Linksys WRT160N Review

WiebeV 27 maart 2010, laatste update op 17 november 2015, 1.567 views

Linksys WRT160N

Pluspunten

• Mooie vormgeving
  • DD-WRT kan er op draaien
  • Snelle installatie

Minpunten

• 100 mbit ethernet poorten
  • Stof / vingerafdruk gevoelig

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Omdat ik een nieuwe iMac had gekocht was het wel eens tijd om de 15 meter lange slecht weg gewerkte UTP kabel uit het raam te gooien.
Deze router is in 2008 gekocht en was toen één van de goedkopere 802.11N routers (71 euro voor betaald).

Heb minstens vier maanden de officiële firmware van Linksys naar tevredenheid gebruikt.
De tweaker in mij wou alleen meer en er draait nu dus al een lange tijd DD-WRT op.
Ik zal in deze review de standaard firmware als uitgangspunt nemen.

Er zijn inmiddels 3 verschillende revisies van dit model, ik heb de v1 versie.

Features
Goede featureset alleen jammer dat er geen gigabit poorten op zitten maar daar is de prijs ook naar.
  • Broadcom BCM4704 chip rev 9 @ 264 Mhz
  • 4 100 mbit LAN poorten
  • Standaarden: Draft 802.11n, 802.11g, 802.11b, 802.3, 802.3u
  • Beveiliging: WEP, WPA, WPA2 128 en 256 bits
Prestaties
Prestaties zijn prima, haal altijd de maximale snelheid van m'n ISP (20 mbit).

Betrouwbaarheid en Stabiliteit
Draait nu sinds 2008 stabiel, nooit echt problemen mee gehad.

Beheersbaarheid
De router is via een web interface te beheren, zelf heb ik er DD-WRT op draaien omdat dit nog meer mogelijkheden bied :9.
Voor de gemiddelde gebruiker zal de standaard firmware voldoen, de webinterface is duidelijk, redelijk snel en niet omslachtig in gebruik.

Een stabiele en goedkope 802.11N router, ben er zelf erg tevreden over.
Alleen als je gigabit ethernet poorten nodig hebt zou ik nog even verder kijken ;)

Dit is mijn eerste review dus als er nog tips, op en aanmerkingen zijn dan hoor ik dat graag.
Dan kan ik die gebruiken in mijn review van de WRT320N :)

Foto's
Het was mooi weer dus een goed excuus om buiten wat foto's te maken :)

Voorkant:

Bovenkant:

Aansluitingen:

Naast mijn WRT320N:
Wel grappig, bij de WRT320N zie je Cisco heel groot staan en bij de WRT160N Linksys.
Zou me niets verbazen als er over een paar jaar alleen nog maar Cisco op staat.

• Apple iMac (mid 2007 alu)
  • Apple iPod Touch (v2)
  • Realtek RTL8187B 802.11B / 802.11N Wireless USB adapter
  • Realtek RTL8168C/8111C PCI-E Gigabit NIC

Heb jij ook een Linksys WRT160N?

Goeie review wel! :)

Een vraagje: met wat voor internetverbinding werk je?
Trekt deze router ook 100 mbit WAN-snelheden? Ik ben naar eenzelfde soort aan het kijken, mijn huidige router draait geen DD-WRT of OpenWRT, en kan m'n huidige WAN-snelheid niet aan (30 mbit). Dit terwijl in de specificaties toch 100 mbit staat

[Reactie gewijzigd door oshiro op 27 maart 2010 17:57]

Ik heb Alles in 1 plus van Ziggo (20 mbit down / 3 up).

Ik zal eens kijken of ik morgen wat kan verzinnen om hem goed te benchmarken :)
Hoe is de stabiliteit onder heavy load? Heb je wel eens last van wegvallende verbindingen? Meerdere clients tegelijk gaat goed? Al ervaring met de repeater-functie van DD-WRT?
Hoe is je snelheid bij het draadloos verzenden van grote bestanden naar andere wired of wireless clients?

Goede review verder :)

[Reactie gewijzigd door Petervanakelyen op 27 maart 2010 17:57]

Nooit geen stabiliteitsproblemen gehad ook de verbinding is niet weg gevallen.
Veel clients via wifi heb ik hier niet echt max 3 tegelijk.

Heb geprobeerd met deze router een repeater bride op te zetten, waar deze als de repeater zou functioneren.
Dit werkte niet helemaal super, erg traag vooral.

Ik gebruik nu de WRT320N als repeater bridge deze heeft namelijk 32 MB geheugen en een CPU die op 354 Mhz loopt.
Werkt perfect en heb ik geen gedonder met drivers voor mijn linux computer en een gigabit verbinding tussen mijn iMac en Linux computer voor backups over het netwerk :)

Zit trouwens best wat verschil tussen de revisies zie ik, v1 versie heeft 16 mb ram en 8 mb flash waar de v3 versie 32 mb ram heeft en 4 mb flash.

[Reactie gewijzigd door WiebeV op 27 maart 2010 18:37]

wat is de afstand tussen je router en je pc's en met welke obstakels ertussen?

Hoe is het bereik en valt je verbinding wel eens weg?
Heb deze ook, alleen dan de beruchte V2, jij hebt dus de V1. Met die van jou zijn nooit echt problemen geweest. Mijne doet het ook prima. Denk dat als je hem nu koopt, je de V3 krijgt.