AOC G2590PX Rood, Zwart

Specificaties 24,5" • 1920x1080 (Full HD) • 144Hz • TN • 1ms - Bekijk alle specificaties

AOC G2590PX Rood, Zwart Review

HenkEisjediesTestpanel 8 oktober 2018, laatste update op 23 oktober 2018, 210 views Testpanel

AOC G2590PX Rood, Zwart

Strakke monitor met veel features zoals oa ingebouwde swivelvoet, kantelbaar scherm, makkelijk draaibaar van landscape naar portretmodus. Toch zijn sommige details minder mooi afgewerkt dan ik had verwacht.

Pluspunten

• Veelzijdige meegeleverde voet
  • Veel kabels meegeleverd
  • Veel aansluitingen
  • Goede kwaliteit beeld
  • Fel
  • USB Hub met 4 snelle poorten

Minpunten

• Sommige details vallen tegen
  • Voelt erg plastic aan (is het ook)
  • Instabiel (trilt lang na)
  • Volume van speakers verstopt in OSD
  • Maar 4 USB poorten

Mijn gebruik

Ik ben een consolegamer, maar zal deze monitor voornamelijk gaan gebruiken voor kantoorgebruik. Momenteel gebruik ik de pricewatch: Samsung Syncmaster 2494HS Zwart en deze doet zijn werk na 10 jaar opzich nog goed. In deze review wil ik checken of de monitor zijn geld waard is ter vervanging van mijn 10 jaar oude, maar nog goed werkende Samsung of dat ik beter naar andere alternatieven kan kijken.

Mijn setup

PS4 Pro

Unboxxing

Developed for Awesomeness. Ik vind mezelf vrij awesome, dus dit past wel bij me.
Veel fabrikanten snappen helaas nog niet dat unboxxing een belangrijk moment is van je klantervaring. Bij het openen zie je dat de accessoires bovenop liggen, dus deze kant moet boven omdat anders alles eruit lazert. Probeer je echter het geheel uit de doos te schuiven dan lukt dit niet omdat het handvat van de doos in de weg zit. Klein detail, maar makkelijk op te lossen door het geheel om te draaien.
Zoals je ziet zijn er voldoende kabels meegeleverd. HDMI, Displayport, USB en een audiokabel.

Aansluitingen

Ook zitten er lekker veel aansluitingen op. 2x HDMI, Displayport, VGA, mic/audio, 1x USB 3.0 IN, 4x USB 3.0 OUT waarvan 1x met fast charging. Dit gaat me een hoop kabelbrij schelen op mijn bureau.

Bouwkwaliteit en afwerking

Bij het monteren van de arm aan de monitor viel me op dat het plastic allemaal erg veel meebeweegt. Is dat erg? Geen idee.
Zie hier een gif die ik van een video heb gemaakt ter illustratie.

Afwerking is in zijn geheel goed te noemen.

Installatie en meegeleverde software

Installatie ging makkelijk, maar kwam wel veel User experience fouten tegen. De CD die is meegeleverd is functioneel OK, maar qua UX karig. Zo wordt je naar de map met drivers op de CD geleid als je op Monitor Drivers klikt en moet je alsnog zelf naar device manager gaan om de drivers te updaten. Had dit wat makkelijker gemaakt als je een premium product levert. Daarnaast is het menu gemaakt in Flash, iets wat ik liever niet heb draaien op mijn computer. Ook de vormgeving van de meegeleverde software is lelijk.
Als je bronplaatje al kartelig is kun je natuurlijk nooit van je premium monitor verwachten dat hij dit strak weergeeft.
Idem voor het OSD menu dat je via het i-Menu programmaatje kunt besturen. Het ziet er uit alsof het uit het Web 1.0 topic komt.

OSD

Het OSD is te besturen via een knop achterop het scherm. Dit besturen werkt prima en intuitief genoeg. Het OSD menu roep je op door de knop in te drukken en vanuit daar gebruik je de knop voor navigatie (links, recht, omhoog, omlaag). Als je niet in het menu zit gebruik je omhoog om te kiezen tussen input, omlaag om Dialpoint aan/uit te zetten, links om een Game Mode te kiezen en rechts heeft geen functie. Dial point is een crosshair overlay voor het makkelijker mikken tijdens het spelen van shooters. De bijgeleverde I-Menu software stelt je in staat het meeste wat je via het OSD kan instellen ook vanaf je computer in te stellen.

Wat ik echter een gemiste kans vind is de onmogelijkheid om snel het volume aan te passen van de speakers. Die speakers zijn misschien niet state-of-the-art, maar door het volume zo diep in het OSD te verbergen zal echt helemaal niemand het gaan gebruiken. Ik had liever gezien dit met 1 of 2 drukken op de knop aangepast kon worden.

Kleurweergave, refresh rate, ghosting, contract en helderheid

Het is voor mij erg lastig om kleurweergave te testen en vooral te vergelijken. Deze twee foto's van dezelfde game op mijn oude vs de nieuwe geven misschien een indicatie. Ook kan mijn videokaart volgens mij de 144hz niet aan, dus die kan ik ook niet testen.

Contrast en Helderheid zijn erg goed. Zeker als ik het vergelijk met mijn vorige monitor.

Pixeldefecten

Geen! Heb alle pixels en subpixels goed bekeken en heb geen defecten gevonden.

Vormgeving

Ik vind het scherm er strak uit zien. De rode kleur maakt hem hip, maar is subtiel genoeg voor mij als kantoorgebruiker. Ik heb namelijk niet zo'n behoefte aan een scherm dat de aandacht trekt.

Features en functies

Tilt, pivot, swivel
Ter illustratie, geen plaatje van deze monitor
Wat ik erg prettig vind is dat door de voet van de monitor hij zowel kan tilten, pivotten en swivelen. Hoop dat ik de juiste termen gebruik.

Tilten is engels voor kantelen en wil zeggen dat ik de monitor verticaal kan draaien. Bijvoorbeeld door de bovenkant van het scherm naar mij toe te trekken of van mij af te duwen. Ik heb geen geodriehoek bij me, maar volgens de specs is de tilt angle:-5°~21°. Ik heb geen reden om hier aan te twijfelen.

Pivot functie stelt me in staat de monitor zowel in landscape (normaal) als in portrait te gebruiken. Wel kan de monitor maar iets van 95° draaien. -5° tegen de klok in, 90° met de klok mee. Als je dus twee van deze monitoren koopt zul je dus altijd de rode onderrand tussen die twee schermen hebben, want je kan niet de ene monitor tegen de klok in draaien en de andere met de klok mee. Ik denk dat dit niet erg is, want bijna niemand wil twee schermen in portrait naast elkaar, maar toch. Ook een landscape scherm links naast dit scherm in portrait heeft dus een dikke rode rand er tussen.

Swivel functie, Engels voor draaien, laat mij de monitor horizontaal draaien. Dit kan makkelijk zijn om een collega naast je even te laten meekijken of, hoe ik het gebruik, om even snel een USB stick achterin de USB hub te prikken. De draaihoek van de swivel is echter niet heel groot, namelijk 90°. Om achter de monitor te komen heb je deze volledige 90° nodig, dus de voet staat nu bij mij thuis zo dat ik hem alleen 90° tegen de klok in kan draaien. Zit een collega links van mij dan kan ik het scherm niet naar hem toe draaien.

Nadeel van de draaifunctie is dat ik het gevoel heb na 2 weken gebruik dat het scherm nooit waterpas komt. Er zit niet een klikje oid die hem naar waterpas stuurt tov de voet.

Kijkhoek is goed voor wat ik nodig heb.

Softwarematig
Alle softwarefuncties die ik nodig heb zitten er op. Ik kan de brightness aanpassen, contrast en kleurbalans.

Bright frame echter is nieuw voor mij, dit had ik niet eerder gezien. Je kunt hiermee een bepaald oppervlak op je scherm helderder maken dan de rest. Ik kan me voorstellen dat je hiermee een bepaald game element zoals een map helderder kan maken om hem beter weer te geven. Of misschien voor een beurshandelaar die de helderheid van zijn hoofdgrafiek wil laten uitblinken. Grappige feature.

Break reminder herinnert je aan pauzes. Ik zou hier nooit een OSD functie voor gebruiken, maar in het geval van consolegamen is dit wel een uitkomst.

Algemene beoordeling

Mooi strak scherm met goede kwaliteit beeld. Voor mijn doel een beetje overkill.

Het scherm is zeker een verbetering tov van mijn oude Syncmaster. Veel helderder, strakker design, veelzijdig verstelbare voet en veel minder dikke randen. Zou ik zelf €229 euro voor dit scherm aftikken? Nee. In dat geval zou ik liever 20 euro meer neerleggen voor het goedkoopste 4K scherm op dit moment zodat ik bij mijn volgende PC upgrade er alvast klaar voor ben: pricewatch: LG 24UD58-B Zwart of 130 euro besparen en deze van AOC aanschaffen: pricewatch: AOC 24B1XH Zwart
Is dit eerlijk tov AOC? Nee niet echt. Ik ben een Porsche aan het testen terwijl ik met een VW Polo ook naar Den Haag kan. Veel van de belangrijke features voor gamers zoals de heel lage inputlag en de hoge refreshrate gebruik ik niet.

Heb jij ook een AOC G2590PX Rood, Zwart?