Sony WH-1000XM3 (Zwart)

Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony WH-1000XM3 (Zwart) Review

klonic 11 oktober 2018, laatste update op 12 oktober 2018, 1.838 views Hands-on

Sony WH-1000XM3 (Zwart)

Geweldig apparaat, voor een paar jaar

Pluspunten

• Geluidskaliteit
  • NC kwaliteit
  • Accuduur

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Draagcomfort
Eerst iets over mij zelf. Muziek is voor mij een hobby en ik heb kortstondig wat geld verdiend als DJ. Omdat ik ook van techniek houd heb ik daardoor behoorlijk wat koptelefoons in mijn bezit gehad en ken ik ook de problemen voor powerusers. Mijn belangrijkste referentie is de HD25 van Sennheiser. Onbreekbaar, geweldige geluidskwaliteit, te vinden in elke studio, erg comfortabel en spare parts zijn goed verkrijgbaar.

Ik weet dat er erg goede reviews zijn op Tweakers over dit product. Echter mis ik in al die reviews iets over wat je in de toekomst kan verwachten.

Ik heb de vorige versie, WH-1000MX2 kortstondig in mijn bezit gehad in mijn bezit gehad en heb hem toen ook zeer intensief gebruikt. Voor 300 a 400€ wil ik wel graag voor minimaal een jaar of 5, liever langer, een koptelefoon kopen. Helaas merkte ik dat de oorkussens van een soort flinterdun kunstleer zijn. Dit materiaal wordt bij veel koptelefoons gebruikt en sluit goed af waardoor je de ruis van je omgeving minder goed hoort. Het nadeel is dat het materiaal na een paar jaar broos wordt en kapot gaat. Je zult dan nieuwe moeten kopen. Voor de WH-1000MX (alle versies) kan je ze echter niet vinden, dus ben je overgeleverd aan de prijsstelling van de fabrikant.

Verder viel me op dat het apparaat er wel wat... mooi? uit ziet. Vergelijk dat met het modulaire, recht toe recht aan ontwerp van de eerder genoemde HD25 en dan zie je dat Sony beter zn best heeft gedaan. De hoofdband heeft kleine naden en bestaat uit verschillende delen, is ook rond afgewerkt. Uit reviews van de WH-1000MX1 bleek helaas dat de 'band' nog wel eens kapot wilde gaan door de stress in het plastic. Dit is iets, wat ik ook heel veel gezien heb bij andere koptelefoons. Googlen op "headphones headband cracked" geeft je wat impressies. Of het beter geworden is sinds versie 1 weet ik niet, wat opvalt is dat het design en de materialen het zelfde zijn. Ik denk dus dat het bij de 1000XM3 nog altijd niet in orde is, de meer omdat Sony dit nooit expliciet heeft vermeld of er een uitgebreide garantie op geeft. Vaak is een dergelijke reparatie enorm duur om uit te laten voeren. Sony kunnen kiezen om de band los te verkopen, dan zou dat niet zo een ramp zijn, helaas doen ze dat niet voor de WH1000MX1/2/3.

Het laatste is dat de accu niet vervangbaar is. Dat is meestal niet zo. Maar voor de QC35 zijn er al her en der accutjes te vinden. Voor de WH1000MX1/2 is dat wederom niet zo. Ook voor de 3e generatie is dat niet het geval.

Toen ik me dit besefte heb ik mijn koptelefoon verkocht op marktplaats voor 8% onder de aanschafprijs (300, de nieuwprijs was toen gestegen naar ongeveer 330). Bij uitkomst van de 3e serie heb ik deze getest, maar nog altijd geen verbeteringen op deze kritische punten gevonden.

Ik wil daarom een QC35-2 kopen, hoewel de geluidskwaliteit en noise cancellation minder zouden zijn, is het denk ik een product waar ik op de lange termijn meer plezier aan kan beleven.

Heb jij ook een Sony WH-1000XM3 (Zwart)?

Hoe is dit een review van de WH-1000XM3? Je vergelijkt 2 verschillende koptelefoons met een Sennheiser maar nergens de XM3...
Jawel, ik heb de mx2 gehad, ben daar tekortkomingen tegengekomen, heb recentelijk de mx3 bestudeerd om te zien of deze opgelost waren.

Ik heb geconcludeerd dat die zelfde tekortkomingen nu nog altijd van toepassing zijn.

Mijn review gaat in op bouwkwaliteit, niet technische specs.
En dan nog gaat het nergens in je review over de XM3...
Ik zal er een verduidelijking bij zetten, dat mijn kritiek dus over alle modellen gaat (gen 1, 2 en 3). Ik dacht dat dat duidelijk was.

Edit: ik heb het herschreven. Maar het viel me daarbij ook op dat ik met deze zin:: "Bij uitkomst van de 3e serie heb ik deze getest, maar nog altijd geen verbeteringen op deze kritische punten gevonden." aangeef dat de XM3 dus de zelfde tekortkomingen had als de XM2 die ik in bezit heb gehad. Daarmee trek ik dus een review die eerst over de XM1 en XM2 gaat, door naar de XM3. Al die, wat mij betreft ernstige tekortkomingen zijn namelijk helaas niet aangepakt.

Ik vind het belangrijk om dit soort feiten te delen met mensen die deze koptelefoon eventueel willen kopen. Omdat ik door, de in mijn review, benoemde punten, denk dat dit Sony apparaat niet zo duurzaam is als een, qua prestaties, minder goede Bose.

[Reactie gewijzigd door klonic op 12 oktober 2018 18:41]

Wat ik vooral mis is de gebruikservaring van de XM3, aangezien je het als review van de XM3 hebt geplaatst. Of copy-paste de hele boel en zet het neer als review van je Sennheiser, daar zou het m.i. meer op zijn plek zijn. Sowieso vreemd om het over allerlei modellen te hebben behalve degene waarover de review zou moeten gaan. Het is dat je geen -1 kunt geven voor reviews.
Dit is inderdaad geen review, maar een verhaaltje over waarom jij de QC35 wilt gaan kopen. Ga je nu bij de QC35 ook wat schrijven zonder deze al gekocht of uitgebreid getest te hebben?
Pfff wat is de toegevoegde waarde van jouw comment? Ik heb deze koptelefoon uitgebreid getest, dat de geluidskwaliteit superieur is vind ik echter niet relevant, de technische specs kan iedereen vinden, dus zijn nog minder relevant. Er zijn 1000 reviews waarin dat benoemd wordt, ik heb daar dus niets aan toe te voegen.

Echter benoemd niemand de problemen met betrekking tot de bouwkwaliteit, de constructie is nu al 3 generaties gelijk.

Lang verhaal kort, ik ben tot de conclusie gekomen dat de bouwkwaliteit van de hele serie van deze koptelefoons INCLUSIEF DE XM3 en de spare parts supply, niet voldoende is voor mij.

Mocht ik tegen de tijd dat er een XM4 is, nog geen NC headphones hebben, dan ga ik weer kijken of de XM4 wat mij betreft beter is dan de concurrentie mbt geluid en of de zaken waar ik me zorgen om maak al zijn opgelost. Als dat zo is, dan koop ik die waarschijnlijk.

Het delenvan dit soort kennis, is wat mij betreft heel belangrijk. Omdat er zoveel headphones zijn met geweldige kwaliteiten, maar die volledig onbruikbaar zijn ondat ze niet meer op het hoofd kunnen blijven.

[Reactie gewijzigd door klonic op 19 oktober 2018 19:09]

Getest hoe? In de winkel vastgehouden?

Jouw conclusie is geen kennis, maar een mening die gebaseerd is op jouw ervaring met een vorig model en met een tunnelvisie. Nu is in ieder geval duidelijk dat het geen review is en dat mensen zich niet hierdoor moeten laten beinvloeden.
:) Dat moet men zelf weten. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Sowieso is het een geweldige koptelefoon. En wat betreft features en geluidskwaliteit is hij al twee generaties beter dan elk ander model (de B&W PX, ken ik niet.

Overigens, wat betreft spare parts is wel degelijk kennis. Zoek en gij zult (niet) vinden.

[Reactie gewijzigd door klonic op 20 oktober 2018 18:29]