Sony WH-1000XM3 (Zwart) - Reviews

Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony WH-1000XM3 (Zwart) Review

Frozen 4 oktober 2018, laatste update op 14 november 2018, 6.098 views Product gekocht

Sony WH-1000XM3 (Zwart)

De Sony WH-1000XM3 is uniek in zijn soort met de beste noise cancellingtechnologie gecombineerd met een comfortabelere draagstijl. Zijn voorganger de XM2 was al enorm goed, maar de grootste verbeterpunten zijn de ergonomie (bij wat grotere oren) en de nog betere noise cancelling. Er zijn wel wat schoonheidsfoutjes (zie minpunten).

Pluspunten

• Geluidskwaliteit erg goed
  • Strak design
  • Noise cancellation werkt super met weinig ruis
  • Accuduur is goed
  • Verbinding is stabiel
  • Swipe-gestures werken goed
  • Zit lekker door weinig druk op de oren, ook na meerdere uren
  • Zeer nuttige app

Minpunten

• Korte USB-C kabel bijgeleverd
  • Is niet bruikbaar tijdens opladen
  • Tap-to pause kon beter werken
  • Ingebouwde microfoon is matig

Sony bouwt naast Playstations al jaren koptelefoons, in-ears, oordopjes en andere audioapparatuur. Het Japanse bedrijf weet daarbij op die markten al jaren te domineren en met deze koptelefoon hebben ze laten zien dat ze niet bang zijn om de concurrentie achter zich te laten. Gemiddeld kost de Sony WH-1000XM3 380,- op moment van schrijven.

Specificaties

De koptelefoon is beschikbaar in twee kleuren, mat zwart met koperkleurige accenten en zilver.

Unboxing

Kijken we naar de doos waarin de koptelefoon wordt geleverd, geeft het heel duidelijk aan wat voor product je in de doos kunt vinden: een koptelefoon. Helaas is de schaal niet 1:1 dus je krijgt niet een goed idee van de ware grootte van de koptelefoon. Een voordeel is daarentegen dat de koptelefoon zo’n 20 % kleiner is dan de koptelefoon op de doos. De koptelefoon lijkt dus “kleiner” te zijn. Om de doos zit overigens een plastic omhulsel zodat je weet dat hij nieuw is. Het is echter jammer dat Sony dit product niet verzegelt met een sticker, dan had je als consument meer zekerheid. De koptelefoon ruikt naar onze mening wel iets naar een combinatie van “nieuwe auto” in combinatie met vuilniszak.

In de doos vinden we een case met een stoffen behuizing die aanvoelt als een spijkerbroek. In deze case zit:
  • Koptelefoon
  • 3,5mm jack kabeltje
  • Verloopje voor in het vliegtuig
  • Korte USB-A to USB-C kabel.

Design

Het design van de koptelefoon is strak en eenvoudig maar met een aantal “verborgen” instellingen waar we straks op terugkomen. Allereerst valt het op dat de koptelefoon mat zwart is met bronskeurige accenten en van hard plastic is gemaakt. Dat is een kleurcombinatie die wij erg chic vinden en we nog niet zo vaak zijn tegengekomen. Hierdoor is de koptelefoon voor mannen strak en stoer, maar heeft het voor vrouwen ook iets aantrekkelijks. Daarbij komt de koptelefoon ook in het zilver, maar wij beschikken alleen over de zwarte versie.

De hoofdband kan natuurlijk worden versteld op een grootte die fijn is voor ieder hoofd. Het schuifmechanisme onder de plasticen omhulsels is gemaakt van metaal. De verdikking is gemaakt van zacht gevuld nepleer en kan ongeveer 1 cm diep worden ingedrukt. De earpads zijn van ditzelfde nepleer gemaakt wat naar onze mening zorgt voor een goede afsluiting en comfort. In de earpads zit ook nog een laagje zachte stof maar dat is eigenijk nooit zichtbaar, hoewel dit wel op je hoofd zit.

De koptelefoon kan opgevouwen worden doordat de oorschelpen weg te draaien n in te klappen zijn. Zo past hij mooi in de bijgeleverde case die eveneens van een bronskleurig accent is voorzien.

Verder is de koptelefoon te koppelen met NFC, oplaadbaar via USB-C en kan hij worden aangesloten op een 3,5mm jack.

Comfort

Voor het comfort heeft Sony een aantal mogelijkheden ingebouwd. Zo je naast het verstellen van de hoofdband ook de oorschelpen draaien.

Echter komt het grote verschil met de WH-1000XM2 van het feit dat er andere earpads worden gebruikt. Deze earspads zijn groter dan die van het oudere broertje en zitten daarom ook lekker bij mensen met een normaal formaat oren. Dit omdat de pads volledig om je oren heen passen en hierdoor wordt de druk niet op je oren maar op je hoofd uitgeoefend. Wij vinden de koptelefoon behoren tot n van de meest comfortabele koptelefoons op de markt, en dat zeggen we niet vaak. Deze koptelefoon zit gewoon echt goed! Maar omdat de pads van kunstleer zijn, zal je wel 1x in het uur je koptelefoon even willen verschuiven zodat je niet gaat “plakken”. Wij kunnen de koptelefoon eigenlijk de gehele dag op ons hoofd hebben zonder dat we last krijgen van een drukkend gevoel in tegenstelling tot de XM2.

Besturing

De besturing van de koptelefoon kan op 3 manieren, via de knopjes, via het “touchscreen” en via de software, wij focussen ons nu op de eerste twee manieren.

Er zitten 2 knopjes onderaan de linker schelp, de powerknop zit bij de oorlel en de noise cancelling knop zit achter het oor. Deze knopjes zijn eenvoudig genoeg in te drukken, zeker als je de schelp vasthoudt maar klein genoeg om niet storend te zijn.

Aan de buitenkant van de rechteroorschelp is een onzichtbaar aanraakgevoelig gedeelte gemaakt. Je kunt dus door op dit oppervlak te swipen wisselen van nummer, het volume aanpassen of de muziek pauzeren en weer spelen. Verder kan je ook de telefoontjes aannemen door twee keer in het midden te tikken. Op het moment dat je je hand op diezelfde schelp legt, wordt de noise cancelling uitgezet en wordt het omgevingsgeluid versterkt waardoor je normaal met iemand kunt praten. Deze functie werkt goed maar het geluid klinkt wel een klein beetje hol.

Geluid

Noise Cancellation
De Sony WH-1000XM3 beschikt over noise cancelling en niet over de minste implementatie. Doordat de oorschelpen aan de binnenkant van leer zijn gemaakt en goed aansluiten rond je oren wordt er al een heel hoop geluid van buiten gefilterd (passief). Deze koptelefoon beschikt echter ook over active noise cancellation ofwel ANC. Hierdoor wordt door de koptelefoon een geluid opgenomen en een tegengeluid afgespeeld, waardoor beiden worden uitgedoofd en niet meer hoorbaar zijn.

Sony heeft dit erg goed in de koptelefoon gebouwd vinden wij, zeker omdat het afhangt van wat meer factoren dan alleen het hierboven proces. Op het moment dat je de noise cancelling aanzet in een volledig stille ruimte hoor je bijna geen ruis, terwijl die ruis bij veel andere merken koptelefoons wel duidelijker aanwezig is. Ook kan deze koptelefoon aan blijven staan zonder dat er muziek speelt. Zo word je veel minder snel afgeleid als je bijvoorbeeld aan het lezen of studeren bent in de bibliotheek.

Niet alleen de lage tonen zoals airco’s, wind, verkeer worden gedempt maar ook pratende mensen worden bijna stil. Zet je daarbij ook nog eens zacht wat muziek aan, dan lijken ze niet meer te bestaan. De noise cancelling werkt zo goed dat je vriendin op de bank film kan kijken, terwijl jij aan het gamen bent en je amper Gerard Joling hoort zingen. (Bijna) al geluid wordt simpelweg echt goed gedempt

Naast de bekende noise cancelling is er ook een optie voor wind noise ofwel wind ruis in het Nederlands. Dat is het gesuis als je bijvoorbeeld hard op de fiets aan het fietsen bent door de vortices (ofwel kleine tornadootjes) die van je oren afkomen. Het geluid daarvan kan ook gedempt worden door de koptelefoon in een bepaalde modus. Ook deze modus werkt zeer goed en het gesuis is dan voor 95% verdwenen.

In de bus heeft de koptelefoon soms wel moeite met langsrijdende grote voertuigen zoals bussen en vrachtwagens. Dat veroorzaakt een dusdanig lage toon dat de koptelefoon daar 0,1 seconde later voor gaat compenseren waardoor je dat geluid alsnog hoort.

Treble
De treble vonden wij iets ondergesneeuwd bij de hoeveelheid bass en we hebben dit daarom iets verhoogd in de instellingen. Toen de treble echt goed hoorbaar was, hebben we het erop gewaagd met Kensington -War. Ik hoop dat je goed op je stoel zit, want wij werden daadwerkelijk weggeblazen. Wow, wat een geluid weet Sony uit deze koptelefoon te pompen. Nu veranderde de equalizer ook iets aan de bass. Maar het geluid lijkt nu veel meer een geheel te zijn. Het geluid lijkt volledig om je heen te zitten, alsof het van alle kanten af komt en de details zijn nog nadrukkelijker geworden. Je hoort nu bijvoorbeeld drumstokjes op een drum slaan en kort daarna hoor je de daardoor geproduceerde lage toon.

Na de kleine wijziging in de instellingen is deze koptelefoon alles wat wij van een koptelefoon konden verwachten en meer. Het geluid is heerlijk om naar te luisteren, voor een half uurtje maar ook na 2 uur nog. Wij kunnen er geen genoeg van krijgen.
midden
Over de middentonen hebben we weinig op te merken, zangeressen klinken natuurgetrouw en duidelijk. Ook de stemmen van zangers kunnen goed onderscheiden worden van de zware tonen, daardoor is het volledige palet aan toonhoogtes in stemmen te horen.
Bass
Zoals altijd testen wij de bass met het bekende nummer ain’t nobody van chaka kahn vanwege de rijke hoeveelheid zware tonen in het nummer. Daar merken we eigenlijk op dat de bass standaard vrij zwaar is. Ondanks dat de hoeveelheid bass vrij zwaar is, dat kan voor sommigen vrij vermoeiend overkomen. Hoe dan ook is de bass wel heel erg clear, het is duidelijk en zorgt er niet voor dat het nummer een soep van bass wordt. Alle zware tonen zijn goed van elkaar te onderscheiden waardoor de zware tonen een daadwerkelijke hoeveelheid warmte toevoegen aan de muziek. Wij vonden de bass iets te veel van het goede en hebben het daarom iets verlaagd met de bijbehorende app.

Microfoon

De kwaliteit van de microfoon is matig te noemen. Nu wordt de koptelefoon vooral gebruikt voor het afspelen van audio en minder om ermee te bellen. Om ermee te bellen voldoet de kwaliteit, maar ik zou er geen gewoonte van maken om de koptelefoon hiervoor te gebruiken.

De geluidsopname hieronder is gemaakt in een stille ruimte door de koptelefoon via Bluetooth te verbinden met een OnePlus 6. De opname zelf is gemaakt met de app Parrot vanwege de Bluetooth ondersteuning.

Het geluidsfragment is hier te beluisteren:

Wireless

Zoals je misschien wel had opgemerkt aan het gebrek aan een kabel op bijna alle afbeeldingen is deze koptelefoon volledig draadloos te gebruiken. Echter is er wel een draadje nodig om hem op te laden. De koptelefoon maakt gebruik van Bluetooth 4.2 en ondersteunt SBC, AAC, aptX, aptX HD, LDAC codecs.

De verbinding met een apparaat is heel erg snel gemaakt door de koptelefoon aan te zetten en bijvoorbeeld bluetooth op het apparaat. Er is echter nog een snellere methode, met behulp van NFC wordt er meteen verbinding gemaakt en wij vinden dat toch wel erg handig. Even aantikken met je telefoon en je hebt verbinding. Daar moet wel bijgezegd worden dat de koptelefoon standaard al verbinding maakt met het laatst aangesloten apparaat als daarvan Bluetooth aan staat. Je hoeft dus niet elke keer opnieuw te pairen.

Accuduur

Op het moment dat je de koptelefoon met behulp van Bluetooth gebruikt is de accuduur heel erg belangrijk. Volgens Sony is deze accuduur 30 uur met NC aan, wij komen echter eerder op een accuduur van max 20 uur. Daarmee voldoet Sony niet aan hun claim maar is de accuduur meer dan genoeg om n werkdag lang te luisteren en dat vinden wij dan ook prima. Ook kan je de koptelefoon binnen 10 minuten opladen zodat je er ongeveer 2 uur mee kunt luisteren. Die functie is erg fijn, aangezien daarmee het grootste nadeel van een draadloze koptelefoon niet echt meer een nadeel is.

Wat wij wel daadwerkelijk jammer vinden is dat je geen muziek kunt luisteren terwijl je de koptelefoon aan het opladen bent. Nu weten we dat een accu wat warmer wordt tijdens het opladen en Sony kan daarom die beslissing hebben gemaakt. Toch vinden wij het jammer dat gebruikers niet de keuze krijgen om de koptelefoon tijdens het opladen te gebruiken.

Software

De koptelefoon wordt pas echt nuttig met de Sony Headphones Connect app. Deze door Sony gratis bijgeleverde app stelt je namelijk in staat om alle instellingen aan te passen en de noisecancelling te finetunen. Bovendien kan je er ook Google Assistant mee oproepen op je headphones. Het mooie is nadat je een instelling hebt aangepast, de koptelefoon heel kort opnieuw opstart en dan je muziek volume langzaam laat opkomen. Dat zorgt ervoor dat je je niet een hoedje schrikt van je eigen muziek, daar hebben die Japanners duidelijk over nagedacht.

Bovenaan het hoofdmenu kunen we kiezen voor adaptive sound control waarbij de noisecancelling instellingen worden veranderd op basis van wat je aan het doen bent: stil staan, lopen, reizen enzovoorts. Dit wordt allemaal automatisch gedetecteerd en werkt in de praktijk prima.

Daaronder kan je de noise cancelling aanpassen, waarbij je zelf de intensiteit kunt kiezen. Wil je bijvoorbeeld alleen windgeruis onhoorbaar laten worden of wil je stemmen van mensen wel graag horen? Dan kan je dat bij deze optie aanpassen.

Omdat de koptelefoon zijn main selling point de noise cancellation is kan deze ook nog per locatie en omgeving en hoogte worden aangepast. Zo heb je in het vliegtuig andere instellingen nodig dan thuis onder de grond. De setup regelt verder alles zelf voor je terwijl het je wat tonen laat horen om daarmee te kunnen kalibreren.

Met sound direction control kan je aangeven waar je muziek vandaan mag komen. Zo kan je bijvoorbeeld in college zitten en wil je graag dat er letterlijk op de achtergrond een muziekje speelt terwijl je aan het opletten bent.

De equalizer spreekt voor zich, hoewel wij erg fan zijn van de “Excited” preset. De presets variren van classical tot high-bass en custom waarbij je zelf alle toonhoogtes naar smaak kunt instellen. Echter gaat dan wel de kwaliteit van de gestreamde audio omlaag van DSEE HX naar SBC. Toch vonden wij de uiteindelijke geluidskwaliteit met equalizer beter klinken.

Tot slot zijn de geluidskwaliteit, functie van de NC-knop en de stand-by tijd aan te passen. Het voordeel van deze koptelefoon boven de XM3 is dat je kunt kiezen om de headphone aan te laten staan zonder dat er muziek speelt. Dan kan de noise cancellation wel zijn werk nog blijven doen en kan je rustig studeren/lezen.

Features

De belangrijkste feature van deze koptelefoon hebben we ondertussen al meerdere malen besproken, de noise cancellation. Over de noise cancellation zijn we erg te spreken dus daar heeft Sony daadwerkelijk een goede slag geslagen ten opzichte van de concurrentie.

Een andere belangrijke feature is de bijgeleverde app, maar ook deze hebben we al besproken net als de touch gestures. Over die touchgestures willen we graag nog iets kwijt, de swipe gestures werken prima en Sony verdient daarom credits voor deze oplossing. Echter is het tikken op de koptelefoon om te pauzeren naar onze mening helemaal niets. Niet alleen omdat het vaak niet werkt, maar ook omdat het een heel erg naar geluid en gevoel op je oor geeft. Die tik wordt daarbij versterkt door de per definitie holle koptelefoon.

Daarbij is het natuurlijk erg fijn dat de koptelefoon softwareupdates kan ontvangen om eventuele bugs te fixen of de koptelefoon op een andere manier nog beter te laten presteren.

De Sony WH-1000XM3 biedt alles wat zijn voorganger de XM2 ook bood, maar dan beter. De geluidskwaliteit van de XM3 is erg goed, de treble is met een kleine aanpassing in de equalizer scherp en strak, de middentonen zijn helder en de bass is warm en niet vermoeiend. Doordat alle tonen door de koptelefoon netjes uit elkaar worden gehouden is de timing erg goed en komt de muziek goed door, zonder dat bepaalde stukken elkaar beginnen te overlappen en het onhoorbaar hoort. Je gaat met deze koptelefoon vrijwel alle details in de muziek horen, waardoor je mogelijk de muziek meer gaat waarderen.

De koptelefoon heeft ondanks zijn plastic behuizing een goede bouwkwaliteit. Dat komt vooral omdat in de hoofdband een metalen strip is verwerkt die voor extra stevigheid zorgt. De koptelefoon kan verschillende kanten op draaien en de hoofdband kan worden uitgetrokken voor een optimale fit. Het comfort is niet alleen daarom erg goed aangezien de druk die de koptelefoon op je hoofd uitoefent ook erg laag is. De Sony zit daarom ook na langere tijd nog comfortabel, zelfs als je wat grotere oren hebt.

De app die je uit de appstore kunt halen is erg handig en voegt echt wat handigheidjes toe aan de koptelefoon. Zo kan je de erg goede noisecancelling aanpassen op de situatie en kan je ook gebruik maken van windruisdemping waarbij de ruis van de wind tijdens het fietsen wordt gedempt. De noise cancelling werkt dusdanig goed op deze koptelefoon dat bijna al het geluid, inclusief stemmen worden gedempt. In de software kan je vervolgens kiezen dat je wel graag verkeer wilt horen of stemmen, dat is wel zo veilig in het verkeer namelijk. Indien je dat te veel moeite vindt heeft Sony Ambient sound control, waarbij de instellingen automatisch worden geregeld op basis de omgeving.

De koptelefoon is te bedienen met 2 knopjes, de app en door over de rechter oorschelp van de headphone te bewegen. Door middel van swipes ofwel veegbewegingen kan het volume worden aangepast en kan je door je nummers navigeren. Ook kan je de muziek pauzeren, laten spelen of telefoontjes opnemen door op de rechter oorschelp te tikken, maar in de praktijk werkt dat maar matig.

De accuduur is met 20 uur meer dan prima, maar de USB-C kabel is erg kort en je kunt de koptelefoon niet gebruiken tijdens het laden. Ook kan je de koptelefoon soms wel aan een specifieke lader leggen, maar wordt hij niet opgeladen (bijvoorbeeld met de lader van de OnePlus 6). Het zou fijn zijn als het oplaadlampje dan ook niet zou oplichten. Ook is de ingebouwde microfoon om mee te bellen van wat mindere kwaliteit.

Samenvattend zit de koptelefoon erg comfortabel, de noise cancellation is de beste op de markt, de geluidskwaliteit is super en de accuduur is meer dan prima. De koptelefoon is simpelweg geweldig op wat kleine schoonheidsfoutjes na (die eventueel met een softwareupdate te verhelpen zijn). Wij geven de Sony WH-1000XM3 in ieder geval een Gold Award.

Als je wilt weten of hij de upgrade waard is ten opzichte van de XM2, dan moet je nog even wachten. Binnenkort publiceren wij een vergelijking tussen de twee koptelefoons.

Addendum

Heb je zo erg genoten dat je de review wilt nomineren voor review van de maand? Dat kan en helpt mij enorm om nog meer reviews te schrijven!

In deze review zijn alleen mijn foto's en tekst gebruikt. Het origineel is hier te vinden.

Heb jij ook een Sony WH-1000XM3 (Zwart)?

Meer advertenties

Dank voor de review! Kan iemand iets zeggen over het draagcomformt in combinatie met een bril?
Ik kan straks m'n zonnebril opzetten met de koptelefoon, als dat zou voldoen voor je?
Graag! Bij on-ear koptelefoons is het probleem vaak dat de koptelefoon je oor tegen de pootjes achter/boven je oor aan drukt wat al vrij snel oncomfortabel kan worden.

Nou is deze koptelefoon natuurlijk over-ear, ben benieuwd wat je merkt qua comfort. En of je verschil merkt in de werking van de ANC.

/edit: thx all, ik zet 'm op m'n verlanglijstje

[Reactie gewijzigd door DeadMetal op 8 oktober 2018 07:32]

Ik heb de voorloper (1000xm2) en ik krijg geen last van mijn bril of de koptelefoon. Ik vermoed dat het met de 1000xm3 ook wel goed zit.
Grappig dat je dat zo ervaart.
Ik heb een 2 jaar geleden mijn Bose over-ear QC35 ingeruild voor een on-ear variant om precies die reden.

Bij de on-ear ervoer ik dit probleem niet omdat de koptelefoon niet "klemt". zelfs als dat wel zo was kan ik de pootjes nog bovenop de oorkussen leggen :)
Ik heb het getest Deadmetal, door gebruik te maken van mijn RayBan Aviator en ik moet zeggen dat ik eigenlijk geen tot weinig last ervan ondervind. Dat komt vooral doordat de kussens van de koptelefoon heel erg plooibaar zijn, ze vervormen vrij snel en daardoor worden ze ook redelijk makkelijk rond je bril gevormd. Ik vind het persoonlijk lijken op traagschuim, net als die kussens.

Je hebt inderdaad wel kans dat de noise reduction iets minder goed werkt omdat de seal natuurlijk niet meer volledig is. Ook met bril vind ik deze koptelefoon nog een aanrader. :)
Graag gedaan! Ik hoop dat je er wat aan hebt, anders kan je natuurlijk altijd even naar de MediaMarkt gaan en hem op je hoofd zetten! Vooral in zo'n drukke ruimte merk je hoe goed de ANC is, het lijkt wel alsof ze het bijna expres doen. :P
Draagcomfort in combinatie met bril is behoorlijk goed. Maar ik merk wel dat de isolatie/noise cancelling wat minder is met bril.
Klopt, dat heb ik inderdaad ook gemerkt. Echter is dat natuurlijk afhankelijk van de dikte van de pootjes.
ik heb deze koptelefoon ook, en als ik mn bril draag, dan kantel ik mijn bril een beetje naar voren zodat de pootjes boven de 'kleppen' komen te zitten. werkt prima voor mij.
Dat werkt ook erg goed ja, wat ik persoonlijk deed is een bril pakken met hele dunne pootjes, maar dat is misschien wat minder realistisch als je een favoriete bril hebt. :)
Wat in niet heb gezien in de review is dat de sound kwaliteit drastisch omlaag gaat als je de equalizer gebruikt, namelijk van ldac of aptx naar sbc wat ongeveer neerkomt op mp3. Verder prachtige review!
Dat was me ook opgevallen, is een tegenvallertje. Aan de andere kant, ik gebruik de equaliser niet echt, en je kunt het vaak ook instellen op de mp3-speler of telefoon.

Ik gebruik zelf Sony spullen (NW-A45 MP3 speler en Z5 compact phone) en dan gaat alles via LDAC. Dat is echt een voordeel :)
Dat is natuurlijk wel fijn ware het niet dat dat bij OnePlus allemaal gesynchroniseerd is met elkaar. Ik kan in spotify dus geen equalizer aanpassen omdat daarbij verwezen wordt naar de equalizer op mijn telefoon, en die werkt niet met Bluetooth. |:(
Je hebt inderdaad gelijk. Het is met eigenlijk nooit opgevallen omdat ik me aan het begin ergerde aan de bass en ik op dat moment ben overgeschakeld naar de equalizer. Blijkbaar moet ik dan maar gewoon gebruik maken van de equalizer die native in mijn OnePlus 6 zit.

Ik zal het in ieder geval toevoegen aan de review. Dankjewel!
Echt een top review, ik ben op dit moment nog op zoek naar een goede koptelefoon voor onderweg en tijdens het werken. De Sony WH-1000XM3n lijkt mij nu zeker het overwegen waard!
Super, ik ben blij dat je ervan hebt genoten! :) Deze koptelefoon is zeer handig voor tijdens het werken, want je raakt gewoon veel minder snel afgeleid is mijn ervaring. Daarnaast kan je ook altijd instellingen dat je het omgevingsgeluid nog wel kunt horen, dus kan je ook gesprekken afluisteren van je collega's. :P

Ik zou het enorm waarderen als je me zou willen nomineren als je eventjes hebt! :) Gebruikersreview/blog van de Maand: Oktober 2018
Heel erg bedankt! :) Als je meer vragen hebt hoor ik het wel!
Mooie lijntjes, helemaal volgens de laatste trends xD

Lekker bezig wes. Maar de hamvraag: does it work in space?
Hmm ik ben inderdaad de laatste trends aan het volgen. Binnenkort even van kleur veranderen naar TechBeLike Gold. 😂

Thanks! De hamvraag is niet of het in space werkt, maar of je bij de tandarts het boortje niet meer kunt horen door de noise cancelling. Ik heb nog nooit een gaatje gehad, dus ik durf het niet te zeggen. 😋
Wanneer de tandartsboor jou nog niet raakt dan zou het in principe wel kunnen, maar zodra het boren begint verplaatst het zich ook door het bot, en dat kan het natuurlijk niet afvangen. Niet dat geluid op dat moment boeiend zal zijn :D
Daar heb je inderdaad een punt, toch ben ik benieuwd of het wel gedeeltelijk werkt. Immers kan er gewoon antigeluid worden gestuurd naar je oren door de koptelefoon. :)
Mooie review met twee twee vragen.

Je schrijft dat bij deze hoofdtelefoon de ANC uitmuntend is. Heb je de hoofdtelefoon daarvoor vergeleken met andere hoofdtelefoons? Zo ja welke. Ik zou graag JBL en/of Bose er naast zien.

Die ambient feature, wat kan ik er verder mee? Ik lees dat die de omgevingsgeluiden kan cancelen, maar hoe zit het op kantoor als naar Rammstein wil luisteren en mijn omgevingsgeluiden juist wel wil horen (en dat mijn omgeving omgekeerd niet hoort wat ik op dat moment zit te luisteren)?

(Mijn achtergrond is dat ik de Sony NW-WS623 heb voor het fitnessen en was prettig verrast toen er drie ambient standen op dat fitness setje bleken te zitten. Met dat in gedachten reageer ik op die ambient feature, omdat volgens mij daar niemand amper of goed aandacht aan besteed.)

[Reactie gewijzigd door Atlantis1995 op 16 oktober 2018 21:39]

Ja, ik ben naar de Mediamarkt geweest en heb ze letterlijk allemaal op mijn hoofd gehad. De JBLs waren simpelweg niets omdat ze veel te strak zaten op mijn hoofd en de noise cancellation daardoor ook niet goed werkte. De bose was wel aardig en zat prima maar cancelde niet zo goed als de Sony. De Sony kan namelijk ook hogere tonen zoals stemmen een stuk beter dempen dan de Bose was mijn ervaring.

Met dje ambient feature kan je simpelweg het omgevingsgeluid harder of zachter laten klinken in 20 stappen. Naast die stappen kan je ook wind-noise verminderen (die ruis als je fietsen bent) of gewoon volledige noise cancellation aanzetten.

Met je Rammstein, dan zet je dus het omgevingsgeluid harder. Eventueel met de stem-optie aan, zodat stemmen hoe dan ook niet gedempt worden.
Dank je. Dat is bruikbare informatie. Net gisteren een JBL uitgeprobeerd onder die (overdreven) verticale ruis cabine. Geluid werd goed gecanceld en was nog hoorbaar (ontkom je niet aan), echter de muziek werd doffer.
Dat soort gekke fratsen heb je dus niet bij de sony. :)
Dat ben ik niet met je eens. Op Sony muziek spelers heb je geen volledige toegang tot de opslag, muziek moet worden geconverteerd en meestal heeft elk wel een eigen adapter die uiteindelijk over gaat in een USB-achtige aansluiting i.p.v. micro USB aansluiting. Ben je die adapter kwijt of vergeet je die, dan ben je de Sjaak. Mogelijk dat dat anders is bij hoofdtelefoons.
Heb je de koptelefoon al geprobeerd in de winkel? :)
Heyhey, leuke review! Ik heb een vraag alleen. Ik wil met deze hoofdtelefoon films kijken op m'n tv, die aangesloten is op m'n pc met een hdmi kabel. Ik heb een bluetooth transmitter die een aptX HD signaal kan verzenden die verbonden is met een optische kabel aan m'n pc. Denk jij, of weet jij, of/dat er een delay is tussen het beeld en het geluid op deze manier?
Hoi Dennis,

Dat ligt er maar net aan hoe de responstijden zijn van de TV en de bluetooth transmitter en i.c.m. verwerkingssnelheid van de koptelefoon. Ik durf je absoluut geen sluitend antwoord te geven, ik kan niet beoordelen of er wel of geen inputlag zal optreden. Ook zijn hoofdtelefoons bij veel winkels niet terug te sturen tijdens de zichttermijn. Ik zou kijken of er een winkel is welke daar geen probleem van maakt en de koptelefoon proberen. Ben je tevreden met je aankoop, dan zou ik hem lekker houden ookal is hij 10 euro duurder. Een bedrijf wat zo'n degelijke service biedt verdient je 10 euro. :)
Deze koptelefoon ondersteunt AptX zeg je. Dat zou in theorie betekenen dat de bluetooth delay slechts 70ms bedraagt in plaats van de gebruikelijke 200ms (via SBC).

Maak ik ben benieuwd of dit in de praktijk ook zo is. Dus dat je daadwerkelijk minder 'lag' ervaart tussen video en audio bij het kijken van Netflix of YouTube.
Ik heb de Sony MDR1000X, dat is dus het eerste model van deze koptelefoon, en kijk er films mee rechtstreeks via BT verbonden met mijn Philips SmartTV.
Werkt heel goed en is qua geluid geweldige cinema ervaring. Bovendien zit de koptelefoon zo comfortabel dat je eigenlijk de gehele film niet echt doorhebt dat ie er is.
Heb je de koptelefoon ondertussen al ontvangen en het ook geprobeerd?
Hi Grumpy Bear, bedankt voor je reactie! Ik heb de koptelefoon ondertussen ontvangen (gratis bij mijn telefoon) en heb toch besloten deze te verkopen.

Iedereen spreekt vol lof over deze koptelefoon, maar ik heb eigenlijk geen interesse in de noise cancelling functie en dat is een groot verkooppunt voor deze koptelefoon. Ik gebruik thuis een erg moeilijk te vervangen koptelefoon en voor onderweg in-ear monitors. Die gebruik ik dus nog wired, wat irritant is, maar niet 379,- irritant zegmaar, of wat ik ervoor heb gekregen via V&A. Het plan is nu om met adapters m'n wired koptelefoon draadloos te maken en anders een nieuwe zoektocht te starten naar een draadloze koptelefoon die beter bij mijn budget past. Als de noise cancelling voor mijn gebruik van nut was geweest dan had ik ze zeker uitgeprobeert.

Anyway, goed om te horen dat het een geweldige cinema ervaring is met deze serie koptelefoons, dat verteld me wel dat ik misschien verder kan kijken dan alleen de koptelefoons met aptX low latency :) Misschien dat het met een bluetooth adapter dus al werkt..
Hoi Dennis. Naar mijn ervaring, heb al heel wat BT koptelefoons en speakers getest, is er geen merkbare latency als je op een deftige smarttv kijkt. Dus zeker eens proberen.
Ik gebruik de NC van de Sony eerlijk gezegd bijna nooit. Ik wilde gewoon een comfortabele en zeer goed klinkende draadloze koptelefoon. De NC staat bij mij enkel aan in de bus of elders op reis.
Welke koptelefoon met draad gebruik je nu dan eigenlijk? Weet dat je die Sony ook bedraad kunt gebruiken indien je echt hi res audio wil beluisteren.
Voorts kan ik nog meegeven dat ik om te gamen een open back Sennheiser GSP 500 met draad gebruik. Als ik ze voor muziek gebruik denk ik dat de Sony wint maar het verschil zullen de meeste mensen niet horen.
Heyhey,

Ik gebruik op het moment Philips SHP9500 voor thuis, open backed met extreem comfort en geluid. Ik had gelezen dat latency een probleem kon zijn, maar met een Mpow 4.0 adapter merk ik niets van latency gelukkig. Kwam vandaag binnen, works like a charm.

Nogmaals bedankt voor je input though, voor openbaar vervoer gebruik ik in-ears of Audio Technica M40X, noise cancelling zou voor mijn gebruik niet zoveel toevoegen, maar de reviews van die Sony zijn echt mega goed.
Hi Frozen,

Bedankt voor de snelle reactie! En ja, daar was ik al bang voor. Het is lastig om hier een duidelijk antwoord op te krijgen. Ik krijg de hoofdtelefoon gratis bij m'n nieuwe telefoon, de Xperia XZ3 en ik dacht f dit is ideaal voor het kijken van films vanuit m'n luie stoel 's nachts zonder te lopen rommelen met lange kabels, f het is de hoofdtelefoon doorverkopen en iets anders verzinnen :) of gewoon houden voor onderweg natuurlijk.

Nogmaals bedankt voor je antwoord!

(Ik dacht dat het een reactie was op je antwoord, maar per ongeluk in het hoofdbericht terecht gekomen)

[Reactie gewijzigd door Dennisvolwater op 17 oktober 2018 23:30]

Ik weet niet of je wel eens met het openbaar vervoer gaat of snel bent afgeleid, maar in dat geval zou ik hem zeker houden!
No problemo. Je moet je afvragen of de koptelefoon voor jou dat geld waard is! :) Is dat zo, dan lekker houden!
Nogmaals bedankt voor het advies :) Ik heb besloten 'm te verkopen, ik geloof dat het een geweldige koptelefoon is maar voor mij is 't 'm toch niet.
Ik heb al jaren de eerste versie van deze headset en ben er nog altijd zeer tevreden van.
Maar wat ik niet begrijp is dat ze nu bij de 3de versie nog steeds op BT4.2 blijven zitten.
Waarom ontwerpen ze deze toch wel prijzige headset niet met BT5.0? Mits je een bron heb die ook BT5.0 ondersteunt zou je dan toch zonder kwaliteitsverlies draadloos kunnen luisteren? Hetgeen wat bij 4.2 nog steeds niet helemaal mogelijk is omwille van het beperkte datadebiet.
Goede review! Klein ding wat niet klopt:
‘Verloopje om input en output te combineren tot de 3,5mm jack’ dit is een stekker om in het vliegtuig te gebruiken, waarbij links en rechts niet in dezelfde mini jack zitten.
Bedankt, ik had het gevoel dat hij precies in de luidspreker en microfoonpoort van bijvoorbeeld een laptop paste.