1 review

Sandisk Extreme Portable SSD 1TB Zwart

Specificaties 1TB externe SSD met USB 3.2(G2) - Bekijk alle specificaties

Sandisk Extreme Portable SSD 1TB Zwart Review

Foritain 22 oktober 2018, laatste update op 22 oktober 2018, 3.828 views Product geleend

Sandisk Extreme Portable SSD 1TB Zwart

Nette, rappe externe SSD voor een concurrerende prijs. Grootste voordeel van dit model is de IP55 rating wat niet onhandig is bij gebruik op tafel (uit ervaring als papa van 2 kiddos).

Pluspunten

• Vlotte USB 3.1 prestaties
  • Netjes om te zien, niet te groot, niet te zwaar.
  • IP55 rating dus kan tegen een slokje
  • Inkoppertje: externe SSD's maken geen geluid
  • Prijs-prestatieverhouding

Minpunten

• Nipt duurder dan de (niet IP-rated, nog iets lichtere) Samsung T5
  • Kan zeker tegen een stootje, maar toont even goed krasjes e.d.
  • Inkoppertje: wel veel duurder dan een externe HDD.

Sandisk Extreme Portable SSD review

Wil je een beetje rappe externe opslag, dan kom je al snel bij externe SSD’s uit. De keuze is daar verre van reuze dankzij een beperkt aantal fabrikanten, maar gelukkig houdt WD de naam Sandisk na de overname nog even in stand.

Gelukkig maar, want anders zouden we de Sandisk Extreme draagbare SSD niet hebben, een product die bij ons de strijd aan ging met o.a. de Samsung T5 en de WD Portable SSD en ook goed zijn mannetje wist te staan. In de test: de 1TB versie die momenteel te krijgen is vanaf zo’n 254 euro.
Uitpakken, bouw en features

Fysieke presentatie van Sandisk is prima. Geen bijzonder doosje, en als je een lange kabel zoekt heb je pech, maar voor veel doeleinden is een korte kabel praktischer en je krijgt zowel een Type-C kabel als een Type-A verloop; dik prima.

De SSD zelf zijn wij in elk geval van gecharmeerd. Iets langer en zwaarder dan de Samsung T5, wel iets dunner en minder breed, maar beide (even als de WD) vallen prima in een broekzak of tas weg. Metaal oogt wellicht wat chiquer maar krast ook, dit rubberized materiaal is iets minder kwetsbaar al pakt het stof wel makkelijker. Voelt in elk geval wel als een kastje wat tegen een stootje kan zonder problemen, al zal je ook in dit materiaal wel iets van krasjes oplopen als je bijvoorbeeld gebruik gaat maken van de sleutelbos-hang-optie. Ik zou er iets voorzichtiger mee om gaan in elk geval als je hem in fotogenieke staat wilt houden.

Specificaties

Beetje standaard verhaal. Een echte USB 3.1 (Gen2) drive, dus geen USB 3.1 Gen 1 geneuzel wat feitelijk gewoon USB 3.0 is. Type-A en Type-C, Windows en Mac en daarmee dus breed compatible, en zoals te verwachten is varianten van 250GB tot 2TB; so far so good.

De USP echter? IP55 rating tegen water en stof. Dat betekent niet dat je ermee moet gaan zwemmen of hem jarenlang open op een stoffige zolder laat vergaan, maar wel dat hij tegen realistische, praktische dagelijks uitdagingen opgewassen is. Nu kunnen de meeste externe SSD’s wel tegen stof en stoten, maar de water-resistentie is een fijne bonus voor zij die wel eens wat drinken nabij hun pc
Prestaties

Eerst maar even wat testresultaten. Samsung X5 getest op een XPS 15 met Thunderbolt 3.0 x2 (is een x4 drive). USB 3.1 drives getest op ons eerdere externe SSD platform, een Z370 moederbord met USB 3.1 Gen 2 poort waarvan we weten dat die het maximale eruit kan halen.

Synthetisch:

Praktijk benchmarks:

Dat de Thunderbolt gebaseerde X5 buiten schot blijft was te verwachten, USB 3.1 kent simpelweg zijn beperkingen en de prijs van de X5 is van een andere categorie. Relevanter is dat de Sandisk zich goed afzet van de even dure WD, en goed staande weet te houden naast de T5. Het is een beetje plekje wisselen per grafiek tussen de Sandisk en de Samsung T5, praktisch gezien maakt het weinig uit welke van de twee je pakt als je enkel naar prestaties kijkt.

Waar Samsung de touwtjes op gebied van interne SATA en PCI-Express SSD’s stevig in handen heeft toont Sandisk zich hier toch erg lekker concurrerend. Gelukkig want concurrentie is goed voor ons allemaal. Dat ze elkaar afwisselen in de grafiek maakt een echte winnaar kiezen lastig, ik hou een beetje een lood om oud ijzer gevoel. Beide zijn gewoon erg goed, en dergelijk verschillen ga je simpelweg niet ervaren. Waar het om gaat is dat iedereen die een externe SSD overweegt omdat een externe HDD traag (en luid) is kan hier met een gerust hart naar kan kijken in de wetenschap dat dit tot de snelste USB 3.1 drives hoort. De 1TB versie van de Samsung T5 is een paar euro goedkoper en hij weegt net wat minder, maar ik vind het praktische voordeel van een IP55 rating die Sandisk biedt ook echt wel wat waard.

Er zijn wel limieten van wat een USB 3.1 poort aankan, zowel in maximale doorvoer als in afhandeling van veel kleine acties, en ook dit model toont dat af en toe goed aan. Als scratch disk voor je video werk lonkt de externe PCI-Express oplossing in mijn optiek dan ook. Maar als rappe, stille en duurzame opslag voor je bestanden of om bijvoorbeeld je game library van te starten? Daarvoor tikt Sandisk met deze SSD alle noodzakelijke hokjes af; gewoon een dik prima externe SSD.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Sandisk Extreme Portable SSD 1TB Zwart?

Mooi broekzak formaat opslag, die ook nog eens prettig is om te zien :) kutgw! :)
Thanks man :D Iets voor die harde creativity werkers als jij :P
Haha ja inderdaad. Die USB stick raak je toch wat makkelijker kwijt :P ( Lees: gaat makkelijker ongezien de wasmachine in)...
Zou een goede test voor IP55 zijn, vrees dat het niet heeeeel verstandig zal blijken :D
Laten we het vooral niet proberen, al zal het wel een leuke toevoeging zijn op de review :D
Als ik het zou kunnen/mogen zou ik wel eens voor de lol willen doen. SSD werpen, hoppa. Wel lastig uitleggen achteraf :$
+3, nette review.

Offtopic : heeft ze een ralcode scanner voor de nagellak of :D
Snelle jelle is first hoor :D Thanks dude :D

Ik zal de nagellak kleurcode eens vragen xD
Nice! Zie alleen dat je high res pictures naar een niet bestaande site verwijzen ;)
Verder: +3