Specificaties Tower, 1 interne + 9 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Centurion 590 Review

bullitnl 28 maart 2010, laatste update op 28 maart 2010, 511 views

Cooler Master Centurion 590

Pluspunten

• Mooie vormgeving.
  • Veel koelingsmogelijkheden.
  • Zeer goede prijs-kwaliteitverhouding.

Minpunten

• 'Tool free' design werkt niet goed.
  • Plaatsing voeding kan slecht uitpakken.

In combinatie met:
- Foxconn moederbord
- 3 GB RAM DDR2
- XFX Radeon 4870
- 1 TB HDD
- Coolermaster Voeding M520

Reden tot aankoop
Mijn vorige kast was echt aan vervanging toe. De kast was al een jaar of 5-6 oud en was dus niet meer voorbereid op de huidige producten. Zo pastte mijn videokaart er maar nét in. Met toeval kwam ik de Coolermaster Centurion 590 tegen. Ik vond het een mooi uitziende kast en de prijs sprak me erg aan, ¤ 57 bij 4Launch. De kast zou ook beschikken over een 'easy to install' principe.

Eerste indruk
De eerste indruk van deze kast, toen ik hem uit de doos haalde, was erg goed. De kast heeft een mooie strakke uitstralling en de zwarte kleur komt goed tot zijn recht. Het frontpaneel voegt iets speciaals toe, door de gehele geperforeerde voorkant. Ook bevat het frontpaneel 2 usb poorten, een microfoon- en headphone-uitgang en een firewire poort(volgens mij, ik gebruik dit nooit). Verder zit er een aan-en-uit knop. Wat mij opviel is dat er geen resetknop aanwezig is.

De koelingsmogelijkheden vallen meteen op, door de vele plekken waar fans geïnstalleerd kunnen worden. Hierover straks meer. Wat meteen opvalt, wanneer je de binnenkant van de kast bekijkt, is het feit dat de voeding onderin de kast wordt geplaatst.

Inhoud doos:
- Uiteraard de kast.
- Manual
- Zakje schroefjes.
- Zakje met tie-raps.
- 1x 120mm fan achterzijde.
- 1x HDD bay + 120mm fan.

Bouwkwaliteit
De last bestaat geheel uit aluminium en de buitenkant heeft een zwarte afwerking. Ik vind de gehele afwerking voldoende tot goed. De zijpanelen sluiten redelijk goed aan op de rest van de behuizing.

Het inbouwen
De kast maakt gebruik van een 'easy to install' principe en ook gedeeltelijk een 'tool free' design. In de plaat waar het moederbord op bevestigd wordt, zitten onder bij de voeding en boven het moederbord, gaten om kabels doorheen te leiden. Hierdoor worden de kabels achter het moederbord verborgen. Dit vind ik een hele goede toevoeging, alleen kon ik zelf, maar 1 kabel daadwerkelijk daardoor heen voeren, omdat deze lang genoeg is. De rest moest toch voor langs. Dus het had uiteindelijk vrij weinig nut.

De hardeschijven en de drives worden vast gezet met een 'tool free' verbinding. Het werkt wel, maar de drives zitten nog vrij los en aangezien ik nog wel eens naar lan-party's ga, heb ik ze toch nog met schroeven vast gezet. De hardeschijven worden d.m.v. een Bay in de kast gebouwd. Deze Bay kan tot 3 hardeschijven bevatten en wordt gekoeld door één 120mm fan. De HDD;s worden met schroeven in de bay vast gezet. Om de schroeven zitten wel rubber ringen, om het trillen tegen te gaan. De bay wordt uiteindelijk weer met het 'tool free' mechanisme vast gezet. Ook hier heb ik weer schroeven gebruikt.

De voeding wordt onderin de kast geplaatst. Hij zuigt nu lucht aan onder de kast. Op zich wel een goede optie, maar bij mij thuis staat mijn kast op de grond waar vloerbedekking ligt, of te wel, de voeding kan hierdoor dus geen koele lucht aanzuigen. Ik heb de kast op een paar latjes moeten zetten.

De PCI kaarten worden ook met een 'tool free' principe vast gezet. Dit volstaat bij kleine kaartjes, zoals geluidskaarten, maar bij een grote zware videokaart als de 4870 totaal niet. De kaart zit erg los en hangt schuin naar beneden. Ik heb deze uiteindelijk ook weer met een schroef vast gezet, waardoor het 'tool free' mechanisme niet meer werkt. De ruimte tussen het einde van de videokaart tot aan de HDD's is ruim voldoende.

Koelingsmogelijkheden
Deze kast heeft erg veel koelingsmogelijkheden. Zo is er plaats voor 2x 140mm fans aan de bovenzijde, 2x 140mm fans in het linkerpaneel, 1x 120mm fan aan de achterzijde en (mocht er gebruik gemaakt worden van 9 HDD's, dus 3 bay's) 3x 120mm fans aan de voorzijde. Ook zitten er in de achterzijde 2 gaten voor degene die over waterkoeling beschikken.

Modbaarheid
Voor mij niet van toepassing.

Ik ben toch zeer tevreden met de kast. Ik vind hem erg mooi en de koelingsmogelijkheden vind ik erg fijn, ik ben van plan deze in de toekomst te gaan gebruiken. De prijs-kwaliteitverhouding is bijzonder goed, voor de ¤ 57, krijg je een erg goede kast.

Heb jij ook een Cooler Master Centurion 590?

Ik heb mijn 4870 wel d.m.v. het 'Tool free' design vast, werkt prima.
@ Chocolade-reep
Het werkt ook wel :), maar ik ga redelijk vaak naar lanparty's en een wiebelende videokaart is dan niet echt relaxt, maar wanneer je de kast altijd op dezelfde plek laat staan is het voldoende :).