Sony Xperia XZ3 (Dual Sim) Zwart

Specificaties 6" • 2880x1440 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia XZ3 (Dual Sim) Zwart Review

dollemancomTestpanel 24 oktober 2018, 123 views Testpanel

Sony Xperia XZ3 (Dual Sim) Zwart

Een High-End toestel van Sony, met hoog entertainment door scherp beeld, mooi stereo geluid en Dynamisch trillingssysteem. Aangezien het toestel erg groot is heeft Sony de app Side Sense toegevoegd om snel applicatie's te openen. Ik maak gebruik van de duo-sim functie voor privé en werk.

Pluspunten

• Scherm
  • Geluid
  • Side sense, voor het snel openen van apps

Minpunten

• Gewicht
  • glad

Voor het Tweakers Oktober Testfest ben ik in de gelegenheid gesteld om de Sony Xperia XZ3 te testen / reviewen.

Korte introductie

Ik ben zelf denk ik een gemiddelde smartphone gebruiker. Ik heb momenteel een Samsung S7 Edge (Privé en een Huawei P Smart zakelijk, de mogelijkheid tot duoSim maakte me erg nieuwsgierig hoe dat in de praktijk bevalt. Daarnaast gebruik ik de telefoon regelmatig voor het kijken van Netflix, volgen van Facebook (zowel prive als voor de vereniging) e-mail uiteraard Whatsapp zowel privé als zakelijk, fotogtafie en af en toe een game.
Uitpakken en eerste indruk
Op maandag is de telefoon geleverd en heb ik de telefoon in gebruik genomen.
Eerst even een paar fototjes gemaakt bij het openen van de door:

De eerste indruk van de telefoon is erg goed, voelt wel glad aan en is wat aan de zware kant maar aangezien ik redelijk grote handen heb komt dat wel goed :)
Inhoud
In de doos kom ik de volgende zaken tegen:
  • Telefoon
  • Stekker + USB-C snoer
  • Headset + verloop van USB-C naar 3,5mm minijack
  • Doosje met daarin een briefje met de Startup Guide
Zoals iedere tweaker beaamt heb ik de Startup Guide in het doosje laten zitten en heb direct de telefoon aangezet.
Privé en zakelijk
Ik gebruik de telefoon voor zowel privé als zakelijk en dus komt de DUO sim heel goed van pas.
Het is jammer je niet direct bij de contactgegevens kan aangeven met welke SIM er gebeld dient te worden maar dit is met diverse apps op te lossen.
Ook als je bepaalde apps voor zowel zakelijk als privé gebruikt zal je hiervoor extra apps moeten installeren. Ik maak zelf altijd gebruik van Samsung telefoon (momenteel S7 edge) en daar kan ik gebruik maken van veilige map waarmee je snel een app dubbel kan gebruiken.

Door de tweede SIM te gebruiken kan er geen SD-geheugenkaartje geplaatst worden. Een intern geheugen van 64GB is voor mij, en ik denk voor de meeste gebruikers ruim voldoende. Een Netflix film is bijvoorbeeld rond de 500MB.
Uiterlijk
Over het uiterlijk van het toestel heb ik eigenlijk niet veel op aan te merken, het toestel is best zwaar maar met een scherm van 6" is dat niet heel erg vreemd. Het toestel weeg (inclusief 2 simkaartjes 194 gram.
Wat ik wel een nadeel vind is dat het toestel erg glad is, hierdoor kan hij snel uit je glijden maar ook op tafel kan het gebeuren dat hij gaat glijden. Ik leg hem nu express op een brillendoekje. Met een hoesje is dit uiteraard goed op te lossen.
Gebruik
Over het gebruik eigenlijk niet dan lof, na in het begin een beetje onwennig met een leentoestel te werken heb ik na 2 weken ermee werken er een positief gevoel aan over gehouden. Ondanks het grote scherm werk het Side Sense erg goed. 2 tikjes aan de zijkant van het toestel en er komt een snelmenu naar voren waarmee je snel de applicaties kan openen. Ook de mogelijkheid om als je de telefoon uit je zak haalt en in landscape stand direct de fotoapp start werkt erg prettig.
Een nadeel vind ik de locatie van de vingerscanner. In het midden van de telefoon. Hier heb ik niet aan kunnen wennen waardoor ik te vaak ipv de vingerscanner de lens van de camera aantikte.
Camera
Over de camera kan ik kort zijn, goed kwaliteit foto's en snelle app.
Deze foto heb ik alleen iets bijgesneden aangezien hij anders niet geupload kon worden. De foto is in een dierenwinkel genomen en uiteraard zat er nog een glasplaat tussen.
Accuduur
Ik kan de hele dag het toestel gebruiken zonder dat ik mijn powerbank nodig heb, ondanks dat ik het toestel regelmatig gebruik als Accespoint hoef ik het toestel overdag niet op te laden.
Ik vond het erg leuk om 2 weken met de telefoon te kunnen werken en vind het een fijn toestel. Voorheen vond ik de vormgeving van de Sony erg hoekig maar dat is met dit toestel (mogelijk ook met oudere XZ-modellen) verleden tijd.
De prijs / kwaliteitverhouding is wat mij betreft uitstekend, zeker als je het toestel weet aan te schaffen met de tijdelijke actie van Sony waarbij de SONY WH-1000XM3 HEADPHONE krijg.

Al met al een toestel die nu ook op mijn wishlist komt te staan zodra ik weer een nieuw abonnement neem.

Heb jij ook een Sony Xperia XZ3 (Dual Sim) Zwart?