Athom Homey

Specificaties Max. 25.000 producten (Multi prot.) + app - Bekijk alle specificaties

Athom Homey Review

stanman23 10 oktober 2018, laatste update op 7 december 2018, 3.481 views Product gekocht

Athom Homey

Hoopte dat het zich nog ging verbeteren maar het blijft diep triest.

Pluspunten

• Vele mogelijkheden mbt flows
  • Z-wave, RF, 433Mhz, NFC enz

Minpunten

• Duur
  • Spraak super slecht
  • Flows constant herschrijven na update
  • Updates mollen vaak veel, ook ontkoppelen van devices
  • Heeft vaak het idee dat je het tegen hem hebt en begint te luisteren.
  • snapt je 7 van de 10 keer niet
  • 433Mhz niet echt denderend bereik
  • ZEEEER traag

Kwaliteit Score: 1
Na veel wikken en wegen toch gegaan voor de Homey. Waarom? Ik had nog 6 stuks klik aan klik uit (kaku) liggen qua stopcontact units en nog meerdere wandschakelaars, enkele inbouw dimmers en enkele inbouw schakelaars.
Als ik deze producten kon gebruiken dan scheelde me dat al gauw 1000,- euro aan Z-wave producten.

Wat heb ik nu in gebruik:
3 kaku insteek stopcontacten (AC 1000)
3 kaku dubbele wandzenders opbouw
2 kaku inbouw schakelaars

1 Z-wave Aeotec quad wand schakelaar
1 Z-wave Aeotec dual wand schakelaar
1 Z-wave Remotec wandzender 8 knops

Overig:
Harmony Elite AB (voor schakelen TV, Versterker, Ziggo)
Somfy rolluik

Eigenlijk is bijna al mijn verlichting nu geschakeld om de Homey. (Gelukkig werken de (signaal) schakelaars nog wel als Homey het even niet ziet zitten).

Waarom de slechte score? Ik zit net wat te vaak alles opnieuw te programeren/flows te herschrijven omdat deze "broken" zijn. De ene keer komt dat omdat homey een update heeft gehad en de andere keer omdat een andere app een update heeft gehad en de andere keer omdat het nou eenmaal zo is.

Kaku is daarbij de koploper. In 2 maanden tijd heb ik al 3x al mijn flows kunnen herschrijven, al mijn apparaten opnieuw kunnen resetten en daarna weer koppelen. (koppelen zonder reset werkte niet dus ik kon al mijn AB's ook weer opnieuw instellen. Nu staan de updates uit.
De app van Harmony vind het ook leuk dat je alles opnieuw kunt herschrijven en deze loopt ook geregeld vast. Wel makkelijk is dat deze automatisch opnieuw opstart.

Als ik zeg tegen Homey dat hij de tv aan moet zetten dan zegt hij dat er geen TV gekoppeld is. Terwijl deze er gewoon in staat via de Harmony Hub. Homey zet de TV er ook in als TV met een mooi TV icoontje, maar hij herkend hem niet. Dus moest ik een regel schrijven dat als ik zeg "Tv aanzetten" dat hij via de hub mijn TV (en de gekoppelde apparaten) aan zet. Hier geeft hij dan een waarschuwingsmelding dat dit commando al bestaat in de standaard settings. (maar het werkt dus niet). Het nadeel is dan ook dat ik mijn versterker niet kan dempen of een bepaald volume kan zetten. Wel kan je elke flow apart hiervoor schrijven. "Zet volume versterker op 1" "Zet volumer versterker op 2" enz.. (dan maak je de spraakopdracht, en koppel je alle apparaten. Moet je nagaan dat als de hub een update heeft en je mag alles opnieuw gaan koppelen bij de 50 flows voor het volume |:(

Buiten het feit dat ik mijn kaku kon gebruiken, is er dan nog wat positiefs te noemen over Homey...?

Tsja... Eigenlijk vervloek ik het ding maar je kan er wel leuke flows mee maken. Ik heb namelijk de 2 binaire z-wave devices gekoppeld aan een PG uitgang van mijn alarm. Zo gaat mijn hal verlichting aan als de "zon onder is" en het inloop alarm af gaat. Ook heb ik mijn PIR sensor gekoppeld. Als ik de keuken in loop (beweging, de zon is onder en de keukenverlichting is uit, dan gaat deze aan. Als er 4 min geen beweging is gaat hij netjes weer uit.
Verder gaat het rolluik van Somfy netjes omhoog en omlaag op gestelde tijden.
Ik heb 1 schakelaar (die bij de trap) zo ingesteld dat als je deze 2x indrukt alles op de begane grond uit gaat (incl tv en rand app) Erg handig als je lekker je bed gaat opzoeken.

Jammer dat ik niet een random 433Mhz ab kan koppelen. Dan zou ik mijn gordijnen ook kunnen bedienen.

Het verwerken tussen kaku en z-wave gaat trouwens prima. Een kaku wandschakelaar kan goed een z-wave dimmer aansturen. Er zit natuurlijk wel een vertraging op maar het werkt. Ook heb ik een Z-wave inbouw schakelaar gebruikt om 3 kaku opbouw stopcontacten te bedienen.

Het is veel trail en error. Er zit geen foutcorrectie op en dat geeft heel wat zoekwerk als je al vele flows hebt staan. (die al meerdere malen gerepareerd zijn).

Als een flow niet meer werkt dan is er meestal een apparaat niet meer goed gekoppeld. Echter is deze weg en je kan niet zien welke er stond. Dus als je een moeilijk lange ingewikkelde flow hebt gemaakt dan is dat zeer ... jammer.

Dus zou ik Homey aanbevelen.... als je veel kaku of andere devices liggen die op de Homey werken... tsja, niet echt eigenlijk. Heb je geen kaku liggen laat Homey dan ook lekker liggen.

Ow en heb ik al gezegd dat de spraak herkenning echt bagger is.

12-2018 Update
Support van Athom heeft mijn probleem al 2x doorgezet naar de ontwikkelaars (Athom B.V.) van klik aan klik uit. Tot op heden, 3 maanden later nog geen reactie.Nog steeds vallen mijn 4x AC-1000 units weg. Gapaird met afstandsbediening en met de pairknop. Het gekke is na een restart van kaku in de Homey app werkt alles weer voor ongeveer 1 dag.

Op mijn slaapkamer heb ik een fibaro dimmer op mijn lamp zitten (bedraad). 1x klikken is aan 2x klikken is gedimd aan. Tijd 1x klikken is 0,5 sec tot reactie. 2x klikken is soms tot 4 seconden tot reactie. Erg vervelend.

Verder werkt de Harmony hub app eigenlijk wel slecht. Vaak restarten voordat de commando's weer verzonden worden.

Ik heb ook een schakelaar op een Fibaro aangesloten. 2x klikken is alle verlichting op de begane grond uit. In ongeveer 5% van de gevallen doet hij dit niet vlekkeloos. Dan slaat hij een lamp over (of het signaal komt niet goed aan). De signalen geeft hij met 1 seconden ertussen. Dus 10 lampen duurt ongeveer 10 seconden. Je zou zeggen dat hierdoor de signalen niet door elkaar heen lopen. Toch blijft er dus soms een lamp aan. Bij een 2e keer 2x drukken gaat ook die lamp uit.

Dus niets goeds verder te melden hiero. Gr

Heb jij ook een Athom Homey?

Jammer om te horen dat het uiteindelijk toch 'niets' is voor je.
Heb je nog naar andere mogelijkheden gekeken naast Homey om je apparatuur aan te sturen?

Ik heb zelf goede ervaringen met Domoticz.
Misschien doe je er wijs aan de Homey meer als 'domme' bridge te gebruiken en in ieder geval de spraakbesturing via bijvoorbeeld Alexa te doen. Ik heb dat zelf ook zo gedaan en dat haalt al enorm veel frustratie van dit aspect van de Homey weg.

Alexa laat ik ook mijn home entertainment regelen vanuit een Harmony Hub en moderne TV's (en receivers) kunnen vaak direct worden aangestuurd over het netwerk.

Met IFTTT kun je een en ander aan automatisering ook laten overnemen, maar de meeste 'geavanceerdere' automatisering laat ik wel via Homey doen en dat gaat eigenlijk nog vrij goed. Ik heb niet veel issues met KaKu ondervonden al herken ik wel een paar problemen die je noemt.

De realiteit is wel dat er nog enorm veel verbetering op kan worden toegepast en misschien is een overname door een partij die daar meer middelen voor heeft niet eens zo verkeerd. Aan de andere kant is de onafhankelijkheid van clouddiensten ook weer een voordeel welke vrees ik verdwijnt zodra een van de grote spelers het zaakje zou opkopen.... :Y)
Ondertussen lijkt de ontwikkeling ook al een hele poos stil te staan. Athom zou wat mij betreft gewoon hun verlies moeten pakken en domoticz en of ha er op zetten. Als service dan alleen een integratie met ifttt e.d. moeten aanbieden. Vertrouwen in verbetering heb ik in ieder geval al een hele poos niet meer.
Werk je al met de nieuwe 2.0 firmware en nieuwe app? Ik heb zelf nog geen Homey, maar zit er wel aan te denken... zeker omdat het naar mijn weten de enige bridge is die native HomeKit (en daarmee Siri) ondersteunt wat voor mij wel handig is.
Hoi Roger,
Ik werk met de nieuwste update 1.5.13 van de app zowel op de pc als op de mobiel. Die versie 2.0 is nog niet uitgebracht. En ook de nieuwste updates voor alle devices die eraan hangen.

Tja en verder, ik ben er niet tevreden over maar ik heb ook nog geen goede vervanger gevonden.
https://firmware.athom.com voor als je 2.0 firmware wilt proberen! Ben benieuwd wat je er van vindt. https://blog.athom.com/behind-magic-november-2018/ inclusief de bredere update

[Reactie gewijzigd door RogerRoger op 9 december 2018 17:50]

Nice ik zie het. Echter als ik nu een "experimental software" ga gebruiken ben ik bang dat alles stuk gaat. Ik ben nu al dagen bezig om alles na een geteste software update te fixen. Laat staan deze Beta. Ik heb er net wat te veel op draaien om hier mee aan de slag te gaan. Maar ik hoop wel dat deze een hoop problemen gaat weg nemen. Tnx
Hij zal vast als echte update beschikbaar komen!
@stanman23 Inmiddels is versie 2.0 van de firmware publiek beschikbaar als een stabiele release. Ook is de Harmony app geupdate naar v2.0.1 als je daar issues mee ondervind kan je deze hier melden.
Ik heb het even aan gekeken mbt gebruikerservaringen. Echter lees ik een hoop slechts over 2.0. Zelf werk ik ook met de pc app. Lekker overzichtelijk, jammer dat deze met de 2 eruit is gelaten. Ik wacht het nog even af. De kaku die er telkens uit knalde heb ik vervangen door fibaro wallplugs. Dat werkt een stuk beter. Bedankt!
Tja, ik moet eerlijk bekennen dat ik delen van je verhaal herkende. Echter, sinds de 2.0 update werkt het meeste voor mij nu opvallend stabiel en naar tevredenheid! Mis wel heel erg de BLE die op dit moment niet meer bruikbaar is. Hopelijk wordt dit snel opgelost. Ik gebruik ze voor de Miflower. Ging een jaar goed en nu al 2 dode planten.. Kortom, lijk niet zonder te kunnen...
Heb nu ook de homey, maar ben er ook minder tevreden van dan wat ik had verwacht.
Zit met enorm veel kaku materiaal. Maar ik wil dit ook zo houden en werkende houden zonder homey ook. En daar zit toch een probleem...
Eerst moet je al een app installeren hiervoor, terwijl ik toch dacht dat dit een basisfunctionaliteit zou zijn. En dan moet je dus overal al uw afstandsbedieningen inleren (ergens te begrijpen) maar... je kan die dus niet koppelen aan de ontvanger. Tenzij je er een flow voor gaat schrijven
Ik wil gewoon alle zenders koppelen aan de reeds gekoppelde ontvangers zodat ik de status correct zie in homey. Helaas, niet mogelijk
Ook werkt de éne schakelaar wel, de andere dan weer niet... (voor mijn rolluiken moet ik ander type selecteren dan wat er zit)
Er is nog werk aan,mogelijks me toch eens verdiepen in domoticz, openhab of homeassistant