HyperX Pulsefire FPS Pro

Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 16.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

HyperX Pulsefire FPS Pro Review

whiteguyTestpanel 9 oktober 2018, laatste update op 20 oktober 2018, 155 views Testpanel

HyperX Pulsefire FPS Pro

De HyperX pulsefire FPS pro is een prima muis die mijn oude vertrouwde Logitech MX518 zomaar eens kan gaan vervangen.

Pluspunten

• Fijn formaat
  • Nauwkeurige sensor, DPI instelbaar
  • Grote 'voetjes'

Minpunten

• Software lijkt niet helemaal af

Zaterdag de 6e was het dan zo ver, het grote Tweakers.net testfest, waarbij ik als een van de uitverkorenen de kans kreeg om eens achter de schermen te kijken hoe het maken van reviews nou precies in zijn werk gaat - maar het ook zelf in de praktijk mag gaan brengen door een (door HyperX beschikbaar gestelde) gaming muis te reviewen.
Zelf kende ik de HyperX merknaam al als de gaming lijn van Kingston, maar toch wisten zij me wel te verrassen met enkele producten die ik niet eerder gezien had. Kort samengevat... alles moet en zal RGB verlichting hebben - van toetsenbord, tot geheugenmodules en zelfs de SSD moet er aan geloven. Van mij hoeft dat niet zo nodig, maar in de weg zitten doet het ook niet, zeker niet als je het ook uit kunt zetten ;)

De HyperX pulsefire pro is een RGB verlichte gaming muis, en ligt momenteel voor zo'n 60 euro in de (virtuele) schappen - een prijs die ongeveer vergelijkbaar is met wat mijn huidige muis, de logitech MX518 ooit was, en de opvolger-van-de-opvolger-van-de-opvolger daarvan; G403 prodigy, nu doet.
Is mijn oude vertrouwde Logitech MX518 na vele jaren trouwe dienst misschien gewoon te ranzig om nog vast te pakken technisch voorbij gestreefd en heb ik mezelf al die jaren te kort gedaan door niet te upgraden? De komende weken ga ik daar achter proberen te komen, en deze review dan ook blijven updaten tot het finale oordeel geveld is. Om het vergelijk nog wat verder te trekken dan met alleen de MX518 is de zolderkamer nog wat verder overhoop gehaald, wat de volgende lineup heeft opgeleverd:

Specificaties

Qua specificaties worden vinkjes gezet bij de meeste punten die je van een gaming muis mag verwachten. Duim knopjes, omron switches, een nauwkeurige sensor met aanpasbare DPI, die onvermijdelijke RGB verlichting die voor gaming hardware tegenwoordig een must is, en een stukje software om dit alles te managen. Vooral de polling rate van 1000hz is op papier een flinke stap t.o.v. de 125 van de MX518 die ik gewend ben - of ik dat verschil in de praktijk ook kan merken zal later in deze review terug te vinden zijn.
Het gewicht is met 95 gram een stukje lager dan mijn Logitech MX518, en in tegenstelling tot de G403 zit er geen extra gewichtje bij om toe te voegen wanneer je hem zwaarder wilt maken. Dat lijkt me eigenlijk ook meer een gimmick dan dat het echt veel toegevoegde waarde heeft; die paar gram meer of minder wen ik persoonlijk wel aan, hoewel het een mooie optie had geweest om bij het maken van een 1 op 1 vergelijk als ik het gewicht gelijk had kunnen trekken.

Verwacht van het doosje geen onvergetelijke unboxing ervaring maar om heel eerlijk te zijn, daar ga je je aanschaf niet op baseren. Doosje, boekje, muis. HyperX doet geen grote poging om zich hierin te onderscheiden, en dat lijkt me een prima keuze. Zo'n mooi doosje gaat immers uiteindelijk toch bij het oud papier.

Software
Die software is prettig in het gebruik, en biedt uiteraard de mogelijkheid om knoppen te binden, macros in te stellen, de verlichting aan te passen en de gevoeligheidsniveaus te beheren. Zodra je het knopje indrukt om te wisselen van bijvoorbeeld 800 naar 1600 dpi knipperen de leds eventjes in de kleur die je toegewezen hebt aan dat nauwkeurigheidsniveau. De muis kan deze instelling overigens onthouden, dus wanneer je hem loskoppelt en op een ander systeem aansluit zonder de ngenuity software blijft dat gewoon beschikbaar.

Ten opzichte van de Logitech software valt me wel op dat het wat meer geheugen vreet (ongeveer 3x zo veel). Er is 1,2 GB aan schijfruimte nodig, en om mij onduidelijke reden zorgt het draaien van ngenuity software voor twee aparte taken in mijn taskmanager. Heel bijzonder is dat blijkbaar ook niet, Steam en Oculus hebben daar ook een handje van:

De software is overigens niet beschikbaar in het Nederlands, in tegenstelling tot die van Logitech. Geen groot gemis wat mij betreft.
Ergonomie, vormgeving en bouw
Tja, wat ze zeggen over mannen met grote handen... daar zit wel een kern van waarheid in
die willen graag ook een grote muis ;)
De HyperX pulsefire pro is wat dat betreft een prima optie. Ergonomisch, mits je rechtshandig bent, en voorzien van rubberen grips aan de zijkanten.
Het kabeltje is van het gevlochten type, en voelt degelijk aan, net zoals de rest van de muis overigens.
Verder is natuurlijk de aanwezigheid van RGB leds in het scrollwiel en in de rug van de muis.
Goed om te zien is dat de voetjes waarmee de muis contact maakt met je bureau twee grote vlakken zijn. Dat is waarschijnlijk wat minder gevoelig voor slijtage en oprapen van vuil, zoals goed te zien is bij de MX518 links:
Prestaties en precisie
Tot op heden alleen nog maar getest in kantoorapplicaties. Deze review zal later deze week bijgewerkt worden wanneer ik de prestaties heb kunnen testen die er echt toe doen. Cijfers bij de criteria zijn dan ook nog voorlopige cijfers.

Update: na een aantal rondjes shooters te hebben gedaan kan ik zeggen: met de nauwkeurigheid zit het helemaal goed. Het knopje om te wisselen van DPI setting klikt daarbij een stuk prettiger dan de knopjes zoals op de MX518 zitten. De linker en rechter muisknoppen klikken net ietsje zwaarder dan de andere muizen die ik heb liggen, met uitzondering van de standaard HP muis - die met afstand het zwaarste klikt. Te zwaar is het zeker niet, en de knoppen voelen net als de knoppen aan de zijkant degelijk aan.

Dus, hoeveel beter was ik dan in games? Hoeveel gaat je K/D ratio er op vooruit ?
In mijn geval... niets. Qua precisie en mogelijkheden is het duidelijk te merken dat een Pulsefire FPS pro, of een MX518 beter is dan je standaard-meegeleverde HP muisje. Tussen de gaming muizen onderling zal je keuze vooral op persoonlijke voorkeur gebaseerd moeten worden. Hoe ligt hij in de hand, wat voor grip is voor jou fijn, welk gewicht ... enzovoorts.
De HyperX pulsefire FPS pro is een prima gaming muis, die qua prijs en specs concurreert met bijvoorbeeld de Logitech G502, G403, G603 en de razer deathadder elite. Ondanks dat ik geen 1 op 1 vergelijk met die modellen heb kunnen doen, maar alleen met andere/oudere muizen, is mij bij het maken van de review wel duidelijk geworden: het bepalen van welke muis voor jou het beste is hangt meer af van je persoonlijke voorkeuren, dan van de verschillen in specificaties. Voor rond de 60 euro is er flink wat keuze op het gebied van gaming muizen met goede specificaties in ieder geval, en als je in de markt ben voor een muis rond die prijsklasse zou ik de pulsefire fps pro zeker op de shortlist zetten.

Heb jij ook een HyperX Pulsefire FPS Pro?

Mooie review.
Misschien wel een kleine opmerking: Bij volgende zin lijkt iets mis te lopen, waarschijnlijk door hem later nog wat aan te passen: Ten opzichte van de Logitech software valt me wel op dat het wat meer geheugen vreet, en om mij onduidelijke reden het draaien van ngenuity software reden zorgt voor aparte taken in mijn taskmanager.
Ah, scherp. Aangepast.
Mooie review, en ook lekker snel, net als de muis ;)

Hij leest ook makkelijk weg :)