Samsung LC43J890DKU Zwart

Specificaties 43" • 3840x1200 • 120Hz • VA • 5ms - Bekijk alle specificaties

Samsung LC43J890DKU Zwart Review

FxDetoXTestpanel 11 oktober 2018, laatste update op 11 oktober 2018, 544 views Testpanel

Samsung LC43J890DKU Zwart

Mooie monitor met een ultrabreedbeeld gecombineerd met 120 Hz slaat voor een gamer echt de spijker op z’n kop. Dat het monitor dan ook nog eens curved is, is mooi meegenomen. De prijs is hoog, maar voor de compleetheid van het product gerechtvaardigd.

Pluspunten

• Ultra-ultra-wide
  • Curved
  • 120 Hz
  • Super immersive gamen

Minpunten

Review Samsung LC43J890DKU

Een 43 inch monster van een monitor.
Unboxing
Ik had natuurlijk contact gehad met de mensen van Tweakers over de komst van de monitor en ik wist dus pakweg wat ik in huis haalde. Maar toen de koerier aan de deur stond, was ik toch wel even verbaasd. Wat een enorme doos. De unboxing moest nog even wachten, want ik was inmiddels iets te laat voor werk. Toen ik ’s middags thuiskwam ben ik gelijk naar kantoor gevlogen om de doos open te breken en te kijken wat erin zat (Spoiler: het was een monitor).

Samsung heeft de monitor goed verpakt in piepschuim. Alles sluit strak op elkaar aan en zodoende kunnen de onderdelen tijdens de reis geen kant op. Als je de doos opent word je als eerste begroet door de enorme voet van de monitor en de onderdelen om de kabels aan de achterkant van het scherm weg te kunnen werken.
Even verder spitten en we vinden ook nog een stroomkabel (standaard C13 aansluiting), een HDMI 2.0 en een DisplayPort-kabel. Ook zit er volgens mij nog een mounting bracket bij om de monitor aan de muur te kunnen bevestigen, maar de manier waarop dit zou moeten gebeuren blijft voor mij een raadsel.

Hierna komen we aan bij de monitor zelf. Ook dit was weer even slikken, want weer werd ik geconfronteerd met de enorme grootte van dit apparaat. Ook was het scherm meer gebogen dan ik in eerste instantie had verwacht.

Eerste indruk
De monitor is een beetje eng om in elkaar te zetten aangezien ik niet over de meeste ruimte op mijn bureau beschik en het toch wel een gevaarte van €900 is. Maar nadat de voet vast zat en de kabels daar doorheen getrokken waren (een feature die ik niet echt miste, maar wat zeker door meer fabrikanten ingebouwd mag worden) stond de monitor daar eindelijk.

PC aangezwengeld, een aantal alledaagse dingen opgepakt en toen kwam ik tot de conclusie dat deze monitor niet werkte met de manier waarop ik nor maal gesproken altijd gebruik maak van mijn PC. Ik ben er namelijk aan gewend om vensters op fullscreen te openen en dat moet je met deze monitor niet doen. Je hebt dan ongeveer de helft van je scherm op wit staan zonder dat daar maar één letter te vinden is.

Dit is echter makkelijk te verhelpen door de windows gewoon te "snappen" aan de linker of rechterkant van het scherm.

Featureset
De monitor is uitgerust met een goede hoeveelheid aan poorten, zoals je van dit kaliber monitor mag verwachten.
De monitor beschikt over HDMI 2.0, DisplayPort 1.2, 3 standaard USB-poorten waarvan 1 USB 3, 2 USB-C poorten en aansluiting voor audio.
Ik vind wel dat er eigenlijk wel een tweede DisplayPort-aansluiting aanwezig had mogen zijn voor de volledigheid, maar dat zou ook het enige minpunt zijn wat ik aan te merken zou hebben op de I/O van de monitor.
Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit van het scherm is solide. Ik ben erg blij met de afwezigheid van glossy onderdelen aan de monitor. Dit geldt zowel voor de voet, de behuizing en het scherm zelf. Naar mijn ervaring zijn glossy onderdelen best wel mooi, in de eerste 10 minuten nadat je het hebt neergezet. Samsung heeft daar, in het geval van deze monitor, gelukkig rekening mee gehouden. Hij is redelijk krasbestendig door het brushed-effect van de voet en de omlijsting van het scherm en vingerafdrukken zie je er ook niet op.

Het enige minpunt met betrekking tot de bouwkwaliteit is dat de plastic shroud om de voet er niet strak tegenaan zit en daarom wiebelt deze soms een beetje. Maar zolang je er gewoon van afblijft is er verder geen probleem.
Vormgeving
Qua vormgeving kan je maar aan één ding denken: Curved. En breed. Dat vat het in twee woorde samen. Om er wat dieper op in te gaan vind ik dat Samsung met deze monitor een mooi product heeft weten neer te zetten. De dunne bezels rondom en het strakke design zonder te veel “gamer”-poespas vind ik zelf heel fijn.
Pixeldefecten
Over de pixeldefecten kunnen we kort zijn. Alle pixels in dit scherm werken gewoon. Wat ik eigenlijk ook als een normale zaak zie.
Soms komt het voor dat er een monitor is met een vastgelopen of kapotte pixel. Dat is geen probleem als deze in de hoek van de monitor zouden zitten, maar midden in je scherm is behoorlijk vervelend.
Kleurweergave, contrast en helderheid
De kleuren die de monitor weergeeft zijn helder en mooi en het contrast is naar mijn mening goed. Ik heb er zelf niet veel verstand van en al helemaal niet de gespecialiseerde apparatuur om gamut en contrast te gaan testen. Dus hier kan ik verder niet heel veel dieper op ingaan.
Ik vind de standaardhelderheid van het scherm een beetje ondermaats, daarom heb ik de helderheid op de volledige 100% gezet. Hierdoor is de monitor enorm helder. De kleuren komen hierdoor veel beter uit de verf.
Daardoor is het ’s avonds en ’s nachts niet heel fijn om naar het scherm te kijken als er veel witte elementen op het scherm te zien zijn. Denk hierbij aan Word-documenten en webpagina’s. Maar gelukkig is het gemakkelijk om de eye-saver modus aan te zetten vanuit het display-menu (de knopjes onder het scherm). Hierdoor wordt het blauwe licht eruit gefilterd en is het dus beter voor je ogen.
32:10 / 43 inch / 120 Hz
Ik heb zelf gewoon een standaard scherm met een 16:9-beeldverhouding draaiend op 60 Hz. Het feit dat dit scherm een 32:10 (16:5?) beeldverhouding heeft was wel even wennen. Gelukkig duurde dat niet heel lang en werd ik tijdens het gamen ook nog eens getrakteerd op een refresh rate van 120 Hz.
Ghosting
Ghosting heb ik niet echt gemerkt tijdens het gebruik van deze monitor. Dat heeft er misschien mee te maken dat de monitor op 120 Hz opereert.
De prijs vind ik redelijk. Met een prijs van €800,- is het wel een behoorlijke investering, maar naar mijn mening is hij dat wel waard. Ik denk echter niet dat ik hem had gekocht voordat ik de monitor had kunnen proberen omdat ik het nut van een curve in mijn beeldscherm niet zag.
Ik ben zeer tevreden met de monitor. Het feit dat Samsung een ultrabreedbeeld combineert met 120 Hz slaat voor de gamer in mij echt de spijker op z’n kop. Dat het monitor dan ook nog eens curved is, is mooi meegenomen.
De monitor komt naar mijn mening beter tot zijn recht als gaming monitor dan voor productiviteitsdoeleinden, maar dit komt vooral doordat ik altijd mijn windows tegen de randen van mijn schermen “snap”. In dit geval betekent dat dat ik op dezelfde hoeveelheid scherm maar de helft van mijn windows kwijt kan.
De kleurweergave van het scherm is goed en het scherm wordt lekker helder. ’s Avonds iets té, maar daar heeft Samsung aan gedacht.
De prijs is hoog. Voor sommigen ver boven wat ze voor een scherm uit willen geven, maar naar mijn mening is de investering het zeker waard. Al moet ik toegeven dat ik een tweede scherm erbij voor mijn Discord/WhatsApp/Chrome tijdens het gamen toch wel mis (deze kan ik momenteel niet kwijt op mijn bureau).
Ik ben heel blij dat ik deze monitor voor Tweakers heb mogen testen en zij hebben mijn ogen wel geopend voor het gamen op 120 Hz. Wat mooi is voor mij, maar iets minder voor de portemonnee.

Heb jij ook een Samsung LC43J890DKU Zwart?

Ga eens ff GridMove downloaden? ;)

"GridMove is a Windows program that aims at making windows management easier. It helps you with this task by defining a visual grid on your desktop, to which you can easily snap windows." Tip: sleep het linker gedeelte van de titelbalk van je venster en het grid zal verschijnen. (Of gebruik de ingestelde hotkey + cijfer horend bij target positie zoals gedefiniëerd in het grid.)

De software: http://www.dcmembers.com/jgpaiva/
User made grids: http://www.donationcoder.com/forum/index.php?topic=9387.0
Mijn grid: https://roenie82.stackstorage.com/s/C0CCSg0pm3rChet
Nog een grid van mij: https://roenie82.stackstorage.com/s/49zjBB84IypmDh4
(Plaats in C:\Program Files (x86)\GridMove\Grids)

[Reactie gewijzigd door Roenie1 op 10 februari 2019 22:29]