Tweakers zegt: 8,5

Samsung Galaxy Note 9 Dual Sim (6GB intern, 128GB opslag) Zwart

Specificaties 6,4" • 2960x1440 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Note 9 Dual Sim (6GB intern, 128GB opslag) Zwart Review

TommyWho 12 oktober 2018, laatste update op 12 oktober 2018, 498 views Product gekocht

Samsung Galaxy Note 9 Dual Sim (6GB intern, 128GB opslag) Zwart

Super scherm, Super veel nuttige features, Super snel. Productiviteit monster. De s-pen en het grote mooie schem is wat de Note 1t/m4 voorheen voor mij bijzonder maakte. Met de Note9 komt daar ook DEX bij. Het is nu een soort portable Chromebook maar dan beter dan een chromebook.

Pluspunten

• Scherm kwaliteit
  • S-Pen functies
  • Opslag en uitbreidbaarheid
  • Foto en film kwaliteit
  • Geluid,, Dolby Amos, Stereo Speakers
  • DEX
  • Mogelijkheden
  • Launcher

Minpunten

• Bixby

Intro

Na een Galaxy S2 heb ik de reeks Notes gehad van 1 tot en met 4.
De Note 4 ging het helaas begeven en toen heb ik een paar jaar de Galaxy S7 Edge gehad.
Een heerlijk toestel was de S7 Edge alleen miste ik geregeld de S-Pen.
De functionaliteit voor onder andere het selecteren van tekst en het bewerken van foto's en nog wat andere zaken was een gemis op de S7 Edge.

Geluid

Nu heb ik sinds een paar dagen de Note 9 en ik ben vooral erg blij met het super geluid. Stereo met Dolby Amos wat een opluchting na de S7 Edge.
De S7 Edge is qua geluid niet best wat mogelijk kwam door de nieuwigheid van IP68.
Gelukkig heeft Samsung dit probleem weten te tekkelen.
Zeker als je de Note9 in landscape vasthoudt is het een wauw-effect voor de eerste keer en als je dan ook nog Dolby Amos aanzet is het Wauw! Wauw!.

Scherm

Het Amoled scherm ga ik niet veel over schrijven want dat is iets waar al super veel over geschreven is. Een Amoled is voor mij een must bij de keuze voor een smartphone. Dit scherm is helderdere dan de S7 Edge en die was al super.

Biometrics

Dit onderdeel is voor mij grotendeels nieuw want op mijn vorige telefoons zat eigenlijk allen de vingerprint optie. In een woord, Geweldig!.
Snel en accuraat. Dit is een verademing in vergelijk met de S7 Edge.
Ook dat je de Irisscan en de gezichtsherkenning kan combineren geeft een extra veilig gevoel.

Navigeren

De vingerprintlezer zit voor mij op de juiste plek. Bij de 8 serie las ik dat het nog wel eens lastig was deze te bereiken.
De nieuwe launcher van Samsung is snel is goed afgestemd op hett toestel en maakt de Note belevenis tot een echt feest.

S-Pen

De S-Pen is waarom ik niet de S9 Plus heb gekocht. Eigenlijk 1 van de 2 redenen.
Als je eenmaal een Note hebt gehad zal je altijd de S-Pen missen bij een ander toestel.(Tenminste dat had ik).
Nu er extra functionaliteit aan is toegevoegd is het helemaal feest.
Met de knop kan je nu navigeren door documenten,onder andere PowerPoint maar ook door de Gallery.
Tevens is het groepsfoto nemen waar je zelf bij opstaat nu heel eenvoudig.
Ook al kon dit ook in combinatie met mijn Gear S2.

DEX

Dex is als een Chromebook maar dan sneller en flexibeler door dat je het onder meer makkelijker meeneemt. En dus onderweg al je documenten makkelijk kan bewerken.

Bixby

Bixby de opvolger van S-Voice,....Ik heb het geprobeerd maar, Nee, dit is het net niet.

De bixby knop heb ik met BXActions voorzien van andere functionaliteit.
Met een enkel klik krijg ik niks. Om per ongeluk aanraken te voorkomen.
Met een dubbele klik krijg ik nu Google Assistent en met langer vasthouden krijg ik nu de zaklamp. BXactions is super.
Bixby moet dus nog verdere uitgewerkt worden wil dit ooit een succes worden.
S-Voice had ik ook altijd uitgeschakeld.

Bloatware

Apps zoals Facebook, Yahoo apps en andere onzinnige voor geïnstalleerde apps heb ik verwijderd met ADB.
Ik heb er dus alleen apps op staan die ik mogelijk ooit ga gebruiken.

Tenslotte

Ik kan er nog wel veel meer overschrijven. Dat ga ik mogelijk nog wel doen door deze review aan te vullen met meer tekst en foto's

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note 9 Dual Sim (6GB intern, 128GB opslag) Zwart?

Ik zou vooral toch adviseren om voor het 512gb model te gaan omdat de SD micro uitbreiding geen adoptable storage betreft (je kan er geen apps opzetten) en de Read/Write snelheden stukken minder snel zijn dan het interne geheugen. Met een Samsung evo plus 256GB microsd is (R/W) rond 60/40 MB/s en het interne geheugen (R/W) 666/250 MB/s. Is me verder opgevallen dat 4K opnames altijd eerst intern worden opgeslagen. 2GB extra Ram is altijd lekker meegenomen, loopt alles toch lekker vloeiender, vooral met DEX.

[Reactie gewijzigd door danda op 12 oktober 2018 12:52]

Als je het geld ervoor wilt uitgeven dan is dit natuurlijk een no-brainer.
Maar ik vindt het prijsverschil echt te groot.

Voor mij persoonlijk is 128gb internal storage en 6gb geheugen ruim voldoende.
Veel filmen doe ik toch niet en achteraf een film naar de SD of externe SSD verplaatsen is geen probleem. Als dat 2 minuten duurt tov. 1 minuut dan zij het zo. Dan drink ik gewoon een bakkie extra. ;)

Maar wie weet loop ik ooit nog tegen de beperkingen van 6gb intern geheugen aan. Tegen die tijd is de Note 11 wel uit, verwacht ik.

[Reactie gewijzigd door TommyWho op 12 oktober 2018 13:09]

Klopt allemaal.
512Gb versie onlangs in bezit en ook lokale kaarten downloads opslaan van bijv. Sygic navigatie is nu een eitje.
Normale smartphone zou nu al bijna vol zijn maar bij mij na apps install en foto's sync. Nog steeds een whopping 400Gb over.
Er staat in je review: de S-Pen is waarom ik niet de s9 plus heb gekocht. Eigenlijk 1 van de 2 redenen. Mag ik vragen wat de 2de reden is ?
Dex zonder bixbi pad of dock maar met alleen een kabel.
Heb je ervaring met Samsung Dex + Android for work? Ik vind nergens iets of deze 2 goed samenwerken namelijk ..
Nee, mijn dex kabel moet nog binnenkomen.