Fibaro Double Switch 2 Review

jfdaniels 9 oktober 2018, 411 views Product gekocht

Fibaro Double Switch 2

Een goede relais die je achter je schakelaar kan inbouwen. Hij kan twee circuits schakelen. In vergelijking met de bijvoorbeeld de Qubino flush dimmer is hij wel relatief groot en is de bouwkwaliteit iets minder. Reageert zeer vlot op inputs.

Pluspunten

• Snelle reactie (zowel knop als zwave): <1s
  • Twee circuits
  • Nog nooit verloren in het zwave netwerk (na een jaar)
  • Werkt met Smartthings
  • Werkt met Home Assistant

Minpunten

• Groot als je hem achter een schakelaar monteert
  • Bouwkwaliteit

Kwaliteit Score: 3
Heb deze schakelaar gekocht als één van mijn eerste smart home aankopen. Tot nu toe nog zeer tevreden over.
Installatie
De installatie neemt wel wat tijd in beslag. Zeker als het zoals voor mij je eerste keer is. Gelukkig zijn er online schema's te vinden voor verschillende opstellingen. Best dat je dit wel even nakijkt voor je begint. In mijn geval had ik ook nog een kruisschakeling wat de dingen er niet gemakkelijker op maakt.

Uiteindelijk kreeg ik deze, samen met een Qubino flush dimmer niet succesvol achter twee schakelaars. Heb van een dubbel potje een driedubbel potje gemaakt om in het lege potje deze relais weg te werken.

Heb een paar keer met de klantendienst overlegd voor de schema's en ze waren altijd vlot en vriendelijk.
Zwave
Van zwave nog niet te klagen gehad. Werkt zeer stabiel en er is nog nooit een node weggevallen.

Enkel bij het wisselen van Smartthings naar Home Assistant even moeten zoeken hoe ik hem moest verwijderen. Dit is uiteindelijk gewoon driemaal klikken op input 1. Zelfde procedure om hem daarna terug toe te voegen.
Waarom geen hue/tradfi
Persoonlijke keuze, maar ik wil zowel mijn gewone schakelaars als een app/voice assistant kunnen gebruiken. Ik ga mijn echte schakelaars niet afplakken om er daarna een hue apparaat langs te hangen. Toegegeven, de €50 die je ervoor betaalt is wel wat meer, maar in mijn geval hangen er een paar lampen achter. Met tradfi zou het evenveel gekost hebben.

Heb jij ook een Fibaro Double Switch 2?