Logitech Z-4 Review

gertvdijk 15 januari 2006, laatste update op 11 november 2008, 1.378 views

Logitech Z-4

Pluspunten

• Goede geluidskwaliteit
  • De gehele set is mooi vormgegeven
  • Gebruiksvriendelijk en eenvoudig

Minpunten

• Plopjes-probleem
  • Geen bescherming van de satellieten met een 'kapje'

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Before-buy-warning
Ook deze Logitech set heeft last van het 'plopjes' probleem zoals al aanwezig in de Z-5500 & X-530 set. Niet iedereen heeft er last van, ik wel.

Gebruiksvriendelijkheid
Ingebruikname is zeer eenvoudig, bijna niet fout te doen door kleurcodes. Instelling/aansluiting wijst zich vanzelf.

Geluidskwaliteit
Geluidskwaliteit is bijzonder goed. Wel moesten ze even 'inspelen'. Ik merkte na een paar uurtjes toch een groot verschil in de midden-laag tonen. De stem van de presentator was net even wat 'echter'. Een echte audiofiel ben ik niet, maar de set klinkt over het algemeen wel behoorlijk goed. Basvolume is met standaard bas-instel-volume naar mijn mening meer dan asociaal overdreven. Waarschijnlijk komt dat doordat de satellieten (8,5 x 2) veel minder vermogen hebben dan de subwoofer (23 watt). Na wat regelen is de basweergave wel bijzonder goed te noemen. Zeer helder. Helaas nog niet kunnen testen bij hoog volume.

Features
Wat betreft features is het gewoon goed. Twee ingangen, goede volumeregeling en afstandsbediening. Geen digitale ingang, maar voor dat geld hoef je dat ook niet te verwachten natuurlijk. Meegeleverde kabels zijn wel wat kort, maar - op de afstandsbediening na - zijn ze allemaal uitgerust met standaard aansluitstekkers. RCA danwel 'mini-jack'. Verlengen kan dus met algemeen verkrijgbare kabels.

Bouwkwaliteit en afwerking
Afwerking ziet er gelikt uit, zeker voor het geld! Helaas zijn de speakers niet voorzien van enige bescherming tegen rondvliegende objecten die de conus raken. En ook stof/vuiligheid komt direct op de conus terecht. Toch is alles van zeer degelijke kwaliteit 'gebouwd'. Het voelt allemaal zeer robuust aan!
Desalniettemin, vanwege de afwezigheid van bescherming van de satellieten, is het wat betreft levensduur niet al te best gesteld, verwacht ik.

Conclusie, samenvatting
Alle onderdelen goed of zeer goed, toch een voldoende als algemene score, omdat deze set niet is afgeschermd tegen elektromagnetische storingen. Je hoort bijvoorbeeld een bellende mobiele telefoon luid en duidelijk door de luidsprekers (onafhankelijk van instelvolume!). Je kunt hierover meer lezen in het topic dat eigenlijk over een andere set van Logitech gaat: Het Logitech PLOPJES probleem topic (andere sets dan Z-5500).

Heb jij ook een Logitech Z-4?