Specificaties 320GB 2.5" HDD (SATA-300) - Bekijk alle specificaties

WD Scorpio Black WD3200BJKT, 320GB Review

JongBing 26 maart 2010, 727 views

WD Scorpio Black WD3200BJKT, 320GB

Pluspunten

• Snel(2e qua snelheid volgens tomshardware), superstil en koel!

Minpunten

• Nog geen gevonden!

Gebruikte systeem: Sony VAIO VGN-SZ583n(HK versie)
Voorheen gebruikte HDD: Seagate Momentus 160GB 5400rpm
Besturingssysteem: Windows 7 Ultimate(32-bit)

Ik gebruik mijn laptop nu ongeveer 2,5 jaar en vond de snelheid van mijn laptop acceptabel. De vorige HDD was een zogenaamde Hybrid HDD. Met de bijgeleverde software van Sony werd de HDD beschermd bij trillingen en het vallen van de laptop. Mijn laptop werd standaard geleverd met Windows Vista en alle drivers/software die men kan downloaden van de Sony website, zijn alleen geschikt voor Windows Vista(bagger OS naar mijn mening). Geswitched naar XP en nu heb ik Windows 7 draaien. De HDD protection software werkte niet meer onder Windows 7 en ja hoor... ik wil wat pakken en sleur mijn hele laptop mee omdat de voedingskabel aan mijn voet bleef haken. HDD beschadigt, bestanden corrupt en D schijf niet geheel meer toegankelijk. Laptop ging aanzienlijk veel trager.

Dus op zoek naar een nieuwe HD voor mijn laptop en beetje op internet zitten surfen naar informatie wat betreft snelheid, geluidsproductie en warmte. Na wat onderzoek zou het een Seagate Momentus 7200.4 320GB (snelst volgens tom's hardware test) worden of de Western Digital Scorpio Black WD3200BEKT 320GB (nr 2 op ranglijst van tom's test). Reviews hier op tweakers dreef mij meer naar WD omdat ik mensen hoorde klagen over de vervelende tik van de Seagate. Ook wel het een en het ander gelezen over tikkende WD's, dus keuze was best lastig. Tot slot blijkt de Seagte het meest energiebesparend, maar dat was voor mij niet echt een grote factor die meespeelde. Ik heb mijn laptop toch bijna altijd aan netspanning hangen.

Hier in Shanghai is het iets goedkoper dan in NL, de prijs voor de Seagate las op 49 euro, WD BEKT 51 euro en WD BJKT op 54 euro. Snel effe met mijn iPhone WD website opgezocht en het verschil opgezocht tussen de BEKT en de BJKT model. De BJKT model schijnt dus een free-fall sensor te hebben die binnen 200ms de kop beschermt tegen beschadegingen. Ik weet niet zeker of deze free fall sensor softwarematisch aangestuurd moet worden om daadwerkelijk de kop te beschermen, maar ik ga het maar niet uit proberen.
Voor 3 extra euri besloot ik toch maar te gaan voor de BJKT, ook al waren de 2 vorige reviewers niet al te best te spreken over de BJKT.

Sinds mijn keuze bij de BJKT lag, kan ik geen vergelijkingen doen met de Seagate Momentus 7200.4. Ik gebruik al bijna 10 jaar lang laptops dus zal mijn beoordeling geven op basis van ervaring die ik met de jaren mee heb gemaakt.

Prestaties
Een groot verschil was er op te merken van een 5400rpm HDD naar een 7200 rpm HDD. Hoewel de Seagate sneller bleek te zijn uit tests, ging mijn voorkeur aan de WD vanwege de stabiliteit en geluidsproductie.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Kan ik helaas nog niet veel over schrijven omdat ik hem pas een week in gebruik heb genomen.

Compatibiliteit
Laptop open geschroefd, oude HDD eruit en nieuwe HDD erin. Geen problemen met de mobo van Sony en ook geen problemen onder Windows 7.

Geluidsproductie
Op internet veel artikelen gelezen over het verschil van geluidsproductie tussen een 5400 rpm HDD en 7200 rpm HDD, maar ik moet zeggen dat de BJKT zelfs stiller vind dan de Seagate die op 5400 toeren draaide. Geluidsproductie is zelfs zo laag dat ik hem niet over de interne fan hoor van de laptop. Films uitpakken in rar formaat en mijn oor op het gebied gehouden waar de HDD zich bevindt... hoor echt nauwelijks wat. SUPER STIL IMO!!! Ook helemaal geen tikkende geluid waar ik sommige over hoor klagen.

Warmteproductie
Sorry, geen progs gedraait om de temperatuur te meten maar gevoelsmatig is die zelfs koeler dan mijn vorige HDD.

320GB voor 54 euri is een prikkie, hij was wel duurder dan de concurrent dus kan ik hem geen 5 sterren waardering geven.

Heb jij ook een WD Scorpio Black WD3200BJKT, 320GB?

heb je geen last van een constante lichte vibratie??

Ik heb hem in mijn macbook zitten en hij trilt heel licht wel.. maar wel merkbaar helaas.
Ayo,

was mij trouwens helemaal niet opgevallen. Maar nu je het zegt voel ik een hele lichte constante vibratie als mijn handpalmen op de laptop rusten en ik aan het typen ben.
Of het storend is... niet echt. Ik zou het niet eens hebben opgemerkt als je het niet zou hebben gezegd.
Ik heb 'm in m'n mediacenter ingebouwd. Maar ik hoorde al snel een constante brom van de draaien van de schijf. Ik heb 'm nu in rubbers hangen en nu is 't fluisterstil!..
(en lekker snel ;-) ) Fijne schijf!