LG OLED55C8PLA Zwart

Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED55C8PLA Zwart Review

L0weTestpanel 12 oktober 2018, 1.017 views Testpanel

LG OLED55C8PLA Zwart

Deze TV is ongeveer het beste van het beste. Ontzettend goede kleuren, indrukwekkend contrast en een erg prettige featureset. Het is allen de vraag of dat de moeite waard is voor deze prijs. Voor zo'n prijs verwacht je een nagenoeg perfecte TV

Pluspunten

• Erg goede kleurweergave
  • Indrukwekkend contrast
  • Afstandsbediening werkt erg prettig

Minpunten

• Hoge prijs
  • App Store is wat onoverzichtelijk
  • Software voelde wat buggy

Inbrandgevoeligheid Score: 4

Via Tweakers kreeg ik de kans om een LG C8 OLED TV te reviewen. Aangezien ik redelijk veel series en films kijk leek het me een goed plan deze fantastische TV eens goed aan de tand te voelen.

Ik heb een goede versterker en speakerset staan, heb de TV vooral daarmee getest.

Uitpakken en opbouwen

In eerste instantie was ik erg verrast over het formaat van de doos. Je weet dat het om een 55" model gaat, maar als je de doos eenmaal in handen hebt is het toch even wat anders.
Het uitpakken ging erg soepel, een beetje alsof je een UI uitpakt, laagje voor laagje kon je de verschillende onderdelen uit de doos pakken, tot je bij het scherm aankwam. Dankzij de handleiding was het vrij eenvoudig om door te krijgen hoe hij in elkaar moest. ik vond het alleen ontzettend eng om dat ding in elkaar te zetten. De voet moet aan de onderkant gemonteerd worden, het werkt het beste als je de TV plat op een tafel legt, met de onderkant net over de rand.
Omdat de TV zo ontzettend dun is aan de zijkanten was ik eventjes bang dat hij dwars door midden zou breken op het moment dat ik hem op zou tillen. Gelukkig zit de constructie erg stevig in elkaar, en heb je niet echt het gevoel dat je de TV snel zal beschadigen.

Nadat hij in elkaar is gezet is het een plaatje om te zien. Ontzettend mooie zwarte plaat, met een subtiel aanwezige voet. De afwerking van de TV is precies van wat je van dit geld kan verwachten, alles zit ontzettend strak en degelijk in elkaar.

De aansluiting en installatie is ontzettend eenvoudig. Mijn versterker kon eenvoudig worden aangesloten via het HDMI ARC kanaal, en de verdere randapparatuur als XBOX en Playstation plug je zo in.
Als laatste nog een LAN kabel, dan zijn de aansluitingen compleet. Voor het net heb je nog de mogelijkheid om alle kabels door een clipje achterop de TV te laten lopen, die heb ik voor de testperiode niet gebruikt.

Eerste indruk

Wauw...

Ik ben ontzettend onder de indruk van de kleurweergave en het contrast. Er is genoeg 4K HDR materiaal te vinden om je een paar uur mee te vermaken, dat heb ik het eerste uur ook gedaan. Het ene filmpje zag er nog beter uit dan de vorige.

Bij de start heb ik de handleiding op geen enkel moment nodig gehad. De bediening voelt erg intuïtief en ik kan bijna gelijk beginnen met kijken.

Erg fijn is de dedicated knop voor Netflix op de remote, die gebruik ik toch bést regelmatig.

After the wow

In het dagelijks gebruik bekijk ik vooral content via Netflix en YouTube. De ingebouwde Chromecast doet zijn werk voortreffelijk voor de meest gangbare apps en geeft je een hoop flexibiliteit bij het bekijken van je content.

Tijdens het gebruik merkte ik wel vrij regelmatig dat de Netflix app regelmatig geen connectie kon maken om de serie die ik aan het kijken was opnieuw te starten. De melding 'Cannot play this title. Please try again later' kwam dagelijks wel voorbij. Vooral als de TV even uit had gestaan, merkte je dat hij even moeite had om de boel weer te hervatten.

Dit speelde alleen op het moment dat je de 'standbymodus' gebruikte. Als je die uitschakelt sluit je TV helemaal af op het moment dat je hem uitzet, en moet ook weer helemaal opnieuw opstarten. Dat duurt wel significant langer, en is een optie die ik niet graag gebruik.

En verder...

Na een aantal films begon het me op te vallen dat deze TV toch significant meer last heeft van ghosting dan mijn eigen LED TV. Ik merkte het in het vooral in de bewegingen op de achtergrond, personen die wat kleiner in beeld zijn, zijn eigenlijk nauwelijks zichtbaar. In eerste instantie kon ik dat niet geloven, maar nadat ik mijn huidige TV heb aangesloten was het verschil toch erg duidelijk merkbaar. En what has been seen... Het begon me steeds meer op te vallen, elke beweging is toch iets minder scherp dan op mijn LED TV.

De bediening gaat via de Magic remote, naast de normale afstandsbedieningsknoppen heb je de mogelijkheid om hem als een soort muis te gebruiken. Dit werkt erg prettig, het bladeren door Netflix en andere apps wordt op deze manier erg makkelijk.

Ook goed gevonden is de functie dat je stemcommando's kan geven aan de afstandsbediening, hij zoekt vervolgens in een aantal bronnen naar wat je zou willen kijken. Ik was onder de indruk over hoe goed dit werkte, ook engelstalige films herkende hij eigenlijk altijd wel in 1 keer.

Beoordeling

Featureset
Deze LG laat zich makkelijk kennen, het OS werkt over het algemeen erg goed en biedt een hoop functies. De App Store werkt af en toe wat onoverzichtelijk, Netflix is niet altijd stabiel, en verder liep het systeem af en toe vast.
Bouwkwaliteit & Afwerking
Je merkt aan alles dat er genoeg aandacht is besteedt aan het ontwerp en design van deze TV. Alles sluit mooi op elkaar aan en voelt ontzettend solide.
Kleurweergave
Kleurweergave is een van de besten die ik tot nu toe gezien heb. Het OLED paneel zorgt voor kleuren die je scherm afspatten.
Contrast & Helderheid
OLED in Combinatie met HDR ziet er fantastisch uit. Dankzij OLED zijn de zwartwaarden ontzettend goed, wat het contrast natuurlijk ontzettend ten goede komt.

De helderheid is prima in orde, ook in lichte omstandigheden is het beeld prima zichtbaar. Wel valt dan op dat de glasplaat ontzettend spiegelend is, wat soms wel eens hinderlijk kan zijn
Ghosting
Helaas vond ik de ghosting op deze TV tegenvallen. Ik vind hem minder goed presteren dan de LG LED TV die ik zelf heb.

Ik heb dit met verschillende bronnen geprobeerd, maar het bleef hinderlijk aanwezig voor mij. Het gaat vooral om de snelle bewegingen waarbij me het meeste opvalt, maar als het je eenmaal opvalt merk je dat bij bewegingen de beelden minder scherp zijn dan ik had gehoopt bij een TV van deze prijs
Ik denk dat deze TV zijn prijs wel waard is. Het is niet iets wat ik er zelf aan uitgeven, en vind de ghosting ook wel dusdanig storend aanwezig dat ik dit model zelf niet zou kopen, maar daar tegenover staan toch wel een indrukwekkende beeldkwaliteit en goede featureset.

Heb jij ook een LG OLED55C8PLA Zwart?

Je hebt het over een ingebouwde Chromecast, maar voor zover ik weet zit er op het type OLED55C8PLA geen ingebouwde Chromecast?
Wat raar dat jij Ghosting had. Ik heb zelf echt helemaal geen enkele ghosting waar kunnen nemen en zelfs niet op 4K@120. Stond Motion Pro foutief ingesteld?

@renrom Deze tv heeft inderdaad geen chromecast, maar je kan met de Youtube, Netflix en Plex app hetzelfde als met de Chromecast.

[Reactie gewijzigd door ZFLaSH op 17 oktober 2018 23:11]