Canon BG-E5 Battery Grip Review

xAn52 28 maart 2010, laatste update op 31 maart 2010, 1.347 views

Canon BG-E5 Battery Grip

Pluspunten

• Rubberinleg
  • Penlite tray
  • Accuduur

Minpunten

• Batterij status

Kwaliteit Score: 4
Omdat ik foto's maken erg leuk vind en ik de mogelijkheid had om iets moois aan te schffen, had ik in november 2009 een complete Canon 450D set aangeschaft. Naast de standaard kitlens ook een 55-250mm lens, een tas, een extra (originele) accu en deze battery grip.

Er waren een aantal persoonlijke redenen om deze grip aan te schaffen:
- Grote handen. Ondanks dat de 450D niet klein is, zit ik altijd met camera's te pielen qua vasthouden. Door de grip had ik meer... grip.
- Portret stand. Ik maak foto's in alle standen. Ook in portret stand. Het is dan prettig de camera vast te houden.Je hebt als het ware een kwart cirkel van grip om je camera heen waardoor je makkelijk de camera 90 graden draait. Ook draai je de camera altijd dezelfde kant op.
- Batterijduur. 2 accu's gaan langer mee dan 1. Ik maak veel foto's. Dit kan zomaar 300 zijn op een feestavondje, vandaar de extra capaciteit zonder wisselen.

Na het bekijken van de vele varianten op o.a. DealExtreme toch de originele van Canon gekocht. Ik ging hier voor de voordelen van origineel zoals ik ze bedacht had:
- Gegarandeerd werken van alle functies
- Zelfde materiaal als de camera
De prijs was wel hoger dan de niet-Canon varianten maar dat was voor mij geen groot issue.

De grip zat in eenzelfde degelijke doos als de camera. Netjes verpakt met allerlei anti-kras zakjes en een handleiding in diverse talen. Ook een verloop stuk voor penlites was meegeleverd. Mochten de originele accu's opraken, dan kan er altijd nog uitgeweken worden naar 6 AA's. Het aansluiten van de grip was een kwestie van doen-wat-er-staat in de manual en binnen 3 minuten gepiept. In de grip is een plekje voor de batterijklep van de camera, zodat je deze altijd bij je hebt indien je zonder grip wilt fotograferen. Ook is er een beugel om de schouderband aan te bevestigen.

Ik gebruik de camara nu al een jaar met de grip. Het voelt als een logisch geheel. Ik begrijp ook waarom professionele camera's dit gewoon in de body hebben zitten.
Het aantal foto's wat je met 2 accu's kan maken is enorm. Ik heb de accu's in totaal bu 3x opgeladen en meer dan 6500 foto's gemaakt. Dat is ca. 2500 foto's per laadmoment. Veel en veel meer dan ik had verwacht. Aantekening is dat ik een externe flitser gebruik die z'n eigen 4 AA's heeft. Dit scheelt aanmerkelijk, aangezien die om de 200 flitsen vervangen moeten worden (Ikea penlites, 10 voor nog geen 2 euro).
Aangezien de camera nu wel opeens leeg is, heb ik altijd een 10 pak batterijen bij me. Voor zowel flitser als camera. Gelukkig heb ik er pas 1 keer gebruik van gemaakt.

De grip bevat de belangrijkste knoppen voor bij het maken van foto's. De sluiterknop, het scrollwiel, de +/- AV knop, de focuspunt selector en de * (gebruik/ken ik eigenlijk niet). Door middel van een aan/uit schakelaar zijn deze aan/uit te zetten. De werking van de accu's staat hier los van, die werken altijd.
Natuurlijk ontbreekt een statiefaansluiting niet op deze grip.

Ondanks dat de grip de camera een iets grotere basis geeft, biedt dit weinig extra voordelen. Bij de door mij gebruikte lens 55-250mm valt de camera nog steeds om als je hem neerzet. Mogelijk is dat bij kortere lenzen niet het geval, maar die heb ik, op de kitlens na, niet. Bij de kitlens blijft hij wel staan, maar die is kort en erg licht.

edit:
Iets uitgebreider gemaakt.

Heb jij ook een Canon BG-E5 Battery Grip?

Als ik het goed begrijp dan geeft de grip niet door aan de camera hoe vol de packs nog zijn?
Dit is wel een groot nadeel.

[Reactie gewijzigd door Jewest op 7 juni 2011 11:42]