LG OLED55C8PLA Zwart

Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED55C8PLA Zwart Review

HS2005Testpanel 9 oktober 2018, laatste update op 9 oktober 2018, 4.508 views Testpanel

LG OLED55C8PLA Zwart

Het nieuwste OLED-model van LG, de C8, is in de basis een prima televisie. Veel lof over de interface en het geweldige contrast. Zwart is echt zwart en de interface is snel, zonder enige vorm van haperingen.

Pluspunten

• User Interface werkt soepel
  • Geweldig contrast
  • Ultieme zwartwaardes

Minpunten

• Stroomstekker is te kort
  • Last van artifacts / ghosting?
  • Bovenkant is dun, maar onderkant dik

Inbrandgevoeligheid Score: 5

Net als een aantal gelukkig Tweakers ben ik de gelegenheid gesteld geweest om de nieuwste tv van LG – de C8 – voor de duur van twee weken te ervaren. In mijn huiselijke opstelling kan ik de beeldkwaliteit van de LG tv vergelijken met mijn 2 Samsung LCD tv’s.

Inhoud

• Stroomkabel (zit vast aan de TV)
  • LG Afstandsbediening (Magic remote)
  • Boekjes (handleiding, garantie, instructies etc.)
  • 9 Schroefjes (om de voet mee vast te maken)
  • Twee onderdelen voor de voet

Wat ik graag in de doos had willen zien

• HDMI-kabel

LG getest met de volgende onderdelen

• [HDMI-kabel] ROLINE HDMI 8K (7680 x 4320) Ultra HD Cable + Ethernet, M/M, red, 2.0 m
  • [MEDIASPELER] HiMedia Q10 Pro 16GB
  • [SPELCOMPUTER] PS4 (Reguliere editie)
  • [BEELDMATERIAAL] Divers 1080p en 2160p materiaal (REMUX varianten).

LG C8 vergeleken met

Samsung UE55D8000YS (2010)
Samsung UE65JS9500L (2015)

Doos en toebehoren

We beginnen uiteraard bij het begin: het bewonder van de doos en uitpakken van de tv. Voor diegene die het interessant vinden. De afmetingen van de doos: 133 x 20 x 83 cm.

Featureset

In tegenstelling met de interface die Samsung tv’s hanteren is de interface van LG snel en werkt prima naar behoren. Een enorme opluchting als je een zeer trage en veelal niet werkende interface van Samsung gewend bent.De tv is voorzien van LG Web OS 3.5 en bevat diverse vooraf geïnstalleerde applicaties zoals Spotify, Amazon en Netflix.

Bouwkwaliteit & Afwerking

De tv is dun, erg dun. De bovenkant, dat ongeveer 3/4 bestaat uit alleen het OLED-scherm, oogt erg fragiel. Ik zou het bovenste stuk van de tv niet met mijn handen durven te pakken met daarbij de kans om het glas te breken. De glasplaat op de tv oogt, dit t.o.v. een plastic afwerking, duurder. Op zich geen vreemde veronderstelling, omdat men dit in het verleden ook over smartphones heeft uitgelaten.

De voet – dat bestaat uit 2 onderdelen - is voorzien van een grijsachtig geribbeld plastic achterkant en geborsteld vlakke metalen voorkant. Aan de voorkant rechtsvoor staat in kleine grijze letters LG OLED geschreven. Wat mij betreft niet storend, omdat je er in de meeste gevallen niet tegenaan kijkt. Het gewicht van de voet schat ik op een paar kilogram. Het voelt robuust aan en heeft in mijn optiek een kwalitatieve afwerking. Het in elkaar zetten van beide onderdelen verliep zonder problemen. Na het lezen van de handleiding was de voet binnen enkele ogenblikken, een paar schroeven en een schroevendraaier, zo in elkaar gezet. De rechterachterkant van de tv is voorzien van een PCMCIA-card slot, een USB 2.0 poort en 3 HDMI-ingangen.

De plaatsing van de antenne, LAN-poort, 2 USB 2.0 poorten, HDMI-ingang en optical out kabel vind ik wat ongelukkig gekozen als je de intentie hebt om de tv aan de muur op te hangen. Als je de tv op de bijgeleverde voet plaatst is de plaatsing ervan juist weer handig, omdat de ingangen dan overzichtelijk zijn.

De afstandsbediening is voorzien van hetzelfde geborstelde metaal als die van de voet en ligt fijn in de hand. De afstandsbediening is net iets kleiner dan de lengte van een hand en het zwaartepunt ligt in de palm, dit doordat de twee AA baterijen erin zitten.

Kleurweergave

Daar kan ik vrij kort over zijn: heb daar gemixte gevoelens bij. Bij aanvang heb ik als eerste de tv gekalibreerd, dit op basis van de instellingen via Rthings. Let er wel op dat als je Samsung lcd-schermen gewend bent dat de kleuren flets over kunnen komen.

Mijn vrouw die gaf bij een eerste aanzicht van het beeld op de LG tv aan dat de kleuren nogal koud waren en dat het scherm niet kleurrijk overkwam. Na twee weken testen was zij aan de nieuwe kleurweergave gewend. Kortom: het is maar wat je gewend bent.

Heb naast de gekalibreerde weergave gespeeld met diverse instellingen om een voor mij zo overtuigend mogelijk beeldkwaliteit tevoorschijn te halen. Waar de spellen op de PS4 – geen pro – mij verbluffen qua contrast en kleurweergave is dit bij het weergeven van 4K beeldmateriaal niet het geval. Ten opzichte van mijn huidige 4K LCD tv of het oudere model is het verschil minimaal, maar zeker niet beter.

Vormgeving

De bezels rondom de tv zijn vrij dun, ongeveer een centimeter. Ben persoonlijk niet zo gecharmeerd van de zwarte randen rondom de tv. Het oogt wat goedkoop in vergelijking met die van de grijs geborstelde Samsung tv. Als je een zwarte of donkere muur als achtergrond hebt vallen de randen wellicht minder op, maar bij onze witte muren thuis is het contrast tussen de tv en de muur te aanwezig.

Contrast & Helderheid

De tv is geplaatst in een kamer met weinig licht. Het aantal nits dat de tv kan weergeven is voor mij ruim voldoende. Juist omdat de tv in een donkere kamer staat heb ik de helderheid naar beneden moeten stellen, omdat dit in de nachtelijke uurtjes te vermoeiend en te fel was voor mijn ogen.

Het contrast en helderheid wordt met name beter naarmate het buiten donkerder wordt. Bij een LCD tv stoor ik mij hier veelal aan, omdat er teveel blooming optreed en dit duidelijk zichtbaar is. Bij de LG is dit niet, omdat alle pixels individueel aan en uitgezet kunnen worden. Zwart is dus ook echt zwart (zoals het in mijn optiek hoort te zijn)

Prijs is per persoon een subjectief begrip. Ieder zijn portemonnee is anders gevuld, naast het feit of je het ervoor over hebt om een dergelijke tv van dit kaliber c.q. prijsklasse aan te schaffen. Mijn tv’s hebben veelal een prijskaartje van tussen de €3.500 en €5.000. Vanuit mijn gedachtengoed heb ik een stevige prijs over voor een tv van een dergelijk kwaliteitsniveau.

Op het moment van schrijven is het 55 inch model €1.567,05,- bij Bol.com plaza en het 65 inch model €2529,-. Kijken naar de prijs/ kwaliteit verhouding van dit nieuwste model vind ik de prijs voor het 55 inch model een gangbaar bedrag. Alles wat onder deze prijs zit is voor de consument mooi meegenomen en persoonlijk zou ik voor het 55 inch model hier niet meer dan 1.800 euro aan uitgeven.

Ghosting

Voor diegene die niet bekend zijn met het fenomeen ghosting kan men hier een voorbeeld bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=a79NM-K5lk8

Om dit verschijnsel proberen op te wekken heb ik de tv getest door diverse soorten beeldmateriaal te gebruiken. Denk hierbij aan 360p t/m 2160p, 8bit t/m 10bit, SDR-HDR, .mp4 - .mkv bestanden en 24fps t/m 60fps materiaal. Zowel via een HDMI-ingang (mediaspeler) als direct via USB (3.0) heb ik toch tekenen van ‘ghosting’ gezien. Ik zet de term tussen haakje, omdat niet zeker is of dit soort verschijnselen (zie afbeelding hieronder) onder de noemer ghosting valt.

Ter verduidelijking: Deze beeldweergave komt op beide Samsung TV’s niet voor. Ondanks dat ik met de beeldinstellingen heb gespeeld (inclusief terugzetten fabrieksinstellingen, pixelrefresher gestart) tonen diverse beeldmaterialen dit fenomeen. Of het nu om een testbestand gaat, tekenfilm of reguliere 1080p/2160p film. Of dit normaal is kan ik niet stellen, omdat ik één exemplaar heb mogen testen. Echter na het kalibreren van de tv zou dit niet mogen gebeuren, sterker nog: je hoeft de tv niet standaard te kalibreren om dit überhaupt te zien.

Pixeldefecten

Hoewel ik geen gebruik heb gemaakt van zogenoemde pixelcheckers heb ik op een volledig witte achtergrond geen pixeldefecten, oftewel dode pixels, waargenomen. Op een volledig zwarte achtergrond heb ik geen heldere pixel, oftewel een pixel waarvan alle subpixels constant licht geven, waargenomen. Wat dit betreft is de productie van het scherm prima in orde, hoewel ik geen uitspraken kan doen over de duurzaamheid van het paneel. Dit i.v.m. de korte testperiode.

Andere reviews geven aan dat je een extra pixel garantie bij het kopen van de tv kan aanschaffen, echter heeft een winkelier de verplichting om een beeldscherm te leveren dat aan de overeenkomst beantwoordt. Dit wordt ook wel de conformiteitseis genoemd. LG heeft tevens een pixel policy in hun beleid opgenomen, zie https://www.lg.com/nl/ond...1380-1359105321849-others

Als je het mij persoonlijk vraagt zou ik bij een defecte pixel het product retourneren. Een dergelijk product moet 100% werken en niet half. Je betaalt er immers ook geen halve prijs voor.

Algemene beoordeling

Het nieuwste OLED-model van LG, de C8, is in de basis een prima televisie. Veel lof over de interface en de ultieme zwartwaardes. Zwart is echt zwart en de interface is snel, zonder enige vorm van haperingen.
Zoals ik eerder schreef in deze review heb ik bij het testen van de tv de beeldkwaliteit en contrast vergeleken met die van mijn huidige tv’s. Enerzijds omdat vergelijken het verschil het beste weergeeft en ten tweede met als gedachten om mijn oude Samsung TV uit 2011 te vervangen.

Ondanks het scala aan diverse 4K + HDR-materiaal getest te hebben ben ik over de technische vooruitgang niet bijzonder enthousiast. De nieuwe en intelligente α9 processor zou voor schonere en scherpe beelden met accurate kleuren en zelfs nog meer gedetailleerde HDR weergave moeten weergeven. Proefondervindelijk zie ik geen significatante verbetering als ik het met mijn andere tv’s vergelijk.

Waar ik bij het kijken van films (wat voor mij absoluut belangrijk is) niet overtuigd ben van de C8 is de beeldweergave op de PS4 geweldig. Alleen voor het spelen op de PS4 zou ik direct overstappen van een lcd-scherm naar een OLED-scherm. De kleuren zijn goed (niet over gesatureerd) en het contrast tussen licht en donker is gewoonweg erg goed en een genot om naar te kijken.

Heb jij ook een LG OLED55C8PLA Zwart?

Weet je zeker dat deze zin klopt?

Ik vind het erg lastig te geloven dat een 2018 OLED niet beter presteert dan Samsung's LCD panelen uit 2010 en 2015. Alleen al qua contrast moet dat een gigantisch verschil zijn.
Mijn verwachtingen waren - net zoals jij het schrijft - ook anders. :)

Heb een test gedaan door dezelfde content exact op 3 tv's weer te geven om zo de verschillen duidelijk te kunnen zien. Het beeld is in ieder geval zeker niet scherper en ook qua kleurweergave nauwelijks verschil (ondanks dat de LG gekalibreerd was) Ik had hier qua scherm- en chipevolutie ook zeker meer van verwacht.

Echter op de PS4 - zoals ik eerder schreef - zie ik wel een goed verschil wat betreft het contrast. (Scherpte en helderheid blijven ongewijzigd) De setup was verder hetzelfde namelijk; zelfde HDMI poort, zelfde HDMI kabel en de instellingen van de tv. Daar kan het niet aan liggen.
Zou het ook aan de content kunnen liggen? Een PS4 stuurt natuurlijk wel in perfect RGB aan dus kleuren zullen ongetwijfeld beter uit de verf komen.

Maar goed, je zegt ook al in de review dat de out of the box kalibratie 'koud' was, en panelen met teveel blauw zijn er helaas in overvloed. Dus er is in de color engine of in het paneel iets niet helemaal lekker, en ik gok dan op het laatste. We hebben in display land zo ongeveer elke truc al wel gezien om kosten te besparen en niet 'zichtbaar' op kwaliteit in te leveren... zo is TN begonnen :D

Vwb de ghosting, dat heeft meestal (ook) met refresh rate te maken. 50 fps content op een 120 hz bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 12 oktober 2018 20:32]

Dat zou een van de mogelijke factoren kunnen zijn. In de testopstelling heb ik dezelfde HDMI-kabels, mediaspelers - heb 3 dezelfde :) - en instellingen gebruikt. Gewisseld tussen 4:2:0, 4:2:2 - RGB en YCbCr etc. dit op basis van het volgende artikel: http://www.acousticfrontiers.com/uhd-101-v2/
Helaas geen verschil waargenomen.
Als het een 4K televisie is dan denk ik dat de scherpte inderdaad hetzelfde blijft. Al moet ik wel zeggen dat OLED rustiger oogt, kan ook aan mij liggen heb jij hetzelfde?

Weet je zeker dat er 4K uit het console gepompt wordt en dat het aangesloten is met een HDMI 2.0 kabel? Anders krijg je geen degelijke framerate.

Vergeet ook niet even om het scherm in 'GAME' modes te zetten, anders heb je een vrij hoge input lag.

Overigens ik heb de B7 niet dit model, helaas. Even om het duidelijk te maken niet dat er een verwachting wordt gedaan dat ik ook een c8 heb.

[Reactie gewijzigd door ilaurensnl op 13 oktober 2018 13:59]

Leuke review! Wat raar van het PS4 stukje. Zelf heb ik geen PS4, maar op elk apparaat wat ik aangesloten had ben ik dit issue niet tegen gekomen. Misschien te maken met de Rthings settings? Ben erg benieuwd wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn.
Vind het ook op zijn zachts gezegd bijzonder.

Heb uiteraard met de beeldinstellingen lopen spelen en de ghosting / artifacts (wellicht dat je dit bedoeld) die je op de foto's ziet worden iets minder naarmate ik de helderheid naar beneden stel, maar gaat nooit volledig weg. Zelfs niet als ik de instellingen via Rthings terug heb gezet via de fabrieksinstellingen.
Leuke review. Ik heb dezelfde tv en het eerste wat ik gedaan heb is de beeld instellingen aanpassen. Ik had hiervoor een plasma tv welke naar mijn idee goed afgesteld stond. Het standaard beeld van de LG vind ik veel te fel/helder en kijkt naar mijn idee dan ook niet lekker.

Tijdens het aanpassen van de instelling liep ik tegen een raar probleem aan (ik vermoed een bug in de huidige software of mijn tv heeft een defect). Als ik de beeld mode "ISF Expert (Dark Room)" selecteer is de recht kant van het scherm een stuk lichter dan het linker deel. Links het is beeld perfect zwart, terwijl dit rechts een donker grijs is (lijkt op backlight). De beeld mode "ISF Expert (Light Room)" heeft dit probleem niet en is alles perfect zwart. Gelukkig kon ik al mijn instellingen doen met de "ISF Expert (Light Room)" beeld mode als basis. Inmiddels ben ik dan ook zeer tevreden met met het beeld.
Bedankt voor je aanvullingen. Heb je bij toeval ook "last" gehad van dezelfde zaken die ik tijdens het testen ben tegengekomen?
Ik heb de zelfde instellingen gebruikt, alleen dan met de "ISF Expert (Light Room)" als basis.

Helaas ondersteund mijn media center geen 4k content (hdmi poort ondersteund max 1080p) dus de weergave daarvan heb ik nog niet kunnen proberen. 4K en HDR video's via YouTube zien er bij mij prima uit, maar daar zullen ze ook wel voor gemaakt zijn.

Ghosting is mij niet opgevallen. Hiervoor had ik een plasma tv en het beeld komt voor mijn aardig overeen.