant. Met neutraal licht maakt dit apparaat prachtige foto's, maar de kwaliteit neemt snel af naar mate het licht toe of afneemt.
De foto bij de bushalte is in een enkele seconden gemaakt. Ik opende de camera, klik, en klaar. Het was een lichtbewolkte dag.
De foto in de dierenwinkel is gemaakt om zo veel mogelijk voer op de foto te krijgen, en hier lijkt het of de camera scherp stel op iets in het midden wat er niet is. Maar al met al een prima foto.
Dit is een foto van overbelichte tomaatjes. Hier lukte het de camera niet een fatsoenlijke foto te maken.
Ook de foto van deze kaart met daarop een sterrenbeeld is goed mislukt. Het was donker (nacht) en boven mijn hoofd brandde TL licht. Ik heb hem meerdere malen geschoten, maar de tekst bleef er wazig.

Bereik

Het bereik van de G7 is prima. In mijn huis was het 4g bereik beperkt, maar dat is op zich niet gek. Als ik in de buurt kwam van een raam werd het al velen malen beter. In de trein heb ik geen verschil gemerkt met andere telefoons. Soms viel het signaal weg en in de tunnel had ik helemaal geen bereik.

Accuduur

Over de accuduur van de telefoon ben ik iets minder te spreken. Ik haalde iets boven de 5 uur SoT. Dat bracht me vaak ook niet tot het eind van de dag. Het kan ook komen dat ik de super bright knop teveel heb misbruik (Het waren zonnige oktoberdagen)
Ik denk dat LG hier nog winst kan boeken door de aanwezigheid van hun eigen oled schermen beter te benutten. Zoals ik hier ook al zei, lever de telefoon met een mooi zwart thema zodat alle systeemonderdelen in die kleur weergegeven kunnen worden.

Design en scherm

De telefoon heeft een mooi en helder scherm. De G7 ThingQ is ook heel strak ontworpen. Het glas bolt niet over de randen maar dit idee krijg je door de afwerking wel. Ik heb niet precies kunnen ontdekken van welk materiaal de achterkant gemaakt is. Het tikt als plastic maar het glimt als metaal. Het is wel snel stoffig en gevoelig voor vingerafdrukken. Er is een notch aanwezig maar het duurde even voordat mij notch-hatende collega's dat doorhadden. Als een app op volledig scherm gaat, schakelt de notch volledig uit. Maar als apps niet volledig scherm gebruikten zie je dus gewoon je notificatiebalk met iconen. De hap die er tussenuit is, is dan dezelfde kleur als de notch, waardoor deze bijna niet opvalt. Al met al is de notch dus prima 'verborgen', al helemaal als je bedenkt dat Android 8 geen native notch support heeft, en is hij geen dealbreaker bij een eventuele aankoop.

Nu stipt op 465 kom je erg gemiddeld uit voor een telefoon met de SD845. Natuurlijk kan je met de Poco F1 veel goedkoper (niet doen), maar ben je ten opzichte van de oneplus 6 gewoon goedkoper uit. De prijs degelijk voor wat je krijgt.

Een degelijke camera, en degelijke accuduur, een degelijk ontwerp, en perfect verborgen notch en veel extraatjes in de software maken deze telefoon voor zijn prijs zeker een goede koop. Jammer dat LG een steekje laat liggen met accuduur, en des te meer betreur ik het updatebeleid, maar het mag de pret niet drukken.

Heb jij ook een LG G7 ThinQ Zwart?

Dank je wel voor je review,hij leest lekker weg en dekt de lading. _/-\o_
Was de bedoeling om hem lekker verhalend zonder teveel poespas te schrijven, bedankt voor je reactie :)