1 review

Kingston A1000 960GB

€ 170,61
Specificaties M.2 80mm • 3d v-nand (TLC) • PCI-e 3.0 x2 - Bekijk alle specificaties

Kingston A1000 960GB Review

Foritain 19 oktober 2018, 799 views Product geleend

Kingston A1000 960GB

Een M.2 NVMe SSD die nauwelijks meer kost dan een SATA alternatief. Vult een mooi gat tussen de betere SATA drives (deze veelal sneller) en de betere NVMe drives (veelal duurder). Zeker het bekijken waard.

Pluspunten

• Gemiddeld een stuk sneller dan SATA drives
  • Nauwelijks duurder dan dergelijke SATA drives.
  • M.2 praktischer dan SATA (compacter, minder kabels)
  • 5 jaar garantie

Minpunten

• Wel echt een budget NVMe drive; de (duurdere) 970 EVO is significant sneller.
  • Voor de strakke look fanaten: blauw pcb.

Kingston A1000 960GB review

Bij SSD’s lijken twee factoren leidend te zijn als het gaat om bepalen wat echt interessant is. Snelheid, voor wie gewoon het beste wil, en prijs-per-gigabyte, voor die grote groep die weet dat de snelheid in veel scenario’s maar een beperkte impact heeft.

En toen passeerde de Kingston A1000 SSD, een PCI-Express 3.0 x2 SSD, een SSD die tussen die twee zaken de gouden middenweg lijkt te willen vinden. We testen de 960GB versie.
Uitpakken

Eenvoudig suf plastic doosje kregen wij hem in, niet de moeite om te showen. Intern een M.2 SSD, niets meer. As for the SSD zelf? Tja, spannend is het niet. En een grote sticker verhult redelijk dat het een blauw PCB is, maar gezien het de goedkoopste PCI-Express SSD in de vergelijking is doen we het er maar mee. Geen fratsen in elk geval.

Technisch gezien? Phison PS5008 controller, die zien we meer in betaalbare M.2 oplossingen, en naast 960 GB aan Toshiba TLC nand zien we op dit model één Gigabyte aan DDR3 cache.

Specs

Testmethode

In navolging van de Spectre en Meltdown discussies hebben we besloten alle aanwezige (recente) SSD’s opnieuw te testen, een flink aantal SSD’s. De verschillen met eerdere tests waren beperkt, veelal niet significant en in sommige gevallen geheel afwezig, maar we willen wel nauwkeurig te werk gaan en kunnen dus niet langer vergelijken met bijvoorbeeld de oudere SSD’s die voorheen in de test zitten. Positief puntje dan maar: alle modellen zijn vooralsnog te koop, dus de vergelijking is interessant zat.

Omdat brute lees- en schrijfprestaties ook zeker niet onbelangrijk zijn, bijvoorbeeld bij het overzetten van grote hoeveelheden data naar een SSD (bijvoorbeeld bij gebruik als externe SSD) kijken we naar de bekende AS SSD en ATTO benchmarks waar je eenvoudig en snel mooie getallen tevoorschijn kan toveren wat betreft maximale snelheden. Daarbij sluiten we ook uit dat de SSD vals kan spelen met comprimeerbare data, iets wat vooral in het verdere verleden een rol speelde.

Het probleem met SSD’s is het in kaart brengen van gemeten verschillen in een praktische toepassing. Één van de eerste argument in het voordeel van SSD’s was het feit dat computers vele malen sneller opstarten met een SSD dan met een traditionele harde schijf, echter weet praktisch elke moderne SSD een systeem wel vlot te starten en is dat weinig graadmeter meer voor prestaties (wederom, in het verdere verleden een ander verhaal). Onderlinge verschillen bij dergelijk eenvoudig gebruik zijn in een directe vergelijking nog wel grofweg van elkaar te onderscheiden als we van budget SSD’s naar high-end SSD’s gaan, en van high-end SATA naar de nieuwe PCI-Express / NVMe SSDs, maar je moet wel van goede huizen komen als je aan de hand van opstart- of response snelheid echt geld durft te zetten op wat voor een klasse SSD er in een systeem zit waar je achter zit.

Toch moeten we vergelijken, dus gaan we kijken naar de schijven in een aantal scenario’s die daadwerkelijk gebruik van een schijf simuleren. AS SSD kent een drietal ‘real world’ (bewust tussen aanhalingstekens) benchmarks die we meenemen, en ook PC Mark 8 die een totaalplaatje schetst van het systeem met de bewuste SSD dient deze praktische doelstelling. De PC Mark 8 benchmark is vergeleken met de anderen intensief en loopt in feite een hele reeks kleinere benchmarks door waardoor we structurele verschillen zien in plaats van enkel mooie cijfers.

Vanwege de giga hoeveelheid tijd die daarvoor nodig is hebben we de Iometer benchmarks momenteel nog niet voor alle schijven opnieuw uitgevoerd, deze interessante resultaten zullen zsm weer hun return maken in onze SSD reviews. We brengen met behulp van HD Tune wel in kaart wat de gemiddelde lees- en schrijfsnelheden zijn wanneer we meerdere malen de SSD volledig volschrijven en uitlezen.
Prestaties

Leuk, beetje tussen top SATA en top NVMe in. Dat klinkt niet heel spannend, totdat je bedenkt dat dit de M.2 NVMe drive is met de laagste prijs-per-Gigabyte.

Het is natuurlijk maar hoe je het bekijkt. Enerzijds wordt de budget PCI-Express A1000 aan de kant gezet door snelle NVMe drives, en aan de andere kant blijft de prijs-per-gigabyte van de sommige vlotte SATA drives buiten schot, hierdoor zal een vlotte scroller denken dat de A1000 tussen wal en schip beland. De A1000 ‘wint’ tenslotte niet in die twee grafieken (topsnelheid, prijs-per-gb) die veelal direct tot een aankoop leiden.

Als we echter zien dat de A1000 beide uitstekend weet te combineren dan denk ik echter dat het wel een verdomd aantrekkelijk totaalplaatje is. De snellere M.2 opties zijn tenslotte een stuk duurder terwijl de betere prijs-per-Gigabyte opties (enkel SATA drives) gemiddeld genomen een stuk minder presteren. Een best vlotte doch betaalbare M.2 PCI-Express SSD is dan echt geen gek concept. De 960GB A1000 redelijk wat duurder dan een MX500 of 860 EVO wat budget georiënteerde kopers wellicht nog wat twijfel geeft, maar bij de 480GB en vooral de 240GB A1000 neemt dat verschil tot het minimum af en moet je wel erg ongevoelig zijn voor de meeste snelheidsgrafieken om niet verleid te worden om toch een A1000 te pakken boven een SATA alternatief.

In een aantal benchmarks zet de A1000 wat prestaties gezien niet af van de betere SATA drives, vooral de enkele 4K bench valt tegen (al zien we dat weer niet terug in andere niet sequentiële benches), maar in genoeg anderen is de A1000 echt een heel stuk vlotter. High-end kopers zullen logischerwijs niet overtuigd zijn gezien het gat met de 970 EVO bijvoorbeeld, maar iedereen die gemakshalve al uitging van een SATA SSD gezien de prijs-per-Gigabyte doet er verstandig aan minimaal eventjes naar de dagprijzen van de Kingston A1000 te kijken, dikke kans dat je voor een klein beetje meer toch een stap vooruit kan maken.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Kingston A1000 960GB?

King-tastisch!
Voor relatief weinig geld, toch iets meer snelheid dan SATA, en opslag.
Toppert
Dat is 1/14e van 14tb. Heb je hier wel genoeg aan? ;) +3
(Btw ik verwacht een comment terug, geen smoesjes deze keer)

[Reactie gewijzigd door Frozen op 19 oktober 2018 15:09]

Smoesjes? Heb ik wat gemist dan? Sorry ik ben even aan het zwemmen tussen 15 RTX kaarten en iets van 20 Z390 bordjes terwijl ik nog moet werken ook.. pfffffff remind me :D

en <3
Even something little can perform }> +3
thanks dude :D En jep, klein maar fijn die m.2 units ;)
Voor dat geld zo'n klein kaartje met zó veel opslag? Kom maar door :P
Ty dude :p

2tb kan ook al, en 4tb komt er aan geloof ik?
Ook deze kaartjes worden steeds betaalbaarder :) Goed om te zien!
mooie en uitgebreide review. maar ik mis iets...hoe warm het wordt tijdens al die benchmarks...ik zie dat heel weinig terug bij benchmarks in het algemeen. terwijl wij allemaal weten dat m2 ssd soms heel warm kunnen worden.

als ik voor bepaalde m2 kies, kijk ik eerst naar de temperatuur in de reviews. zie ik dat niet staan lees review verder niet.

jammer, dat dit in jouw review ook het geval is.

wil jouw review niet afkraken, maar een hint geven voor in de toekomst