Specificaties 47" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 47PFL9664H Zilver Review

sdekker 27 maart 2010, laatste update op 27 maart 2010, 1.557 views

Philips 47PFL9664H Zilver

Pluspunten

• Beeldkwaliteit, geluid, vormgeving, mogelijkheden

Minpunten

• Menu- en zapsnelheid

Na 6 weken wachten kreeg ik begin februari mijn 47PFL9664. Ik koos hiervoor omdat ik de meerprijs van de 46PFL9704 niet op vond wegen tegen de meerwaarde die led biedt.

Winkel
Ik heb de tv gekocht bij de It's. Wat werd ik daar slecht behandeld. Ik snap dat de Mediamarkt Nederland verovert. Wek kreeg ik met veel moeite 150 euro korting en ben daar blij mee. Alleen moest ik daarna nog 6 weken wachten terwijl beloofd was dat-ie er in 3 dagen zou zijn. Philips schijnt veel leveringsproblemen te hebben.

Aansluitingen
Uitpakken ging simpel en aansluiten ook. Ik gebruik een CI+ kaartje voor Ziggo; de PC, HDD recorder en WD HD Live via HDMI aangesloten. Audio gaat digitaal via coax naar de receiver. Netwerkkabel gaat in Gbit switch.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is erg goed. Ik heb de wizard gebruikt en daarna zelf wat instellingen aangepast. Op internet wat 'ideale' calibratie-instellingen gevonden maar vond dit te donker en grijs. Zelf gebruik ik een aangepast versie van de movie-stand. Bij panning (bijv. in BBC Nature) soms nog wat stotteringen (mijn vader zag het niet overigens) en bij Dark Knight soms mpeg vlekken. Over het algemeen geen last van overprocessing en erg blij. Kijken naar de HD-zender is fijn. Wel irritant dat Ziggo SBS en RTL nog steeds niet in HD door wil geven.

Ambilight
Ambilight is echt een aanvulling, de 9664 heeft Spectra 2 met links en rechts ledjes. De verlichting naast de tv gaat niet meer aan, Ambilight is een stuk beter en prettiger. Wel valt op dat bij donkere vlakken de Ambilight toch een mate van ligt uitgeeft terwijl dat niet nodig is.

Audio
Geluid is super, mooiste dat ik ooit op een tv heb gehoord. Krachtige bas, helder, vol, echt onverwacht goed. Ik heb de virtual dolby aangezet, dat klinkt mooi.

Menu en afstandsbediening
Menu geeft veel opties maar is wat traag. Ook nieuwe softwareupdates (nu .71) lossen dit niet op. Ook zappen is traag. De afstandsbediening is sjiek: hij is van metaal en ligt stevig in de hand.

NetTV en streaming video
Tja, leuk om via je tv te internetten maar alleen RTL Gemist is de moeite waard. Invoer via een afstandsbediening gaat erg traag. En elke keer moet ik weer activeren...

Streaming video bekijken ging al niet met de eerst serie die ik probeerde. Hoeft gelukkig ook niet meer want ik heb nu twee weken een WD HD Live en die is veel handiger. Alleen wel met een klein afstandsbedieninkje... En audio luisteren, tja, dat doe ik met mijn Squeezebox.

Opstart- en zapsnelheid
Tja, deze tv is net zo snel met tonen van beeld als een Windows 7 pc die opstart. Wat duurt dat lang! En net als met Windows moet je in het begin niet gelijk van alles willen doen, want de afstandsbediening reageert dan niet. Kan hier niet iets beters voor worden bedacht? Ik wil instant-on tv! En bij zappen niet 3 seconden moeten wachten tot er weer beeld komt.

Vormgeving en formaat
De tv ziet er super strak uit. Hij is slank en afgewerkt in metaal en aluminium. De kwaliteit spring er gewoon vanaf. Ook als hij uitstaat is het gewoon mooi om te zien. En qua formaat valt het nog mee. Ik ging over van 32" CRT naar nu 47", maar dat is niet te groot.

En ondanks de minpuntjes ben ik toch heeeel erg blij met deze tv. Het beeld is erg goed (ik moet wel nog wat tweaken) en het geluid super. HD is top en ook SD ziet er nog heel strak uit.

Ik ben blij dat ik deze tv nú heb gekocht en niet heb gewacht op de 3D modellen. Ik kan dat sowieso niet zien dus van mij hoeft het niet :-). Of deze tv het langer dan 5 jaar uithoudt? Vast niet maar dat zeg ik het thuisfront maar niet. Voorlopig is het genieten.

Heb jij ook een Philips 47PFL9664H Zilver?

Ik heb een asrock ion 330ht op deze tv mogen testen maar kreeg de resolutie niet optimaal op 1920x1080p. Op 60hz trilt het beeld verschrikkelijk. Als ik het op 25hz draai dan is het beeld wel rustig (maar hij hoort op 60hz te moeten kunnen zoals bij andere LCD tv's)

[Reactie gewijzigd door lekkereloempia op 27 maart 2010 08:02]

@Lekkereloempia: Probeer de ion op 50 Hz (Europa) ipv 60 Hz (America).