Specificaties 1-bay NAS met 1TB opslag - Bekijk alle specificaties

LaCie Network Space 1TB Review

sjaakwortel 25 februari 2011, laatste update op 26 februari 2011, 3.119 views

LaCie Network Space 1TB

Pluspunten

• Goedkoop
  • Veel features
  • goede software

Minpunten

• Lacie
  • Houd er soms random mee op
  • gaat kapot na een paar maanden normaal gebruik soms
  • Service van Lacie niet super (met krassen terug kregen.)

Features Score: 4
Wat deed jou besluiten om het product aan te schaffen?
ik heb deze netwerk hardeschijf gekocht voor verschillende redenen, waarvan de belangrijkste was het streamen van video's met mijn xbox zonder dat de pc aanstond. Ook was het hebben van een backup voor mij belangrijk. de laatste reden was het delen van documenten zonder dat ik heen en weer hoefde te lopen om computers aan en uit te zetten.

Vind je die aankoop na de opgedane ervaring nog steeds geslaagd?
ik heb de schijf voor enige tijd in gebruik gehad en was er todat hij kapot ging redelijk blij mee. voornamelijk de 1tb extra ruimte was erg makkelijk. De prestaties waren ook wel redelijk en het streamen van films ging vrij goed (nadat ik de media server had aangezet) hoewel de lees en schrijf snelheden wat laag uitvielen. Vooral wanneer ik meerdere bestanden (bijvoorbeeld van 2pc's) tegelijk er op wilde zetten zakte de snelheid helemaal in, dit werd waarschijnlijk veroorzaakt door mijn 100mbit netwerk.
Lees snelheid is ongeveer 9.75 mb over mijn gigabit netwerk, schrijf is wat lager met 7.5 mb.

ook wilde de schijf nog wel eens verdwijnen uit het netwerk overzicht en was een reboot van de schijf de enige manier om hem weer terug te vinden.
Ook viel de geluids productie me tegen, ik had verwacht omdat er geen fan in zit dat ie vrij stil zou zijn. maar de hardeschijf maakt van zichzelf een redelijke hoeveelheid lawaai. ook omdat ie elk halfuur de hele schijf weer scanned naar media bestanden.

Op wat voor manier, in wat voor omgeving en onder welke omstandigheden heb je het product gebruikt?
Ik heb de networkspace thuis gebruikt icm van 3 computers en een laptop. De computers herkende dat schijf prima net als mijn xbox360. Helaas kon de laptop die een andere versie van windows heeft zelfs met de software de schijf niet vinden.

als iemand nog tips heeft om deze review beter te maken hoor ik het graag. ik kan geen benchmarks meer doen helaas want hij is dus defect

-Edit-

Hij is terug gestuurd naar lacie door de winkel waar ik hem kocht en ik heb een gerefurbished terug gekregen. Helaas zit deze helemaal onder de kleine krassen, terwijl ik de mijne in heel voorzichtig had behandeld omdat hij in het zicht stond. Niet zo'n fijne actie, maar goed hij werkt,
Reparatie kostte ongeveer 4 weken en ik heb nu weer een werkende in bezit. Hij maakt wat gekke geluiden maar ik zal wat benchmarks uitvoeren.

-Edit 2-
Heb de schijf nu weer een paar maanden in gebruik en hij begint weer gekke klikkende geluiden te maken. Hij werkt nog wel, maar ik vertrouw hem voor geen cent.

Heb jij ook een LaCie Network Space 1TB?

sorry voor erryt maar onderbouw je kritiek een beetje.

ik wil je even wat vragen;
- kom er eens achter wat er defect is. haal de disk eruit en sluit hem op je pc aan.
het komt niet veel voor dat een schijf er met enkele maanden al mee uit scheit.
-heeft iemand hem niet laten vallen of is de kabel nog okay?

Ik denk dat je toch meer naar een eenvoudige nas moet kijken op pricewath.
ik heb zelf een synology 209+2 , een monster apparaatje.
Onderbouwing kritiek:

Natuurlijk is het niet leuk als een gekocht product stuk gaat. Dit kan onderdeel van een review zijn, geen drijfveer. Temeer daar hij onder het kopje "vind je de aankoop na de opgedane ervaring nog steeds geslaagd?" eigenlijk heel tevreden over het product blijkt te zijn. Was deze niet stuk gegaan, dan had de beoordeling er dus naar alle waarschijnlijkheid heel anders uit gezien. Deze discrepantie tussen review en beoordeling is dus incorrect.

Waar je wel ontevreden over zou kunnen zijn, is de afhandeling van het geretourneerde product bij de verkoper danwel de fabrikant. Hierover lees ik echter niets terug.

Conclusie: beoordeling en onderbouwing stroken niet met elkaar.

Edit: beoordeling en uiteenzetting zijn beide aangepast, dus bovenstaande gaat niet in het geheel meer op.

[Reactie gewijzigd door Erryt op 26 maart 2010 18:18]

ik heb hem nog niet terug gebracht, moet mijn data er eerst nog af zien te krijgen
Inderdaad wat mark184 zeg. Test de hardeschijf eens op een normale pc.

Zelf heb ik jaren lang een externe harde schijf van LaCie gehad (sinds 2005 250 gb(IDE)) en die ging op een gegeven moment piepen/kraken. Ik gebruikte hem al jaren lang als backup schijf voor een servertje(dus constand aan). Mijn eerste indruk was toen ook van hij is kapot, want hij piept/kraakt en start niet meer op.
Ik dacht laat ik hem eerst er uit halen voor ik hem weg gooi en hem even testen op me pc.
De schijf werkt nog prima! geen gekraak/gepiep meer! het probleem was gewoon de behuizing! Dus nieuwe behuizing gekocht en hij werkt nog steeds als backup schijf van me servertje!
ik heb de harde schijf er al uit gehaald, maar hij blijft een raar geluid maken.
Dan is het misschien niet de Lacie Network Space, maar de schijf die defect is. Garantietechnisch vrij pointless om die scheiding te maken, maar keep in mind dat LaCie geen harddrives in elkaar schroeft en dit net zo goed een foutje van de fabrikant van de disk zou kunnen zijn ;)
de tweede schijf begint dezelfde geluiden te maken.
als iemand nog tips heeft om deze revieuw beter te maken hoor ik het graag.
niet voor deze review, maar misschien wel voor je volgende.
Als je je review nog niet helemaal afheb, dan zou ik hem als ik jou was hem nog niet online zetten.
Dan krijg je en niet meteen maar 1 ster, maar meer, en dat is natuurlijk leuker.
En het scheelt veel reacties als: wat een slechte review 1*! of Is dit een review!?
dat soort reacties wil je natuurlijk niet ;)
misschien iets voor de volgende keer dus :)
Dus omdat hij bij jou binnen een paar maanden stuk gaat (binnen de garantie) schrijf je deze so-called "review" en geef je het product een slechte beoordeling?

Je vertelt eigenlijk niets over het apparaat zelf. Alles wat je er wl over vertelt is positief, toch blijkt dat niet uit je beoordeling. Deze lijkt te veel gedreven door je frustratie over het defect van de schijf.

Sorry, maar deze "review" kan ik echt niet serieus nemen.

Edit na aanpassen review: dat lijkt er al heel wat meer op! :)

[Reactie gewijzigd door Erryt op 26 maart 2010 18:17]

was niet helemaal klaar, heb nu ook de negatieve dingen erbij gezet.
Vooral wanneer ik meerdere bestanden (bijvoorbeeld van 2pc's) tegelijk er op wou zetten zakte de snelheid helemaal in.
Wou is niet correct, het is wilde. ;)

[Reactie gewijzigd door Roobje op 26 maart 2010 20:19]

Ik heb 4 LaCie 1 Tb USB-schijven gekocht binne 13 maanden. 1 was na 3 maanden opeens gedeeltelijk onleesbaar: einde verhaal.
2 stuks hebben nu 4 maanden op mijn pc gewerkt: beiden zijn TEGELIJK!?!? nu ineens niet meer benaderbaar. Lampje gaat aan, beetje (normale) kraakgeluiden, lampje uit, en niks meer. IK HEB HET WEL GEHAD MET LaCie!!!
Hetzelfde hier, vandaag teruggebracht naar de MediaMarkt. Was wel een normale LaCie 1,5 TB Neil Poulton editie zonder netwerkinterface. Had hem aan me mediaplayer hangen, ineens bestanden corrupt. Kon schijf nog herstellen en leek in orde. Later zelfde probleem en weinig zin om elke keer weer circa 50 films opnieuw te downloaden en erop te zetten.
Ook ik heb dit product gekocht. Helaas...
Het apparaat liet zich vanaf de eerste PC snel en goed installeren, maar van een tweede PC en een laptop bleef het ding 'onzichtbaar'. Omdat LaCie geen standaard netwerk-protocol gebruikt, kan je ook niet troubleshooten.
Uiteindelijk lukte het me om via de Verkenner een 'Netwerkverbinding te maken'. Hoewel ik gewend ben om op die manier connectie te maken en erg secuur ben was me dat daarvoor 2x eerder mislukt. Erg vreemd.
Een maand geleden via een vaste netwerkverbinding op de router aangesloten op een Eminent Em7075 mediaspeler. Deze 'zag' de NetworkSpace meteen, echter niet als mediaserver maar wel als Gedeelde mappen. Kan ik mee leven.

Nu, na nog geen 8 maanden is de NetworkSpace plotseling 'verdwenen' op alle computers en de mediaspeler. Ik heb 'm al die tijd gewoon aan laten staan in de meterkast, waar niemand er tegenaan kan stoten. Het lampje en het (zachte) geratel geven aan dat 'ie 'gewoon' aan staat, maar hij doet niks. Een aantal malen uitgezet, rustig gewacht tot 'ie helemaal uit stond en weer aangezet (zelfs een aantal dagen uit laten staan) maar hij komt niet weer tot leven.
Ik heb spijt van deze aanschaf. Voor mij voorlopig geen LaCie producten meer.

Nog even reageren op een paar van de bovenstaande reacties:
Je mag van een product verwachten dat het (zelfs lang na de garantietermijn) gewoon blijft doen wat het moet doen.
Ongeacht wie de leverancier is van de harde schijf die erin zit blijft LaCie de producent van het geheel.
Als consument ben ik niet verantwoordelijk voor de technische troubleshooting (ik ga echt niet de disk eruit halen en aansluiten op een pc).
Verder vind ik dat de drijfveer van een review wel degelijk kan en mag zijn dat je teleurgesteld ben als een apparaat kapot gaat. Middels een review deel je namelijk je eigen ervaring met anderen die overwegen hetzelfde apparaat aan te schaffen. Dit kan er toe leiden dat men (door enthousiasme gedreven) tot aankoop overgaat of juist afziet van de aankoop omdat men niet dezelfde teleurstelling wil meemaken. En een beschrijving van een retourafhandeling zegt alleen iets over de service van de (web)winkel of producent, niets over het product zelf.
Ik heb zelf de Internet space van Lacie. Ook de design variant van die ene kerel.

Schijf staat in de meterkast en altijd aan. Benaderen van de schijf doe ik enkel via SMB en af en toe FTP en dit gaat met acceptabele snelheid. In de eerste maanden dat ik ze schijf had heb ik er nog films vanaf gestreamt. Nu gebruik ik de schijf als Document opslag, Outlook pst folder en backup van images.

Nooit problemen mee gehad al verdwijnt de lacie n netbiosaam af en toe uit het netwerk. Via het ip adres blijft deze altijd bereikbaar.
Ik was altijd zeer positief over deze schijf maar is nu gestopt. geen enkele reactie meer.
Op verzoek van de service vragen ze de schijf los te testen.
Opgestuurd naar Frankrijk. (na 3 weken)
Hierna vertellen ze dat de garantie hierdoor is vervallen.

Nou bedankt het lijkt wel of ze geen service willen verlenen.

Mijn volgende word in elk geval geen LaCie