1 review

MSI GeForce RTX 2080 Ti Sea Hawk X

Specificaties 11GB GDDR6 • 3x DP, HDMI, USB type-C - Bekijk alle specificaties

MSI GeForce RTX 2080 Ti Sea Hawk X Review

jordynegen11 5 oktober 2018, laatste update op 24 januari 2019, 4.994 views Product gekocht

MSI GeForce RTX 2080 Ti Sea Hawk X

Wat een beest! Deze kaart was precies wat ik zocht om mijn games (waaronder PUBG) op 4k ultra te kunnen spelen met minimaal 100fps/100hz. Iets waar de 1080TI met veel games nog moeite had. Echter moet je een hele dikke portemonnee hebben hiervoor.

Pluspunten

• 4K op ultra - 100hz
  • Waterkoeling
  • Tempratuur
  • Kleiner dan de tripple fan opties
  • MSI afterburner

Minpunten

• DUUR
  • buisjes voelen en zien wat goedkoop aan
  • single radiator
  • Nog geen games die raytracing ondersteunen
  • Platic problemen

Waterkoeling
De waterkoeling doet goed zijn werk. Onder langdurige load wordt de kaart maximaal 60 graden en met wat overclocking 65 graden. Wat veel beter is dan mijn huidige 1080TI! Echter vind ik de buisjes die het koelblok en de radiator met elkaar verbinden een beetje goedkoop eruit zien en ik heb daarom ook mijn twijfels over de kwaliteit.

Ook had ik toch liever een 240mm radiator gehad.Ik weet dat er ook eentje uit komt met een EK waterblok, maar voor de mensen die niet nog eens 600 euro willen neerleggen voor custom waterkoeling is dit denk wel een minpunt.
Want dan gaan we het is even over de prijs hebben van dit monster. 1449,- dikke euro's. Het is net alsof de hele tech branch denkt dat ons salaris met 500% is gestegen? Eerst de RAM, CPU's en nu ook een enorme prijsverhoging in de videokaarten. Het moet niet gekker meer worden...
Performance
De extra performance (20-40%) die je krijgt vindt ik niet genoeg voor de prijs die ze ervoor vragen. Desondanks heb ik hem gekocht want als je het geld er voor heb dan moet je het zeker doen maar anders voldoet een goedkopere 1080TI (SLI?) ook nog wel een paar jaar.
Bouw & design
Iedereen heeft een andere smaak maar persoonlijk vindt ik de wat rustige uitstraling die deze kaart heeft uitstekend. Het hoeft van mij geen disco te zijn in mijn computer.

De bouwkwaliteit is ook goed, ook al is de kap volledig van plastic komt dit wel ten goede van het gewicht. Deze kaart zal niet je PCIe slot afbreken op het moment dat je hem erin stopt. Mijn vorige 1080TI was een stuk zwaarder! Dit komt natuurlijk ook omdat de headsink en fans nu ontbreken.
Extra
Het plastic van je nieuwe kaart halen is een hel. Het plastic zit ook om het koelblok heen en daaromheen zit weer de kap waardoor je de videokaart uit elkaar moet halen om al het plastic goed te verwijderen.

Bij een review van een klant (Gepp0w) op alternate (Klik hier) zie ik nog iemand anders met hetzelfde probleem. Lijkt dus om een productiefout te gaan. Ik vindt dat niet kunnen voor een kaart van 1450,-

Wat ik bedoel met het koelblok: https://i.imgur.com/eXIqswp.png

Het is me trouwens ook opgevallen dat als ik league of legends speel dat hij de kaart niet goed belast. Ik haal framerates van 80-120fps en dat haal ik ook met een GTX 1060. Wellicht is het nog een driver issue, dat zullen we snel zien bij de volgende driver updates :)
Met de kaart is verder niks mis mee. Ik ben er dik tevreden mee. Echter vanwege de prijs krijgt het toch geen uitstekende beoordeling.

---------------------------------------

Ondertussen de CPU ge-upgrade naar een I9-9900K en een custom waterloop toegevoegd. Kon het niet laten om deze kaart aan te sluiten op de custom waterkoeling loop.

Op 2 schroefjes na past deze kaart gewoon op een EK waterblok. (Ja ik had net zo goed te versie met EK waterblok kunnen kopen blahblah blah maar toen had ik nog geen custom loop)
Wat overigens op geen enkele manier de performance of bouwkwaliteit beïnvloed.

Nu met een tripple radiator 40-48 graden op 100% load.

Heb jij ook een MSI GeForce RTX 2080 Ti Sea Hawk X?

Dat het een enkele 120mm radiator is vind ik nog niet zo heel erg, al had ik liever 140mm gehad.
Als het maar goed koelt en stil is. Dat mis ik wel in jouw review.
Kun je iets zeggen over hoeveel geluid het ding maakt? Hoeft niet perse in decibel.

Wat de framerate betreft van LOL, dat kan ook de limitatie van de CPU zijn.
Van het geluid heb ik geen last. Zelfs onder load komt de geluidsproductie niet boven je andere fans uit.

Al met al is de koeling beter dan bij de 1080ti dus ik ben er tevreden mee. Het kon alleen nog iets koeler met een 240 of 140mm radiator inderdaad

Als je de fan handmatig (MSI afterburner) op 100% zet dan hoor je hem wel, maar dat is logisch ;). De tempratuur daalt dan wel met 10-15 graden. Dus het is even zoeken naar de voor jouw juiste tempratuur tot een voor jouw acceptabele geluidsproductie.

Wat betreft LOL, ik haalde met mijn 1080ti een fps van 300+ daarom viel
het me op. (Zelfde CPU 8700k)

[Reactie gewijzigd door jordynegen11 op 8 oktober 2018 15:47]

Ik heb zelf nu een eerste generatie 1080 met NZXT 61 of 62 240mm en Noctua fans.
Dat is redelijk still, met temps van rond 30C idle.
Denk eigenlijk dat het overkill is omdat ik toch niet overlock. Aan de andere kant is het wel goed voor de geilheidsfactor natuurlijk :-)

Dat is wel bijzonder dan, dat verschil.
CPU zal het iig niet aan liggen, dus denk dan ook driver ding.
Ik hoop op een vergelijking met deze :
GBP 1349 zag ik.
Hoewel ik meer een MSI fan ben ziet deze kaart er ook aantrekkelijk uit. De prijzen in NL zijn helaas nog niet bekend en het ziet er naar uit dat het nog wel even gaat duren voor ze hier op voorraad zijn...
Bij League zal je nooit meer dan ~144 FPS halen. Tegen die tijd loop je ALTIJD tegen een CPU limit aan... Weet je wel zeker dat je vsync uit hebt en FPS limiter ook?

Edit: Nevermind. Misschien kan je handmatig een profiel voor League maken binnen het Nvidia control pannel en ergens werkende settings googlen?

[Reactie gewijzigd door HeepH op 11 oktober 2018 13:56]

Met mijn MSI GTX 980TI haal ik netjes meer dan 270 fps op 4k resolutie met alle toeters en bellen aan dus zo zwaar is het spel ook niet. En dat op een I7 7700k die op 4.4ghz draait...
Ondertussen na wat driver updates is het flink verbeterd en haal ik 300+fps in league.

Wat overigens op geen enkele manier de performance of bouwkwaliteit beïnvloed.

Nu met een tripple radiator 40-48 graden op 100% load.
Hoi Jordy,

Ik heb de kans om deze kaart nieuw in de verpakking voor €750 te kopen, omdat hij de kaart gewonnen heeft bij een wedstrijd. Hoe ervaar je de kwaliteit nu naar meer dan een jaar in gebruik? Zou je de kaart nog steeds aanraden, ondanks dat er al nieuwe versies van de kaart beschikbaar zijn? Zit zelf te twijfelen tussen deze kaart en tussen de MSI 2080 Super Gaming X Trio. Tot slot: de productiefout met het plastic, hoe moeilijk is dit om alles weg te halen?

Hartelijk dank voor je reactie!
Hoi Jordy,

Hartelijk dank voor je reactie!
De kaart doet tot op de dag van vandaag goed zijn werk. Dus ik kan niet anders dan tevreden zijn. Wel zelf aangesloten op een custom loop ondertussen, maar de kwaliteit is dik in orde.

Zeker voor die prijs zou ik de perfomance van deze kaart kiezen boven de 2080

Je moet hem wel helemaal uit elkaar halen voor de je dat plastic kan verwijderen.

[Reactie gewijzigd door jordynegen11 op 26 januari 2020 02:33]

Bedankt voor je reactie!