1 review

Philips E-line 328E9QJAB Zwart

Specificaties 32" • 1920x1080 (Full HD) • 60Hz • VA • 5ms - Bekijk alle specificaties

Philips E-line 328E9QJAB Zwart Review

Mogenblue 11 oktober 2018, laatste update op 23 april 2019, 336 views Product gekocht

Philips E-line 328E9QJAB Zwart

Ik ben tevreden met dit scherm, lekker groot zonder dat je een stijve nek krijgt, betaalbaar, mooie kleuren, goed contrast, home cinema op je buroblad.

Pluspunten

• lekker groot
  • mooie kleuren
  • goed contrast

Minpunten

• geen rechte horizontale lijnen

Mijn vorige scherm was een 1280x1024 van 40cm breed dus de overgang naar een FHD van 71cm breed is best wel groot, maar ik heb er helemaal geen moeite mee. Je ziet veel meer detail in afbeeldingen zonder dat je daarvoor hoeft te zoomen of te schuiven. Je hoeft alleen nog maar je ogen te bewegen.
Een en ander staat of valt natuurlijk met de kwaliteit van het beeldmateriaal. Ik kijk veel naar oude zwart-wit afbeeldingen van vroeger, 100 jaar geleden of zo, en je ziet veel meer dan op zo'n 5:4 scherm. Details vallen veel makkelijker op. Je hoeft niets meer met de muis te doen behalve full screen inschakelen, en dan alleen nog maar kijken. Het zal ook wel door het hogere contrast komen van het av paneel. Nieuwere techniek.
Je hebt ook wat minder last van afbeeldingen die te hoog zijn voor het scherm omdat ze eigenlijk bedoeld zijn voor smartphone displays.

Het geluid is niet om over naar huis te schrijven. Je kan beter zorgen voor een paar aparte boxen, maar je zit in ieder geval niet zonder.
Door de standaard staat het scherm zo'n 10 cm boven het bureaublad. Best wel prettig als je daar die boxen achter hebt staan of nog iets er onder wil leggen.

Ik had eerst voor een QHD scherm willen gaan, dat geeft natuurlijk nog meer scherpte als het bronmateriaal daar goed genoeg voor is. Maar mijn computer is daar een beetje te oud voor. Met een aparte videokaart begon het beeld te stotteren terwijl nog gewoon mijn oude scherm er aan hing. Dus die maar teruggestuurd.
FHD werkt prima op mijn computer van 7 jaar oud: Intel i3-2120 @ 3.3GHz, 2 cores 4 threads, 2x4GB DDR3 1333MHz dual channel. Asus moederbord. Ik was bang dat ik misschien toch nog een aparte videokaart nodig had om FHD aan te sturen maar de interne GPU ondersteunt formaten tot 1920x1200. Het gaat allemaal heel vlotjes, SSD 256GB van een half jaar oud, dat dan weer wel.
Video's worden mooi strak afgespeeld, full screen, zonder stotteren. Genieten van de oldies en goldies.

Het valt me op dat je met een curved panel geen rechte horizontale lijnen meer hebt. De boven- en onderrand van vensters zijn net zo gebogen als het scherm zelf. De werkbalk aan de onderkant van het scherm is ook zo krom als een hoepel. Het geeft een wat meer theaterachtige beleving om het zo dan maar te zeggen. Als je grafisch werk doet denk ik dat je misschien maar beter bij een plat scherm kan blijven anders weet je niet meer hoe je een echt rechte horizontale lijn moet trekken. Je ziet het terug in bijna alle horizontale lijnen. Zelfs in het midden.
Voor entertainment is het geen probleem. Zodra je foto's of video's bekijkt is je aandacht er van weggehaald.

Ik ben best tevreden met dit scherm, lekker groot zonder dat je er een stijve nek van krijgt, betaalbaar, mooie kleuren, goed contrast, maar achteraf gezien had ik voor dit formaat heus geen gebogen scherm hoeven te nemen. Ik zit er vrij dicht op en mijn ogen zijn niet zo slecht dat ik de tekst onder de iconen niet meer scherp kan lezen als het een plat scherm zou zijn geweest. En dan had ik dus ook geen kromme horizontale lijnen gehad. Ik ging voor het va-paneel.
Maar ik vind het best wel leuk. Het is wat intenser, grootser en weer eens wat anders. Beetje apart. Je gaat er wat meer in op. Kortom: home theater op je buroblad.

Edit 23 april 2019: Je moet er even aan wennen, maar voor de rest is het een prima scherm. Hij bevalt me uitstekend.

Heb jij ook een Philips E-line 328E9QJAB Zwart?

Dank je wel voor de review hij leest lekker weg en ik ben wat wijzer over dit produkt _/-\o_