sluiten

Onderzoek Tweakers

Naar het onderzoek

Acer Predator XB271HU (IPS) Rood, Zwart

Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 165Hz • AHVA IPS • 4ms - Bekijk alle specificaties

Acer Predator XB271HU (IPS) Rood, Zwart Review

Kubrix 12 oktober 2018, laatste update op 14 oktober 2018, 524 views Product gekocht

Acer Predator XB271HU (IPS) Rood, Zwart

Vooralsnog tevreden met de aankoop; prijs/prestatieverhouding is prima.

Pluspunten

• alle features zoals G-sync, 144Hz (165Hz via overdrive), eye care, etc.
  • heerlijke ppi die voor zeer scherp beeld zorgt, geen scaling nodig
  • prijs/prestatie verhouding
  • voet is echt zeer solide gebouwd, en niet erg diep
  • real estate
  • 27" WQHD zonder curve
  • IPS
  • goede uniformiteit bij mijn paneel

Minpunten

• 'zero frame', maar het daadwerkelijke beeld reikt niet tot aan de bezels maar stopt op 0,5 cm afstand van de bezels, behalve aan de onderkant
  • backlight bleeding in hoek rechts onderin, maar dit valt alleen op bij volledig zwart beeld
  • uiterlijk van de voet en het goedkoop en kinderachtig uitziende 'predator' logo
  • hoewel de installatie vrij vanzelfsprekend is, was een handleiding m.b.t. het bevestigen en in elkaar zetten van het scherm aan de voet niettemin wel zo prettig geweest
  • OSD niet erg intuïtief, en ook de handleiding was er niet erg duidelijk over
  • aan/uit knop steekt niet uit, waardoor je extra moet reiken om hem aan of uit te zetten (met de duim terwijl je het scherm tegenhoudt met de wijsvinger i.p.v. alleen de wijsvinger)

Was eigenlijk van plan om de inmiddels mythische ASUS ROG SWIFT PG35VQ aan te schaffen, maar na de release van de 4K 27" versie en het zien van de buitensporige prijs daarvan, evenals de buitensporige prijs van de 2080 Ti, heb ik maar besloten om te wachten op de volgende generaties van beiden, aangezien het geldverspillng is om een premium betalen voor nieuwe technologie die een jaar of twee later toch superseded wordt door een betere en goedkopere versie waarvan dan ook nog eens alle kreukels zijn rechtsgestreken.

Bovendien kreeg ik na het wachten ook steeds meer mijn twijfels bij de curve, aangezien ik ook fotobewerking wil doen, en dat ASUS paneel zou dan ook nog eens VA zijn. Het gezonde verstand kreeg zo de overhand en dus besloot ik om in de tussentijd maar een 1080Ti en een 27" non-curved monitor aan te schaffen die wel zoveel mogelijk boxes tikte m.b.t mijn wensen. Aanvankelijk kwam ik uit bij de ASUS versie van dit paneel, maar toen ik daarover wat vragen stelde bij de mede-tweaker genaamd Rodgerz, die zeer behulpzaam was, werd ik door hem doorverwezen naar hetzelfde paneel maar dan van Acer, en wel via Amazon.co.uk, waar hij in de aanbieding was.

Bij ontvangst van de doos en het optillen ervan leek er wat gewicht te verschuiven en je kon ook iets horen kloppen en heen en weer horen gaan tijdens het dragen, maar gelukkig bleek dat niet het scherm te zijn, wat prima strak verpakt was, maar waarschijnlijk de stand. Het in elkaar zetten kon eigenlijk maar op een manier, maar het was niettemin wel zo prettig geweest om een bevestiging vanuit een manual te krijgen dat je het ook zo hoorde te doen, maar die was er niet. De voet is wel lekker zwaar en de bouw ervan zeer solide. Het is jammer dat hij lelijk is, maar gelukkig zie je er uiteraard toch maar heel weinig van.

Toen het moment eenmaal aangebroken was om hem aan te zetten was het natuurlijk even spannend m.b.t. de gevreesde dode pixels, 'olievlekken' en backlightbleeding, maar in eerste instantie viel me niets daarvan op. uiteindelijk bleek er dus wel backlight bleeding te zijn in de rechteronderhoek, maar zolang je iets op je scherm hebt wat geen zwart is in die hoek, zie je daar echt helemaal niets van. En laten we wel wezen, de keren dat je met een totaal zwart scherm te maken krijgt zijn en niet de belangrijkste momenten, denk aan de intro van een film of game, en zijn kortstondig. Al met al valt er prima mee te leven, al heb je natuurlijk liever helemaal geen backlight bleeding.

Het OSD werkte voor mij ook niet heel logisch; het duurde even voordat ik in de smiezen had hoe je deze moest besturen, en ook het feit dat alle knoppen op een lijn zitten met de bezel, en dus niet uitsteken, is een beetje onhandig. Het zal er best mooier uitzien, maar handig vind ik het niet. Ook voelen de knopjes een beetje flimsy aan.

Al met al is de beeldkwaliteit een enorme vooruitgang op mijn vorige scherm, wat een TN paneel was, en kan ik er voor een redelijke prijs zo weer even tegenaan, mede dankzij @Rodgerz ;)

Heb jij ook een Acer Predator XB271HU (IPS) Rood, Zwart?

Toppertje hoor! Komende jaren zal je hier een hoop plezier uit halen.
Mogelijk dat na een week aan staan, je bleeding in de hoek compleet verdwenen is. Door warmte en uitzetting kan de kier die licht doorlaat, toch dicht gaan. Anders binnen 30 dagen gewoon retour dat ding :)

Goed verhaal!
Ja, dat zou wel mooi zijn inderdaad. Las ook ergens dat het juist kan komen doordat de bezel te strak is aangedraaid. Retourneren is een optie inderdaad, maar weet je, ik heb nu op die ene hoek na een perfect scherm, en wie weet wat er mis kan zijn met het scherm dat ik dan als vervanging zou krijgen.

Voorlopig vind ik het niet storend, want ik zie het totaal niet zodra er ook maar iets aan kleuren op het scherm staat aan die kant, maar het kan natuurlijk wel dat het me na een tijdje wel gaat storen.

Aan de andere kant is dit scherm zelfs mét de backlight bleeding een enorme vooruitgang op mijn vorige scherm, waar ik zo'n slordige 10 jaar tegenaan heb gekeken, dus waar hebben we het over, haha. ;)

En anderzijds is het voor mij ook niet zo dat ik de prijs van wat was het, zo rond de €590 inclusief versturen, nou te heftig vindt voor dit soort schoonheidsfoutjes. Het is niet goedkoop, maar ook niet superduur. Ik zal het nog even overwegen, maar voorlopig ben ik dik tevreden.
Mooizo! Dit ding zal voor vele jaren plezier zorgen :)